Ανέφικτος ο στόχος 4% για το ΑΕΠ έως και το 2021 – Ο ρυθμός αύξησης της ελληνικής οικονομίας το 2019 στο 1,9% και το 2020 στο 2,5%

Ανέφικτος ο στόχος 4% για το ΑΕΠ έως και το 2021 – Ο ρυθμός αύξησης της ελληνικής οικονομίας το 2019 στο 1,9% και το 2020 στο 2,5%
Η μείωση των φορολογικών συντελεστών έχει οριακή έως μηδενική επίδραση στο ΑΕΠ εάν δεν υπάρχουν συνδυασμένες παρεμβάσεις.
Καλλιεργείται η προσδοκία ότι ο στόχος του 4% αύξησης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) είναι εφικτός για τα επόμενα χρόνια.
Όπως έχει αναλυθεί διεξοδικά οι περιπτώσεις της Ιρλανδίας, Πορτογαλίας και Κύπρου επιβεβαιώνουν και αποδεικνύουν ότι με την μείωση φορολογικών συντελεστών δεν επέρχεται ανάπτυξη.
Η μείωση των φορολογικών συντελεστών έχει οριακή έως μηδενική επίδραση εάν δεν υπάρχουν συνδυασμένες παρεμβάσεις.
Με βάση την Nomura, J P Morgan, Deutsche bank, Morgan Stanley ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ της Ελλάδος το 2019 θα διαμορφωθεί στο 1,90% το 2019 και στο 2,50% το 2020.
Οι προοπτικές είναι να φθάσει στο 2,8% το 2021 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ.
Ο στόχος για ρυθμό ανάπτυξης 4% δεν είναι εφικτός για τους εξής βασικούς λόγους
1)Τα πρωτογενή πλεονάσματα θα παραμείνουν στο 3,5% έως και το 2021 με προοπτική να μειωθεί στο 2,2% το 2022, ουσιαστικά οι δανειστές θα δεχθούν ο στόχος για πλεονάσματα 2,2% το 2023 να μεταφερθεί μια χρονιά νωρίτερα το 2022.
Άρα έως το 2021 ο στόχος για ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ στο 4% είναι εκ των πραγμάτων αδύνατος.
2)Υπάρχουν πολλοί διεθνείς κίνδυνοι, κίνδυνος ύφεσης στην Γερμανία, κίνδυνος ύφεσης στις ΗΠΑ, αναποτελεσματικές παρεμβάσεις κεντρικών τραπεζών κ.α.
Όλα αυτά θα επιδράσουν το 2020 στην ελληνική οικονομία
3)Κίνδυνος γενικευμένης διόρθωσης στις αγορές, μετοχών και ομολόγων.
Ήδη οι φούσκες που έχουν δημιουργηθεί είναι ακραίες.
4)Το ελληνικό χρέος, παρά την βελτίωση των αποδόσεων συνεχίζει να είναι μη βιώσιμο.
Η Ελλάδα έχει χρέος 356,5 δισεκ. εκ των οποίων τα 271 δισεκ. στους επίσημους φορείς και θεσμούς
5)Οι ελληνικές τράπεζες έως το 2021 θα εστιάζουν στην μείωση των NPEs, οπότε η δανειοδοτική τους ικανότητα θα είναι περιορισμένη.
6)Οι δημόσιες επενδύσεις δεν έχουν ανακάμψει, όπως και η κατανάλωση, ενώ οι επενδύσεις τύπου Ελληνικού μόνο μεσοπρόθεσμα θα αποδώσουν.
Π.χ. δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη εστιάζοντας σε ένα έργο που εκ των πραγμάτων στηρίζεται σε δανεικά κεφάλαια.
7)Η Ελλάδα συνεχίζει να εμφανίζει δυσμενή θέση ως προς την ικανότητα της να προσελκύει ξένες επενδύσεις.
8) Η Ελλάδα θα βρεθεί σε επενδυτική το 2021 μπορεί να αλλάξει τις παραμέτρους;
Με την αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα ή investment grade στα μέσα του 2021 και όχι μέσα στο 2020, καθίσταται αυτομάτως βιώσιμο το μακροπρόθεσμο χρέος δημιουργώντας νέο σκηνικό ισορροπιών και δεδομένων σε μια χώρα που έδωσε μάχες για να αποφύγει το Grexit.
Με βάση πηγές στους οίκους αξιολόγησης εάν η Ελλάδα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα, αυτομάτως το μακροπρόθεσμό χρέος της Ελλάδος θεωρείται βιώσιμο, κόντρα στις DSA στις εκθέσεις βιωσιμότητας του χρέους που το θεωρούν ως μη βιώσιμο μετά το 2032.
Ωστόσο αυτή η προσέγγιση είναι θεωρητική καθώς το πιθανότερο σενάριο είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης θα παραμείνουν επιφυλακτικοί.
Για να μπορέσουν οι οίκοι αξιολόγησης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s να αναβαθμίσουν την ελληνική οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα που σημαίνει ότι παύει να ισχύει η έννοια της βιωσιμότητας του χρέους θα πρέπει να πειστούν ότι η Ελλάδα έχει επιστρέψει στον δρόμο της κανονικότητας και έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις οικονομικής αειφορίας.
Οπότε η αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα δεν θα είναι εύκολη υπόθεση όπως συνέβη στην Πορτογαλία ή στην Κύπρο στο παρελθόν.
Η Ελλάδα βαρύνεται με ένα μη βιώσιμο χρέος, οπότε η απόφαση να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα ίσως δεν παρθεί στο τέλος του 2020 αλλά αρχές 2021 και εφόσον η Ελλάδα έχει επιδείξει άριστα βήματα γραφής.
Εν τω μεταξύ οι οίκοι αξιολόγησης γνωρίζοντας ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη να μετατρέψουν ένα μη βιώσιμο χρέος σε βιώσιμο μέσο της πιστοληπτικής ικανότητας – άρα παίρνουν πάνω τους την ευθύνη – θα είναι υπερβολικά προσεκτικοί στις τελικές τους επιλογές.

Η δομή του ελληνικού χρέους

Με βάση την δομή του χρέους των 356,5 δισεκ. ευρώ
-Τα έντοκα γραμμάτια είναι 15,2 δισεκ.
-Τα ομόλογα εκτός PSI+ 514 εκατ ευρώ
-Τα ομόλογα ANFA ομόλογα που διακρατούνται από τις κεντρικές τράπεζες 2,7 δισ
-Τα ομόλογα σε κυκλοφορία 45,8 δισεκ.
-Τα ομόλογα που διακρατεί η ΕΚΤ 8,25 δισεκ.
-Δάνεια της ΤτΕ 1,9 δισεκ.
-Δάνεια Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων 7,6 δισεκ.
- Δάνεια EFSF 130,9 δισεκ. ευρώ
-Δάνεια ESM 59,87 δισεκ.
-Διμερή δάνεια GLF από ευρωπαϊκές χώρες 52,9 δισεκ.
-Δάνεια ΔΝΤ 8,46 δισεκ. (-2,9 δισ) =5,56 δισ
-Συμφωνίες επαναγοράς repos 21,9 δισεκ.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS