Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Λάθος στρατηγική δύο προτάσεις για τα NPEs ταυτόχρονα στην DGComp – Μείωση κεφαλαίων DTC σημαίνει και ακριβότερες μετοχές

Λάθος στρατηγική δύο προτάσεις για τα NPEs ταυτόχρονα στην DGComp – Μείωση κεφαλαίων DTC σημαίνει και ακριβότερες μετοχές
Να σημειωθεί ότι η πρόταση για το APS έχει ήδη σταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ και αναμένεται η τελική αξιολόγηση έως τα μέσα Απριλίου 2019.
Πιέζει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας την κυβέρνηση να σταλεί και η πρόταση της ΤτΕ για τα NPEs στην DGComp στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ…πέραν του ιταλικού μοντέλου ή APS.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση για το APS έχει ήδη σταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ και αναμένεται η τελική αξιολόγηση έως τα μέσα Απριλίου 2019.
Εάν σταλεί και δεύτερη πρόταση της ΤτΕ η DGComp είναι προφανές ότι θα καθυστερήσει στην τελική αξιολόγηση.
Σημειώνεται ότι η πρόταση της ΤτΕ χρειάζεται πολλές νομοθετικές παρεμβάσεις ειδικά για τις αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις πριν σταλεί στην DGComp.
Ωστόσο εάν η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφασίσει να τις αξιολογήσει ταυτόχρονα τότε ο κίνδυνος να χαθεί πολύς χρόνος είναι μεγάλος.
Σήμερα το ελληνικό τραπεζικό σύστημα διαθέτει 244 δισεκ. ενεργητικό μαζί με τις μικρές τράπεζες – μόνο οι 4 συστημικές 237,5 δισεκ. ευρώ ενεργητικό -.
Μόλις σε 6 μήνες χάθηκαν 15 δισεκ. ενεργητικό.
Διαθέτει 27,4 δισεκ. κεφάλαια, εκ των οποίων 21,2 δισεκ. DTA αναβαλλόμενο φόρο και 16 δισεκ. αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις.
Τα NPEs ανέρχονται σε 83 δισεκ. ευρώ ή 47,7% στο σύνολο των δανείων εκ των οποίων 36 δισεκ. νοικοκυριών και 48 δισεκ. επιχειρηματικά NPEs.
Τα NPEs των νοικοκυριών δομούνται σε 27 δισεκ. προβληματικά στεγαστικά δάνεια και 10 δισεκ. καταναλωτικά.
Τα NPEs των επιχειρήσεων δομούνται σε 11 δισεκ. μεγάλων εταιριών, 22 δισεκ. NPEs σε μικρές και μεσαίες εταιρίες, περίπου 13 δισεκ. είναι τα NPEs σε δάνεια προς πολύ μικρές εταιρίες και 2 δισεκ. τα NPEs στην ναυτιλία.
Ενώ έχουν κατατεθεί δύο προτάσεις το Ιταλικό μοντέλο ή APS που στηρίζεται σε μηχανισμό εγγυήσεων από το ελληνικό κράτος και την πρόταση της ΤτΕ που μεταφέρει 7,4 δισεκ. κεφάλαια υπό την μορφή DTC αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης σχεδόν όλοι υποστηρίζουν ότι αποτελούν ημίμετρα.
Βέβαια το ιταλικό μοντέλο με κάποια μορφή θα εφαρμοστεί σε αντίθεση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι ανεφάρμοστη ιδέα καθώς απαιτούνται τουλάχιστον 3-4 νομοθετικές παρεμβάσεις.
Το Ιταλικό μοντέλο μπορεί να υλοποιηθεί αμέσως μετά το πράσινο φως από την DGcomp αν και η πρόταση που ήδη έχει σταλεί θα υποστεί πολλές αλλαγές.
Η πρόταση της ΤτΕ δεν μπορεί να υλοποιηθεί νωρίτερα από το 2020.
Να σημειωθεί ότι το bankingnews είχε αναφέρει ότι η DGComp διαφωνεί με βασικά σημεία του APS ή Ιταλικού μοντέλου για τα NPEs με επίκεντρο τις προμήθειες
Στα μέσα Απριλίου αναμένεται η αξιολόγηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ DGComp της πρότασης που έχει καταθέσει η ελληνική κυβέρνηση για το APS ή Ιταλικό μοντέλο για τα κόκκινα δάνεια.
Ήδη η κυβέρνηση έστειλε στις αρμόδιες αρχές ένα κείμενο με πολλές παραμέτρους στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης που θα ξεκινήσει.
Ωστόσο ορισμένες πτυχές της πρότασης αυτής ήδη απορρίπτονται.
Κλειδί για το Ιταλικό μοντέλο ή APS είναι το rating δηλαδή η βαθμολογία που θα λάβουν τα προβληματικά δάνεια και ανοίγματα που θα ενταχθούν στον μηχανισμό της τιτλοποίησης.
Η προμήθεια που θα πληρώνουν οι τράπεζες για την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου στα senior ομόλογα που θα εκδώσουν θα εξαρτηθεί όχι από το μπάσκετ παραμέτρων που έχουν προτείνει οι τράπεζες καθώς η πρόταση αυτή απορρίπτεται…αλλά από κάποιες παραμέτρους που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε επιτόκιο – προμήθεια στο 2,6% με 2,8% και σίγουρα υψηλότερα από την Ιταλία.
Το Ιταλικό μοντέλο στηρίχθηκε στο 3ετές CDS και εν συνεχεία στο 5ετές CDS των ομολόγων.
Το ελληνικό CDS στα 5 χρόνια από 440 μονάδες βάσης έχει μειωθεί στις 388 μονάδες βάσης ή 3,88%.
Το κυριότερο ζήτημα για το Ιταλικό μοντέλο…που θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα στα προβληματικά δάνεια και ανοίγματα σχετίζεται με την βαθμολογία των NPEs.
Μέχρι τώρα ότι πωλήσεις ή άλλες συναλλαγές έχουν χρησιμοποιήσει οι ελληνικές τράπεζες δεν χρειάστηκε να πάρουν βαθμολογία από οίκους αξιολόγησης όπως Moody’s, Fitch, Standard and Poor’s, DBRs.
Εάν τα προβληματικά δάνεια που θα τιτλοποιηθούν και θα καθορίσουν και το πλαίσιο της εγγύησης του δημοσίου μπορούσαν να ήταν επενδυτικής βαθμίδας ΒΒΒ- και υψηλότερα σίγουρα οι ελληνικές τράπεζες θα είχαν πλεονέκτημα.
Το πιθανότερο σενάριο πάντως θα είναι να λάβουν βαθμολογία ΒΒ ή ΒΒ+ στο καλύτερο σενάριο.
Η βαθμολογία είναι καθοριστικής σημασίας για τα NPEs.
Τονίζεται ότι το ελληνικό δημόσιο θα εγγυηθεί μόνο τα senior bond που θα εκδώσουν οι τράπεζες.
Π.χ. σε 20 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα θα μπορούσαν να εκδοθούν 6 δισεκ. senior bond και για τα ομόλογα αυτά το κράτος να τα εγγυηθεί χωρίς να θεωρηθεί state aid.
Οι τράπεζες εάν η προμήθεια είναι 2,8% θα πληρώνουν ετησίως 168 εκατ ευρώ στα 6 δισεκ. senior bond κ.ο.κ.

Η DGComp θα θεωρήσει ασύμβατη την πρόταση της ΤτΕ για τα NPEs

Αν και με κάποια μορφή τελικώς το Ιταλικό μοντέλο θα περάσει για τα προβληματικά δάνεια, η πρόταση της ΤτΕ που προτείνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με μεταφορά 40 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων και παράλληλη μεταφορά κεφαλαίων 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης…θεωρείται ασύμβατη.
Η πρόταση της ΤτΕ δεν έχει σταλεί ακόμη στην DGComp
Πηγή στην DGComp αναφέρει στο bankingnews ότι η πρόταση της ΤτΕ δεν αξιολογείται ακόμη ωστόσο με βάση τα όσα έχουν έρθει στο φως δεν είναι συμβατή με βασικά ευρωπαϊκές παραδοχές.
Η ίδια πηγή άφησε να εννοηθεί ότι η πρόταση δεν μπορεί να περάσει.
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες εάν εφαρμοζόταν πλήρως η πρόταση της ΤτΕ θα μείωναν τα κεφάλαια τους από 28 σε 21 δισεκ. λόγω της μεταφοράς DTC αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Ταυτόχρονα θα μεταφερθούν προβλέψεις από 42 δισεκ. που υπάρχουν στο σύστημα θα μειωθούν στα 19 δισεκ. και το coverage ratio από 49% θα μειωθεί στο 41% ο δείκτης κάλυψης μη εξυπηρετουμένων ανοιγμάτων με προβλέψεις.
Εάν η πρόταση της ΤτΕ εφαρμοζόταν ακέραιη πέραν της κεφαλαιακής επίδρασης που δεν θα είναι μηδενική παρ΄ ότι ο μέσος όρος των μεταφερόμενων assets θα μπορούσε να ήταν στο 23% κατά την Morgan Stanely….θα καθιστούσε τις τράπεζες ακριβότερες.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η μείωση κεφαλαίων αυξάνει κατ΄ ουσία την αποτίμηση των ελληνικών τραπεζών στο χρηματιστήριο με όρους P/BV.
Εάν οι χρηματιστηριακές αξίες αυξηθούν θεωρητικά και μειωθούν τα κεφάλαια, τότε οι τραπεζικές μετοχές θα ακριβύνουν με όρους P/BV.   

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης