Τελευταία Νέα
Οικονομία

H Ελλάδα σε καλύτερη οικονομική κατάσταση… επειδή έδωσε λίγα ενώ υποσχέθηκε πολλά – Διαμαρτύρονται οι επιχειρηματίες, τι εκτιμούν οι τραπεζίτες

tags :
H Ελλάδα σε καλύτερη οικονομική κατάσταση… επειδή έδωσε λίγα ενώ υποσχέθηκε πολλά – Διαμαρτύρονται οι επιχειρηματίες, τι εκτιμούν οι τραπεζίτες
Οι επιχειρηματίες δηλώνουν απογοητευόμενοι καθώς ενώ η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει πολλά προγράμματα στήριξης ελάχιστα κεφάλαια έχουν φθάσει στην πραγματική οικονομία.
H Ελλάδα θα βρεθεί σε καλύτερη οικονομική κατάσταση… επειδή έδωσε λίγα ενώ υποσχέθηκε πολλά αναφέρουν επιχειρηματίες στο bankingnews τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με μικρότερη ζημία στο χρέος και στο έλλειμμα αλλά όλα αυτά θα υπονομεύσουν το μέγεθος της ανάκαμψης το 2021  
Οι επιχειρηματίες δηλώνουν απογοητευόμενοι καθώς ενώ η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει πολλά προγράμματα στήριξης ελάχιστα κεφάλαια έχουν φθάσει στην πραγματική οικονομία.
Συγκεκριμένα 3 επιχειρηματίες από τον χώρο των κατασκευών, ξενοδοχείων και τουρισμού ευρύτερα υποστηρίζουν στο bankingnews ότι τα προγράμματα που έχουν ανακοινωθεί δεν επαρκούν ούτε στο ελάχιστο καθώς η πλειονότητα των επιχειρήσεων που έχει ανάγκη δεν χρηματοδοτείται.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει εξαγγείλει έως σήμερα 24 δισεκ. συνολικά μέτρα μαζί με τις εγγυήσεις αλλά στην πραγματική οικονομία έχουν φθάσει μόλις 5 με 6 δισεκ. δηλαδή μόλις το 3,2% του ΑΕΠ του 2019.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμετωπίζει ένα σοβαρό ζήτημα που σχετίζεται με την ροή χρημάτων στην οικονομία.
Πολλοί κλάδοι αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση τζίρου 55% με 65%, τουρισμός και σίτιση έχουν δεχθεί ισχυρό σοκ.
Η κυβέρνηση μπορεί να προβαίνει σε εκδόσεις ομολόγων και να αντλεί από την 10ετία 3 δισεκ. ή να σχεδιάζει πρόσθετες εκδόσεις 5 δισεκ. έως το Σεπτέμβριο, μπορεί να εκταμιεύονται τα 746 εκατ από τα κέρδη των ομολόγων ANFAs και προσεχώς να δοθούν και τα χρήματα από το πρόγραμμα Sure που αφορά την ανεργία… αλλά το Ταμείο Ανάκαμψης θα καθυστερήσει.
Με βάση όλες τις ενδείξεις εάν υπάρξει συμφωνία σε Σύνοδο Κορυφής εντός του Καλοκαιριού ή τον Οκτώβριο για το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς οι αντιδράσεις είναι πολλές… δεν θα μπορέσει να ξεκινήσει η εκταμίευση των κεφαλαίων νωρίτερα από το δεύτερο τρίμηνο του 2021.
Δηλαδή θα απαιτηθεί ένα χρονικό διάστημα 8 με 10 μήνες που προφανώς είναι πολύ μεγάλο όταν η πραγματική οικονομία έχει άμεση ανάγκη για εμπροσθοβαρή κεφάλαια.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα διαθέτει 750 δισεκ. κεφάλαια αλλά δεν θα χορηγηθούν με την αρχική αναλογία 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ.
Η σχέση θα εξελιχθεί 55% ή 50% επιδοτήσεις προς 45% ή 50% δάνεια.
Επίσης θα αλλάξουν και οι κατανομές των κεφαλαίων στις χώρες καθώς άλλα κράτη πιέζουν για περισσότερα κεφάλαια.
Η Ελλάδα ενώ αρχικώς είχε εκτιμηθεί ότι θα πάρει 32 δισεκ. μάλλον θα καταλήξει να λάβει στην 4ετία 24 ή 25 δισεκ.
Το βασικό πρόβλημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι ότι ενώ θέλει να ρίξει εμπροσθοβαρώς κεφάλαια δεν τα διαθέτει και αυτό θα φανεί σύντομα στην οικονομία και κυρίως στην πορεία ανάκαμψης της οικονομίας το 2021.
Όσο δεν διοχετεύονται κεφάλαια στην πραγματική οικονομία τόσο πιο αδύναμη θα είναι η ανάκαμψη το 2021.

Μικρότερη ζημία σε χρέος και ελλείμματα

Επειδή η Ελλάδα κινείται συντηρητικά, δεν ρίχνει πολλά χρήματα στην οικονομία, η ζημία στο χρέος δεν θα είναι τόσο μεγάλη, η σχέση χρέους προς ΑΕΠ θα είναι καλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Ταυτόχρονα και τα δημοσιονομικά ελλείμματα θα είναι πιο ελεγχόμενα καθώς η ελληνική κυβέρνηση δαπάνησε λιγότερα για να στηρίξει την εθνική οικονομία.

Οι 8 βασικοί αριθμοδείκτες του 2020

1)Το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2020 θα συρρικνωθεί -7% ή σε ένα εύρος 6,5% στο θετικό σενάριο έως 8% στο αρνητικό σενάριο αλλά με πιθανότερο το -7%.
Με ΑΕΠ στην Ελλάδα το 2019 περί τα 187,5 δισεκ. σημαίνει ότι σε απόλυτα μεγέθη θα συρρικνωθεί στα 174 δισεκ. ευρώ το 2020.

2)Το ΑΕΠ το 2021 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί με ρυθμό 4% ή σε ένα εύρος 3,5% με 4,5% αλλά βασικό σενάριο 4%.
Αυτό σημαίνει ότι το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2021 σε απόλυτα μεγέθη θα διαμορφωθεί στα 181 με 182 δισεκ. ευρώ.

3)Το ελληνικό χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωθεί το μέγιστο 340 δισεκ. από 331 δισεκ. που ήταν στο τέλος του 2019.
Το ελληνικό χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, από 362 δισεκ. θα ανέλθει το μέγιστο στα 370 δισεκ. ευρώ ή και οριακά χαμηλότερα.
Να σημειωθεί ότι η διαφορά του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης και Κεντρικής Διοίκησης είναι τα repos που αποτελεί εσωτερικό κυβερνητικό δανεισμό.

4)Το δημοσιονομικό έλλειμμα θα διαμορφωθεί στα 12 ή 13 δισεκ. ευρώ το 2020 που σημαίνει 7% του ΑΕΠ του 2019 ή 7,4% με βάση το ΑΕΠ του 2020 στα 174 δισεκ. ευρώ.

5)Το ελληνικό δημόσιο θα εκδώσει ακόμη δύο τίτλους για να δανειστεί από τις αγορές.
Ήδη τα έντοκα γραμμάτια ανέρχονται σε 12,8 δισεκ. και υπάρχουν περιθώρια για επιπλέον 2 δισεκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα θα εκδοθεί ομόλογο τον Σεπτέμβριο 2020 μάλλον 5ετές ομόλογο περίπου 2,5 δισεκ. ευρώ.
Το ελληνικό δημόσιο δεν θα αντλήσει περισσότερα κεφάλαια από τα ενδεικνυόμενα για να μην περάσει λάθος μήνυμα στις αγορές.
Φάνηκε στην έκδοση 10ετούς ομολόγου, θα μπορούσε να συγκεντρώσει 5 δισεκ. αλλά πήρε 3 δισεκ. με το επιχείρημα ότι εάν έπαιρνε 5 δισεκ. θα εμφανίζονταν και λάθος επενδυτές που δυνητικά θα κερδοσκοπούσαν στα ελληνικά ομόλογα αυξάνοντας το κρατικό ρίσκο.

6)Ειδικά στα ομόλογα στόχος είναι να διατηρηθεί το spread σε σχεδόν μηδενική ή αρνητική βάση με την Ιταλία.
Εσχάτως η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου είναι χαμηλότερη σε σχέση με την απόδοση του 10ετούς Ιταλικού.

7)Το ελληνικό δημόσιο έχει αποφασίσει να ακολουθήσει συντηρητική πολιτική στις εκδόσεις και ποντάρει και σε προγράμματα όπως
+Sure 1 δισεκ. για την ανεργία
+ΑNFAs κέρδη από ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες 1,2 δισεκ.
+Λοιπός δανεισμός έως 2 δισεκ. ευρώ από το τραπεζικό σύστημα ή άλλες πηγές.
Συγκεντρώνονται περίπου 4 ή και 5 δισεκ. ευρώ και εάν σε αυτά προστεθούν και τα 4-5 δισεκ. που θα συγκεντρωθούν από τις αγορές αγγίζουν τα 10 δισεκ. ευρώ.

8)Τα Ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται συνολικά στα 38 δισ. και κατ΄ ελάχιστο θα διατηρηθούν πάνω από 30 δισ. ευρώ.
To συνολικό κεφαλαιακό μαξιλάρι δεν θα αλλοιωθεί αναφέρουν αρμόδιες πηγές.

Τι προβλέπουν οι τραπεζίτες

Οι έλληνες τραπεζίτες αρχίζουν να αξιολογούν ψύχραιμα τα δεδομένα για την οικονομία, τις τράπεζες και προβαίνουν σε πολύ ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις.

-Το 2021 η ανάκαμψη στην ελληνική οικονομία θα είναι πέριξ του 4% με 4,5% που αυτό σημαίνει ότι θα απαιτηθεί και το 2022 ώστε η Ελλάδα να καλύψει την ζημία που προκάλεσε η ύφεση του 2020.

- Για τις επικρίσεις που δέχονται ότι δεν χορηγούν δάνεια, η απάντηση που δίνουν είναι η εξής.
Στις 100 αιτήσεις που υποβάλλονται σχεδόν οι 80 απορρίπτονται γιατί απλά δεν τηρούνται τα πιστοδοτικά κριτήρια.
Δεν μπορεί το τραπεζικό σύστημα ενώ βρίσκεται στην φάση εξυγίανσης να χαλαρώσει τα κριτήρια δανεισμού εν μέσω ύφεσης.
Θα προκαλέσουν οι τράπεζες μεγαλύτερη ζημία στην οικονομία εάν χορηγήσουν δάνεια χωρίς αυστηρά κριτήρια.

-Για τα προβληματικά δάνεια θεωρούν ότι στην Ελλάδα η αύξηση τους θα είναι ελεγχόμενη ίσως 5-7 δισεκ. δεν αποδέχονται σενάρια για 10 ή 15 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια.

-Με βάση αυτό το σενάριο δεν μπορεί να υπάρξει εθνική bad bank κακή τράπεζα στην Ελλάδα.
Μόνο εάν καταγραφεί μεγάλη αύξηση των NPEs θα μπορούσε να εξεταστεί και να έχει κάποιες ελπίδες να εγκριθεί.
Με νέα NPEs 5-7 δισεκ. είναι αδύνατη η bad bank στην Ελλάδα.
Να σημειωθεί ότι ο ESM ανέφερε ότι λύση bad bank θα ζημιώσει το ελληνικό δημόσιο 8 με 12,5 δισεκ. ευρώ.

-Σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα μπορούσε να υπάρξει bad bank κακή τράπεζα;
Η απάντηση των τραπεζιτών είναι η εξής
Όλα θα εξαρτηθούν από το ύψος των προβληματικών δανείων και ανοιγμάτων που θα δημιουργηθούν.
Στην Ευρώπη υπάρχουν 540 δισεκ. προβληματικά δάνεια εκ των οποίων 212 δισεκ. στην Ιταλία και 71 δισεκ. στην Ελλάδα.
Εάν η αύξηση είναι 10% αυτό θα σημαίνει τα 540 δισεκ. θα ανέλθουν στα 600 δισεκ.
Σε αυτή την περίπτωση δεν θα δικαιολογείται bad bank.
Εάν η αύξηση των προβληματικών δανείων είναι πολύ μεγαλύτερη π.χ. 20% δηλαδή 650 με 670 δισεκ. θα μπορούσε να εξεταστεί μια ευρωπαϊκή bad bank αλλά υπό αυστηρούς όρους.
Σε κάθε περίπτωση εάν τα νέα NPEs αυτά που θα δημιουργηθούν το 2020 ανέλθουν στα 50 δισεκ. δεν θα υπάρξει bad bank.,
Εάν ξεπεράσουν τα νέα NPEs στην Ευρώπη τα 100-110 δισεκ. θα μπορούσε να εξεταστεί ευρωπαϊκή bank υπό τους εξής δύο όρους

-Για να δημιουργηθεί μια bad bank θα πρέπει
Α)Να απαντηθεί το ερώτημα ποιος θα βάλει τα κεφάλαια και εάν δεν είναι οι μέτοχοι των τραπεζών πως θα δικαιολογηθεί ότι κράτη ή άλλοι θεσμοί π.χ. ο ESM θα χρηματοδοτήσουν την σωτηρία των ιδιωτών μετόχων
Β)Σε ποια τιμή θα αγοραστούν τα νέα NPEs από την bad bank θα είναι στις τιμές που βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών ή στις εμπορικές και ποιος θα καλύψει την ζημία.
Δεν υπάρχει περίπτωση να δεχθεί η Ευρώπη, η Γερμανία, η Κομισιόν να υποστεί την ζημία ο φορολογούμενος για να διασωθεί ο ιδιώτης μέτοχος των τραπεζών;

-Οι έλληνες τραπεζίτες στην ερώτηση bad bank ή αύξηση κεφαλαίου θεωρούν ότι το 2021 θα είναι η χρονιά όπου οι τράπεζες θα πρέπει να βρουν κεφάλαια.
Με καλύτερες συνθήκες στις αγορές κάποιες τράπεζες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη θα αναζητήσουν κεφάλαια.
Θα αποταθούν στους ιδιώτες μετόχους τους, δεν φθάνουν μόνο οι εκδόσεις ομολόγων μειωμένης εξασφάλισης tier 2 ή ομόλογα tier 1.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου θα εξεταστούν το 2021 και δεν θα είναι ταμπού.
Η κάλυψη της πρώτης αύξησης κεφαλαίου σε τράπεζα στην Ελλάδα θα είναι απόδειξη ότι ο τραπεζικός κλάδος και η εθνική οικονομία είναι επενδύσιμες εκ νέου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης