Ελλάδα και Μάλτα είναι σε ρόλο-κλειδί για την επιστροφή του ρωσικού πετρελαίου
Ουσιαστικά εκτός… Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκονται τόσο η Μάλτα όσο και η Ελλάδα, την ώρα που εγκρίθηκε το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Η Μάλτα εμφανίστηκε ανήσυχη για τις επιπτώσεις που θα έχει για την οικονομία της η έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η χώρα, αν και δεν μπλόκαρε το νέο πακέτο, διατύπωσε ξεκάθαρα τη θέση της, γεγονός που δείχνει μια νέα δυναμική εντός ΕΕ, όπου μικρότερα κράτη αρχίζουν να υπερασπίζονται τα εθνικά τους συμφέροντα.
Ο λόγος της αντίδρασης είναι ότι το πακέτο προβλέπει περαιτέρω μείωση του πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, ενώ η Μάλτα παρέχει τη σημαία της σε δεκάδες πλοιοκτήτες που μεταφέρουν ρωσικό αργό, τηρώντας σήμερα το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Τυχόν αυστηροποίηση των περιορισμών θα τους ωθήσει να αλλάξουν σημαία, με αποτέλεσμα η χώρα να χάσει σημαντικά έσοδα.
Η Ελλάδα επιστρέφει στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου
Στο ίδιο μήκος κύματος, και η Ελλάδα δείχνει ότι αναθεωρεί τη στάση της.
Σύμφωνα με στοιχεία του Windward Maritime AI, τον Ιούνιο οι Έλληνες πλοιοκτήτες μετέφεραν 37% του συνόλου του ρωσικού πετρελαίου και των πετρελαϊκών προϊόντων, υποστηρίζοντας ότι τηρούν το ισχύον πλαφόν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τώρα νέα μείωση του ορίου κατά 15% χαμηλότερα από τη μέση τιμή των τελευταίων τριών μηνών, δηλαδή περίπου στα 47 δολάρια το βαρέλι.
Ωστόσο, οι ναυτιλιακές εταιρείες εκτιμούν ότι και πάλι μπορούν να συμμορφωθούν, καθώς «υπάρχει περιθώριο» μέσω πρόσθετων χρεώσεων σε συμβόλαια, όπως υπηρεσίες logistics ή λιμενικά τέλη.
Και η Σλοβακία λέει «όχι» στην πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο
Η Σλοβακία αρνήθηκε να υποστηρίξει το σχέδιο σταδιακής κατάργησης του ρωσικού φυσικού αερίου – υγροποιημένου και αγωγών – από το 2027.
Ο λόγος είναι η μακροχρόνια σύμβαση με την Gazprom έως το 2034, βάσει της οποίας η Μπρατισλάβα θα πρέπει να πληρώσει ρήτρα ύψους 16 δισ. ευρώ σε περίπτωση πρόωρης διακοπής.
Η χώρα ζητά αποζημίωση ίσης αξίας από την ΕΕ, χωρίς όμως να έχει υπάρξει συμφωνία.
Στο μεταξύ, δεκάδες ευρωπαϊκές χώρες, όπως Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία και Ολλανδία, συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό αέριο σε μεγάλες ποσότητες.
Σύμφωνα με στοιχεία Eurostat, μόνο στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2025, η ΕΕ δαπάνησε 6,5 δισ. ευρώ για αγορές ρωσικού φυσικού αερίου, ποσό αυξημένο κατά 15% σε σχέση με πέρυσι.
Ρωσικό πετρέλαιο στην Ιαπωνία
Καθώς οι διαφωνίες εντός ΕΕ μεγαλώνουν, η Ρωσία βρίσκει νέες αγορές.
Τον περασμένο μήνα, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο 2023, το ιαπωνικό διυλιστήριο Taiyo Oil αγόρασε 70.000 τόνους ρωσικού πετρελαίου από το έργο Σαχαλίν, «κατόπιν αιτήματος της ιαπωνικής κυβέρνησης».
Αρκετά κράτη-μέλη της ΕΕ διερωτώνται γιατί να υποστούν ζημιές, όταν οι ΗΠΑ επωφελούνται πουλώντας ενεργειακούς πόρους στην Ευρώπη σε τιμές πολύ υψηλότερες από τις ρωσικές.
Όπως φαίνεται, μετά τη Μάλτα, τη Ελλάδα και τη Σλοβακία, και άλλες χώρες ίσως αμφισβητήσουν ή αγνοήσουν τις νέες κυρώσεις για να προστατεύσουν τα οικονομικά τους συμφέροντα.
www.bankingnews.gr
Η Μάλτα εμφανίστηκε ανήσυχη για τις επιπτώσεις που θα έχει για την οικονομία της η έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η χώρα, αν και δεν μπλόκαρε το νέο πακέτο, διατύπωσε ξεκάθαρα τη θέση της, γεγονός που δείχνει μια νέα δυναμική εντός ΕΕ, όπου μικρότερα κράτη αρχίζουν να υπερασπίζονται τα εθνικά τους συμφέροντα.
Ο λόγος της αντίδρασης είναι ότι το πακέτο προβλέπει περαιτέρω μείωση του πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, ενώ η Μάλτα παρέχει τη σημαία της σε δεκάδες πλοιοκτήτες που μεταφέρουν ρωσικό αργό, τηρώντας σήμερα το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Τυχόν αυστηροποίηση των περιορισμών θα τους ωθήσει να αλλάξουν σημαία, με αποτέλεσμα η χώρα να χάσει σημαντικά έσοδα.
Η Ελλάδα επιστρέφει στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου
Στο ίδιο μήκος κύματος, και η Ελλάδα δείχνει ότι αναθεωρεί τη στάση της.
Σύμφωνα με στοιχεία του Windward Maritime AI, τον Ιούνιο οι Έλληνες πλοιοκτήτες μετέφεραν 37% του συνόλου του ρωσικού πετρελαίου και των πετρελαϊκών προϊόντων, υποστηρίζοντας ότι τηρούν το ισχύον πλαφόν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τώρα νέα μείωση του ορίου κατά 15% χαμηλότερα από τη μέση τιμή των τελευταίων τριών μηνών, δηλαδή περίπου στα 47 δολάρια το βαρέλι.
Ωστόσο, οι ναυτιλιακές εταιρείες εκτιμούν ότι και πάλι μπορούν να συμμορφωθούν, καθώς «υπάρχει περιθώριο» μέσω πρόσθετων χρεώσεων σε συμβόλαια, όπως υπηρεσίες logistics ή λιμενικά τέλη.
Και η Σλοβακία λέει «όχι» στην πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο
Η Σλοβακία αρνήθηκε να υποστηρίξει το σχέδιο σταδιακής κατάργησης του ρωσικού φυσικού αερίου – υγροποιημένου και αγωγών – από το 2027.
Ο λόγος είναι η μακροχρόνια σύμβαση με την Gazprom έως το 2034, βάσει της οποίας η Μπρατισλάβα θα πρέπει να πληρώσει ρήτρα ύψους 16 δισ. ευρώ σε περίπτωση πρόωρης διακοπής.
Η χώρα ζητά αποζημίωση ίσης αξίας από την ΕΕ, χωρίς όμως να έχει υπάρξει συμφωνία.
Στο μεταξύ, δεκάδες ευρωπαϊκές χώρες, όπως Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία και Ολλανδία, συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό αέριο σε μεγάλες ποσότητες.
Σύμφωνα με στοιχεία Eurostat, μόνο στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2025, η ΕΕ δαπάνησε 6,5 δισ. ευρώ για αγορές ρωσικού φυσικού αερίου, ποσό αυξημένο κατά 15% σε σχέση με πέρυσι.
Ρωσικό πετρέλαιο στην Ιαπωνία
Καθώς οι διαφωνίες εντός ΕΕ μεγαλώνουν, η Ρωσία βρίσκει νέες αγορές.
Τον περασμένο μήνα, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο 2023, το ιαπωνικό διυλιστήριο Taiyo Oil αγόρασε 70.000 τόνους ρωσικού πετρελαίου από το έργο Σαχαλίν, «κατόπιν αιτήματος της ιαπωνικής κυβέρνησης».
Αρκετά κράτη-μέλη της ΕΕ διερωτώνται γιατί να υποστούν ζημιές, όταν οι ΗΠΑ επωφελούνται πουλώντας ενεργειακούς πόρους στην Ευρώπη σε τιμές πολύ υψηλότερες από τις ρωσικές.
Όπως φαίνεται, μετά τη Μάλτα, τη Ελλάδα και τη Σλοβακία, και άλλες χώρες ίσως αμφισβητήσουν ή αγνοήσουν τις νέες κυρώσεις για να προστατεύσουν τα οικονομικά τους συμφέροντα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών