Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

«Bόμβα» από την ΕΚΤ – Ανησυχεί για τις επιπτώσεις της μετατροπής της αναβαλλόμενης φορολογίας σε πιστωτική απαίτηση

«Bόμβα» από την ΕΚΤ – Ανησυχεί για τις επιπτώσεις της μετατροπής της αναβαλλόμενης φορολογίας σε πιστωτική απαίτηση
Προβληματισμένη για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις στην Ελλάδα, στην Ιταλία, στην Ισπανία και την Πορτογαλία
Νέα σύννεφα φαίνεται ότι έρχονται πάνω στον τραπεζικό κλάδο, με τη Wall Street Journal να αποκαλύπτει ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει εκφράσει τον έντονο προβληματισμό της για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις στην Ελλάδα, στην Ιταλία, στην Ισπανία και την Πορτογαλία, και οι οποίες αφορούν τη μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε πιστωτική απαίτηση.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal, οι ανησυχίες της ΕΚΤ έγκειται στο ότι οι αλλαγές στην Ιταλία, στην Ισπανία, στην Πορτογαλία και στην Ελλάδα εκθέτουν τους φορολογούμενους σε κινδύνους σε περίπτωση που οι τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα στα επόμενα χρόνια.
Οι αλλαγές μπορούν επίσης να μειώσουν την πίεση στις διοικήσεις των τραπεζών ώστε να αναζητήσουν ιδιωτικά κεφάλαια.
Επίσης, θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την αποτελεσματικότητα ενός νέου γύρου προσομοιώσεων ακραίων καταστάσεων (stress test), όταν μάλιστα αναμένονται τα αποτελέσματα των ασκήσεων αντοχής της ΕΚΤ.
"Η ΕΚΤ δεν συμφωνεί με αυτές τις πρωτοβουλίες, αλλά δεν υπάρχει τίποτα που μπορεί να κάνει γι 'αυτό", δήλωσε αξιωματούχος της ΕΚΤ στη Wall Street Journal.
Η ανησυχία της ΕΚΤ διατυπώνεται επίσης σε μια νομική γνωμοδότηση που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, μετά την επεξεργασία των στοιχείων από την Πορτογαλία.
Στη γνωμοδότηση αυτή η ΕΚΤ συνιστά στις πορτογαλικές αρχές να αξιολογήσουν προσεκτικά τις επιπτώσεις του σχεδίου νόμου από τη σκοπιά του δημόσιου χρέους και της βιωσιμότητα του, ενώ προειδοποιεί για την ανάγκη να σπάσει ο δεσμός μεταξύ του τραπεζικού τομέα και του δημόσιου χρέους.
Σημειώνεται ότι οι νέοι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ για την κεφαλαιακή επάρκεια προβλέπουν ότι τα στοιχεία ενεργητικού που στηρίζονται στον αναβαλλόμενο φόρο (deferred tax assets) και εξαρτώνται από τη μελλοντική κερδοφορία πρέπει βαθμιαία να αφαιρεθούν από τα ίδια κεφάλαια πρώτης διαβάθμισης των τραπεζών έως το 2018.
"Πρόκειται για χρήματα που δίδονται στις τράπεζες απευθείας από τους φορολογούμενους", δήλωσε ο Nicolas Véron, επισκέπτης ερευνητής στο Ινστιτούτο Peterson στην Ουάσιγκτον.
Σύμφωνα με την Wall Street Journal η ΕΚΤ δεν έχει ακόμη επίσημες εκτιμήσεις για το συνολικό αντίκτυπο της μετατροπής του αναβαλλόμενου φόρου σε πιστώσεις στις τέσσερις χώρες.
Ωστόσο, αξιωματούχος της ΕΚΤ εκτίμησε ότι οι πιστώσεις θα μπορούσαν να ανέλθουν σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ.

Τι ισχύει για τις ελληνικές τράπεζες πως το tax credit στηρίζει κεφαλαιακά - Πρόσφατο άρθρο του www.bankingnews.gr

Σε πρόσθετη κεφαλαιακή στήριξη των τραπεζών προχωράει το ελληνικό δημόσιο μετατρέποντας την αναβαλλόμενη φορολογία σε απαίτηση, εξέλιξη που δίνει καθαρό κεφαλαιακό bonus 2,35 έως 2,55 δισεκ. στις τράπεζες, μειώνει τις κεφαλαιακές ανάγκες ενόψει των stress tests αλλά δεν εξαλείφει τις κεφαλαιακές απαιτήσεις…
Επίσης δεν αποτελεί έκπληξη ο νόμος για την μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε απαίτηση, γιατί το θέμα αυτό έχει προσμετρήσει στις κατά καιρούς αναφορές για τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών ενόψει των stress tests εδώ και μήνες.
Μπορεί να ειπωθεί ότι κατά τράπεζα μειώνονται οι ανάγκες σε νέα κεφάλαια κατά 500 - 600 εκατ με το μεγαλύτερο όφελος ωστόσο να σημειώνεται στην Eurobank.
Να σημειωθεί ότι οι τράπεζες έχουν εγγράψει συνολικό αναβαλλόμενο φόρο περίπου 12,8-13 δισεκ. ευρώ από το PSI+ και βεβαίως από τα NPLs από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Επίσης πρέπει να αναφερθεί ότι μεγάλο μέρος του οφέλους από την αναβαλλόμενη φορολογία έχει περάσει στις τράπεζες πριν από τα stress tests της Τράπεζας της Ελλάδος δηλαδή στο τέλος του 2013.
Οι περισσότερες τράπεζες είχαν αυξήσει τα κεφάλαια τους κοντά στα 4,6 δισεκ. ενισχύοντας αναλογικά και τους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο α΄ 6μηνο του 2014 οι ελληνικές τράπεζες ενέγραψαν στα αποτελέσματα τους έκτακτο αναβαλλόμενο φόρο η Εθνική 894 εκατ, η Alpha bank 419,4 εκατ, η Πειραιώς περίπου 541 εκατ ευρώ ενώ η Eurobank δεν κατέγραψε στα αποτελέσματα της αναβαλλόμενη φορολογία.
Το ελληνικό δημόσιο είχε υποχρέωση έως τις 30 Σεπτεμβρίου να ψηφίσει νόμο για την αναβαλλόμενη φορολογία που μετατρέπεται σε απαίτηση ώστε να βοηθήσει κεφαλαιακά τις τράπεζες, να περάσουν τα stress tests της ΕΚΤ που θα ανακοινωθούν στις 26 Οκτωβρίου.
Επειδή ίσως υπάρξοπυν παρερμηνείες, ούτως ή άλλως στα σενάρια περί κεφαλαιακών απαιτήσεων από τα stress tests, συμπεριλαμβανόταν η αναβαλλόμενη φορολογία 100% όπερ σημαίνει ότι δεν μεταβάλλει δραματικά τις κατά καιρούς αναφορές για τις κεφαλαιακές ανάγκες που θα προκύψουν στα stress tests.
(π.χ. στα σενάρια που έχουμε αναφέρει για τις κεφαλαιακές ανάγκες συμπεριλαμβάνονταν DTA 100%, πλάνα αναδιάρθρωσης, προ προβλέψεων έσοδα, ΑΜΚ του 2014)
Με βάση τον νέο νόμο για την αναβαλλόμενη φορολογία και την μετατροπής σε απαίτηση, τα ερωτήματα είναι τι είναι αυτή η αλλαγή περί τον αναβαλλόμενο φόρο, πόσο θα στηρίξει τις τράπεζες και τι επίδραση θα έχει στα stress tests;
Ποιο ήταν το ισχύον καθεστώς και τι αλλάζει με τον νέο νόμο που μετατρέπει την αναβαλλόμενη φορολογία σε κεφαλαιακή απαίτηση.
Με βάση την Βασιλεία ΙΙΙ και τον κανονισμό κεφαλαιακών απαιτήσεων capital requirements υπήρχαν σημαντικό περιορισμοί στην εποπτική αξία της αναβαλλόμενης φορολογίας απαιτήσεων.
Π.χ. η Τράπεζα της Ελλάδος αναγνώριζε μόνο το 10% της αναβαλλόμενης φορολογίας απαιτήσεων όπως στην περίπτωση του PSI+ και των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια.
Η αναβαλλόμενη φορολογία ως γνωστό συμψηφίζεται με την μελλοντική κερδοφορία, αρκεί μια τράπεζα κάθε χρόνο να επιτυγχάνει κέρδη ώστε να συμψηφίζει…τους αναβαλλόμενους φόρους.
Με τον νέο νόμο η αναβαλλόμενη φορολογία αναγνωρίζεται ως αναβαλλόμενη φορολογία απαίτησης ωστόσο η παράμετρος αυτή δεν αλλάζει τα δεδομένα του PSI+ ως προς το σκέλος των χρεωστικών διαφορών.
Η λογιστική αναγνώριση της αναβαλλόμενης φορολογίας απαιτήσεων κατ΄ ουσία ως όφελος για τις τράπεζες δεν αλλάζει αν οι τράπεζες συνεχίζουν να επιτυγχάνουν κέρδη.
Με βάση τα πλάνα αναδιάρθρωσης οι τράπεζες λογικά θα επιτυγχάνουν κέρδη από το 2015 στηριζόμενες και στις συνέργειες από τις εξαγορές.
Μόνο στην περίπτωση μελλοντικών ζημιών ή όταν μια τράπεζα τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης  μπορεί να τεθεί η αναβαλλόμενη φορολογία σε απαίτηση tax credit.
Όπως αναφέρεται στον νόμο, με την αλλαγή στην αναβαλλόμενη φορολογία οι τράπεζες αυξάνουν τα κεφάλαια τους και περιορίζουν την πιθανότητα ανάγκης νέας ανακεφαλαιοποίησης ενόψει των stress tests.
Όσον αφορά την αναφορά στον νόμο ότι διευκολύνει την ρύθμιση για τα προβληματικά δάνεια, ακόμη διερευνάται αν και κατά πόσο θα έχει αντίκτυπο στην διαχείριση του προβλήματος των NPLs.
Αν οι τράπεζες εμφανίσουν απροσδόκητα ζημίες θα εμφανίζουν λογιστικά ως απαίτηση μέρος της αναβαλλόμενης φορολογίας απαιτήσεων ενώ η απαίτηση θα συμψηφίζεται με τον εταιρικό φόρο εισοδήματος, δεν θα προκαλέσει ζημία στα έσοδα του κράτους.
Επίσης συγκριτικά με το υπάρχον φορολογικό πλαίσιο ίσως να υπάρξει όφελος για μια τράπεζα αν εξακολουθεί να έχει μεταφερόμενες φορολογικές ζημίες από επισφάλειες ή την ετήσια φορολογική απόσβεση των ζημιών από το PSI+ δηλαδή το haircut των ομολόγων που προσδιορίζεται σε 1/30 ανά έτος για διάστημα 5 ετών.
Στην περίπτωση που δεν καταστεί εφικτός ο πλήρης συμψηφισμός της απαίτησης με φόρο εισοδήματος με συνέπεια να προκύψει υποχρέωση χορήγηση ομολόγου από το ελληνικό δημόσιο στο τέλος των 30ετών, προβλέπεται η έκδοση ισόποσης αξίας κοινών μετοχών της τράπεζας σε όφελος του ελληνικού δημοσίου.
Ποιο είναι το συμπέρασμα από όλα αυτά, το κράτος στήριξε με λογιστικό τρόπο την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών με κεφάλαια χαμηλής ποιότητας με στόχο να μετριάσουν τον κίνδυνο ενόψει των stress tests.
Ωστόσο στα μοντέλα αποτίμησης του οφέλους από την μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε απαίτηση, από τα προ προβλέψεων έσοδα του 2014 και από τα πλάνα αναδιάρθρωσης, είχαν συμπεριληφθεί όλα τα οφέλη στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.
Για να τεθεί απλά τα 2,45 με 2,65 δισεκ. του οφέλους από την αναβαλλόμενη φορολογία σε απαίτηση έχει προσμετρηθεί για τις κεφαλαιακές ανάγκες που θα προκύψουν στα stress tests.
Με βάση μάλιστα τα asset quality review AQR και τις διαρροές που υπάρχουν για τις ζημίες που προκύπτουν, τόσο σε κεφάλαιο όσο και πρόσθετες προβλέψεις, το κεφαλαιακό όφελος από την αναβαλλόμενη φορολογία ήταν υποχρεωτικό να περάσει για να μετριαστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες αλλά δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση έκπληξη καθώς αναμενόταν και είχε προεξοφληθεί εδώ και πολλούς μήνες.

Η άποψη μας
Ενισχύονται τα κεφάλαια, αλλά δεν εξαλείφονται οι κίνδυνοι των stress tests

Με κινήσεις που ενισχύουν τις τράπεζες με χαμηλής και αβέβαιης στάθμης κεφάλαια από μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε απαίτηση, θωρακίζεται ευκαιριακά και όχι στρατηγικά ο τραπεζικός κλάδος σε επίπεδο δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας.
Η κατάθεση του νόμου για την μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε απαίτηση, μπορεί βραχυχρόνια να δώσει μια ισχυρή αναλαμπή στις μετοχές των τραπεζών αλλά προσοχή ο κίνδυνος των stress tests παραμένει.
Έχουμε επισημάνει ότι όσες τράπεζες δεν περάσουν τα stress tests θα υποχρεωθούν σε αυξήσεις κεφαλαίου αλλά και όσες τα περάσουν οριακά...πάλι φαίνεται ότι θα υποχρεωθούν σε αυξήσεις κεφαλαίου που ωστόσο θα μπορέσουν να υλοποιήσουν με καλύτερους όρους αγοράς αλλά όχι με καλύτερους πολιτικούς όρους καθώς στην Ελλάδα αυξάνεται ο πολιτικός κίνδυνος.
Το τελικό συμπέρασμα μετά τον ενθουσιασμό, θα έρθει πάλι ο προβληματισμός.

Οι εκτιμήσεις της Bank of America Merrill Lynch για τη μετατροπή της αναβαλλόμενης φορολογίας σε απαίτηση για τις ελληνικές τράπεζες



www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης