Τελευταία Νέα
Ασφαλιστικά Νέα

Οι 8 αλλαγές στον ΕΦΚΑ και οι τρεις σημαντικές τροποποιήσεις για το ασφαλιστικό φορέα

Οι 8 αλλαγές στον ΕΦΚΑ και οι τρεις σημαντικές τροποποιήσεις για το ασφαλιστικό φορέα
Η αναγκαιότητα της παρέμβασης - Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει
Σχετικά Άρθρα

Τρία είναι τα αξιοσημείωτα -από τα 8 σημεία- της ανανέωσης του ΕΦΚΑ που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο και έλαβαν το «πράσινο φως» από τον Κυριάκο Μητσοτάκη οι προωθούμενες αλλαγές.
Η αξιοποίηση της τεράστιας περιουσίας άνω του 1,5 δις ευρώ, η καθιέρωση πριμ παραγωγικότητας με μετρήσιμους στόχους και το νέο Οργανόγραμμα του Οργανισμού που εξυπηρετεί σχεδόν 7 εκατομμύρια πολίτες.
Όπως τόνισαν στην παρουσίαση που ακολούθησε του υπουργικού συμβουλίου οι κ.κ. Κ. Χατζηδάκης Π. Τσακλόγλου η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του e-ΕΦΚΑ θα γίνει μέσω της σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δις ευρώ και τουλάχιστον το 20% -που αφορά ακίνητα μεγάλης αξίας- μένει τελείως αναξιοποίητο.
Στο νομοσχέδιο που θα αναρτηθεί τις επόμενες μέρες για διαβούλευση και θα ψηφιστεί μέσα στον Ιανουάριο του 2022 προβλέπεται η σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση και την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, με διαχωρισμό των ακινήτων για ιδιόχρηση και για αξιοποίηση.
Η εταιρεία θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα πλέον επικαιροποιημένα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η διοίκηση του ΕΦΚΑ, υπάρχουν συνολικά 35 διατηρητέα ακίνητα, συνολικού εμβαδού 79.679 τ.μ., εκ των οποίων τα 24 είναι κενά.
Η μέση, δε, ηλικία των ακινήτων είναι τα 51 έτη, με μέσο έτος κατασκευής το 1971.
Μεταξύ των εμβληματικών ακινήτων είναι το κτήριο στη Σωκράτους 53, στην Αθήνα, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο και διαθέτει υπόγειο και 7 ορόφους, συνολικής επιφάνειας 6.878,37 τ.μ.
Ενα «νοσοκομείο-φάντασμα» στην Πεντέλη, το Νοσηλευτικό Ίδρυμα Εμπορικού Ναυτικού (ΝΙΕΝ), έκτασης 119.458 στρεμμάτων, με κτήριο επιφάνειας 11.600 τ.μ., που λειτουργούσε ως το 1975 ως νοσοκομείο κ.α.

Τα υπόλοιπα θέματα που θα περιλαμβάνονται στην ανανέωση του ΕΦΚΑ είναι:

  • Νέα επιλεγμένα Διευθυντικά Στελέχη από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Δίνεται συγκεκριμένα η δυνατότητα πρόσληψης επιλεγμένων Διευθυντικών Στελεχών με τριετείς συμβάσεις με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ, τόσο από το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα με διαφανείς διαδικασίες (Δημόσια Προκήρυξη), δυνατότητα συμμετοχής στελεχών του ΕΦΚΑ, του υπόλοιπου δημόσιου τομέα και του ιδιωτικού τομέα και ειδικό σύστημα πρόσθετων ανταμοιβών με βάση στόχους.
  • Νέο μοντέλο διακυβέρνησης για τον ΕΦΚΑ, με νέο Οργανόγραμμα, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του σε όλα τα επίπεδα διοίκησης. Προβλέπεται νέα διαδικασία ανάδειξης Διοικητή και Υποδιοικητών, με επιλογή του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και προηγούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Θα υπάρξει ανασχεδιασμός αρμοδιοτήτων του Διοικητικού Συμβουλίου με μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του ΔΣ στον Διοικητή, τους Υποδιοικητές και τους Γενικούς Διευθυντές για να αποφεύγεται το micromanagement.
  • Άμεσες προσλήψεις μόνιμου και έκτακτου προσωπικού. Ειδικότερα, ξεκινούν άμεσα –σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών- διαδικασίες πρόσληψης 500 μόνιμων υπαλλήλων εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 (κυρίως από επιλαχόντες προηγούμενων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ). Προβλέπεται επίσης η άμεση πρόσληψη 100 υπαλλήλων με συμβάσεις έργου για την επιτάχυνση της απονομής συντάξεων.
  • Καθιέρωση πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους. Το πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους (και συντελεστές βαρύτητας) που θα τίθενται ανά Γενική Διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του Φορέα. Τροποποιείται η καταβολή του bonus για την εκκαθάριση συντάξεων (που έχει ήδη θεσπιστεί), ώστε να είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τα αποτελέσματα της δουλειάς των εισηγητών και περισσότερο αναλογικό. Προβλέπεται επίσης καταβολή πριμ συνδεδεμένου με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office του τηλεφωνικού κέντρου.
  • Σύσταση νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων για άμεση διερεύνηση των καταγγελιών των πολιτών. Συστήνεται νέα Μονάδα Εσωτερικών Υποθέσεων, με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (π.χ. Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου), επιφορτισμένη με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων), σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και εξουσίες αντίστοιχες με αυτή.
  • Ταχύτερη και αποτελεσματικότερη πειθαρχική διαδικασία. Προβλέπονται συντομότερες προθεσμίες για την διενέργεια των πειθαρχικών διαδικασιών με δεδομένο ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια συνήθως «σέρνονται» για χρόνια κι ότι στην παρούσα φάση εκκρεμούν 115 έλεγχοι, εκ των οποίων οι 97 είναι ακόμα στα Πρωτοβάθμια Συμβούλια, με μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη. 7. - - Πιο ευέλικτο σύστημα προμηθειών, ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (π.χ. Η/Υ, κλιματιστικά κλπ). Μεταξύ άλλων, εισάγεται εξαίρεση από τις διαδικασίες του ν. 4412/2016 -εντός των ορίων που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία- για απλούστερες διαδικασίες ανάθεσης έργων και προμηθειών και καταργούνται οι παρωχημένες και χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το Υπουργείο για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ, όπως για παράδειγμα η έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης κλπ.

Η αναγκαιότητα της παρέμβασης - Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, o ΕΦΚΑ που είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημόσιους Οργανισμούς της χώρας, επηρεάζοντας την καθημερινότητα 6,5 εκατομμυρίων πολιτών αποτελεί ταυτόχρονα και τον πιο προβληματικό φορέα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Είναι πρώτος -και με διαφορά- στα παράπονα και τις αναφορές στο Συνήγορο του Πολίτη (του αναλογούν το 48% των παραπόνων για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα), με τις καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων να αποτελούν την «κορυφή του παγόβουνου».
Παρουσιάζει τεράστια οργανωτικά και διοικητικά προβλήματα που επιτάθηκαν σε μεγάλο βαθμό από την χωρίς κανόνες και αρχές συγχώνευση των πρώην ασφαλιστικών ταμείων το 2016 ενώ η λειτουργία του επιβαρύνεται από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούν σημαντικά διοικητικά κόστη στις επιχειρήσεις, με επιπτώσεις για την οικονομία.
Επιπροσθέτως, ο ΕΦΚΑ παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις σε υψηλού επιπέδου και εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό (π.χ. στελέχη πληροφορικής) ενώ δεν διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα ούτε για να επιβραβεύει τους υπαλλήλους που είναι αποδοτικοί, αλλά ούτε και να ελέγχει αυτούς που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους.
Ιδιαίτερα προβληματική είναι και η λειτουργία των πειθαρχικών ελέγχων. Είναι ενδεικτικό ότι εκκρεμεί η εξέταση 1.127 καταγγελιών για κακή εξυπηρέτηση ή/και υπερβολική καθυστέρηση στην απονομή συντάξεων.
Τέλος, «αγκάθια» αποτελούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στις προμήθειες καθώς και η ελλιπής αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας του Φορέα, από την οποία θα μπορούσαν να προκύψουν σημαντικά έσοδα που θα ενίσχυαν τα διαθέσιμά του.

www.bankinngews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης