Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Καλπάζουν οι τουριστικές κρατήσεις σε Κρήτη και Νότιο Αιγαίο - «Παγωμένη» η Βόρεια Ελλάδα

Καλπάζουν οι τουριστικές κρατήσεις σε Κρήτη και Νότιο Αιγαίο - «Παγωμένη» η Βόρεια Ελλάδα
Επανεκκίνηση πολλών ταχυτήτων από το βορρά μέχρι το νότο - Γρ. Τάσιος: Ισχνές οι πρώτες κρατήσεις της σεζόν στους ηπειρωτικούς προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας, σε αντίθεση με Κρήτη - Νότιο Αιγαίο
Σχετικά Άρθρα

Με άλλη ταχύτητα θα τρέξει ο τουρισμός στο βορρά και με άλλη στο νότο, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες που αναμένουν από τη φετινή χρονιά να δείξει τον καλύτερό της εαυτό και να προσεγγίσει ή να φτάσει τα έσοδα προ πανδημίας. Η τρίτη χρονιά covid δοκιμάζει εκ νέου τις αντοχές των τουριστικών επιχειρήσεων που εδρεύουν στην ηπειρωτική Ελλάδα, οι οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες και πάλι με αβεβαιότητες – κάποιες από τις οποίες, όπως λένε οι άνθρωποι του τουρισμού, έχουν τις ρίζες τους στο χθες.

«Βλέπουμε ισχνές τις πρώτες κρατήσεις για τον Μάιο»

«Εκτός από τη νησιωτική Ελλάδα, ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και η ηπειρωτική χώρα για τη θερινή περίοδο, η οποία όμως έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά» εξηγεί ο πρόεδρος της ΠΟΞ και επικεφαλής των ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος και αναφέρεται στις ιδιαιτερότητες του τουριστικού προφίλ της Βόρειας Ελλάδας.
Όπως λέει, «η πρώτη διαφοροποίηση έχει να κάνει με τις αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», όπου εκεί οι πτήσεις έχουν την ιδιαιτερότητα να είναι τακτικές και όχι πτήσεις τσάρτερ όπως συμβαίνει στα νησιά, με βασικές αγορές – εθνικότητες τη Βρετανία, τη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες και άλλα ευρωπαϊκά κράτη».
Και διευκρινίζει:

Οι πτήσεις

«Το θέμα είναι ότι οι τακτικές πτήσεις έχουν πάντα πιο ακριβή αεροπορική θέση και για αυτό το λόγο το αεροδρόμιο «Μακεδονία» έρχεται ως πέμπτη επιλογή για διακοπές κατά την καλοκαιρινή περίοδο, ύστερα δηλαδή από τους προορισμούς: Κρήτη, Ρόδο, Κω και Κέρκυρα όπου προσγειώνονται περισσότερες πτήσεις τσάρτερ.
Για αυτό το λόγο, βλέπουμε ισχνές τις πρώτες κρατήσεις για το μήνα Μάιο - σε αντίθεση με τη Νότια Ελλάδα - και με χαμηλότερη ροή για το χρονικό διάστημα Ιουνίου – Οκτωβρίου».
Κρατήσεις που σε πολλές περιπτώσεις δεν ξεπερνούν το 25% για την έναρξη της σεζόν, σε αντίθεση με άλλες περιοχές, όπως είναι το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη όπου είναι σαφώς υψηλότερες.

«Οδικές οι μισές αφίξεις στο Βορρά»

Στην αντίπερα όχθη, ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και ο οδικός τουρισμός όπου από το 2006 και μετά είναι «βασικός παίκτης» αφίξεων στην περιοχή, όμως για μια σεζόν που δεν ξεπερνά τις 100 – 110 ημέρες και με διευρυμένη την γκάμα επιλογών σε όλων των τύπων τα καταλύματα.
Έτσι, το 2019, οι μισές αφίξεις ήταν οδικές για βασικούς προορισμούς όπως η Χαλκιδική, η Θάσος και η Πιερία.
Σήμερα, μιλώντας για τις χρονιές της πανδημίας (χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού στις χώρες προέλευσης), η όποια κινητικότητα για κρατήσεις ξεκινά ουσιαστικά από τις 15 Ιουνίου και έπειτα.
«Ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων κάνει και την τεράστια διαφορά στην τουριστική σεζόν του 2022 ανάμεσα στο βορρά και το νότο και φυσικά, ανάμεσα στο επιχειρείν» τονίζει ο πρόεδρος των ξενοδόχων και αναφέρεται στο «μεγάλο στοίχημα» που δεν ήταν άλλο -όπως υποστηρίζει – από τη βελτίωση της προσβασιμότητας στα χερσαία σύνορα «διότι έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια».

«Φρέναρε» ο οδικός τουρισμός

Το 2019 το 30,6% του συνόλου των αφίξεων στην Ελλάδα ήταν οδικές, όπως και το 16,4% των διανυκτερεύσεων και το 10,1% των εσόδων (στοιχεία ΙΝΣΕΤΕ).
Οι κύριες αγορές που προσεγγίζουν τη χώρα μας οδικώς είναι η Ρουμανία, η Σερβία, η Βουλγαρία, η Αλβανία, η Τουρκία και η Βόρεια Μακεδονία.
Ο οδικός τουρισμός είναι σημαντικός «τροφοδότης» για τη Βόρεια Ελλάδα (Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρος).
Οι οδικές αφίξεις ωστόσο την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 ήταν μειωμένες κατά 67,6% (6,9 εκατομμύρια) έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019 (3,3 εκατ. έναντι 10,3 εκατ.).
Από την άλλη πλευρά, ο οδικός τουρισμός χαρακτηρίστηκε από σχετικά χαμηλή Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη (185 ευρώ έναντι 731 ευρώ για τον υπόλοιπο τουρισμό και 564 ευρώ για το σύνολο του εισερχόμενου τουρισμού), ως απόρροια της χαμηλής Μέσης Διάρκειας Παραμονής (4,0 διανυκτερεύσεις έναντι 8,9 και 7,4 αντίστοιχα) αλλά και της χαμηλής Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση (47 ευρώ έναντι 82 ευρώ και 76 ευρώ αντίστοιχα).
Επίσης, υπάρχει ισχυρή εποχικότητα και μεγάλη συγκέντρωση στο τρίτο τρίμηνο του έτους.

Το μεγάλο «στοίχημα»

Για τις επιχειρήσεις του συνόλου των προορισμών που υποδέχονται οδικούς τουρίστες η αναβάθμιση των χερσαίων συνόρων «έπρεπε να είχε γίνει χθες», ώστε να προσελκύουν πελάτες με μεγαλύτερη καταναλωτική δύναμη που ωστόσο, προτιμούν τα ταξίδια με το αυτοκίνητο.
«Το μεγάλο «στοίχημα» πια, είναι ο οδικός τουρίστας της Κεντρικής Ευρώπης, δηλαδή να προσελκύσουμε οδικούς επισκέπτες από τη Γερμανία, την Αυστρία, την Κροατία, τη Σλοβενία και τη Βόρεια Ιταλία όπως συνέβαινε και πριν τη δεκαετία του ΄90.
Αυτοί οι τουρίστες έδιναν σημαντικό ποσοστό τζίρου, όταν η χώρα μας δεν είχε τις οδικές υποδομές που διαθέτει σήμερα – ουσιαστικά χωρίς καμία οδική υποδομή
. Άραγε τι περιμένουμε τώρα που οι οδικές υποδομές μας βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο;» αναρωτιέται ο κ. Τάσιος.
«Την ανάληψη πρωτοβουλίας από την Πολιτεία, τον ΕΟΤ και το υπουργείο Τουρισμού για την έρευνα αυτής της σημαντικής αγοράς και την προώθηση – προβολή των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας, όπως είναι το τρίπτυχο: πολιτισμός – ιστορία - αειφορία, μαζί με τη μελέτη για τα οικονομικά οφέλη που θα έχει η διασπορά των αφίξεων, από την επαρχιακή πόλη μέχρι τα χωριά της κάθε περιφερειακής ενότητας. Συμπέρασμα: το χθες (χερσαία σύνορα) είναι ευθύνη όλων των συναρμόδιων υπουργείων να δουν αλλιώς τη Βόρεια Ελλάδα», προσθέτει με νόημα.

Διαφορετικότητα με ρίζες... 50ετίας

Εδώ και πέντε δεκαετίες, νησιά όπως η Κρήτη και η Ρόδος, στηρίζονται στην προσέλκυση πτήσεων τσάρτερ και στην εποχικότητα, που σημαίνει αεροπορική θέση συνδεδεμένη με κρεβάτι για τους πελάτες διεθνών ταξιδιωτικών γραφείων και οργανισμών, διαθέσιμα all inclusive και όλα τα τουριστικά προϊόντα φιλοξενίας «στο πιάτο», αλλά κυρίως ενισχυμένη δημοφιλία στις βασικές αγορές.
«Πληθώρα κλινών σημαίνει και μείωση ρίσκου», εξηγούν επιχειρηματίες και σημειώνουν ότι «στα θέρετρα της Βόρειας Ελλάδας λειτουργούν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λιγότερα πεντάστερα που σημαίνει λιγότερα κρεβάτια και μάλιστα σε μικρότερης διάρκειας σεζόν, λόγω κλιματολογικών συνθηκών».
«Από τη στιγμή που μπήκε στο παιχνίδι ο οδικός τουρίστας, δεν υπάρχουν διαθέσιμα κρεβάτια για πτήσεις τσάρτερ, διότι τα μισά από αυτά καταλήγουν στους επισκέπτες που μετακινούνται με αυτοκίνητο.
Έτσι εάν ένα τουριστικό γραφείο του εξωτερικού θελήσει να πετάξει με τσάρτερ, υποχρεώνεται σε συνεργασίες εγγυημένων θέσεων με τα ξενοδοχεία. Άρα υπάρχει μεγαλύτερο ρίσκο για μια πτήση τσάρτερ από μια κλασική στη Βόρεια Ελλάδα», σημειώνει ο κ. Τάσιος.

Αρση των περιορισμών 

Πανελλαδικά η αγορά όπως διευκρινίζει, αναμένει την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε όλα τα κράτη, ώστε να καταγραφεί αντίστοιχη κινητικότητα σε όλους τους προορισμούς και σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων, με τα 5άστερα αυτή τη στιγμή να εμφανίζουν καλύτερη πληρότητα, ενώ όπως λέει δεν έχουν ακόμη αποφασίσει να κλείσουν τις διακοπές τους όλες οι ηλικιακές κατηγορίες εισερχόμενου τουρισμού. «Θα παίξει πολύ μεγάλο ρόλο έως το τέλος Μαρτίου το εάν όλες οι χώρες κυρίως της Ευρώπης χαλαρώσουν τα μέτρα covid.
Πρώτη το ανακοίνωσε η Βρετανία και για αυτό είναι και πρώτη, όσον αφορά τη ζήτηση αυτή τη στιγμή».

«Τον Οκτώβριο το ταμείο»

Η έναρξη της σεζόν προγραμματίζεται από τον Μάρτιο σε νησιά που βρίσκονται νοτιότερα και όχι νωρίτερα από το Πάσχα, τέλη Απριλίου με αρχές Μαΐου στην ηπειρωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τους ανθρώπους του τουρισμού.
«Αισιοδοξούμε ότι η φετινή θα είναι καλύτερη χρονιά από το 2021, καθώς αναμένουμε να προστεθούν και οι άλλες χώρες, δηλαδή Ισραήλ, Μέση Ανατολή, περισσότεροι τουρίστες από τις ΗΠΑ για την Αθήνα και τα δημοφιλή νησιά.
Όμως, ο προβληματισμός μας είναι μεγάλος για την αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, το οποίο από το 2019 μέχρι και σήμερα έχει αυξηθεί από 25% έως και 30%, με κυριότερες αιτίες το ενεργειακό ράλι τιμών, τις ανατιμήσεις και την ακρίβεια στις πρώτες ύλες, όπως και το μισθολογικό κόστος», δηλώνει ο κ. Τάσιος.

Με τιμές του 2019

Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός, ότι εκτός από ορισμένες περιπτώσεις προορισμών που στηρίζονται κυρίως σε μεμονωμένους πελάτες όπως είναι η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Πάρος και τα μικρά νησιά, στους υπόλοιπους προορισμούς που βασίζονται στον μαζικό τουρισμό, οι τιμές των συμβολαίων παραμένουν ίδιες με εκείνες του 2019, και όπως εξηγεί:
«H αγωνία για την εξέλιξη της σεζόν και για το πώς θα μπορέσει να καλυφθεί όλη αυτή η πίεση, σίγουρα θα αποτυπωθεί στα αποτελέσματα του Οκτωβρίου, όταν η πλειοψηφία των εποχικών επιχειρήσεων θα κάνει «ταμείο».

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης