Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα οδηγήσει σε μία Νέα Τάξη Πραγμάτων, τάξης ή αναρχίας – Οι 2 πόλοι που θα δημιουργηθούν

Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα οδηγήσει σε μία Νέα Τάξη Πραγμάτων, τάξης ή αναρχίας – Οι 2 πόλοι που θα δημιουργηθούν
Τέλειωσε μια εποχή… ποια θα είναι η επόμενη ημέρα
Ο ρωσικός πόλεμος κατά της Ουκρανίας και η αυξανόμενη αντιπαλότητα ΗΠΑ-Κίνας θα έχουν βαθιά επίδραση στο μέλλον της παγκόσμιας πολιτικής οργάνωσης, εξηγεί νέα ανάλυση του Carnegie Europe.
Η ελπίδα της Δύσης για ένα διεθνές σύστημα βασισμένο στη Δημοκρατία, το κράτος Δικαίου και την πολυμερή συνεργασία - η οποία είχε ήδη χάσει την τροχιά της τα τελευταία χρόνια- φαίνεται πλέον εντελώς μη ρεαλιστική.
Οι τρέχουσες τάσεις και τα πρόσφατα στρατηγικά έγγραφα δείχνουν προς μια περαιτέρω αύξηση του γεωπολιτικού ανταγωνισμού, τον αυξανόμενο οικονομικό προστατευτισμό και κατακερματισμό και τη χαλάρωση των δομών της διεθνούς τάξης.
Ωστόσο, η οικονομική αλληλεξάρτηση και οι διακρατικοί δεσμοί θα παραμείνουν πιθανότατα αρκετά ισχυροί ώστε να αποτρέψουν την πλήρη πτώση στην αναρχία και τον αχαλίνωτο ανταγωνισμό.
Ακόμη και έτσι, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να πληγεί σοβαρά η ικανότητα αντιμετώπισης των παγκόσμιων προκλήσεων, όπως η κλιματική αλλαγή, η παγκόσμια φτώχεια και οι παγκόσμιες απειλές για την υγεία.

Το τέλος μιας εποχής

Σε ομιλία του τον Οκτώβριο του 2022 σε φοιτητές, ο επικεφαλής των εξωτερικών υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Josep Borrell, παρομοίασε την Ευρώπη με κήπο, αποκαλώντας την περιοχή "τον καλύτερο συνδυασμό πολιτικής ελευθερίας, οικονομικής ευημερίας και κοινωνικής συνοχής που μπόρεσε να οικοδομήσει η ανθρωπότητα".
Αντιπαρέβαλε την Ευρώπη με τον υπόλοιπο κόσμο, λέγοντας: "Το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου είναι μια ζούγκλα και η ζούγκλα θα μπορούσε να εισβάλει στον κήπο".
Τα σχόλια αυτά προκάλεσαν διαμαρτυρίες, ιδίως από αξιωματούχους και ειδήμονες του Παγκόσμιου Νότου, οι οποίοι κατηγόρησαν τον Borrell για ρατσισμό και "νεοαποικιοκρατική" αλαζονεία.
Ο Borrell ζήτησε αργότερα συγγνώμη και δήλωσε ότι τα σχόλιά του δεν είχαν σκοπό να έχουν ρατσιστικές, πολιτιστικές ή γεωγραφικές συνδηλώσεις.
Είχε απλώς θελήσει να αντιπαραβάλει μια διεθνή τάξη που βασίζεται σε αρχές αποδεκτές από όλους με μια διεθνή τάξη που βασίζεται στη θέληση του ισχυρότερου, ή "το νόμο της ζούγκλας".
Ο Borrell επεσήμανε επίσης ότι ο όρος "ζούγκλα" είχε χρησιμοποιηθεί και από άλλους συγγραφείς, συμπεριλαμβανομένων των νεοσυντηρητικών των ΗΠΑ.
Αυτό ήταν πιθανότατα μια αναφορά στο βιβλίο του Robert Kagan του 2018, The Jungle Grows Back (Η ζούγκλα ξαναφυτρώνει): America and Our Imperiled World.
Το βιβλίο του Kagan, το οποίο γράφτηκε κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του Donald Trump, ισοδυναμεί με μια αυστηρή προειδοποίηση για τις συνέπειες μιας υποχώρησης των ΗΠΑ από τις παγκόσμιες ευθύνες τους.
Ο Kagan γράφει ότι χωρίς αποφασιστική αμερικανική ηγεσία, τα έθνη θα επιστρέψουν σε παραδοσιακά πρότυπα συμπεριφοράς και ο κόσμος θα υποτροπιάσει στην αταξία, το σκοτάδι και το χάος.
Τόσο η ομιλία του Borrell όσο και το βιβλίο του Kagan αποτελούν παραδείγματα της διαδεδομένης αντίληψης ότι πλησιάζει το τέλος της μεταψυχροπολεμικής τάξης και ότι τα επιτεύγματα μιας σχετικά ειρηνικής και ομαλής ιστορικής περιόδου βρίσκονται σε σοβαρό κίνδυνο.

Προκλήσεις για τη φιλελεύθερη και βασισμένης σε κανόνες τάξη

Μέχρι περίπου το 2008, το μάντρα του δυτικού λόγου για τη διεθνή πολιτική ήταν μια φιλελεύθερη και βασισμένη σε κανόνες παγκόσμια τάξη που βασιζόταν στην οικονομία της αγοράς, τη δημοκρατία και την πολυμερή διπλωματία.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ΕΕ θεωρούσαν τους εαυτούς τους ως τους κύριους υποστηρικτές μιας τέτοιας τάξης, η οποία, όπως ήλπιζαν, θα συμπεριλάμβανε τελικά το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου.
Έκτοτε, η πίστη σε αυτό το όραμα έχει μειωθεί δραματικά.
Η διάθεση των ΗΠΑ για παγκόσμια ηγεσία μειώθηκε, εν μέρει για εσωτερικούς πολιτικούς λόγους και εν μέρει ως απάντηση στους πολέμους στο Αφγανιστάν και το Ιράκ.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα συνέχισε την οικονομική και πολιτική της άνοδο και έγινε μια ηγετική τεχνολογική και εμπορική δύναμη.
Οι προσδοκίες ότι η αυξημένη ευημερία της Κίνας θα οδηγούσε σε πολιτική φιλελευθεροποίηση αποδείχθηκαν λανθασμένες.
Αντιθέτως, η κινεζική ηγεσία έγινε πιο αυταρχική, μισαλλόδοξη στη διαφωνία και εμμονική με την απόλυτη κυριαρχία του Κομμουνιστικού Κόμματος.
Μια διεκδικητική εξωτερική πολιτική, που τροφοδοτείται από την εθνικιστική προπαγάνδα και τη συνεχή στρατιωτική ενίσχυση, υπογραμμίζει τώρα τη φιλοδοξία της Κίνας να γίνει η κυρίαρχη δύναμη στην Ασία.
Την ίδια στιγμή, η Ρωσία μετατράπηκε σε μια επιθετική αναθεωρητική δύναμη.
Όπως έδειξε ο πόλεμος της Ρωσίας στη Γεωργία το 2008, η προσάρτηση της Κριμαίας και η επέμβαση στο Ντονμπάς το 2014 και η εισβολή της στην Ουκρανία το 2022, η ηγεσία στη Μόσχα είναι αποφασισμένη να αντιστρέψει ορισμένες από τις απώλειες της δεκαετίας του 1990, να αυξήσει το έδαφος της Ρωσίας και να δημιουργήσει ισχυρές ζώνες επιρροής.
Η μείωση της διεθνούς δέσμευσης της Ουάσινγκτον διεύρυνε τον χώρο ελιγμών των ισχυρότερων κρατών του Παγκόσμιου Νότου -μεταξύ των οποίων η Αίγυπτος, η Ινδία, το Ιράν, το Πακιστάν, η Σαουδική Αραβία και η Τουρκία- τα οποία έγιναν όλο και πιο δυναμικοί παίκτες στη διεθνή πολιτική.
Σφυρηλάτησαν νέους συνασπισμούς, ενίσχυσαν την πολιτική και οικονομική τους επιρροή και αύξησαν τη στρατιωτική τους επιρροή.
Μερικές φορές αυτό είχε ως αποτέλεσμα περιφερειακούς αγώνες για την ηγεμονία, αναγκάζοντας τις πιο αδύναμες χώρες να κάνουν αυτό που έκαναν πάντα: να αναζητούν ασφάλεια είτε συμμαχώντας με μεγαλύτερες δυνάμεις είτε ισορροπώντας μεταξύ τους.

Εικόνες παρακμής

Η γεωπολιτική, ωστόσο, δεν είναι η μόνη πρόκληση για έναν οργανωμένο κόσμο. Οι διεθνείς μη κυβερνητικές οργανώσεις έχουν καταγράψει πάνω από δεκαπέντε χρόνια δημοκρατικής παρακμής.
Σύμφωνα με το Freedom House, περίπου το 38% του παγκόσμιου πληθυσμού ζει σήμερα σε "μη ελεύθερες" χώρες και μόνο το 20% σε "ελεύθερες" χώρες.
Η παγκοσμιοποίηση εξαντλείται, καθώς το reshoring και η αποσύνδεση είναι τα συνθήματα των ημερών και ο προστατευτισμός αυξάνεται σε πολλά μέρη του κόσμου.
Το διαδίκτυο διευρύνει μαζικά τις δυνατότητες διάδοσης προπαγάνδας, παραπληροφόρησης και ψευδών ειδήσεων.
Οι πληροφορίες χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο ως όπλα στην υπηρεσία της γεωπολιτικής, υπονομεύοντας τις δημοκρατικές διαδικασίες και χειραγωγώντας την κοινή γνώμη.
Καταιγίδες, πυρκαγιές, πλημμύρες, ξηρασίες και άλλες εκδηλώσεις της κλιματικής κρίσης -η οποία επιδεινώνεται από χρόνο σε χρόνο- διαταράσσουν τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και απειλούν τη σταθερότητα σε πολλές περιοχές.
Μπροστά σε αυτές τις προκλήσεις, το πολυμερές σύστημα βρίσκεται υπό σοβαρή πίεση και κινδυνεύει να χάσει τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του στην αντιμετώπιση των διακρατικών προκλήσεων.
Η τελευταία έκθεση του ΟΗΕ για την ανάπτυξη σημειώνει ότι οι αλυσιδωτές και αλληλοδιαπλεκόμενες κρίσεις και οι αυξανόμενες ανισότητες θέτουν σε κίνδυνο τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης.

Τι λένε τα έγγραφα στρατηγικής

Τα πρόσφατα έγγραφα στρατηγικής παρουσιάζουν την επιστροφή της γεωπολιτικής ως τον αποφασιστικό παράγοντα για την εξασθένιση του οράματος για μια φιλελεύθερη και βασισμένη σε κανόνες παγκόσμια τάξη.

Η στρατηγική πυξίδα της ΕΕ για την ασφάλεια και την άμυνα

Η στρατηγική πυξίδα της ΕΕ, που οριστικοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2022 εν μέσω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, παρουσιάζει την πιο σκοτεινή εικόνα: "Ζούμε σε έναν κόσμο που διαμορφώνεται από πολιτικές ωμής ισχύος, όπου τα πάντα είναι οπλισμένα και όπου αντιμετωπίζουμε μια σκληρή μάχη αφηγήσεων".
Το έγγραφο απαριθμεί διάφορα συμπτώματα μιας αποσυντιθέμενης τάξης, όπως "η εργαλειοποίηση των μεταναστών, η ιδιωτικοποίηση των στρατών, η πολιτικοποίηση του ελέγχου ευαίσθητων τεχνολογιών... η δυναμική της κρατικής αποτυχίας, η υποχώρηση των δημοκρατικών ελευθεριών, καθώς και οι επιθέσεις στα "παγκόσμια κοινά" του κυβερνοχώρου, της ανοικτής θάλασσας και του διαστήματος".
Το έγγραφο σημειώνει μια σοβαρή επιδείνωση του περιβάλλοντος ασφαλείας, ζητώντας ένα "κβαντικό άλμα" στην ικανότητα της ΕΕ ως παρόχου ασφάλειας.
Η αντίθεση με την πρώτη στρατηγική ασφάλειας της ΕΕ του 2003 είναι έντονη: εκείνο το έγγραφο άρχιζε ως εξής: "Η Ευρώπη δεν ήταν ποτέ τόσο ευημερούσα, τόσο ασφαλής ούτε τόσο ελεύθερη.
Η βία του πρώτου μισού του 20ού αιώνα έχει δώσει τη θέση της σε μια περίοδο ειρήνης και σταθερότητας που δεν έχει προηγούμενο στην ευρωπαϊκή ιστορία".

Η στρατηγική εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ

Παρουσιάζοντας τη Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, η οποία εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2022, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden κάνει επίσης λόγο για ένα "σημαντικό σημείο καμπής στην παγκόσμια ιστορία", αλλά το έγγραφο είναι λιγότερο απαισιόδοξο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό.
Όχι μόνο υπογραμμίζει παρόμοιες ανησυχίες για την αναθέρμανση του γεωπολιτικού ανταγωνισμού, αλλά εκφράζει επίσης εμπιστοσύνη στη διαρκή ισχύ των Ηνωμένων Πολιτειών ως το ισχυρότερο έθνος του κόσμου.
Παρόλο που η Εθνική Στρατηγική Ασφάλειας καταδικάζει έντονα τη ρωσική επιθετικότητα, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι εστιάζει περισσότερο στην Κίνα, χαρακτηρίζοντας τη χώρα ως τον "μοναδικό ανταγωνιστή των Ηνωμένων Πολιτειών που έχει τόσο την πρόθεση να αναδιαμορφώσει τη διεθνή τάξη όσο και, όλο και περισσότερο, την οικονομική, στρατιωτική και τεχνολογική ισχύ για να προωθήσει αυτόν τον στόχο".

Η κοινή δήλωση Κίνας – Ρωσίας

Τον Φεβρουάριο του 2022, λίγες ημέρες πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Κίνα και η Ρωσία υιοθέτησαν μια μακροσκελή δήλωση που ισοδυναμεί με μια συνολική αναμέτρηση με τη δυτική προσέγγιση της παγκόσμιας τάξης.
Η δήλωση καταδικάζει "ορισμένους παράγοντες που δεν αντιπροσωπεύουν παρά μόνο μια μειοψηφία στη διεθνή κλίμακα" επειδή υποστηρίζουν μονομερείς προσεγγίσεις, καταφεύγουν στη βία, παρεμβαίνουν στις εσωτερικές υποθέσεις άλλων και γενικά παρεμποδίζουν την ανάπτυξη και την πρόοδο της ανθρωπότητας.
Δεσμευόμενοι για μια "φιλία χωρίς όρια", οι δύο χώρες αντιπαραβάλλουν τις δικές τους καλές προθέσεις με τις μοχθηρές πρακτικές "ορισμένων κρατών" σε τομείς όπως η εμπορική πολιτική και το διάστημα.
Στο έγγραφο σημειώνεται ένας συνεχιζόμενος μετασχηματισμός της παγκόσμιας τάξης και μια τάση προς την ανακατανομή της ισχύος.
Ωστόσο, παρά τη δυσπιστία και την εχθρότητά τους προς τη Δύση, η Κίνα και η Ρωσία δεν αμφισβητούν το πολυμερές σύστημα που αναπτύχθηκε υπό την ηγεσία των ΗΠΑ μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Δεν τοποθετούνται ως επαναστάτες ιδρυτές ενός εναλλακτικού συστήματος, αλλά μάλλον ως αφοσιωμένα μέλη μιας καθιερωμένης τάξης, η οποία εξακολουθεί να επηρεάζεται έντονα από κακόβουλες δυνάμεις.
Οι δηλώσεις τους για το μέλλον της παγκόσμιας διακυβέρνησης είναι βαθιά συντηρητικές.
Τονίζουν την κεντρική θέση των Ηνωμένων Εθνών, τις αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και το διεθνές δίκαιο εν γένει.
Δεσμεύονται να "προωθήσουν την πολυπολικότητα και να προωθήσουν τον εκδημοκρατισμό του διεθνούς συστήματος", αλλά η δημιουργία ενός εναλλακτικού συστήματος δεν φαίνεται να είναι στην ατζέντα τους.
Η Κίνα και η Ρωσία έχουν, βέβαια, εμπλακεί σε κάποια οικοδόμηση διεθνών θεσμών.
Αυτό περιλαμβάνει τον Οργανισμό Συνεργασίας της Σαγκάης, την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση, τον Οργανισμό του Συμφώνου Συλλογικής Ασφάλειας, την Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων Υποδομών και τη Νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα (πρώην γνωστή ως Αναπτυξιακή Τράπεζα των BRICS).
Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες αυτές έχουν περιορισμένο πεδίο εφαρμογής και φιλοδοξία.
Μέσω αυτών των θεσμών, η Ρωσία στοχεύει κυρίως στην εδραίωση μιας σφαίρας επιρροής στον μετασοβιετικό χώρο, ενώ η Κίνα στοχεύει στην προβολή οικονομικής ισχύος.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι προτεραιότητες του Πεκίνου και της Μόσχας είναι να μειώσουν τη δυτική επιρροή και να ενισχύσουν τις δικές τους θέσεις εντός του υφιστάμενου πολυμερούς συστήματος.
Ωστόσο, οι διακηρυγμένες δεσμεύσεις τους έναντι της υπάρχουσας τάξης έρχονται όλο και περισσότερο σε αντίθεση με την επιθετική πολιτική ισχύος τους.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η απειλητική συμπεριφορά της Κίνας προς την Ταϊβάν και στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας αμφισβητούν θεμελιώδεις αρχές αυτής της ίδιας της τάξης.

Τάξη ή αναρχία;

Αν και η σημερινή τάξη αποδυναμώνεται σαφώς, φαίνεται απίθανο να υπάρξει μια θεμελιώδης αναδιάρθρωση του διεθνούς συστήματος.
Πιθανότατα θα χρειαστεί μια άλλη παγκόσμια καταστροφή για να γίνει μια νέα αρχή, παρόμοια με εκείνη που έγινε με τη δημιουργία των Ηνωμένων Εθνών μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ταυτόχρονα, μια πλήρης υποτροπή σε έναν χομπεσιανό κόσμο αχαλίνωτου και εγωιστικού ανταγωνισμού είναι επίσης αρκετά απίθανη- η μεταφορά της "ζούγκλας" του Borrell φαίνεται υπερβολική.
Ο εκσυγχρονισμός και οι δεκαετίες της φιλελεύθερης οικονομίας έχουν επιφέρει ένα πυκνό δίκτυο δεσμών και πολλαπλών αλληλεξαρτήσεων μεταξύ των κρατών, δεσμοί που μπορούν να εγκαταλειφθούν μόνο με τεράστιο κόστος (όπως έδειξε η Βόρεια Κορέα).
Η συντριπτική πλειονότητα των κυβερνήσεων κατανοεί ότι η διεθνής συνεργασία παραμένει ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική ευημερία των χωρών τους και ότι η συνεργασία αυτή απαιτεί ένα θεσμικό και νομικό πλαίσιο.
Επομένως, κάποιο είδος πολιτικής τάξης θα επιβιώσει.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ António Guterres υπέβαλε πρόσφατα την έκθεσή του με τίτλο "Η κοινή μας ατζέντα", η οποία περιλαμβάνει προτάσεις για ένα "ισχυρότερο, πιο δικτυωμένο και χωρίς αποκλεισμούς πολυμερές σύστημα, που θα εδράζεται στα Ηνωμένα Έθνη".
Θα φιλοξενήσει επίσης μια Σύνοδο Κορυφής για το Μέλλον τον Σεπτέμβριο του 2024, η οποία θα έχει ως στόχο τη διαμόρφωση μιας νέας παγκόσμιας συναίνεσης για τη μελλοντική παγκόσμια τάξη πραγμάτων.
Δυστυχώς, υπό το πρίσμα των σημερινών γεωπολιτικών ανταγωνισμών, οι πιθανότητες για συμφωνία σε σημαντικές θεσμικές καινοτομίες είναι περιορισμένες.
Συνεπώς, το μελλοντικό πολυμερές σύστημα θα μοιάζει με το υφιστάμενο, τουλάχιστον επιφανειακά.
Αλλά είναι πιθανό να υπονομευθεί από την αυξανόμενη έμφαση στην εθνική κυριαρχία και τις πολιτικές ταυτότητας σε πολλά μέρη του κόσμου και από τον κατακερματισμό της παγκόσμιας οικονομίας και την άνοδο του προστατευτισμού.
Οι τρέχουσες οικονομικές και πολιτικές τάσεις φαίνεται να δείχνουν προς την κατεύθυνση ενός πιο χαλαρού διεθνούς συστήματος, αφήνοντας περισσότερο χώρο για πολιτικές ισχύος και συναλλακτικές συμφωνίες μεταξύ κρατών που επιμένουν στη διατήρηση της εθνικής τους κυριαρχίας.
Είναι αμφίβολο αν μια τέτοια τάξη θα είναι ικανή να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις μεγάλες διακρατικές προκλήσεις.
Ειδικότερα, η δυναμική αυτή θα δυσχεράνει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, η οποία αποτελεί την πιο επείγουσα και επακόλουθη πρόκληση των επόμενων ετών.

Πολυπολική ή διπολική;

Το μελλοντικό διεθνές σύστημα θα μπορούσε να έχει πολλά κέντρα εξουσίας.
Όμως ένας σημερινός διαχωρισμός θα μπορούσε να διαμορφώσει τη διεθνή πολιτική για αρκετά χρόνια: η συνάντηση της "μη γεωγραφικής" Δύσης από τη μία πλευρά και η εμβάθυνση της εταιρικής σχέσης μεταξύ της Κίνας και της Ρωσίας από την άλλη.
Η Κίνα και η Ρωσία βλέπουν τους εαυτούς τους ως την πρωτοπορία στον αγώνα κατά της δυτικής παγκόσμιας κυριαρχίας και είναι πρόθυμες να φέρουν και άλλους στο πλευρό τους.
Στην τελευταία σύνοδο κορυφής των χωρών BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα και Νότια Αφρική) τον Ιούνιο του 2022, τόσο ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping όσο και ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin τάχθηκαν υπέρ της επέκτασης της ομάδας σε BRICS+.
Το Πεκίνο φάνηκε να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ανάπτυξη του φόρουμ σε αντίβαρο στην Ομάδα των Επτά (G7).
Η Αργεντινή, το Ιράν και η Σαουδική Αραβία έχουν ήδη υποβάλει αίτηση για ένταξη στην ομάδα BRICS+ και αρκετές άλλες χώρες φαίνεται να ενδιαφέρονται.
Ωστόσο, ήταν δύσκολο να επιτευχθεί συναίνεση σχετικά με την επέκταση μεταξύ των σημερινών μελών των BRICS.
Η ιστορία της διεύρυνσης των BRICS δείχνει ότι όσο και αν η Κίνα και η Ρωσία κηρύττουν την πολυπολικότητα, στην πραγματικότητα εργάζονται προς έναν διπολικό αστερισμό δυνάμεων στον οποίο θα ηγούνται μιας ευρείας συμμαχίας χωρών για την αντιμετώπιση της υπεροχής της Δύσης.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία ενίσχυσε αυτές τις τάσεις.
Αποδυναμωμένη από τις στρατιωτικές αποτυχίες και τις δυτικές κυρώσεις, η Ρωσία πιθανότατα θα εξαρτάται όλο και περισσότερο από την Κίνα και, σε κάποιο βαθμό, θα αναγκαστεί να ευθυγραμμιστεί με τα στρατηγικά συμφέροντα του εταίρου της.
Και αντιμετωπίζοντας μια επιδεινούμενη αντιπαλότητα με τις Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα θα έχει κάθε κίνητρο να κρατήσει τη Ρωσία στο πλευρό της, ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται περαιτέρω εμβάθυνση της αποξένωσής της από τη Δύση.
Ο πόλεμος ενίσχυσε επίσης σημαντικά τη δυτική ενότητα, αναζωογόνησε τον Οργανισμό Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ) και μετέτρεψε την G7 σε έναν αποτελεσματικό μηχανισμό συντονισμού της αντίδρασης της Δύσης στη ρωσική επιθετικότητα.
Η Στρατηγική Πυξίδα αποκαλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες "τον πιο πιστό και σημαντικό εταίρο της Ευρώπης και μια παγκόσμια δύναμη που συμβάλλει στην ειρήνη, την ασφάλεια, τη σταθερότητα και τη δημοκρατία στην ήπειρό μας".
Ο ηγετικός ρόλος των ΗΠΑ στην τρέχουσα κρίση θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει την Ουάσινγκτον να πείσει τις ευρωπαϊκές χώρες να υποστηρίξουν τις πολιτικές της έναντι της Κίνας.
Μια στενότερη εταιρική σχέση μεταξύ της Κίνας και της Ρωσίας και μια αποτελεσματικότερη δυτική ομάδα θέτουν ένα δύσκολο δίλημμα για τις χώρες του παγκόσμιου Νότου.
Οι ψηφοφορίες στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ σχετικά με τη ρωσική εισβολή το καταδεικνύουν αυτό.
Η πλειοψηφία των μελών του ΟΗΕ (141) υποστήριξε το αρχικό ψήφισμα καταδίκης της εισβολής.
Μόνο 5 χώρες ψήφισαν κατά του ψηφίσματος, 35 απείχαν και 12 δεν συμμετείχαν.
Το 2023, στην επέτειο της εισβολής, ένα παρόμοιο ψήφισμα έλαβε σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα.
Αυτή η ευρεία υποστήριξη δεν αποτέλεσε έκπληξη επειδή η Ρωσία είχε παραβιάσει δύο από τις βασικές αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών: τη μη χρήση βίας και την εδαφική ακεραιότητα των κρατών.
Αλλά μια πρωτοβουλία για την αναστολή της Ρωσίας από το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ πέρασε πολύ πιο στενά τον Απρίλιο του 2022, καθώς πολλές αναπτυσσόμενες χώρες δεν ψήφισαν υπέρ της.
Το γεγονός ότι μόνο περίπου πενήντα χώρες έχουν εφαρμόσει κυρώσεις κατά της Ρωσίας δείχνει επίσης την απροθυμία του Παγκόσμιου Νότου να αντιμετωπίσει τη Ρωσία.
Εκτός από μερικά μικρά κράτη που παραδοσιακά ευθυγραμμίζονται με τις δυτικές χώρες, η μεγάλη πλειοψηφία των αναπτυσσόμενων χωρών δεν επιθυμεί να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία.
Η ρωσική αφήγηση ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ φέρουν μεγάλη ευθύνη για τη σύγκρουση βρήκε ανοιχτά αυτιά σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες.
Τα αντιδυτικά αισθήματα, που εν μέρει τροφοδοτούνται από την κληρονομιά της αποικιοκρατίας και τη δυσαρέσκεια για τα δυτικά διπλά πρότυπα, έπαιξαν ρόλο.
Η έντονη επιθυμία να μείνει κανείς έξω από μια σύγκρουση μεταξύ μεγάλων δυνάμεων ήταν επίσης σημαντικός παράγοντας.
Πολλές αναπτυσσόμενες χώρες πιθανότατα θα συνεχίσουν να προσπαθούν να μείνουν έξω από τη μάχη μεταξύ της Κίνας και της Ρωσίας και της Δύσης.
Η Ινδία, η οποία ξεπερνάει την Κίνα από άποψη πληθυσμού και πιθανότατα θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου πριν από το τέλος της δεκαετίας, θα αποτελέσει πιθανότατα μια ισχυρή δύναμη υπέρ ενός τέτοιου πολυπολικού κόσμου.

Οι αποχρώσεις των πόλων

Στην πρακτική πολιτική, οι διπολικές ή οι πολυπολικές δομές δεν αποτελούν σκληρές εναλλακτικές λύσεις.
Υπάρχουν πολλές αποχρώσεις της πολικότητας και η κατάσταση ποικίλλει από τομέα σε τομέα.
Σήμερα, για παράδειγμα, η Δύση εξακολουθεί να απολαμβάνει κυρίαρχη θέση στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα, ενώ ο ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας της υψηλής τεχνολογίας έχει ήδη λάβει διπολική διαμόρφωση, με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα να αποσυνδέονται γρήγορα η μία από την άλλη.
Από γεωπολιτική άποψη, ένας διπολικός αστερισμός φαίνεται πιθανό αλλά όχι το μόνο πιθανό σενάριο για τα επόμενα χρόνια.
Μια κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία ή μια καταστροφική ήττα της Ρωσίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποξένωση μεταξύ Κίνας και Ρωσίας.
Η βαθιά ενσωμάτωση της Κίνας στην παγκόσμια οικονομία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ισχυρός παράγοντας άμβλυνσης του ανταγωνισμού της με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τέλος, οι εσωτερικές εξελίξεις στις ΗΠΑ, όπως οι προεδρικές εκλογές του 2024, θα μπορούσαν να διαταράξουν τη διατλαντική σχέση και να οδηγήσουν σε μια πιο ανεξάρτητη ευρωπαϊκή πολιτική.

Φιλελεύθερος ή απλώς βασισμένος σε κανόνες κόσμος

Οι αναφορές σε μια "φιλελεύθερη παγκόσμια τάξη" σε ομιλίες και άρθρα για τις διεθνείς σχέσεις έχουν γίνει σπανιότερες, ενώ η φράση "τάξη βασισμένη σε κανόνες" χρησιμοποιείται συχνότερα.
Με τη δημοκρατία σε παρακμή σε όλο τον κόσμο, η "βασισμένη σε κανόνες" φαίνεται πιο ρεαλιστική και περιεκτική.
Η Εθνική Στρατηγική Ασφάλειας των ΗΠΑ προσφέρει μια ενδιαφέρουσα ιεράρχηση των κρατών που μοιράζονται μέρος του αμερικανικού οράματος: η ιεράρχηση "περιλαμβάνει τους δημοκρατικούς μας συμμάχους στην Ευρώπη και τον Ινδο-Ειρηνικό, καθώς και βασικούς δημοκρατικούς εταίρους σε όλο τον κόσμο που μοιράζονται μεγάλο μέρος του οράματός μας για την περιφερειακή και διεθνή τάξη, ακόμη και αν δεν συμφωνούν μαζί μας σε όλα τα θέματα, και χώρες που δεν ασπάζονται τους δημοκρατικούς θεσμούς, αλλά ωστόσο εξαρτώνται και υποστηρίζουν ένα διεθνές σύστημα βασισμένο σε κανόνες".
Η δέσμευση σε μια τάξη βασισμένη σε κανόνες παρουσιάζεται ως το βασικό κριτήριο της εποικοδομητικής συμπεριφοράς των κρατών, ενώ η έλλειψη δημοκρατίας μπορεί να δικαιολογηθεί.
Παρά την προφανή αυτή υποτίμηση της δημοκρατίας, η κυβέρνηση Biden εξακολουθεί να αποδίδει σημαντική σημασία στην προώθηση της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Τον Δεκέμβριο του 2021, εκπληρώνοντας μια προεκλογική υπόσχεση, ο Biden συγκάλεσε μια Σύνοδο Κορυφής για τη Δημοκρατία.
Συμμετείχαν περισσότερες από εκατό χώρες και διατυπώθηκαν πολυάριθμες δεσμεύσεις και προτάσεις για την ανάπτυξη της δημοκρατικής διακυβέρνησης.
Για τον Μάρτιο του 2023 έχει προγραμματιστεί μια επακόλουθη σύνοδος κορυφής που θα συνδιοργανώσουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κόστα Ρίκα, οι Κάτω Χώρες, η Νότια Κορέα και η Ζάμπια.
Η κυβέρνηση Biden προέβαλε την υπόθεση της δημοκρατίας όχι ως κοινή φιλοδοξία για μια μελλοντική παγκόσμια τάξη, αλλά μάλλον ως ανταγωνισμό μεταξύ δημοκρατιών και απολυταρχιών.
Το σκεπτικό αυτής της διαμόρφωσης γίνεται σαφές όταν η Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας δηλώνει ότι η πιο πιεστική πρόκληση για το όραμα των ΗΠΑ είναι "από δυνάμεις που επιστρώνουν αυταρχική διακυβέρνηση με αναθεωρητική εξωτερική πολιτική".
Στη συνέχεια αναφέρει ότι οι συμπεριφορές αυτών των δυνάμεων απειλούν τη διεθνή ειρήνη, ιδίως "διεξάγουν ή προετοιμάζονται για επιθετικούς πολέμους, υπονομεύουν ενεργά τις δημοκρατικές πολιτικές διαδικασίες άλλων χωρών, αξιοποιούν την τεχνολογία και τις αλυσίδες εφοδιασμού για καταναγκασμό και καταστολή και εξάγουν ένα ανελεύθερο μοντέλο διεθνούς τάξης.
Πολλές μη δημοκρατικές χώρες ενώνονται με τις δημοκρατίες του κόσμου για να αποκηρύξουν αυτές τις συμπεριφορές.
Δυστυχώς, η Ρωσία και η [Κίνα] δεν το κάνουν".
Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν περιέλθει σε δύσκολη θέση, καθώς συγχέουν την προώθηση της δημοκρατικής διακυβέρνησης με τη γεωπολιτική τους αντιπαλότητα με την Κίνα και τη Ρωσία.
Ο κατάλογος των προσκεκλημένων για τη Σύνοδο Κορυφής για τη Δημοκρατία άφησε εκτός την Ουγγαρία και την Τουρκία, αλλά συμπεριέλαβε την Ινδία, τις Φιλιππίνες και την Πολωνία, οι οποίες έχουν προβληματικό ιστορικό όσον αφορά τη δημοκρατία, αλλά είναι σημαντικοί δυνητικοί εταίροι για την αντιμετώπιση της πρόκλησης Κίνας-Ρωσίας.
Οι προσπάθειες των ΗΠΑ για την προώθηση της δημοκρατίας θα είχαν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας αν παρέμεναν διαχωρισμένες από τον γεωπολιτικό ανταγωνισμό.
Εξετάζοντας ευρύτερα, είναι προφανές ότι μία από τις θεμελιώδεις παραδοχές που διέπουν το όραμα της φιλελεύθερης και βασισμένης σε κανόνες παγκόσμιας τάξης αποδείχθηκε υπεραισιόδοξη.
Θεωρήθηκε ότι οι φιλελεύθερες οικονομικές πολιτικές θα επιτάχυναν την οικονομική ανάπτυξη σε όλο τον κόσμο και ότι η μεγαλύτερη ευημερία θα δημιουργούσε με τη σειρά της μια ακατάσχετη ζήτηση για πολιτική ελευθερία.
Στην πραγματικότητα, η παγκοσμιοποίηση έβγαλε πολλά εκατομμύρια ανθρώπους από τη φτώχεια, αλλά διέλυσε επίσης σοβαρά τις οικονομικές προοπτικές για πολλές περιοχές του κόσμου.
Και, όπως δείχνει η πρόσφατη ιστορία της Κίνας, η αυξανόμενη ευημερία μπορεί να συνοδεύεται από ενίσχυση του κεντρικού ελέγχου.
Δυστυχώς, η αντίστροφη υπόθεση -ότι οι οικονομικές οπισθοδρομήσεις μπορούν να αποδυναμώσουν τη δημοκρατική διακυβέρνηση- είναι πιο κοντά στην αλήθεια.
Η δημοκρατική οπισθοδρόμηση τα τελευταία χρόνια μπορεί εν μέρει να αποδοθεί στο κοινωνικό άγχος που προκύπτει από πολλαπλές κρίσεις, όπως η οικονομική ύφεση, ο πόλεμος, η πανδημία και η κλιματική αλλαγή.
Και η κατάσταση αυτή είναι απίθανο να αλλάξει σύντομα.
Ωστόσο, αυτά τα μαύρα σύννεφα έχουν και μια ασημένια επένδυση.
Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η ισχύς των κανονιστικών δεσμεύσεων του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, της Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των πολλών συμβάσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχουν εκπονηθεί στο πλαίσιο του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών ή σε περιφερειακό επίπεδο δεν αμφισβητείται από καμία αρμόδια κυβέρνηση.
Αυτό δεν θα προσφέρει μεγάλη ανακούφιση σε άτομα και ομάδες που υποφέρουν από διακρίσεις ή καταπίεση, αλλά προσφέρει στους κρατικούς φορείς και στους φορείς της κοινωνίας των πολιτών μια καλή βάση για την προώθηση της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και για την απόδοση ευθυνών σε κυβερνήσεις που παραβιάζουν τις δεσμεύσεις τους.

Συμπέρασμα

Καθώς η μεταψυχροπολεμική εποχή πλησιάζει στο τέλος της, η επίτευξη μιας φιλελεύθερης και βασισμένης σε κανόνες παγκόσμιας τάξης μοιάζει περισσότερο με όνειρο παρά με ρεαλιστική φιλοδοξία.
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα ως προς το τι θα την αντικαταστήσει.
Η Κίνα και η Ρωσία, οι ισχυρότεροι αμφισβητίες του status quo, δεν προτείνουν ένα εναλλακτικό μοντέλο, αλλά μάλλον στοχεύουν στην επέκταση της επιρροής τους στο υπάρχον σύστημα.
Καθώς οι γεωπολιτικοί ανταγωνισμοί εντείνονται, οι δομές του υφιστάμενου πολυμερούς συστήματος αποδυναμώνονται.
Οι γεωπολιτικοί ανταγωνισμοί, η μεγαλύτερη έμφαση στην εθνική κυριαρχία και ο αυξημένος οικονομικός προστατευτισμός υπονομεύουν τα συνεργατικά καθεστώτα που συγκροτήθηκαν με κόπο επί δεκαετίες.
Οι ελπίδες για μια παγκόσμια διάδοση της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου έχουν διαψευστεί.
Όμως, η πτώση στη διεθνή αναρχία παραμένει εντελώς απίθανη.
Η παγκοσμιοποίηση έχει επιβραδυνθεί αλλά δεν θα ανατραπεί πλήρως.
Η οικονομική αλληλεξάρτηση και η διεθνής επικοινωνία θα συνεχίσουν να απαιτούν σημαντικό βαθμό θεσμοθετημένης συνεργασίας.
Συνεπώς, το σημερινό πολυμερές σύστημα που κληρονομήθηκε από τη μεταπολεμική περίοδο θα επιβιώσει.
Όμως η δέσμευση στους κανόνες του θα συνεχίσει να μειώνεται, και η πολιτική ισχύος και η συναλλακτική διαπραγμάτευση θα επικρατούν συχνά.
Ακόμη και αν οι σημερινές φυγόκεντρες τάσεις παραμείνουν περιορισμένες, θα εξακολουθούν να εμποδίζουν σοβαρά τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση επειγόντων διακρατικών προβλημάτων, όπως η κλιματική αλλαγή, η μείωση της βιοποικιλότητας, η κρατική αποτυχία, η επισιτιστική ανασφάλεια, η φτώχεια και οι παγκόσμιες απειλές για την υγεία.
Και αν ο κόσμος δεν μπορεί να συσπειρωθεί για να ανταποκριθεί αποτελεσματικά σε αυτές τις απειλές, θα ακολουθήσει σίγουρα περαιτέρω αναστάτωση και κατακερματισμός.
Συνεπώς, υπάρχει επείγουσα ανάγκη να αντιστραφεί η τρέχουσα αποσυνθετική δυναμική και να αναζωογονηθεί και να ενισχυθεί η παγκόσμια διακυβέρνηση.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης