Τελευταία Νέα
Απόψεις - Άρθρα

Lockdown και καταναλωτικές συνήθειες

tags :
Lockdown και καταναλωτικές συνήθειες
Στη δίνη της υγειονομικής κρίσης οι πολίτες - Συμπεριφορές και συνήθειες  που άλλαξαν…
Η πανδημία του νέου κορωνοϊού βύθισε στην ύφεση την ελληνική οικονομία, όπως και τις περισσότερες οικονομίες του κόσμου, άλλαξε την καθημερινότητα των πολιτών και σχεδόν ριζικά τις συνήθειές τους και πρωτίστως τις αγοραστικές.
Καθημερινά τα κρούσματα και τα θύματα του ιού στη χώρα αυξάνονται παρά το lockdown2,  η  κυβέρνηση και οι υγειονομικές αρχές της χώρας βρίσκονται σε εγρήγορση,  ενώ την ίδια ώρα  η κοινωνία ναι μεν αφουγκράζεται την κρισιμότητα της κατάστασης,  έχει δε, κουραστεί  μετά από τόσους μήνες από την εφαρμογή περιοριστικών μέτρων και την όξυνση των προβλημάτων που καλείται σε καθημερινή βάση να αντιμετωπίσει, με πρώτο το οικονομικό.
Αναμφίβολα η ζωή των Ελλήνων έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό , ενώ οι αλλαγές  στην καταναλωτική  συμπεριφορά και τις αγοραστικές συνήθειές  τους  είχαν παρατηρηθεί από την πρώτη κιόλας  περίοδο του lockdown, γεγονός που συνδέεται και με την οικονομική τους κατάσταση.
Το lockdown2  έρχεται να συνδράμει  με τη σειρά του στη νέα κατάσταση που είχε αρχίσει να διαμορφώνεται, από την οποία δεν λείπουν και οι αγορές από απόσταση και κυρίως μέσω διαδικτύου.
Οι καταναλωτές επιστρέφουν σε συνήθειες που είχαν υιοθετήσει την περίοδο του πρώτου lockdown την άνοιξη του 2020, όπως αποκαλύπτει πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, 2-3/11/2020).
Ωστόσο, σε αντίθεση με την Άνοιξη, δεν φαίνεται ότι οι αγοραστικές και καταναλωτικές συνήθειες συνοδεύονται από αντίστοιχη αύξηση της δαπάνης για τα νοικοκυριά, είτε γιατί σε κάποια είδη η δαπάνη είναι ήδη επαρκώς υψηλή, είτε λόγω οικονομικών δυνατοτήτων.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι καταναλωτές εκτιμούν ότι δεν θα επηρεαστούν καθόλου οι δαπάνες σε τρόφιμα, θα μειωθούν σε ένα μικρό βαθμό οι συνολικές δαπάνες τους σε αγορές από το σουπερμάρκετ, ενώ με αυξητική τάση φαίνεται ότι θα κινηθούν τα προϊόντα όπως μάσκες, αντισηπτικά, γάντια κλπ,  καθώς η αναμενόμενη διατήρηση των μέτρων προστασίας, αλλά και η έξαρση της πανδημίας φαίνεται ότι προκαλούν ανησυχία στους καταναλωτές.
Επιπλέον, το γεγονός ότι δεν υπάρχει ορίζοντας για άμεση άρση των μέτρων προστασίας, είναι  κάτι που επίσης επηρεάζει τις εξελίξεις.
Εξίσου αυξητικά αναμένεται να κινηθούν και τα είδη οικιακής φροντίδας λόγω του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής στο σπίτι του κοινού, ενώ πτωτικά αναμένεται να κινηθεί η δαπάνη σε είδη ζαχαροπλαστείου, λόγω της υιοθέτησης των μέτρων social distancing (σημειώνεται ότι ακολουθεί η περίοδος των εορτών), αλλά και τα είδη προσωπικής περιποίησης για τους ίδιους λόγους.
Κάμψη φαίνεται ότι θα παρουσιάσει η κατανάλωση έτοιμου φαγητού και καφέ,  κάτι που οφείλεται στην παραμονή στο σπίτι, στην τηλεργασία, αλλά και στο γενικότερο καταναλωτικό κλίμα.
Την ίδια ώρα, οι καταναλωτές, όπως και την Άνοιξη, αναμένεται να στραφούν εκ νέου στις συναλλαγές μέσω Διαδικτύου (ηλεκτρονικό εμπόριο), αν και απαιτείται προσοχή, αφού δεν λείπουν και τα καταστήματα που χρησιμοποιούν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Με την τάση αυτή να φαίνεται ότι επιστρέφει δυναμικά αυτή την περίοδο, ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή», έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου υπενθυμίζοντας  ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τις εξ αποστάσεως αγορές καταναλωτικών αγαθών.
Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή,  έχει  παρατηρηθεί το φαινόμενο καταναλωτές να έχουν προκαταβάλει την αξία της παραγγελίας τους στα ηλεκτρονικά καταστήματα χωρίς όμως να τους παραδίδονται τα προϊόντα ή να επιστρέφονται τα χρηματικά ποσά που έχουν προεισπραχθεί, όπως επίσης και ότι οι εν λόγω επιχειρήσεις μετά τη συναλλαγή διακόπτουν κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές,  με αποτέλεσμα να μη μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με τις αγορές που έχουν κάνει ή σε σχέση με την επιστροφή των χρημάτων τους.
Σημειώνεται ότι στο πρώτο δεκάμηνο του 2020 εκτοξεύτηκαν σε 2.770 οι αναφορές-υποθέσεις που αφορούσαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, έναντι 1.396 το 2019 και 814 το 2018.
Μπορεί να διανύουμε την περίοδο του lockdown2  στη χώρα, ο φόβος και η επιφυλακτικότητα να κρατούν καλά, αφού ο «αόρατος» εχθρός, ο λεγόμενος νέος κορωνοϊός, συνεχίζει την ξέφρενη πορεία του, ωστόσο έχει αφήσει τα «σημάδια» του έχοντας επιφέρει βίαιες και συνάμα γρήγορες αλλαγές στις συνήθειες και την απλή καθημερινότητα όλων.
Ο χρόνος για τα εμβόλια μετρά αντίστροφα, τα κρούσματα  και τα θύματα της νόσου αυξάνονται και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα εξακολουθεί  να βρίσκεται σε καλύτερη θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αναμφίβολα δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη και οι πολίτες της δεν έχουν μείνει αλώβητοι...
 
Τ.Δ.
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης