Τελευταία Νέα
Οικονομία

«Kόλλησε» το σχέδιο με τις τιτλοποιήσεις εσόδων από τα ακίνητα - «Γκρίνια» από την τρόικα για τις ιδιωτικοποιήσεις

«Kόλλησε» το σχέδιο με τις τιτλοποιήσεις εσόδων από τα ακίνητα - «Γκρίνια» από την τρόικα για τις ιδιωτικοποιήσεις
H τρόικα βλέπει σήμερα όλη την κυβέρνηση και την Πέμπτη φεύγει από την Αθήνα
Στα… χαρτιά παρέμεινε το πρόγραμμα της τιτλοποίησης εσόδων από ακίνητα στο οποίο είχε ποντάρει η κυβέρνηση για να μπορέσει να πετύχει τον φετινό στόχο των εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις που έχει «προσγειωθεί» στα 1,5 δισ. ευρώ.
Στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έχουν καθυστερήσει σημαντικά με την μελέτη υλοποίησης αυτού του σχεδίου που κανονικά θα έπρεπε να ήταν έτοιμη από τον περασμένο μήνα προκειμένου το όλο εγχείρημα να τεθεί σε ισχύ από το Φθινόπωρο.
Το γεγονός, όμως, ότι για πολλά ακίνητα του δημοσίου που είχαν μπει σε «τροχιά» τιτλοποίησης δεν στάθηκε ικανό να ξεκαθαρίσει το νομικό τους πλαίσιο σε συνδυασμό με το μηδενικό επενδυτικό ενδιαφέρον και την αναθεώρηση του όλου προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων, «φρέναραν» τα σχέδια της κυβέρνησης σε αυτόν τον τομέα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η μελέτη με τις διαδοχικές τιτλοποιήσεις μελλοντικών εσόδων όχι μόνο από ακίνητα αλλά και άλλα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, όπως τα έσοδα από το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, βρίσκεται ακόμα υπό επεξεργασία ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει και η επικρατέστερη μέθοδος αξιοποίησης αυτού του μοντέλου.
Μεταξύ, των μεθόδων που βρίσκονται στο τραπέζι είναι:
* Ο σχηματισμός μεγάλων ομάδων ακινήτων ή αλλιώς «καλάθια» για καθένα από τα οποία θα καθορίζονταν διαφορετικοί τρόποι μελλοντικής αξιοποίησης. Κοινό τους σημείο θα ήταν τα ομόλογα που θα εξέδιδε το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων με αντίκρισμα τα προσδοκώμενα έσοδα από την αξιοποίηση των συγκεκριμένων ακινήτων. Τα ομόλογα αυτά θα διατείθεντο με ελκυστικό επιτόκιο στους υποψήφιους επενδυτές.
* Η δημιουργία εταιρίας-επενδυτικού οχήματος στην οποία θα μεταβιβαστούν τα ακίνητα και οι μετοχές της θα εισάγονταν στο Χρηματιστήριο.
Το σχέδιο προέβλεπε την τιτλοποίηση 1.000 ακινήτων του ελληνικού δημοσίου, από το οποίο θα μπορούσαν να προκύψουν έσοδα από 350 έως 400 εκατ. ευρώ από τα πρώτα κιόλας «καλάθια» ακινήτων που θα πουλούσε το ΤΑΙΠΕΔ σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Είχε εκτιμηθεί ότι στην πλήρη ανάπτυξη του το σχέδιο της τιτλοποίησης θα έφερνε στα ταμεία εισπράξεις έως και 4 δις. ευρώ μέσα από ένα πολύ μεγάλο κατάλογο «ώριμων» ακινήτων που θα δίνονταν για αξιοποίηση. Εξέλιξη, η οποία θα έδινε τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να αποπληρώσει μέρος των 11,3 δισ. ευρώ που δανείστηκε η χώρα μας για το πρόγραμμα επαναγοράς ομολόγων.
Η φόρμουλα της τιτλοποίησης μπήκε για πρώτη φορά στην ατζέντα των συζητήσεων με την τρόικα από την προηγούμενη αναθεώρηση του μνημονίου (Μάιος 2013), ενώ σε αυτή την φάση κυβέρνηση και δανειστές θα δημιουργούσαν τον αριθμό, τις ομάδες και το είδος των ακινήτων που θα μπορούσαν να διατεθούν σους επενδυτές. Τούτο θα ήταν σε συνάρτηση με τα κεφάλαια που είχε ανάγκη η κυβέρνηση.
Πράγμα που δεν έγινε με αποτέλεσμα στη χθεσινή συνάντηση που είχε ο υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης και το επιτελείο του με τους δανειστές οι τελευταίοι να «ανεβάσουν» τους τόνους τη διαπραγμάτευσης.
Οι Πόουλ Τόμσεν (ΔΝΤ), Ντέκλαν Κοστέλο (Ε.Ε.) και Κλάους Μαζούχ (ΕΚΤ) «γκρίνιαξαν» με την κυβερνητική δυσκαμψία σε αυτό το θέμα, και εμφανίστηκαν ιδιαίτερα πιεστικοί με την επίτευξη του φετινού εισπρακτικού στόχου για έσοδα 1,5 δισ. ευρώ ( από 3,6 δις. ευρώ) που καθίστανται έωλος.

Τα project που καθυστερούν
Νευρικό κλονισμό προκάλεσε στην τρόικα η δικαστική απόφαση με την οποία «παγώνει» η αποκρατικοποίηση της ΕΥΑΘ και η οποία παράλληλα δεν αφήνει περιθώριο να προχωρήσει ούτε το αντίστοιχο εγχείρημα για την ΕΥΔΑΠ.
Επιπλέον, ενοχλημένοι εμφανίστηκαν οι δανειστές και με το γεγονός ότι σημαντικοί διαγωνισμοί του δημοσίου κινούνται με βραδύτερους του αναμενομένου ρυθμούς ή έχουν πάρει παρατάσεις. Η σημαντική αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «κληρώνει» τον Σεπτέμβριο, όπως και αυτή της ROSCO. Οι διαγωνισμοί για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ έχουν επίσης καθυστερήσει, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» δεν έχει ακόμα προκηρυχθεί.
Με αργούς ρυθμούς εξελίσσεται ο διαγωνισμός για το ιπποδρομιακό στοίχημα. Τέλος, πολλά θα κριθούν από την τελική έκβαση των διαγωνισμών για τα περιφερειακά αεροδρόμια και τους μικρούς λιμένες και μαρίνες. Μικρότερης τάξης έσοδα προσδοκά το ΤΑΙΠΕΔ από σειρά ακινήτων ανά την Ελλάδα. Επίσης, αναμένεται να εισπράξει φέτος περί τα 100 εκατ. ευρώ από τη μεταβίβαση του «Αστέρα Βουλιαγμένης», η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο. Αντιθέτως, πολύ δύσκολα θα προλάβει να βάλει στα ταμεία του φέτος έσοδα από την αξιοποίηση του Ελληνικού.

Τον Σεπτέμβριο «κληρώνει» για ειδικά μισθολόγια
Εντωμεταξύ στις φθινοπωρινές διαπραγματεύσεις με την τρόικα θα λυθεί, όπως όλα δείχνουν, το ζήτημα των περικοπών στα ειδικά μισθολόγια μετά τις πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις και οι ελαφρύνσεις στους φόρους και τα «χαράτσια» που πλασάρει η κυβέρνηση.
Αξιωματούχος είπε χθες ότι «θα αναληφθεί, κυβερνητική πρωτοβουλία για το σύνολο των αποφάσεων, καθώς άπτονται της εισοδηματικής πολιτικής». Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν στο πλαίσιο εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού, αλλά και των διαπραγματεύσεων για τον προϋπολογισμό του 2015 και το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, οι οποίες θα διεξαχθούν τον Σεπτέμβριο.
Στο «μικροσκόπιο» της τρόικας βρέθηκε χθες και ο προϋπολογισμός που στο εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2014 εμφανίζει πρωτογενές πλεόνασμα 712 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 0,4% του ΑΕΠ.


Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης