Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Deutsche Bank: Τα «κίτρινα γιλέκα» θα στοιχήσουν στον Macron το 0,2% του γαλλικού ΑΕΠ

tags :
Deutsche Bank: Τα «κίτρινα γιλέκα» θα στοιχήσουν στον Macron το 0,2% του γαλλικού ΑΕΠ
Οι ταραχές που σημειώθηκαν στις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων», είναι οι χειρότερες που έχουν ξεσπάσει στο Παρίσι από το 1968
Με το κίνημα των "κίτρινων γιλέκων" στη Γαλλία καταπιάνεται σήμερα η Deutsche Bank, καθώς, όπως αναφέρει, έχει λάβει πολλές ερωτήσεις τις τελευταίες ημέρες σχετικά με αυτές τις διαμαρτυρίες.
Η Deutsche Bank σε μία προσπάθεια να διαγνώσει τις επιπτώσεις του κινήματος διαμαρτυρίας στην ανάπτυξη, τη δημοσιονομική πολιτική και τη ατζέντα των μεταρρυθμίσεων, επισημαίνει ότι τα μακροπρόθεσμα οφέλη από τη διατήρηση της ατζέντας, υπερβαίνουν κατά πολύ το κόστος των παραχωρήσεων που προσφέρει η κυβέρνηση Macron.
Αυτό ισχύει ακόμη και αν υπάρχει περαιτέρω αναδιανομή των φόρων, η οποία ενδέχεται να χρειαστεί εάν προσφερθούν παραχωρήσεις κατά τις προσεχείς εβδομάδες.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι οι ταραχές που σημειώθηκαν στις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων», είναι οι χειρότερες που έχουν ξεσπάσει στο Παρίσι από το 1968, ενώ δοκιμάζουν τις αντοχές της κυβέρνησης του Macron, ο οποίος φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να κηρύξει την Γαλλία σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Τα «κίτρινα γιλέκα» οργανώθηκαν προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για την αύξηση στην φορολόγηση των καυσίμων.
Το κόστος του πετρελαίου κίνησης, που χρησιμοποιείται ευρύτατα στην Γαλλία, έχει αυξηθεί κατά περίπου 23% τους τελευταίους 12 μήνες και κατά μέσο όρο ανέρχεται σε 1,51 ευρώ ανά λίτρο.
Η κυβέρνηση του προέδρου Macron έχει ήδη αυξήσει τους φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα φέτος και από την 1η Ιανουαρίου θα προβεί σε περαιτέρω αύξηση κατά 6,5 λεπτά ανά λίτρο στο ντίζελ και κατά 3,9 λεπτά στην βενζίνη.
Το κίνημα με τα κίτρινα γιλέκα έχει ωστόσο εξελιχθεί σε μία ευρύτερη έκφραση οργής για το υψηλό κόστος ζωής.

Έχουν συμπιεστεί τα πραγματικά διαθέσιμα εισοδήματα το 2018;

Σε συνολικό επίπεδο, οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν κατά ~2% σε ετήσια βάση - λόγω της ζήτησης για τους εργαζομένους υψηλής ειδίκευσης - και ο βασικός δείκτης τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο του 2018 ήταν 2,2% σε ετήσια βάση.
Τέτοια κατάσταση που ο ονομαστικός πληθωρισμός να υπερβαίνει την ονομαστική αύξηση των μισθών είναι ιστορικά ασυνήθιστο στη Γαλλία.
Επιπλέον, τα νοικοκυριά που βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο της διανομής εισοδήματος έχουν επηρεαστεί πιο έντονα.
Μέχρι τον Οκτώβριο του 2018, οι τιμές ενέργειας αυξήθηκαν κατά ~14% σε ετήσια βάση, οι τιμές καπνού κατά ~17% και οι τιμές των μη επεξεργασμένων ειδών διατροφής αυξήθηκαν επίσης μεταξύ 3% και 4% σε ετήσια βάση.
Ως εκ τούτου, το κόστος του καλαθιού κατανάλωσης μπορεί να έχει ξεπεράσει το κόστος του μέσου καλαθιού αγαθών κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2018.
 

Είναι αυτό το τέλος της ατζέντας μεταρρυθμίσεων στη Γαλλία;

Το 2019, υποτίθεται ότι θα λάβουν χώρα οι τελευταίες σημαντικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις του προγράμματος Macron.
Πρώτον, οι μεταρρυθμίσεις της ανεργίας πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ των συνδικαλιστικών οργανώσεων και των εργοδοτών, με τη δυνατότητα εισαγωγής κάποιων μειώσεων
μέσα από το χρόνο για τα πιο γενναιόδωρα οφέλη της ανεργίας και την εισαγωγή κινήτρων για τους εργοδότες.
Κατά δεύτερον, μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος πρόκειται να συζητηθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2019.
Η μεταρρύθμιση αυτή θα απλουστεύσει σημαντικά το υφιστάμενο γαλλικό σύστημα χωρίς να παρέχει άμεση φορολογική εξοικονόμηση ή αύξηση της νόμιμης ηλικίας συνταξιοδότησης.
Ο στόχος είναι να διευκολυνθεί η μετακίνηση των εργαζομένων μεταξύ τομέων και επιχειρήσεων.
Οι ανησυχίες των διαδηλωτών επικεντρώνονται στο πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα.
Ως εκ τούτου, η Deutsche Bank παραμένει αισιόδοξη σχετικά με την ικανότητα της κυβέρνησης να ολοκληρώσει το πρόγραμμα διαρθρωτικών οικονομικών μεταρρυθμίσεων.

Ποιες είναι οι δημοσιονομικές συνέπειες της διαμαρτυρίας;

Μέχρι στιγμής, το κόστος της αναστολής του φόρου καυσίμων έχει εκτιμηθεί σε 4 δισ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία στον Τύπο (0,2% του ΑΕΠ).
Η κυβέρνηση επιδιώκει να επιτύχει συνολικό έλλειμμα 2,8% του ΑΕΠ το 2019 με ανάπτυξη 1,7%.
Εάν η ανάπτυξη απογοητεύσει κάτω από το 1,5% του ΑΕΠ, οι κίνδυνοι υπέρβασης του ελλείμματος του 3% θα ήταν πολύ υψηλοί.
Οποιαδήποτε παραβίαση όμως θα είναι προσωρινή.
Εάν η διαμαρτυρία συνεχίσει, η κυβέρνηση μπορεί να χρειαστεί να αναιρέσει κάποια από τα αναδιανεμητικά μέτρα ως σαφές μήνυμα προς τους διαδηλωτές.
Για μπορεί να επιλέξει να αυξήσει τους φόρους εργασίας γύρω από τον κατώτατο μισθό ή / και την αύξηση του ανώτατου οριακού φορολογικού συντελεστή, του φόρου κληρονομιάς, ή την επαναφορά του φόρου περιουσίας.
Οι μακροοικονομικές επιπτώσεις τέτοιων μέτρων μπορεί να είναι περιορισμένες και τα οφέλη από τη διατήρηση των μακροπρόθεσμων προσπαθειών μεταρρύθμισης να αντισταθμίζουν τις πιθανές αρνητικές αντιλήψεις των επενδυτών βραχυπρόθεσμα.
Μεταξύ 2020 και 2022, η κυβέρνηση είχε στόχο να μειώσει το έλλειμμα στο ~ 2% ή και στην απόλυτη ισορροπία.
Αυτό θα βασιζόταν στις περικοπές των δημοσίων δαπανών.
 

Ποιος θα είναι ο αντίκτυπος των διαδηλώσεων στην ανάπτυξη;

Η τυπική εκτίμηση των διαμαρτυριών για το γαλλικό τριμηνιαίο ΑΕΠ βασίζεται στις 22 ημέρες των απεργιών του 1995 που κόστισαν περίπου το 0,2% του ΑΕΠ, με το μεγαλύτερο μέρος του να έχει ανακτηθεί το επόμενο τρίμηνο.
Μέχρι στιγμής, οι διαμαρτυρίες ήταν πιο σύντομες αλλά παρόλα αυτά με ενδεχόμενο ισχυρό αντίκτυπο σε ορισμένους τομείς (λιανική ή τουρισμός).
Ο μακροοικονομικός αντίκτυπος είναι απίθανο να υπερβεί το 0,1% του ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο του 2018.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης