Αναγκαία η συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η αποφυγή εκπλήξεων και χρονικής ασυνέπειας, η εξάλειψη του φαινόμενου του πολιτικού οικονομικού κύκλου
Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού σηματοδοτεί την συνέχιση της προσπάθειας για το νοικοκύρεμα των δημοσιονομικών του κράτους και το τέλος των αρνητικών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης.
Αυτό αναφέρει στη σημερινή ανάλυση της με τίτλο "7 Ημέρες Οικονομία", η Eurobank, στην οποία επισημαίνει τα βασικά χαρακτηριστικά του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2014.
Το εν λόγω προσχέδιο σηματοδοτεί:
1. Την εδραίωση της δημοσιονομικής προσαρμογής.
2. Το τέλος των αρνητικών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης.
3. Την σταθερή προσπάθεια για την αύξηση του αποθέματος της αξιοπιστίας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής.
4. Εν μέρει, την εξάλειψη της παρελθούσας χρονικής ασυνέπειας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής.
5. Την εξάλειψη της δημιουργίας του φαινόμενου του πολιτικού οικονομικού κύκλου.
Πιο συγκεκριμένα, για το 2014, ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης αναμένεται να είναι της τάξης του 0,6% ενώ για το 2015 το ίδιο μέγεθος προβλέπεται ότι θα προσεγγίσει το 2,9%.
Οι δύο κινητήριοι μοχλοί της συγκεκριμένης οικονομικής επίδοσης αναμένεται να είναι οι επενδύσεις (πάγιος σχηματισμός κεφαλαίου) και οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών.
Για το 2014 οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν με έναν ετήσιο ποσοστιαίο ρυθμό μεταβολής της τάξης του 5,3% ενώ για τις εξαγωγές προβλέπεται αύξηση του επιπέδου του 4,0%.
Για το επόμενο έτος, ήτοι 2015, αναμένεται περεταίρω ενίσχυση τόσο στον τομέα των επενδύσεων (11,7%) όσο και στον τομέα των εξαγωγών (5,2%).
Οι ευνοϊκές εξελίξεις στο πεδίο των τουριστικών υπηρεσιών και η προεξόφληση των θετικών μελλοντικών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας αυξάνουν την πιθανότητα για την επαλήθευση του προαναφερθέντος σεναρίου.
Εκτιμήσεις και Προβλέψεις
Γνώμη μας είναι πως για να πραγματοποιηθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες είτε από εγχώριους οικονομικούς φορείς (κατανάλωση, επένδυση, εισαγωγές) είτε από φορείς προερχόμενους από την αλλοδαπή (εξαγωγές) θα πρέπει οι προσδοκίες για την μελλοντική πορεία της ελληνικής οικονομίας να βελτιωθούν σημαντικά.
Τόσο η κατανάλωση όσο και οι επενδύσεις δεν εξαρτώνται μόνο από τα τρέχοντα εισοδήματα, κέρδη, φορολογικούς συντελεστές κτλ.
Οι προσδοκίες ή αλλιώς η προεξόφληση των μελλοντικών οικονομικών εξελίξεων είναι ένας επιπλέον σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης των οικονομικών επιλογών, δηλαδή πόσο θα καταναλώσω; πόσο θα επενδύσω; πόσο θα εργαστώ;
Συνεπώς, οι ασκούντες την οικονομική πολιτική, μέσω της σταθερής και προγραμματισμένης δημοσιονομικής προσαρμογής, μέσω της συνέχισης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μέσω της αποφυγής εκπλήξεων και χρονικής ασυνέπειας, μέσω της εξάλειψης του φαινόμενου του πολιτικού οικονομικού κύκλου, δύναται:
1. Να αυξήσουν το απόθεμα της αξιοπιστίας στην άσκηση οικονομικής πολιτικής.
2. Με αυτόν τον τρόπο να επηρεάσουν θετικά τις προσδοκίες για την μελλοντική πορείας της ελληνικής οικονομίας.
3. Και μέσω των προσδοκιών και της καλυτέρευσης των τρεχουσών συνθηκών να ξεκινήσει η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται αύξηση των εσόδων κατά +0,515 δις ευρώ και μείωση των δαπανών κατά -1,721 δις ευρώ. Το χρέος της κεντρικής διοίκησης αναμένεται να προσεγγίσει το 170,1% του ΑΕΠ.
Όπως γίνεται φανερό μέσω της ανάγνωσης του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2015 η δημοσιονομική προσαρμογή συνεχίζεται και η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων μονιμοποιείται.
Πιο συγκεκριμένα, για το έτος 2015, αναμένεται αύξηση των εσόδων κατά 0,515 δις ευρώ, ενώ οι δαπάνες αναμένεται να μειωθούν κατά -1,721 δις ευρώ (έτος σύγκρισης οι εκτιμήσεις για το 2014).
Από την πλευρά των σημαντικότερων (ποσοτικά, κοντά στο 90%) συνιστωσών των εσόδων, παρατηρούμε μια αύξηση των άμεσων φόρων κατά 0,805 δις ευρώ, μια αύξηση των έμμεσων φόρων κατά 0,930 δις ευρώ και μια μείωση των εισροών ΕΣΠΑ (έσοδα προγράμματος δημοσίων επενδύσεων) κατά -0,970 δις ευρώ.
Αναφορικά με το κομμάτι των δαπανών, παρατηρούμε ότι υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση του κονδυλίου των μισθών και των συντάξεων κατά 0,072 δις ευρώ, μείωση της κοινωνικής ασφάλισης και περίθαλψης κατά -0,459 δις ευρώ, μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά -0,371 δις ευρώ, αύξηση των τόκων (σε καθαρή ταμειακή βάση) κατά 0,200 δις ευρώ και μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων κατά -0,400 δις ευρώ.
Τα προαναφερθέντα μεγέθη δημιουργούν ένα έλλειμμα στο ταμειακό ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ίσο με -0,219 δις ευρώ (-2,455 δις ευρώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για το 2014) ή ως ποσοστό του ΑΕΠ της τάξης του -0,1%.
Το ταμειακό πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να είναι πλεονασματικό, ήτοι 5,681 δις ευρώ (3,245 δις ευρώ για το 2014) ή 3% του ΑΕΠ.
Τέλος αξίζει να αναφερθεί πως το χρέος της κεντρικής διοίκησης προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 320,200 δις ευρώ ή ως ποσοστό του ΑΕΠ στο 170,1% (176,9% για το 2014).
www.bankingnews.gr
Αυτό αναφέρει στη σημερινή ανάλυση της με τίτλο "7 Ημέρες Οικονομία", η Eurobank, στην οποία επισημαίνει τα βασικά χαρακτηριστικά του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2014.
Το εν λόγω προσχέδιο σηματοδοτεί:
1. Την εδραίωση της δημοσιονομικής προσαρμογής.
2. Το τέλος των αρνητικών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης.
3. Την σταθερή προσπάθεια για την αύξηση του αποθέματος της αξιοπιστίας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής.
4. Εν μέρει, την εξάλειψη της παρελθούσας χρονικής ασυνέπειας στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής.
5. Την εξάλειψη της δημιουργίας του φαινόμενου του πολιτικού οικονομικού κύκλου.
Πιο συγκεκριμένα, για το 2014, ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης αναμένεται να είναι της τάξης του 0,6% ενώ για το 2015 το ίδιο μέγεθος προβλέπεται ότι θα προσεγγίσει το 2,9%.
Οι δύο κινητήριοι μοχλοί της συγκεκριμένης οικονομικής επίδοσης αναμένεται να είναι οι επενδύσεις (πάγιος σχηματισμός κεφαλαίου) και οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών.
Για το 2014 οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν με έναν ετήσιο ποσοστιαίο ρυθμό μεταβολής της τάξης του 5,3% ενώ για τις εξαγωγές προβλέπεται αύξηση του επιπέδου του 4,0%.
Για το επόμενο έτος, ήτοι 2015, αναμένεται περεταίρω ενίσχυση τόσο στον τομέα των επενδύσεων (11,7%) όσο και στον τομέα των εξαγωγών (5,2%).
Οι ευνοϊκές εξελίξεις στο πεδίο των τουριστικών υπηρεσιών και η προεξόφληση των θετικών μελλοντικών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας αυξάνουν την πιθανότητα για την επαλήθευση του προαναφερθέντος σεναρίου.
Εκτιμήσεις και Προβλέψεις
Γνώμη μας είναι πως για να πραγματοποιηθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες είτε από εγχώριους οικονομικούς φορείς (κατανάλωση, επένδυση, εισαγωγές) είτε από φορείς προερχόμενους από την αλλοδαπή (εξαγωγές) θα πρέπει οι προσδοκίες για την μελλοντική πορεία της ελληνικής οικονομίας να βελτιωθούν σημαντικά.
Τόσο η κατανάλωση όσο και οι επενδύσεις δεν εξαρτώνται μόνο από τα τρέχοντα εισοδήματα, κέρδη, φορολογικούς συντελεστές κτλ.
Οι προσδοκίες ή αλλιώς η προεξόφληση των μελλοντικών οικονομικών εξελίξεων είναι ένας επιπλέον σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης των οικονομικών επιλογών, δηλαδή πόσο θα καταναλώσω; πόσο θα επενδύσω; πόσο θα εργαστώ;
Συνεπώς, οι ασκούντες την οικονομική πολιτική, μέσω της σταθερής και προγραμματισμένης δημοσιονομικής προσαρμογής, μέσω της συνέχισης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μέσω της αποφυγής εκπλήξεων και χρονικής ασυνέπειας, μέσω της εξάλειψης του φαινόμενου του πολιτικού οικονομικού κύκλου, δύναται:
1. Να αυξήσουν το απόθεμα της αξιοπιστίας στην άσκηση οικονομικής πολιτικής.
2. Με αυτόν τον τρόπο να επηρεάσουν θετικά τις προσδοκίες για την μελλοντική πορείας της ελληνικής οικονομίας.
3. Και μέσω των προσδοκιών και της καλυτέρευσης των τρεχουσών συνθηκών να ξεκινήσει η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται αύξηση των εσόδων κατά +0,515 δις ευρώ και μείωση των δαπανών κατά -1,721 δις ευρώ. Το χρέος της κεντρικής διοίκησης αναμένεται να προσεγγίσει το 170,1% του ΑΕΠ.
Όπως γίνεται φανερό μέσω της ανάγνωσης του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2015 η δημοσιονομική προσαρμογή συνεχίζεται και η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων μονιμοποιείται.
Πιο συγκεκριμένα, για το έτος 2015, αναμένεται αύξηση των εσόδων κατά 0,515 δις ευρώ, ενώ οι δαπάνες αναμένεται να μειωθούν κατά -1,721 δις ευρώ (έτος σύγκρισης οι εκτιμήσεις για το 2014).
Από την πλευρά των σημαντικότερων (ποσοτικά, κοντά στο 90%) συνιστωσών των εσόδων, παρατηρούμε μια αύξηση των άμεσων φόρων κατά 0,805 δις ευρώ, μια αύξηση των έμμεσων φόρων κατά 0,930 δις ευρώ και μια μείωση των εισροών ΕΣΠΑ (έσοδα προγράμματος δημοσίων επενδύσεων) κατά -0,970 δις ευρώ.
Αναφορικά με το κομμάτι των δαπανών, παρατηρούμε ότι υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση του κονδυλίου των μισθών και των συντάξεων κατά 0,072 δις ευρώ, μείωση της κοινωνικής ασφάλισης και περίθαλψης κατά -0,459 δις ευρώ, μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά -0,371 δις ευρώ, αύξηση των τόκων (σε καθαρή ταμειακή βάση) κατά 0,200 δις ευρώ και μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων κατά -0,400 δις ευρώ.
Τα προαναφερθέντα μεγέθη δημιουργούν ένα έλλειμμα στο ταμειακό ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ίσο με -0,219 δις ευρώ (-2,455 δις ευρώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για το 2014) ή ως ποσοστό του ΑΕΠ της τάξης του -0,1%.
Το ταμειακό πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να είναι πλεονασματικό, ήτοι 5,681 δις ευρώ (3,245 δις ευρώ για το 2014) ή 3% του ΑΕΠ.
Τέλος αξίζει να αναφερθεί πως το χρέος της κεντρικής διοίκησης προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 320,200 δις ευρώ ή ως ποσοστό του ΑΕΠ στο 170,1% (176,9% για το 2014).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών