Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Πιθανότατα αμετάβλητη η βαθμολογία της Ελλάδος σε CCC από την Fitch σήμερα 2/9/2016 - To outlook στο επίκεντρο

tags :
Πιθανότατα αμετάβλητη η βαθμολογία της Ελλάδος σε CCC από την Fitch σήμερα 2/9/2016 - To outlook στο επίκεντρο
Σήμερα 2 Σεπτεμβρίου του 2016 περί τις 23:30 θα δημοσιεύσει έκθεση για την πορεία της ελληνικής οικονομίας ο αμερικανικός οίκος Fitch.
Αμετάβλητη θα διατηρήσει κατά το πιθανότερο σενάριο την βαθμολογία της Ελλάδος σε CCC ο οίκος πιστοληπτικής ικανότητας Fitch rating, ωστόσο δεν αποκλείεται να αλλάξει την προοπτική της οικονομίας outlook από ουδέτερη σε θετική...ωστόσο και αυτό το ενδεχόμενο είναι περιορισμένο.
Σήμερα 2 Σεπτεμβρίου του 2016 περί τις 23:30 θα δημοσιεύσει έκθεση για την πορεία της ελληνικής οικονομίας ο αμερικανικός οίκος Fitch.
Με βάση την Fitch η Ελλάδα βαθμολογείται στην κλίμακα CCC χαμηλότερα κατά δύο βαθμίδες από την ανάλογη βαθμολογία της Standard and Poor’s (Β-) και 4 κλίμακες υψηλότερα από το Default.
Η Fitch έχει αναφέρει – και σε συνέντευξη στο bankingnews – ότι στις 2 Σεπτεμβρίου θα υπάρξει αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας και είτε μεμονωμένα, είτε συνδυαστικά αν υπάρχει προοπτική ανάπτυξης και πρόοδος με τους δανειστές η οικονομία θα μπορούσε να αναβαθμιστεί.
Βασικό σενάριο (πιθανότητες 80%) είναι ότι η Fitch θα αφήσει αμετάβλητη την βαθμολογία της Ελλάδος και πιθανότητες 80% είναι να αναβαθμίσει την οικονομία στην κλίμακα CCC+ δηλαδή κατά 1 βαθμίδα.

Η πορεία της ελληνικής οικονομίας δεν εμπνέει - Τι είχε αναφέρει η Moody's

Μικρές πιθανότητες να επιτύχει η Ελλάδα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% από το 2018 και για τα επόμενα 10 χρόνια με βιώσιμο τρόπο, δίνει το στέλεχος της Moody’s και υπεύθυνος για τις ελληνικές τράπεζες, Νώντας Νικολαΐδης, με συνέντευξή του στο bankingnews.gr.
Η Ελλάδα ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη αξιολόγηση του τρίτου προγράμματος διάσωσης τον Ιούνιο.
Η ολοκλήρωση αυτή σταθεροποιεί τις πιστωτικές συνθήκες στη χώρα και υποστηρίζει την τρέχουσα αξιολόγηση της Moody’s στο Caa3, με σταθερή προοπτική (σ.σ. πρόκειται για αξιολόγηση που παραπέμπει σε κράτος που βρίσκεται ένα βήμα πριν τη χρεοκοπία).
Τούτων δοθέντων, η χώρα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές οικονομικές και δημοσιονομικές προκλήσεις.
Οι κίνδυνοι υλοποίησης που συνδέονται με το πακέτο διάσωσης παραμένουν επίσης αυξημένοι, δεδομένης της ισχνής πλειοψηφίας της κυβέρνησης στο κοινοβούλιο και των αδύναμων επιδόσεων και ικανότητας της δημόσιας διοίκησης να υλοποιήσει τις μεταρρυθμίσεις.
H σταθερή προοπτική για το αξιόχρεο της Ελλάδας στο Caa3 αντικατοπτρίζει την άποψή μας ότι οι οικονομικοί, χρηματοοικονομικοί και πολιτικοί κίνδυνοι είναι ισορροπημένοι.
Οι ανοδικές πιέσεις στην αξιολόγηση θα μπορούσαν να δημιουργηθούν στις περιπτώσεις:
Πρώτον, της αύξησης του ρυθμού της δημοσιονομικής εξυγίανσης και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Δεύτερον, της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και των πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία θα υποστηρίξουν τη μείωση των επιπέδων του χρέους.
Τρίτον, της μεγαλύτερης βεβαιότητας και ορατότητας στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων.
Οι πιέσεις για υποβάθμιση στην αξιολόγηση θα μπορούσαν να ασκηθούν εφόσον αποτύχει η εφαρμογή της τρίτης δέσμης των μέτρων.
Δηλαδή, εάν η οικονομική ανάκαμψη είναι ουσιαστικά χαμηλότερη από την αναμενόμενη, αν η κυβέρνηση συνασπισμού αποδειχθεί αναποτελεσματική στο να επιτύχει μία συμφωνία για το πώς θα ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πιστωτών ή αν προκύψει ότι οι ευρύτερες πολιτικές ή κοινωνικές εντάσεις υπονομεύουν τη λαϊκή ή τη νομοθετική υποστήριξη για το τρίτο πρόγραμμα.
Ο προϋπολογισμός του 2016 που εγκρίθηκε από το ελληνικό κοινοβούλιο προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 0,53% του ΑΕΠ, το οποίο είναι σύμφωνο με τους στόχους του προγράμματος.
Το πρόγραμμα προβλέπει πρωτογενή πλεονάσματα 0,5%του ΑΕΠ το 2016 και 1,75% το 2017, τα οποία κατά την άποψή μας είναι εφικτά, δεδομένων των προβλέψεών μας για ανάπτυξη.
Από το 2018 και για 10 χρόνια μετά ο στόχος είναι πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Ωστόσο, κατά την άποψή μας, υπάρχει μικρή πιθανότητα η κυβέρνηση να είναι σε θέση να διατηρήσει αυτά τα επίπεδα πρωτογενούς πλεονάσματος με βιώσιμο τρόπο.
Αυτό συμβαίνει επειδή περιμένουμε η μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη να παραμείνει κάτω από τον μέσο όρο του 2,7% που προβλέπει το πρόγραμμα και οι πολιτικές και κοινωνικές εντάσεις που συνδέονται με την συνεχιζόμενη δημοσιονομική λιτότητα να συνεχίσουν να συμβάλλουν στις προκλήσεις της εφαρμογής του προγράμματος.
Αναμένουμε πως μια λεπτομερής συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους να αρχίσει αφότου η Ελλάδα εξέλθει από το τρέχον πρόγραμμα.
Ωστόσο, η μορφή που θα πάρει η ελάφρυνση του χρέους και πόσο εκτεταμένη θα είναι τελικά παραμένει ασαφές.
Το υψηλό επίπεδο των προβληματικών δανείων συνιστούν σημαντικό αποσταθεροποιητικό κίνδυνο για το τραπεζικό σύστημα και μια τεράστια πρόκληση για τις ελληνικές τράπεζες, προκειμένου να βελτιωθεί το πιστωτικό προφίλ τους.
Είναι στην πραγματικότητα ένας από τους κύριους παράγοντες που περιορίζουν τις αξιολογήσεις των ελληνικών τραπεζών και την πιστοληπτική ικανότητα.
Είναι ύψιστης σημασίας για τις τράπεζες να μειώσουν το επίπεδο των ΝΡΕ (non performing exposures, μη εξυπηρετούμενη έκθεση), προκειμένου να ξεκλειδώσουν κεφάλαια και να αυξήσουν την ικανότητά τους να παρέχουν νέα δάνεια στην πραγματική οικονομία, η οποία με τη σειρά της θα βοηθήσει επίσης να δοθεί το έναυσμα για την οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα μετά από χρόνια ύφεσης.
Πιστεύουμε ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί από τις τράπεζες και την Τράπεζα της Ελλάδος να μειώσουν το απόθεμα των ΝΡΕs κατά 30% -40% μέχρι το τέλος του 2019, είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση που θα επιτρέψει στις τράπεζες να αφιερώσουν πόρους και να επικεντρωθούν σε αυτό έργο.
Η λύση για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα επιτευχθεί με έναν συνδυασμό δράσεων, μεταξύ των οποίων:
1) Αναδιάρθρωση των ΝΡΕ σε βιώσιμους δανειολήπτες που θα είναι σε θέση να αποπληρώσουν με τη σταδιακή ανάκαμψη του πιστωτικού κύκλου.
2) Διαγραφές που θα περιλαμβάνουν μη βιώσιμους δανειολήπτες με αδύναμα collateral, για τους οποίους οι τράπεζες έχουν ήδη υιοθετήσει σημαντικές διατάξεις και δεν υπάρχει η ελάχιστη δυνατότητα για ανάκαμψη.
3) Μεταφορά των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε ξένες εταιρείες διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, όπως η KKR.
4) Πώληση των ΝΡΕ σε ενδιαφερόμενους αγοραστές, αν και δεν έχουμε δει τυχόν τέτοιες συναλλαγές μέχρι στιγμής.
Ο συνδυασμός αυτών δράσεων είναι η πιο πιθανή πορεία προς τα εμπρός για τις ελληνικές τράπεζες, για τις οποίες θα είναι ιδιαίτερα μεγάλη πρόκληση να μειώσουν μειωθεί το απόθεμα των ΝΡΕ από τα 116 δισ. ευρώ (Μάρτιος 2016) σε περίπου 70 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2019.
Αυτό θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και από το πως η οικονομική ανάπτυξη θα επανεκκινηθεί.
Tα αποτελέσματα των stress tests των ελληνικών τραπεζών, που ανακοινώθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο και στα οποία συμπεριλήφθηκε και ένα αρνητικό σενάριο (οικονομικού σοκ) ως τα τέλη του 2017, προκειμένου να καθοριστούν τα επίπεδα κεφαλαιακής επάρκειας των πιστωτικών ιδρυμάτων, κατόρθωσαν να περιορίσουν τις άμεσες ανησυχίες σε επίπεδο κεφαλαίων.
Ωστόσο, παραμένουν οι ανησυχίες αναφορικά με την ποιότητα των κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών, δεδομένου ότι στους υψηλούς δείκτες κεφαλαιακής τους επάρκειας (CET1 ratios) που ανακοινώθηκαν τον Μάρτιο, είχαν περιληφθεί και σημαντικές προβλέψεις για τον αναβαλλόμενο φόρο (deferred tax asset, DTAs), οι οριστικές και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις έναντι του Δημοσίου (deferred tax credits, DTCs), καθώς και τα μετατρέψιμα ομόλογα (CoCos) και οι προνομιούχες μετοχές, που κάποια στιγμή στο μέλλον θα πρέπει να αποπληρωθούν.
Εάν εξαιρεθούν αυτά τα χαμηλότερης ποιότητας συστατικά της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών - τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις ανέρχονται σε ποσοστό άνω του 70% της κεφαλαιακής βάσης των τραπεζών - τότε προκύπτει πως οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των ελληνικών τραπεζών (CET1 ratios) δεν είναι τόσο υψηλοί, όσο ανακοινώθηκαν τον Μάρτιο, ήτοι στα επίπεδα του 16,9% κατά μέσο όρο.
Ο βασικός λόγος που «κρύβεται» πίσω από τις ανησυχίες μας, αναφορικά με τα DTCs, είναι η αδύναμη πιστοληπτική ικανότητα της κυβέρνησης (Caa3, σταθερό outlook), γεγονός το οποίο μειώνει την ικανότητά της να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις αυτές εγκαίρως.
Για την ώρα, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές θα συνεχίσουν να αναγνωρίζουν τα DTCs στα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών, ωστόσο δεν μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα πως αυτό θα συνεχιστεί και στο μέλλον, στην περίπτωση μάλιστα που βελτιωθεί η ικανότητα των τραπεζών να ισχυροποιήσουν την κεφαλαιακή τους βάση.
Επιπροσθέτως, είναι ενθαρρυντικό το γεγονός πως οι ελληνικές τράπεζες πιθανότατα θα εμφανίσουν περιθώρια κέρδους το 2016.
Εάν αυτό συμβεί, τότε θα είναι πιθανή η αναστροφή της τάσης «κατανάλωσης κεφαλαίου», στην οποία έχουν επιδοθεί τα τελευταία χρόνια.
Η κερδοφορία των ελληνικών τραπεζών θα ενισχύσει σταδιακά και τους δείκτες κεφαλαιακής τους επάρκειας, ενώ θα μειώσει αυτόματα και την εξάρτησή τους από τα χαμηλότερης ποιότητας κεφάλαια.

Εταιρείες Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητες

Πιστοληπτική Ικανότητα

Προοπτική

Ημερομηνία

MOODY'S

Caa3

Σταθερή

Σεπτέμβριος 2015

FITCH

CCC

Σταθερή

Μάρτιος 2016

STANDARD & POOR'S

B-

Σταθερή

Ιανουάριος 2016

RATING AND INVESTMENT

CC

Σταθερή

Ιούνιος 2015



Κλίμακα αξιολογήσεων διεθνών οίκων και βαθμολογία της Ελλάδος











Moody's

S&P

Fitch

Άριστη

Aaa

AAA

AAA

Υψηλής Διαβάθμισης

Aa1

AA+

AA+



Aa2

AA

AA



Aa3

AA-

AA-

Υψηλότερα της Μεσαίας
αξιολόγηση


Α1 Ελλάδα
2005


Α+ Ελλάδα 2005




Α+Ελλάδα 2005















Α2

Α

Α



Α3

Α-

Α-

Χαμηλότερα της Μεσαίας αξιολόγησης

Baa1

BBB+

BBB+



Baa2

BBB

BBB



Baa3

BBB-

BBB-

Μη επενδυτικά ομόλογα
(junk - σκουπίδια)


Ba1

BB+

BB+



Ba2

BB

BB



Ba3

BB-

BB-

Κερδοσκοπικά

B1

B+

B+



B2

B

B



B3

B- *Eλλάδα

B-

Υψηλού κινδύνου

Caa1

CCC+

CCC+



Caa2

CCC

CCC* Ελλάδα



Caa3* Ελλάδα

CCC-

CCC-

Υψηλός Κίνδυνος Χρεοκοπίας

Ca

CC

CC





C

C

Χρεοκοπία

C Ελλάδα

D Ελλάδα

D Ελλάδα

*Ισχύουσα βαθμολογία Ελλάδος

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης