Τελευταία Νέα
Speculator

Μπάχαλο Καραμανλή με τον δακτύλιο - Το ελευθέρας δεν το καθορίζουν οι ρύποι αλλά η ημερομηνία ταξινόμησης

Μπάχαλο Καραμανλή με τον δακτύλιο - Το ελευθέρας δεν το καθορίζουν οι ρύποι αλλά η ημερομηνία ταξινόμησης
Αυτοκίνητο που αγοράστηκε την 31/12/2020 έχει δικαίωμα κυκλοφορίας στο Δακτύλιο ως καθαρό αλλά το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο που αγοράστηκε την 1/1/2021 δεν κυκλοφορεί!!!
Σχετικά Άρθρα

Με πρωτοφανή προχειρότητα από πλευράς Υπουργείου Υποδομών σε ότι αφορά στον υπολογισμό των ρύπων ξεκίνησε χθες 25/10  η εφαρμογή του Δακτυλίου στο Κέντρο της Αθήνας.
Οι «φωστήρες» του Υπουργείου του οποίου ηγείται ο κ. Κώστας Καραμανλής πέτυχαν το εξής αδιανόητο.
Αυτοκίνητο που αγοράστηκε την 31/12/2020 να έχει δικαίωμα κυκλοφορίας στο Δακτύλιο ως καθαρό αλλά το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο που αγοράστηκε την 1/1/2021 να μην κυκλοφορεί!!!

Πως συνέβη αυτό;

Η νέα ΚΥΑ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει, ότι για την ελεύθερη κυκλοφορία στο Δακτύλιο όλων των καινούργιων αυτοκινήτων τεχνολογίας Euro 6 που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά την 1/1/2021, τίθεται ως ανώτατο όριο εκπομπής ρύπων τα 120 gr CO2/km.
Ωστόσο, στη συγκεκριμένη ΚΥΑ του υπουργείου Μεταφορών, δεν ελήφθη καθόλου υπόψη το γεγονός ότι, από τις αρχές του χρόνου, η μέτρηση των ρύπων των οχημάτων γίνεται πλέον με τη νέα Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων -WLTP (Worldwide Light Test Procedure), η οποία είναι κατά πολύ αυστηρότερη από το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης - NEDC (New European Driving Cycle) που ίσχυε μέχρι το τέλος του 2020.
Αποτέλεσμα της αλλαγής αυτής, είναι οι νέες αυστηρές προβλέψεις της μεθόδου WLTP να μην διασφαλίζουν την ίση μεταχείριση εισόδου στον «πράσινο» δακτύλιο της Αθήνας των καινούργιων επιβατικών οχημάτων που ταξινομούνται μετά την 1/1/2021, σε σχέση με αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31/12/2020 με τη μέθοδο NEDC.
Σημειώνεται, ότι για να ξεπεραστεί αυτή η «στρέβλωση», το υπουργείο Περιβάλλοντος –όσο είχε την ευθύνη για το Δακτύλιο- είχε προωθήσει στις 30-3-2021 ειδική ΚΥΑ (είχε δημοσιευθεί στο ΦΕΚ 1221 Β), η οποία έθετε ως ανώτατο όριο εισόδου και ελεύθερης κυκλοφορίας στο Δακτύλιο για τα επιβατικά οχήματα κατηγορίας Euro 6 που έχουν ταξινομηθεί με τη μέθοδο WLTP από 1/1/2021 και μετά, τα 175 gr CO2/km.
Επίσης, για λόγους ίσης μεταχείρισης, με την ίδια ΚΥΑ δεν μεταβαλλόταν το όριο των 140 gr CO2/km για τα οχήματα που είχαν ταξινομηθεί έως και τις 31/12/2020 με τη μέθοδο NEDC.

Αντίστοιχες ρυθμίσεις υιοθετήθηκαν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς του αυτοκινήτου, το νέο πρότυπο WLTP και το αυστηρό όριο των 120 gr CO2/km, λειτουργούν πλέον ως «λαιμητόμος» για τη συντριπτική πλειονότητα των καινούργιων μοντέλων οχημάτων.
Όπως τονίζουν, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τα περισσότερα αυτοκίνητα να μην μπορούν να κινηθούν καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας, αλλά να κινούνται υπό το καθεστώς των «μονών» – «ζυγών», όπως και τα παλαιά οχήματα.
Επίσης, επισημαίνουν, ότι είναι μεγάλη «αδικία» για κάποιον ιδιοκτήτη που απέκτησε ένα καινούριο αυτοκίνητο τον Ιανουάριο του 2021 να μην μπορεί να εισέλθει ελεύθερα στον Δακτύλιο από τις 25 Οκτωβρίου, ενώ κάποιος άλλος κάτοχος ενός ίδιου οχήματος που το απέκτησε τον Δεκέμβριο του 2020 να εισέρχεται καθημερινά στο Δακτύλιο!
Πάντως, για όσα καινούρια αυτοκίνητα τα εργοστάσια κατασκευής τους καταθέτουν πέραν των νέων μετρήσεων WLTP και τις μετρήσεις με το παλαιό σύστημα NEDC, οι ιδιοκτήτες τους θα αποφύγουν το «σκόπελο» του ορίου των χαμηλών ρύπων.
Όμως, τα περισσότερα εργοστάσια έχουν καταργήσει τις μετρήσεις NEDC από το 2020.

Στο Δακτύλιο και τα ρυπογόνα υβριδικά!

Την ίδια στιγμή, η νέα KYA, ενώ είναι "αυστηρή" για τα καινούργια οχήματα Euro 6, επιτρέπει να κινούνται ελεύθερα στο Δακτύλιο οχήματα πολύ παλαιότερης τεχνολογίας, εφόσον είναι υβριδικά, φυσικού αερίου ή υγραερίου-φυσικού αερίου, ανεξαρτήτως των ρύπων που εκπέμπουν!
Ειδικότερα, η νέα ΚΥΑ αναφέρει ότι εντός του δακτυλίου εισέρχονται καθημερινά όλα τα αυτοκίνητα που χαρακτηρίζονται στην άδεια τους ως εργοστασιακά υβριδικά (και τα λεγόμενα “ήπια” υβριδικά), φυσικού αερίου και υγραερίου, ανεξαρτήτως των ρύπων που εκπέμπουν.
Για παράδειγμα ένα μοντέλο 10ετίας υβριδικής τεχνολογίας Euro 4 που εκπέμπει 192 γρ. CO2/χλμ. (Lexus RX400h), θα μπορεί να κινείται ελεύθερα μέσα στο δακτύλιο, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα εργοστασιακά φυσικού αερίου ή υγραερίου (π.χ. VW Passat φυσικό αέριο του 2009 με 158 γρ. CO2/χλμ., Fiat Panda φυσικό αέριο του 2007 με 147 γρ. CO2/χλμ., Porsche Panamera Hybrid του 2011 με 168 γρ. CO2/χλμ).
Σημειώνεται, ότι και γι΄ αυτά τα παλαιότερα οχήματα, εάν ίσχυε το αυστηρό πρωτόκολλο WLTP, με τα σημερινά δεδομένα, οι εκπομπές τους θα ήταν σαφώς πολύ υψηλότερες.
Από την άλλη πλευρά, ένα καινούργιο αυτοκίνητο συμβατικής τεχνολογίας Euro 6, με 121 γρ. CO2/χλμ. που ταξινομήθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες, δεν θα πληρώνει μεν τέλη κυκλοφορίας, αλλά χάνει το "ελευθέρας" στο Δακτύλιο και υποχρεώνεται να κινείται με το καθεστώς των «μονών» - «ζυγών»!
Ουσιαστικά πρόκειται για μια κατάσταση αλαλούμ που αν δεν υποκρύπτει σκοπιμότητα προώθησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δείχνει παντελή έλλειψη επαφής με την πραγματικότητα.
Είναι δε αξιοσημείωτο πως για τον δακτύλιο την ευθύνη μέχρι πρόσφατα είχε το Υπουργείο Περιβάλλοντος αλλά άγνωστο πως πέρασε η αρμοδιότητα στο Υπουργείο Υποδομών το οποίο είναι αρμόδιο για τις μεταφορές αλλά όχι και για το περιβάλλον για το οποίο εμφανίζεται να ενδιαφέρεται.

Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης