Τελευταία Νέα
Οικονομία

Για Τρίτη 12 Απριλίου μετατίθεται ο στόχος για συμφωνία με τους δανειστές – Σενάρια αύξησης του "λογαριασμού" των μέτρων

Για Τρίτη 12 Απριλίου μετατίθεται ο στόχος για συμφωνία με τους δανειστές – Σενάρια αύξησης του
Oι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται με την ίδια ένταση ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν εκπλήξεις και ως προς τον «λογαριασμό» των μέτρων για τον οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να είναι μεγαλύτερος από 5,4 δισ. ευρώ.
Παράταση λίγων ημερών παίρνει το κυβερνητικό σενάριο της συμφωνίας με τους δανειστές.
Ενώ το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την επίτευξη μιας αρχικής συμφωνίας το αργότερο μέχρι την Κυριακή το απόγευμα 10/4, αυτή τώρα μετατίθεται για τις αρχές της επόμενης εβδομάδας, με την πιο πιθανή ημέρα να είναι η Τρίτη 12 Απριλίου.
Έτσι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται με την ίδια ένταση ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν εκπλήξεις και ως προς τον «λογαριασμό» των μέτρων για τον οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να είναι μεγαλύτερος από 5,4 δισ. ευρώ (αναφέρονται τα 6 με 6,3 δισ)
Στις συναντήσεις που προηγήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, οι δύο πλευρές, εστίασαν στα θέματα τα οποία χρήζουν περαιτέρω επεξεργασία σε τεχνικό επίπεδο και σ' αυτά που χρειάζονται πολιτική συζήτηση.
Από τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, προκύπτει ότι η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει ένα κείμενο συμφωνίας με τους τρεις ευρωπαϊκούς θεσμούς και ένα παράλληλο κείμενο με το ΔΝΤ, το οποίο δεν θα είναι απόλυτα ίδιο, καθώς οι διαφωνίες του Ταμείου με τους ευρωπαίους εταίρους του σε ορισμένα θέματα είναι σαφείς.
Για την κυβέρνηση μάλιστα δεν τίθεται θέμα «σπασίματος» της αξιολόγησης και η όποια συμφωνία θα αφορά σε όλα τα ανοικτά θέματα: από το ασφαλιστικό και το φορολογικό έως τα κόκκινα δάνεια και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.
Ξεχωριστό κείμενο συμφωνίας επιδιώκει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, καθώς δεν προτίθεται να βάλει την υπογραφή του στο ευρωπαϊκό κείμενο παρά μόνο εφόσον υπάρξουν και οι συμπληρωματικές αποφάσεις για το χρέος.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, ακόμα και στα θέματα που υποτίθεται ότι κυβέρνηση και δανειστές βρίσκονται πολύ κοντά- όπως το ασφαλιστικό και το φορολογικό- υπάρχουν λεπτομέρειες που δεν επιτρέπουν την επίτευξη συμφωνίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το αφορολόγητο όριο.
Ενώ η κυβέρνηση είχε συναινέσει σε μείωση του αφορολογήτου από τις 9.500 στις 9.100 ευρώ, οι δανειστές στις τελευταίες συναντήσεις ζήτησαν περαιτέρω μείωσή του στην περιοχή των 7.000 ευρώ.

Στη φορολογία εισοδήματος, η τελευταία κυβερνητική πρόταση προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες:

* Συντελεστές 22% για εισόδημα έως 20.000 ευρώ,

* 29% για κλιμάκιο εισοδήματος από 20.001 έως 30.000 ευρώ,

* 37% για το κλιμάκιο εισοδήματος από 30.001 έως και 40.000 ευρώ και

* 45% για το υπερβάλλον

Παράλληλα, αλλάζει και η κλίμακα της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

Το έμμεσο αφορολόγητο διαμορφώνεται στα 9.100 ευρώ (από 9.500 ευρώ) με την παροχή έκπτωσης φόρου 2.000 ευρώ (από 2.100 ευρώ σήμερα) σε όλους τους φορολογούμενους με εισόδημα έως 20.000 ευρώ.
Για υψηλότερα εισοδήματα, η έκπτωση φόρου μειώνεται κατά 10 ευρώ για κάθε επιπλέον 1.000 ευρώ εισοδήματος. Με τον τρόπο αυτό προκύπτουν επιβαρύνσεις έως 100 ευρώ για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ, ελαφρύνσεις στη ζώνη εισοδημάτων από 28.000 έως και 40.000 ευρώ και μεγάλες επιβαρύνσεις στη συνέχεια.
Συμφωνία φαίνεται να υπάρχει στον τρόπο φορολόγησης των ενοικίων.
Στην κλίμακα των ενοικίων, η τελευταία πρόταση προβλέπει αύξηση του συντελεστή 11% στο 15% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ, αύξηση από το 33% στο 35% για εισοδήματα από 12.001 έως και 100.000 ευρώ και επιβολή συντελεστή 45% για υψηλότερα εισοδήματα από ενοίκια.
Στο μέτωπο των έμμεσων φόρων, στο τραπέζι έχουν τεθεί προτάσεις για επιβολή τέλους διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία, αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε βενζίνη, φυσικό αέριο, τσιγάρα και ποτά, στα τέλη κινητής τηλεφωνίας και επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση.
Στο πακέτο του 1,8 δισ. ευρώ περιλαμβάνονται ακόμα προτάσεις για παράταση του καθεστώτος πρόσληψης ενός υπαλλήλου στο δημόσιο για κάθε πέντε αποχωρήσεις αλλά και μείωση των αμυντικών δαπανών. Αυξήσεις μελετώνται και στα τέλη κυκλοφορίας των Ι.Χ.

Η στρατηγική της κυβέρνησης

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές θα ολοκληρωθούν και ξεκαθαρίζει ότι δεν θα υπάρξουν περισσότερα μέτρα από αυτά που συμφωνήθηκαν τον Ιούλιο.
Επιτίθεται σε όσους υποστηρίζουν ότι η υπόθεση των WikiLeaks οδηγεί σε περαιτέρω επιβαρύνσεις ενώ σημειώνει πως σε ότι αφορά φορολογικό και ασφαλιστικό για τη συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων προκύπτει ελάφρυνση.

Ειδικότερα αναφέρει ότι:

1. Οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία.
Τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται» καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι μέχρι το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη, θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών.
Η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.

2. Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας - μέχρι το τέλος του 2018.
Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ.
Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν.

3. Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ».
Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών -δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς -το ελπίζουμε.- γι' αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη.

4. Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.

5. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:

- Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί]. Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.

-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.

- Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ' αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.

6. Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια -θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια.
Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.

7. Να σημειωθεί ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα.
Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.

8. Η ύφεση το 2015, για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων.
Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ' αυτήν αναλυτές. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης!

9. Το ίδιο λάθος εκτιμήσεις κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%.
Η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. 

Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια την λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.

10. Είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 - 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε.
Από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.

 Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης