Οι εναλλακτικές της επιβίωσης για τις κατασκευαστικές εταιρίες

Οι εναλλακτικές της επιβίωσης για τις κατασκευαστικές εταιρίες
Σε εναλλακτικές μορφές εσόδων πέρα της κατασκευής, όπως η ενέργεια, οι παραχωρήσεις, ο τομέας της βιομηχανίας έχουν αναγκαστεί να στραφούν οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας,
Σε εναλλακτικές μορφές εσόδων πέρα της κατασκευής, όπως η ενέργεια, οι παραχωρήσεις, ο τομέας της βιομηχανίας έχουν αναγκαστεί να στραφούν οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας, λόγω της στασιμότητας που επικρατεί στον τομέα των δημοσίων έργων τα τελευταία χρόνια.
Τον κώδωνα των κινδύνων που εγκυμονεί η έλλειψης δημοπράτησης νέων έργων, έχει κρούσει αλλεπάλληλα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, την περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ (για έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ) και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα, ενώ μόνο για τα υπόλοιπα 900 εκατ. ευρώ έχουν υπογραφεί συμβάσεις και εκτελούνται. Από αυτές, τα 250 εκατ. ευρώ αφορούν στην οδοποιία Πάτρα – Πύργου και άλλα 250 εκατ. ευρώ στον Ε65. Σε μία ολόκληρη τετραετία εξελίσσονται έργα που αντιστοιχούν μόλις στο 50% του τζίρου των εταιρειών της ανώτατής τάξης.
Όπως δήλωσε τον περασμένο Οκτώβριο σε φόρουμ που πραγματοποιήθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανώτερης Τάξης (ΣΤΕΑΤ), Γιώργος Συριανός, σήμερα στον κατασκευαστικό κλάδο επικρατούν οι μεγάλες εκπτώσεις που έχουν δραματικές συνέπειες, ενώ και τα προβλήματα που υπάρχουν στο θεσμικό πλαίσιο έχουν σοβαρές αρνητικές συνέπειες στον κλάδο και απειλούν την βιωσιμότητα πολλών κατακευαστικών εταιρειών.
Σύμφωνα με τον ίδιο στην κατηγορία μεγάλων έργων οδοποιίας και  Παραχωρήσεων υπάρχουν τρία εργοτάξια μόνο στην χώρα, ενώ τον κώδωνα του κινδύνου για την κατασκευαστική αγορά όπου ουσιαστικά δεν υπάρχουν νέα έργα έκρουσε ο κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της ΑVAX στην διάρκεια της ίδιας εκδήλωσης.
«Στην κατασκευαστική αγορά το μέλλον πρέπει να έρθει το γρηγορότερο δυνατό. Τα έργα είναι πολύ λίγα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση, έστω κι αν βρίσκουν διέξοδο είτε στο εξωτερικό είτε στις επενδύσεις στο χώρο του τουρισμού. Ζητούμε να κάνει η κυβέρνηση ό,τι είναι δυνατόν ώστε να ξεκινήσει η δημοπράτηση των νέων έργων».
Ο διευθύνων σύμβουλος της AVAX ανέφερε ότι «τα έργα που έχουν εξαγγελθεί δεν είναι έτοιμα προς δημοπράτηση, ενώ αυτά που έχουν δημοπρατηθεί χρειάζονται μία διετία μπροστά.
Δεν θέλω να υποτιμήσω την προσπάθεια της νέας ηγεσίας, ούτε της προηγούμενης, δυστυχώς όμως, υπήρξαν καθυστερήσεις και αδράνεια ως προς την προετοιμασία των νέων έργων.
Βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο χωρίς να έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου. Έχουμε ανάγκη την άμεση έναρξη των νέων έργων. Εκτός από τη δημοπράτηση των ώριμων έργων και τη θέσπιση σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων είναι ανάγκη να προχωρήσει η έγκριση εργασιών μέσω των υφισταμένων παραχωρήσεων, ώστε να τονωθεί η αγορά σε περιφερειακό επίπεδο».
 
Τα λειτουργικά κέρδη από τις κατασκευές μειώνονται για τους Ομίλους

Η μείωση της λειτουργικής κερδοφορίας από τις κατασκευές, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους τομείς, αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα των κατασκευαστικών εταιρειών.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2019 ολοκληρώθηκε για την Ελλάκτωρ με αύξηση κερδοφορίας 125% στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και 57% στις Παραχωρήσεις αντίστοιχα ενώ μειωμένες ήταν οι επιδόσεις στον κλάδο των κατασκευών.
Τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα επηρεάστηκαν από την υλοποίηση της νέας στρατηγικής σύμφωνα με την οποία επελέγη η επικέντρωση σε Παραχωρήσεις και ΑΠΕ και ο περιορισμός ζημιών στις κατασκευές εκτός Ελλάδας με την διακοπή δραστηριοτήτων σε χώρες ή σε έργα που απέφεραν αρνητικές επιδόσεις.
Σύμφωνα με την εταιρεία, απόρροια αυτής της στρατηγικής, καθώς και της περιορισμένης δημοπράτησης νέων έργων στην Ελλάδα το 2019, είναι και ο περιορισμός του κύκλου εργασιών της Κατασκευής που οδήγησε σε μείωση του ενοποιημένου κύκλου εργασιών του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ το 2019 κατά 31,4% στα 1,273,6 δισ. ευρώ έναντι 1,857,3 δισ. εκατ. το 2018.
Σημαντική αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας στον τομέα των Παραχωρήσεων, όπου τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 187 εκατ. ευρώ έναντι 197 εκατ. ευρώ το 2018 και τα προσαρμοσμένα EBITDA στα 103,6 εκατ. ευρώ έναντι 92,9 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, κατέγραψε για το 2019 ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ο Όμιλος, κατέχει το 100% στις εταιρείες παραχώρησης της Νέα Οδού (αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ και Ιόνια Οδός) και της Κεντρικής Οδού, ενώ διατηρεί ποσοστό 17% και στην Ολυμπία Οδό.
Στον τομέα των κατασκευών, ο κατασκευαστικός τζίρος για τρίτους διαμορφώθηκε πέρυσι στα 679,8 εκατ. ευρώ, έναντι 949 εκατ. ευρώ το 2018. Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένα EBITDA)1 διαμορφώθηκε στα 10,9 εκατ. ευρώ έναντι 32,1 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, μειωμένα κατά 66%.
Παράλληλα, τα Λειτουργικά Αποτελέσματα προ τόκων και  φόρων (EBIT) ανήλθαν σε  μείον 1,6 εκατ. ευρώ έναντι 20,1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.
Αντίθετα στον  τομέα της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές τα έσοδα του Ομίλου το 2019 διαμορφώθηκαν σε 237,3 εκατ. ευρώ έναντι 216,3 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένα EBITDA)1 για τον Όμιλο αυξήθηκε στα 178,9 εκατ. ευρώ, έναντι 156,6 εκατ. ευρώ το 2018.
Οι εν λόγω αυξήσεις στα αποτελέσματα οφείλονται κυρίως στην είσοδο νέων αιολικών πάρκων στην παραγωγή.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS