Τραπεζικά νέα

Στην ΕΚΤ ο νόμος για το ΤΧΣ - Ξεκίνησε το σχέδιο για την αποεπένδυση στις τράπεζες - Στις 12/4 ο Ηρακλής 2 με 12 δισ…

Στην ΕΚΤ ο νόμος για το ΤΧΣ - Ξεκίνησε το σχέδιο για την αποεπένδυση στις τράπεζες - Στις 12/4 ο Ηρακλής 2 με 12 δισ…
Ξεκίνησε η διαδικασία για την δημιουργία οδικού χάρτη αποεπένδυσης του ΤΧΣ από τις τράπεζες
Σχετικά Άρθρα

Τον νόμο που θα αλλάξει τον χαρακτήρα του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) υπέβαλλε στους θεσμούς η ελληνική κυβέρνηση.
Ταυτόχρονα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και ειδικά ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός προωθούν με γρήγορες διαδικασίες τον αντικαταστάτη του Ηρακλή 1, τον Ηρακλή 2 που θα συνδράμει στην ολοκλήρωση της εξυγίανσης των ισολογισμών των ελληνικών τραπεζών από τα προβληματικά δάνεια.
Στόχος είναι ο νόμος για τον Ηρακλή 2 να έχει αντικαταστήσει τον Ηρακλή 1 έως τις 12 Απριλίου 2021.
Ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει μεταξύ κυβέρνησης, τραπεζών και θεσμών η δημιουργία οδικού χάρτη για την αποεπένδυση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από τις ελληνικές τράπεζες.
Η πρώτη φάση θα ενεργοποιηθεί τον Απρίλιο 2021 στην Πειραιώς.
Στόχος είναι μέσα στους επόμενους 24 μήνες το Ταμείο να έχει πουλήσει όλες τις συμμετοχές του εφόσον πληρούνται οι όροι που θα καθοριστούν μεταξύ κυβέρνησης, ΤΧΣ και θεσμών.

Ενεργοποίηση Ηρακλή 2 στις 12 Απριλίου 2021

1)Η κυβέρνηση σχεδιάζει να ενεργοποιήσει τον Ηρακλή 2 στις 12 Απριλίου 2021 και θα περιλαμβάνει στόχο τιτλοποιήσεων NPEs 30-32 δισεκ. και παρεχόμενων κρατικών εγγυήσεων 12 δισεκ. ευρώ.

Σε θεσμούς και ΕΚΤ ο νέος νόμος για το ΤΧΣ

2)Ο νέος νόμος για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας έχει ήδη υποβληθεί για αξιολόγηση στους θεσμούς και την ΕΚΤ και αναμένεται να εγκριθεί έως τέλη Φεβρουαρίου, στόχος είναι να είναι νόμος του κράτους έως το α΄ δεκαπενθήμερο του Μαρτίου 2021.

Ο Marco Mazzucchelli νέος CEO στο ΤΧΣ μάλλον όχι

3)Οι αναφορές ότι ο Czurda ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος του ΤΧΣ θα αντικατασταθεί από Marco Mazzucchelli μέλος του Γενικού Συμβουλίου του Ταμείου… μάλλον δεν θα επιβεβαιωθούν.

Ξεκίνησε η διαδικασία για οδικό χάρτη αποεπένδυσης του ΤΧΣ από τις τράπεζες


4)Η Κυβέρνηση έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, την ΕΚΤ και τις ελληνικές τράπεζες καθώς και με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για το πώς και το πότε θα αποεπενδύσει το Ταμείο από τις ελληνικές τράπεζες.
Η πρώτη φάση της μερικής αποεπένδυσης ενεργοποιείται τον Απρίλιο με επίκεντρο την Πειραιώς μέσω της μερικής εξάσκησης των δικαιωμάτων στην αύξηση κεφαλαίου οπότε το ποσοστό του ΤΧΣ από 61,34% θα υποχωρήσει μεταξύ 30% και 40%.
Να σημειωθεί ότι το ΤΧΣ κατέχει

  • Το 61,34% της Πειραιώς τρέχουσας αξίας 415 εκατ ευρώ
  • Το 40,3% της Εθνικής τράπεζας τρέχουσας αξίας 725 εκατ ευρώ
  • Το 10,9% της Alpha bank τρέχουσας αξίας 125 εκατ ευρώ
  • Το 1,4% της Eurobank τρέχουσας αξίας 29 εκατ ευρώ

Η συνολική αποτίμηση των μετοχών του ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες ανέρχεται σε 1,29 με 1,30 δισεκ. ευρώ ενώ συνολικά επενδύθηκαν περίπου 44 δισεκ. ευρώ ή συνολική λογιστική ζημία 97% επί της συνολικής επένδυσης.

Ο νέος νόμος για το ΤΧΣ

Με βάση τον σχεδιασμό έως τι πρώτο 10ήμερο του Μαρτίου 2021 θα έχει ψηφιστεί ο νόμος που θα αφορά το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Αλλάζει επενδυτικό προφίλ το ΤΧΣ

Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) διαδραμάτισε σημαίνοντα ρόλο στις 3 μεγάλες ανακεφαλαιοποιήσεις των ελληνικών τραπεζών.
Το ΤΧΣ είχε στόχο να συμβάλλει στην χρηματοπιστωτική σταθερότητα, δηλαδή στην σταθερότητα των τραπεζών.
Ως ειδικό νομικό πρόσωπο θα πρέπει να κρατήσει μέρος αυτού του ρόλου αλλά θα πρέπει να εξελιχθεί το προφίλ του.
Θα πρέπει το ΤΧΣ να μετατραπεί περισσότερο σε κοινό μέτοχο.
Κοινός μέτοχος σημαίνει ότι πρέπει να λειτουργεί πλέον περισσότερο για την αποκομιδή κέρδους αλλά χωρίς να συγκρούεται με άλλους μετόχους και ταυτόχρονα να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
Επίσης το ΤΧΣ θα επιλέγει το πότε θα συμμετέχει πλήρως ή μερικώς στις μελλοντικές αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών και θα συνεχίσει να διατηρεί ένα ρόλο εγγυητή κάλυψης των αυξήσεων κεφαλαίου.

Αποσυνδέεται η Τράπεζα της Ελλάδος από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας

Άπαξ και αλλάζει το προφίλ του ΤΧΣ, είναι εύλογο να αλλάξει και η διοικητική του δομή, υπό την έννοια ότι δεν πρέπει να συνδέεται π.χ. με την Τράπεζα της Ελλάδος.
Το ΤΧΣ δεν είναι επόπτης των τραπεζών, είναι Ταμείο σε ρόλο μετόχου που τώρα θα αλλάξει προφίλ και θα εξελιχθεί σε κοινό μέτοχο.
Προφανώς δεν μπορεί και δεν πρέπει να έχει σχέση η Τράπεζα της Ελλάδος με το ΤΧΣ.
Να σημειωθεί ότι ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΤΧΣ ορίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος και όπως αποδείχθηκε και στο παρελθόν, η ΤτΕ χρησιμοποίησε τον ρόλο της και στο ΤΧΣ για να απορρίψει ή εγκρίνει τραπεζικά στελέχη.

Τι θα περιλαμβάνει η ρήτρα νομικής ευθύνης

Το κράτος κατανοεί ότι η μετατροπή του ΤΧΣ από Ταμείο που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον σε κοινό μέτοχο που θα εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, ενέχει ρίσκα για την διοίκηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Πολλά τα ζητήματα

  • Θα συμμετέχει το ΤΧΣ μερικώς, ολικώς ή κατά το δοκούν στις μελλοντικές αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών και ποιοι παράγοντες θα το καθορίζουν;
  • Θα μπορεί να αποεπενδύει μέσω placement το ΤΧΣ από τις ελληνικές τράπεζες και με ποιους όρους;
  • Εάν το ΤΧΣ συμμετάσχει σε αύξηση κεφαλαίου ή πουλήσει μετοχές, οι μεγάλες αποκλίσεις από τις παρελθούσες τιμές δεν θα πρέπει να συνιστούν ποινικό αδίκημα.

Τι θα περιλαμβάνει ο νόμος για τις αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών;

Ο νέος νόμος που θα διέπει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα περιλαμβάνει μια ενδιαφέρουσα ρήτρα.
Πως θα στελεχώνονται τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών;
Η κυρίαρχη άποψη ήταν να στελεχώνονται κατά βάση από τραπεζικά στελέχη του εξωτερικού.
Το καθεστώς αυτό αλλάζει, ώστε περισσότεροι έλληνες να συμμετέχουν στα διοικητικά συμβούλια.
Επίσης το ΤΧΣ ως κοινός μέτοχος θα συμμετέχει ενεργά στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών χωρίς όμως να λειτουργεί εις βάρος των ιδιωτικών κεφαλαίων.

Διατηρείται η ρήτρα του veto για ειδικά θέματα

Ως γνωστό στο υφιστάμενο καθεστώς που διέπει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ως μέτοχος των τραπεζών μπορεί να ασκήσει veto σε αποφάσεις της διοίκησης.
Με τον νέο νόμο διατηρείται το veto αλλά μόνο για ειδικά θέματα, μειώνεται η περίμετρος δράσης του veto.

O τραπεζικός άθλος

Ένας τραπεζικός άθλος έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια καθώς το αδύναμο κεφαλαιακά ελληνικό τραπεζικό σύστημα με συνετή στρατηγική και με δημιουργικές ιδέες (βλέπε μοντέλο Eurobank), με μεγάλη υποστήριξη από το κράτος με 3 ανακεφαλαιοποιήσεις και βεβαίως τον Ηρακλή 1 και Ηρακλή 2 κατάφερε να επιτύχει κάτι που φανταζόταν εξωπραγματικό.
Μείωσε τα προβληματικά δάνεια και ανοίγματα από 106 δισεκ. ευρώ στα 18,5 δισεκ. ευρώ ή μείωση σχεδόν 88 δισεκ. ευρώ.
Πως συντελέστηκε αυτός ο άθλος;
Τα προβληματικά ανοίγματα (NPEs) στο τέλος του 2021 μετά την εφαρμογή του Ηρακλή 2 θα έχουν μειωθεί στα 18,5 δισεκ. ευρώ.
Ως παραδοχές έχουν ληφθεί υπόψη οι εξής
Τα νέα NPEs που θα δημιουργηθούν από τον κορωνοιό θα ανέλθουν στα 5 δισεκ. ευρώ με βάση τις εκτιμήσεις των τραπεζιτών και όχι 10 δισεκ. που είναι η παραδοχή της ΤτΕ ή πιο απαισιόδοξες εκτιμήσεις για 12-14 δισεκ. νέα NPEs.
Στον Ηρακλή 2 θα ενταχθούν προβληματικά ανοίγματα μεταξύ 20 και 22 δισεκ. ευρώ.

Οι νέες τιτλοποιήσεις NPEs που θα ενταχθούν στον Ηρακλή 2 μέσα στο 2021 είναι:

Με βάση συγκλίνουσες εκτιμήσεις οι νέες τιτλοποιήσεις που θα ενταχθούν στον Ηρακλή 2 είναι οι εξής

Εθνική υποστηρίζει ότι δεν θα ενταχθεί στον Ηρακλή 2 αλλά ίσως τιτλοποιήσει 1 με 2 δισεκ. NPEs
Eurobank θα προβεί σε νέα τιτλοποίηση 1,5 δισεκ. που θα την εντάξει στον Ηρακλή 2
Πειραιώς θα υλοποιήσει δύο τιτλοποιήσεις με τον Ηρακλή 2, ύψους 7 και 7 δισεκ. ευρώ NPEs συνολικά 14 δισ
Alpha bank θα προχωρήσει σε νέα τιτλοποίηση περίπου 4 με 5 δισεκ. ευρώ NPEs
Το άθροισμα των νέων τιτλοποιήσεων που θα ενταχθούν στον Ηρακλή 2 είναι 22 δισεκ. ευρώ.
Έναντι αυτών θα εκδοθούν 7,5 με 8 δισεκ. κύρια ομόλογα senior bond τα οποία θα τα εγγυηθεί το ελληνικό δημόσιο.
Συνολικά το ελληνικό δημόσιο από τον Ηρακλή 1 και Ηρακλή 2 θα παράσχει κρατικές εγγυήσεις 18-19 δισεκ. ευρώ.
NPEs.png

Τα NPEs μετά τον Ηρακλή 2 περί τα 18,5 δισεκ. ευρώ

Τα προβληματικά ανοίγματα μετά τον Ηρακλή 2 θα υποχωρήσουν στα 18,5 δισεκ. ευρώ τα οποία σε σχέση με τα δάνεια τα οποία εκτιμάται ότι θα υποχωρήσουν στα 125 δισεκ. από 141 δισεκ. της τρέχουσας περιόδου θα διαμορφώσουν το NPEs ratio δηλαδή προβληματικά ανοίγματα ως προς το σύνολο των δανείων στο 14% από 48% που ήταν π.χ. το 2019.
Πρόκειται για μια μεγάλη βελτίωση που ενώ απέχει από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που βρίσκεται στο 3,9% με 4% αποτελεί σίγουρα εντυπωσιακή σύγκλιση.

Πόσα κεφάλαια και προβλέψεις χρειάστηκαν;

Πόσα κεφάλαια και προβλέψεις χρειάστηκαν;
Το ερώτημα αυτό είναι μείζονος σημασίας γιατί οι τράπεζες από τα 106 δισεκ. NPEs να φθάσουν στα 18,5 δισεκ. χρειάστηκε να δαπανήσουν 45 δισεκ. ευρώ σε προβλέψεις και κεφάλαια.
Η εσωτερική δημιουργία κεφαλαίου πήγε για εξυγίανση
Τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών πήγαν για εξυγίανση
Ο Ηρακλής 1 και Ηρακλής 2 συνεχίζει την εξυγίανση
Όμως ο τραπεζικός κλάδος στην Ελλάδα φθάνει στο τέλος μιας 10ετούς δραματικής πορείας, δεν θα τελειώσει το 2021 θα χρειαστεί και το 2022 για την ολοκληρωτική εξυγίανση αλλά η μεγάλη δουλειά έχει ήδη συντελεστεί.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης