Τελευταία Νέα
Διεθνή

Οι αμερικανικές έξυπνες βόμβες απέτυχαν στην Ουκρανία – Τα ρωσικά ραντάρ κατέρριψαν τον μύθο των αεροπλάνων stealth

Οι αμερικανικές έξυπνες βόμβες απέτυχαν στην Ουκρανία – Τα ρωσικά ραντάρ κατέρριψαν τον μύθο των αεροπλάνων stealth
Καταρρίφθηκε ο μύθος των αεροσκαφών stealth από τα ρωσικά ραντάρ Nebo-M
Ο πόλεμος στην Ουκρανία ήρθε να αποδείξει… πόσο υπερτιμημένα είναι τα αμερικανικά όπλα, η προπαγάνδα 10ετιών πέρασε στην συνείδηση των πολιτών ότι τα αμερικανικά όπλα είναι αξεπέραστα… αλλά ο πόλεμος στην Ουκρανία ήρθε να αποκαλύψει αλήθειες…

Οι αμερικανικές έξυπνες βόμβες απέτυχαν στην Ουκρανία

Τα άκρως απόρρητα έγγραφα του Πενταγώνου που διέρρευσαν πρόσφατα υπογραμμίζουν τις ανησυχίες σχετικά με την αποτυχία των βομβών αμερικανικής κατασκευής που χρησιμοποιήθηκαν από τις ουκρανικές δυνάμεις για να πραγματοποιήσουν πλήγματα ακριβείας κατά υψηλής αξίας ρωσικών στρατιωτικών στόχων.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρείχαν στην Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία τις βόμβες Joint Direct Attack Munition Extended Range (JDAM-ER) που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να χτυπήσουν ρωσικούς στόχους μεγάλου μεγέθους, όπως γέφυρες και οχυρώσεις, από μεγάλες αποστάσεις.

Οι αναφορές του ουκρανικού στρατού που χρησιμοποιούν αυτές τις βόμβες JDAM-ER που προμήθευσαν οι ΗΠΑ άρχισαν να εμφανίζονται στις αρχές Μαρτίου 2023.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα ρωσικών ΜΜΕ, ο ουκρανικός στρατός φαίνεται να έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί τις βόμβες JDAM-ER σε θέσεις που κατείχαν οι Ρώσοι στην περιοχή Bakhmut.

Τα τυπικά JDAM βασίζονται σε συνδυασμό του συστήματος αδρανειακής πλοήγησης (INS) και καθοδήγησης GPS, σε συνδυασμό με αυτόματο πιλότο, για να κατευθύνουν την πορεία της βόμβας μέσω των κατευθυνόμενων ουραίων πτερυγίων.

Το πλήρες κιτ JDAM περιλαμβάνει μια νέα ουρά που περιέχει ένα σύστημα καθοδήγησης συστήματος αδρανειακής πλοήγησης (INS) με τη βοήθεια GPS και ραβδώσεις τοποθετημένες σε άλλα σημεία κατά μήκος του σώματος της βόμβας, το οποίο προσφέρει περιορισμένη ικανότητα ολίσθησης προς τον επιδιωκόμενο στόχο.
Ανάλογα με το υψόμετρο στο οποίο απελευθερώνεται, ένα JDAM μπορεί να χτυπήσει στόχους σε εμβέλεια έως και 24 χιλιομέτρων και το κιτ πτερυγίων του JDAM-ER επεκτείνει αυτή την εμβέλεια μέχρι περίπου 72 χιλιόμετρα.

Ένα μόνο κιτ JDAM κοστίζει πάνω από 24.000 δολάρια ΗΠΑ και χρησιμοποιείται για τη μετατροπή μη κατευθυνόμενων βομβών βάρους μεταξύ 220 και 907 κιλών, σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Όταν αποκαλύφθηκε ότι οι ΗΠΑ είχαν παράσχει ουκρανικές βόμβες JDAM-ER, στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες από την Δύση τόνιζαν ότι αυτές οι βόμβες θα προκαλέσουν μεγάλη ζημιά στις ρωσικές δυνάμεις.
Οι βόμβες JDAM μπορούν να δώσουν στην Ουκρανία επιπλέον ικανότητες αφού τα αεροπλάνα τις εκτοξεύουν από απόσταση και δεν κινδυνεύουν από τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας.

Τι αποκαλύπτεται;

Ωστόσο, διαβαθμισμένα έγγραφα από τις ΗΠΑ που διέρρευσαν πρόσφατα αναφέρουν μια πολύ διαφορετική ιστορία, σύμφωνα με την οποία τα κιτ βομβών JDAM που χρησιμοποιούνται από την ουκρανική Πολεμική Αεροπορία μπορεί να έχουν αχρηστευτεί από τις ρωσικές μονάδες ηλεκτρονικού πολέμου.

Οι ρώσοι μπλοκάρουν τα σήματα GPS, οι βόμβες JDAM-ER αποτυγχάνουν

Ένα έγγραφο με την ένδειξη «μυστικό» και με τίτλο «Γιατί αποτυγχάνουν τα JDAM-ERs;» εξετάζει γιατί οι βόμβες JDAM-ER απέτυχαν στο πεδίο της μάχης της Ουκρανίας.
Δύο παράγοντες εξηγούν δυνητικά γιατί υπήρξαν «αποτυχίες ή αστοχίες».

Ένας από τους παράγοντες είναι ότι οι ασφάλειες των βομβών δεν οπλίζονται σωστά, κάτι που λέγεται ότι έχει επιδιορθώσει η Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία και ο δεύτερος παράγοντας είναι τα προβλήματα σήματος GPS, που πιθανώς προκαλούνται παρεμβολές από ρωσικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου. 

Τα αμερικανικά έγγραφα αποκαλύπτουν ότι παρόμοια ζητήματα με τα σήματα GPS προκάλεσαν δυσλειτουργίες στα κατευθυνόμενα συστημάτων πυραύλων πολλαπλής εκτόξευσης (GMLRS) της Ουκρανίας.

«Ωστόσο, ο Διευθυντής του Joint Navigation Warfare Center (JNWC) δήλωσε ότι με βάση την ανάλυσή τους, η εμπλοκή GPS δεν θα έπρεπε να είχε επηρεάσει τα χτυπήματα του JDAM-ER με βάση τη θέση στόχου σε σύγκριση με τα ενεργά ρωσικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου», αναφέρεται στα μυστικά έγγραφα…

Σύμφωνα με αναφορές, μέχρι τη δημοσίευση του εγγράφου, η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία είχε ρίξει τουλάχιστον εννέα βόμβες JDAM-ER σε ρωσικούς στόχους.
Ωστόσο, τέσσερις από αυτούς φαίνεται να χάθηκαν λόγω ρωσικών παρεμβολών.
Μάλιστα οι αμερικανοί προτείνουν πρώτα να εξουδετερώνονται οι δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου και εν συνεχεία να χρησιμοποιούνται οι βόμβες JDAM-ER.
Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι το κιτ JDAM βασίζεται σε ένα σύστημα αδρανειακής πλοήγησης (INS) υποβοηθούμενο από GPS, πράγμα που σημαίνει ότι το τμήμα INS της βόμβας πρέπει να διασφαλίζει ότι η ακρίβεια διατηρείται σε σημαντικό βαθμό, ακόμη και αν το σήμα GPS μπλοκαριστεί ή χαθεί.

Εντυπωσιάζουν τα ρωσικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου

Η Ρωσία διαθέτει έναν από τους πιο προηγμένους εξοπλισμούς ηλεκτρονικού πολέμου στον κόσμο και πολύ έμπειρο προσωπικό για τη λειτουργία τέτοιου εξοπλισμού.
Σύμφωνα με πηγές, οι ρωσικές δυνάμεις μπλοκάρουν τακτικά σήματα από το Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού Θέσης των ΗΠΑ (GPS) στο πλαίσιο της στρατιωτικής τους εκστρατείας στην Ουκρανία.
Τον Ιούνιο, ένας αξιωματούχος της Ουκρανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών αποκάλυψε ότι Ρωσικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου μπλόκαραν τα GPS σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη που χρησιμοποιούν οι ουκρανικές δυνάμεις για τον εντοπισμό του εχθρού ιδιαίτερα στα ανατολικά και νότια τμήματα της Ουκρανίας.

Έχουν επίσης αναφερθεί περιπτώσεις ρωσικών στρατευμάτων που κατάφεραν να μπλοκάρουν τις επικοινωνίες ραντάρ των ουκρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών, εμποδίζοντάς τους να αναγνωρίσουν τους ρωσικούς στόχους
Δυτικοί εμπειρογνώμονες έχουν τονίσει ότι η Ρωσία έχει την ικανότητα να μπλοκάρει σήματα GPS, σημειώνοντας ότι υπήρξαν περιπτώσεις όπου η Ρωσία εμπόδισε με ακρίβεια τα σήματα GPS στη βόρεια Νορβηγία χωρίς να επηρεάσει την ζώνη συχνοτήτων από το ρωσικό σύστημα δορυφορικής πλοήγησης GLONASS.

00005.png

00004.png

Καταρρίφθηκε ο μύθος των αεροσκαφών stealth από τα ρωσικά ραντάρ Nebo-M

Η λέξη «stealth» είναι συνυφασμένη με τα αμερικανικά πολεμικά αεροπλάνα F-117, F-22, F-35 και B-2 και τα μελλοντικά στρατηγικά βομβαρδιστικά B-21.
Προς το παρόν, ούτε η Ρωσία, ούτε η Κίνα δεν έχει πολεμικό αεροπλάνο stealth
Όλες οι λεγόμενες ιπτάμενες μηχανές stealth εμπίπτουν στην κατηγορία των «χαμηλά παρατηρήσιμες».
Το J-20 της Κίνας και το Su-57 της Ρωσίας μπορεί να μην είναι στην κατηγορία χαμηλά παρατηρήσιμες.

Το κβαντικό ραντάρ

Ενώ εστιάζουμε στον σχεδιασμό ενός πλαισίου σε πολεμικό για να αποκτήσει χαρακτηριστικά stealth, δεν πρέπει να παραβλέπουμε τις εξελίξεις στην τεχνολογία ραντάρ.
Το Πειραματικό Κβαντικό Ραντάρ, εάν και εφόσον γίνει πραγματικότητα, μπορεί να αλλάξει για πάντα την ιδέα του stealth.
Ο ρυθμός ανάπτυξης των ραντάρ και των αισθητήρων που έχουν ήδη ενσωματωθεί στους πυραύλους επιφανείας-αέρος (SAM) και πυραύλων αέρος-αέρος (AAM) είναι ίσως ταχύτερος από την ανάπτυξη σχεδιασμού stealth των σύγχρονων αεροσκαφών.

Η ικανότητα stealth ενός αεροπλάνου μπορεί να χωριστεί στα φυσικά χαρακτηριστικά τεχνολογίας stealth και στις τεχνολογικές απαιτήσεις τεχνολογίας stealth.

Φυσικό Stealth

Το φυσικό stealth, ως χαρακτηριστικό ή όρος, είναι ανύπαρκτο στην περίπτωση των ιπτάμενων μηχανών.
Τα φυσικά χαρακτηριστικά μυστικότητας ή stealth μπορούν, στην καλύτερη περίπτωση, να ελαχιστοποιηθούν, δεν μπορούν να εξαλειφθούν.

Θόρυβος

(α) Φυσικός θόρυβος: Ο θόρυβος που δημιουργείται από τον αεροκινητήρα και η τριβή που προκαλείται από την αντίσταση του αέρα δεν μπορούν ούτε να ελαχιστοποιηθούν ούτε να εξαλειφθούν. Καμία πηγή θορύβου δεν μπορεί να εξαλειφθεί.

(β) Κύματα κρούσης: Κάθε φορά που μια ιπτάμενη μηχανή πετά σε υπερηχητική/ εμβέλεια, η δημιουργία κρουστικών κυμάτων έχει ως αποτέλεσμα μια τυχαία ή σταθερή έκρηξη ήχου ανάλογα με τον αριθμό Mach που υποδεικνύει την ταχύτητα του αεροσκάφους.
Η προσέλκυση ή η αποκόλληση κρουστικών κυμάτων από το πλαίσιο του αεροσκάφους έχει ως αποτέλεσμα ένα κρότο που ονομάζεται ηχητικός βραχίονας που ακούγεται στο έδαφος.

Είναι ιδιαίτερα εμφανές όταν ένα αεροσκάφος επιβραδύνει από υπερηχητική σε υποηχητική λειτουργία.

(α) Διαδρομές συμπύκνωσης: Ένας στροβιλοκινητήρας και ένας κινητήρας τζετ παράγουν εξαιρετικά εμφανή μονοπάτια ατμού που ονομάζονται μονοπάτια συμπύκνωσης ενώ πετούν σε μια συγκεκριμένη υψομετρική ζώνη. Οι υδρατμοί στα καυσαέρια συμπυκνώνονται ακαριαία όταν ένα αεροσκάφος με κινητήρα τζετ πετά πάνω από το ελάχιστο επίπεδο διαδρομής (MINTRA) και κάτω από το μέγιστο επίπεδο διαδρομής (MAXTRA), αφήνοντας ένα παχύ λευκό ίχνος.
Το μονοπάτι δεν μπορεί να κρυφτεί από τα μάτια υπό συνθήκες καθαρού ουρανού.

(β) Διαδρομές καπνού: Το άκαυστο ή μερικώς καμένο καύσιμο έχει ως αποτέλεσμα ένας κινητήρας αεριωθούμενου να αφήνει ένα έντονα ορατό ίχνος καπνού με γκρι χρώμα, ορατό από μίλια ανάλογα με τις συνθήκες φωτός.

Υπογραφή θερμότητας

Από τότε που τέθηκαν σε λειτουργία οι κινητήρες αεριωθουμένων, έχουν γίνει προσπάθειες να διατηρηθεί υπό έλεγχο η θερμοκρασία των καυσαερίων.
Έγινε επιχειρησιακή αναγκαιότητα όταν οι πύραυλοι αέρος-αέρος αναζητούσαν στόχους με βάση την θερμότητα.
Ωστόσο, ανεξάρτητα από τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν, η θερμική υπογραφή ενός αεριωθούμενου αεροπλάνου παραμένει η μεγαλύτερη απειλή

Σχεδιασμός Stealth

Όλα τα ιπτάμενα αντικείμενα αντανακλούν τα κύματα του ραντάρ που προσκρούουν πίσω στον πομπό, με αποτέλεσμα το ραντάρ να «βλέπει» την ιπτάμενη μηχανή και στις τρεις διαστάσεις. Η ένταση του ανακλώμενου σήματος εξαρτάται άμεσα από την περιοχή και το σχέδιο της αντανακλώσας επιφάνειας.
Το χαρακτηριστικό stealth μιας ιπτάμενης μηχανής είναι συνάρτηση του συντελεστή αντανάκλασης.
Όσο υψηλότερη είναι η τιμή του συντελεστή αντανάκλασης, τόσο πιο εύκολο είναι για το ραντάρ να «βλέπει».

Γιατί μοιάζουν με νυχτερίδες;

Δεν είναι περίεργο ότι από το F-117 και μετά, τα περισσότερα αεροσκάφη της USAF μοιάζουν με νυχτερίδες.
Στην περίπτωση του F-117, έχει υποστηριχθεί ότι μια παρόμοιας μεγέθους ιπτάμενη μηχανή επίπεδης πλάκας θα έχει σχεδόν εκατό φορές περισσότερη ορατότητα στα ραντάρ.

Είναι άλλο θέμα ότι ένας πύραυλος SAM κατέρριψε τουλάχιστον ένα F-117.
Επιπλέον, η εκτεταμένη προσαρμογή των φτερών και των επιφανειών ελέγχου έχει συχνά ως αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας ελιγμών.

Τεχνολογικό Stealth

Οι υποστηρικτές του Stealth σύντομα ανακάλυψαν ότι το stealth δεν ήταν αρκετά καλό για να παρέχει τον βαθμό μυστικότητας από τα ραντάρ.
Έχουν αναπτυχθεί πολυάριθμες τεχνολογίες όπως απορροφητικό υλικό ραντάρ (RAM).

Η ανάπτυξη της μνήμης RAM συνεχίζεται εδώ και δεκαετίες.
Μία από τις πρώτες επιχειρησιακές χρήσεις της μνήμης RAM ήταν στο περισκόπιο υποβρυχίων κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου.
Αεροσκάφη σχεδίασης stealth διαθέτουν μόνο οι ΗΠΑ.
Το J-20 της Κίνας και το ρωσικό Su-57 δύσκολα μπορούν να χαρακτηριστούν stealth λόγω του σχεδιασμού και της ποιότητας της μνήμης RAM που χρησιμοποιείται.
Ο συντελεστής αντανάκλασης μειώνεται σημαντικά λόγω των εξής:

Πρώτον, λόγω της απορρόφησης σχεδόν του 70-80% των σημάτων ραντάρ (όπως ισχυρίζεται ο κατασκευαστής, δεν έχει ακόμη αποδειχθεί σε σενάριο θερμού πολέμου).

Δεύτερον, η ένταση του σήματος που αντανακλάται μειώνεται περαιτέρω λόγω του σχεδιασμού της επιφάνειας ελέγχου, της πτέρυγας…

Οποιαδήποτε συζήτηση για το «stealth» είναι ελλιπής, εκτός εάν αξιολογηθεί η κατάσταση και η πρόοδος στην τεχνολογία αισθητήρων.

Ένα γεγονός θα περιγράφει καλύτερα την υπάρχουσα ικανότητα αισθητήρα κατά τη διάρκεια ενός θερμού πολέμου που έλαβε χώρα πριν από 22 χρόνια.

Ο αντισυνταγματάρχης Dale Zelko βρισκόταν σε μια νυχτερινή αποστολή στη Σερβία στις 27 Μαρτίου 1999.
Προς απόλυτη έκπληξη του, το ραντάρ έλαμψε ξαφνικά στο πιλοτήριο, ακολουθούμενο από μια προειδοποιητική λυχνία κλειδώματος πυραύλων.

Ήταν στο διάσημο F-117.
Το υποτιθέμενο μη ανιχνεύσιμο αεροσκάφος του F-117 ήταν ζωτικής σημασίας για την Επιχείρηση Συμμαχική Δύναμη υπό το ΝΑΤΟ.
Η αποστολή περιελάμβανε χτύπημα σε σερβικό στόχο.
Η προειδοποίηση κλειδώματος πυραύλων έδειξε ότι το F-117 δεν ήταν, τελικά, αόρατο στο σερβικό δίκτυο Αεράμυνας εξοπλισμένο με ρωσικά ραντάρ και SAM.

Ο πύραυλος χτύπησε το F-117 και ο πιλότος τράβηξε τη λαβή εκτίναξης και επέζησε για να πει την ιστορία.
Ο πύραυλος S-125 «Pechora/Neva» είχε σημειώσει την πρώτη καταστροφή μηχανής stealth.
Και πάλι, στις 20 Απριλίου 1999, ένα άλλο F-117 χτυπήθηκε από ένα πύραυλο SAM.

Τα ρωσικά ραντάρ Nebo-M ανιχνεύουν τα πολεμικά αεροπλάνα stealth

Το ραντάρ «Nebo-M» πιστεύεται ότι είναι ικανό να ανιχνεύει κρυφές ιπτάμενες μηχανές ή stealth .
Δεν υπάρχουν διαθέσιμες τεχνικές λεπτομέρειες για το σύστημα αυτό, οι ρώσοι το κρατάνε μυστικό.
Πιστεύεται όμως ότι το πιο αχνό σήμα από αντανάκλαση που λαμβάνεται ενισχύεται πολλές φορές και με βάση την παράμετρο «ταχύτητα», διαχωρίζει το αεροσκάφος stealth από drones, πτηνά κ.λπ.
Τα ραντάρ Nebo-M μπήκαν σε επιχειρησιακή υπηρεσία στη Ρωσία το 2017 και πιστεύεται ότι ανήκουν στην οικογένεια των συστημάτων ραντάρ VHF.

Κβαντική Βελτίωση στην Τεχνολογία Πυραύλων

Η τεχνολογία πυραύλων με συγκεκριμένη αναφορά στο βεληνεκές και στην ικανότητα παρακολούθησης του στόχου αυτόνομα μετά την εκτόξευση έχει αυξήσει την απειλή για όλα τα αεροσκάφη, ανεξάρτητα από το σχεδιασμό τους.

Οι πλήρως ενεργοί πύραυλοι φέρουν ενσωματωμένο ραντάρ, το οποίο παρακολουθεί και κλειδώνει τον στόχο.
Αυτό το χαρακτηριστικό ενισχύεται περαιτέρω καθιστώντας μια κεφαλή πυραύλου ευαίσθητη στη θερμότητα, η οποία επιτρέπει στην κεφαλή του πυραύλου να κλειδώνει στον στόχο με βάση την αντοχή της θερμικής υπογραφής.

Επί του παρόντος, ο stealth σχεδιασμός έχει πολυδιαφημιστεί.
Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα αυτής της εξαιρετικά δαπανηρής τεχνολογίας δεν έχει ακόμη αποδειχθεί υπό επιχειρησιακές συνθήκες, ειδικά σε περιβάλλοντα αεράμυνας υψηλής πυκνότητας όπως είναι το ρωσικό σύστημα αεράμυνας με πολλές διαβαθμίσεις.

Ενώ συζητάμε για το stealth, περιοριζόμαστε σε ένα μόνο αεροσκάφος.
Τι θα συμβεί με την ποιότητα ή την ικανότητα stealth ενός μεγάλου σχηματισμού;
Οι αποστολές είναι πάντα πολλαπλών αεροσκαφών που πετούν σε κοντινή απόσταση.
Κρίσιμα επιχειρησιακά ζητήματα, όπως οι παρεμβολές από μονάδες ηλεκτρονικού πολέμου δεν έχουν αναλυθεί…
ooooo1.png
00002.png

00003.png

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης