Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

«Βράζει» η Νότια Σινική Θάλασσα - Η Κίνα σηκώνει το γάντι και αμφισβητεί τη ναυτική ηγεμονία των ΗΠΑ

«Βράζει» η Νότια Σινική Θάλασσα - Η Κίνα σηκώνει το γάντι και αμφισβητεί τη ναυτική ηγεμονία των ΗΠΑ
Η αναφορά  -«Νομική Αξιολόγηση της ‘Ελευθερίας της Ναυσιπλοΐας’ των Ηνωμένων Πολιτειών»- είναι η πρώτη επίσημη μελέτη αυτού του είδους από το Πεκίνο

Για χρόνια, το Ναυτικό των ΗΠΑ διεξάγει Επιχειρήσεις Ελευθερίας της Ναυσιπλοΐας (Freedom of Navigation Operations – FONOPs) στον Ινδο-Ειρηνικό, και ειδικότερα στη Νότια Σινική Θάλασσα, που αποτελεί συνεχή πηγή τριβών μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ.
Η Κίνα εξέφραζε ανησυχίες για χρόνια. Τώρα, όμως, αποφάσισε να αμφισβητήσει τις επιχειρήσεις του Ναυτικού των ΗΠΑ στην αυλή του βάσει νομικής θεμελίωσης. Σε μια πρώτη αναφορά του είδους της, η κινεζική κυβέρνηση επικρίνει τις FONOPs των ΗΠΑ, υποστηρίζοντας ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν έχουν νομική βάση στο διεθνές δίκαιο και ότι αντικατοπτρίζουν την συνήθη πρακτική της Ουάσιγκτον να χρησιμοποιεί στρατιωτική δύναμη για να ασκεί πίεση σε άλλες χώρες.
Η αναφορά – «Νομική Αξιολόγηση της ‘Ελευθερίας της Ναυσιπλοΐας’ των Ηνωμένων Πολιτειών» – είναι η πρώτη επίσημη μελέτη αυτού του είδους από το Πεκίνο και έχει συνταχθεί από το China Institute for Marine Affairs υπό το Υπουργείο Φυσικών Πόρων της Κίνας.
Η αναφορά αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη επιθυμία της Κίνας να αμφισβητήσει τέτοιες επιχειρήσεις του Ναυτικού των ΗΠΑ εντός αυτών που το Πεκίνο θεωρεί τα θαλάσσια δικαιώματά του στη Νότια Σινική Θάλασσα. Παρεμπιπτόντως, η Κίνα έχει χαρακτηρίσει αυτές τις επιχειρήσεις των ΗΠΑ ως μέρος της «διπλωματίας με πολεμικά πλοία».
Η αναφορά υποστηρίζει ότι η «ελευθερία ναυσιπλοΐας» των ΗΠΑ περιλαμβάνει πλήθος αυτοδημιούργητων εννοιών και αυθαίρετων προτύπων του λεγόμενου εθιμικού διεθνούς δικαίου, που δεν έχουν καμία βάση στο πραγματικό διεθνές δίκαιο και στις πρακτικές πολλών χωρών.

Κινεζική αναφορά για τις Επιχειρήσεις Ελευθερίας της Ναυσιπλοΐας των ΗΠΑ (FONOPs)

«Η "ελευθερία ναυσιπλοΐας" των ΗΠΑ στερείται βάσης στο διεθνές δίκαιο και διαστρεβλώνει σοβαρά την ερμηνεία και την ανάπτυξη του διεθνούς δικαίου», ισχυρίζεται η αναφορά.
Επιπλέον, η αναφορά υποστηρίζει ότι έννοιες όπως τα «διεθνή ύδατα» έχουν δημιουργηθεί από τις ΗΠΑ για δική τους ευκολία.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες δημιούργησαν αρκετές "νομικές έννοιες". Μία από αυτές είναι τα "διεθνή ύδατα". Δεν υφίσταται στο σύγχρονο δίκαιο της θάλασσας».
Τέτοιες επιχειρήσεις από τις ΗΠΑ, προειδοποιεί η αναφορά, «διατρέχουν τον κίνδυνο να απειλήσουν την περιφερειακή ειρήνη και σταθερότητα με στρατιωτική δύναμη και να διαταράξουν τη διεθνή ναυτιλιακή τάξη, ενσωματώνοντας χαρακτηριστικά παρανομίας, ασυνεπειών και διπλών μέτρων».
Η αναφορά προσθέτει: «Το Ναυτικό των ΗΠΑ εισέρχεται επανειλημμένα και συνεχώς στα χωρικά ύδατα άλλων κρατών σε όλο τον κόσμο εδώ και πολλά χρόνια, με στόχο να αμφισβητήσει την απαίτηση ότι τα ξένα πολεμικά πλοία πρέπει να δίνουν προειδοποίηση ή να λαμβάνουν άδεια πριν εισέλθουν στα χωρικά ύδατα».
Αναφέρεται ότι οι ΗΠΑ έχουν ορίσει τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες (ΑΟΖ) με «αυθαίρετο και ακραίο» τρόπο που εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους.
Οι ΗΠΑ «προσπαθούν να εφαρμόσουν πλήρως την έννοια των ελευθεριών των υδάτων ανοικτής θάλασσας εντός των ΑΟΖ για να διατηρήσουν τα ηγεμονικά τους συμφέροντα στους ωκεανούς του κόσμου».
«Όταν η "ελευθερία ναυσιπλοΐας" των ΗΠΑ υποτάσσεται πλήρως σε στρατιωτικούς και στρατηγικούς σκοπούς και χρησιμοποιείται για να αποτρέψει και να πιέσει άλλα κράτη, έχει μετατραπεί πλήρως σε "ελευθερία στρατιωτικής απειλής"», ανέφερε η SCMP, επικαλούμενη την αναφορά.
Ο Zhang Haiwen, πρώην γενικός διευθυντής του China Institute for Marine Affairs, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι η αναφορά αποσκοπεί να αποκαλύψει τις ηγεμονικές πρακτικές των ΗΠΑ που παρουσιάζονται ως νόμιμες, αποκαλύπτοντας την αστάθεια και την αδυναμία νομικής τεκμηρίωσης από επαγγελματική σκοπιά.
Νωρίτερα τον Ιούλιο, η South China Sea Strategic Situation Probing Initiative (SCSPI) δημοσίευσε επίσης μια αναφορά με τίτλο «Αναφορά για την κατάσταση της ναυσιπλοΐας και υπερπτήσεων στη Νότια Σινική Θάλασσα». Η αναφορά αυτή κατηγόρησε επίσης τις ΗΠΑ ότι δεν αναγνωρίζουν «την αμφισημία του διεθνούς δικαίου σε αυτό το ζήτημα» και ότι δεν επιλύουν το πρόβλημα μέσω «ίσης διαβούλευσης». «Αντίθετα, απαιτούν από άλλες χώρες να κάνουν παραχωρήσεις για τα συμφέροντα των ΗΠΑ. Πρόκειται για μια προφανή πρακτική ηγεμονίας που δεν σχετίζεται με την ελευθερία ναυσιπλοΐας, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό σύστημα εκτός του μηχανισμού UNCLOS και προσπαθώντας να υπερισχύσουν του διεθνούς δικαίου με τους δικούς τους εσωτερικούς νόμους και πρακτικές».
Η αναφορά του SCSPI σημείωσε ότι αρχικά οι FONOPs των ΗΠΑ ήταν επικεντρωμένες κατά του Βιετνάμ, της Μαλαισίας και των Φιλιππίνων, όχι κατά της Κίνας.
«Μόνο το 2007 η Κίνα έγινε σταδιακά το επίκεντρο, κάτι που είναι ουσιαστικά ταυτόχρονο με τη διαδικασία κατά την οποία οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνώρισαν σταδιακά την Κίνα ως στρατηγικό θαλάσσιο ανταγωνιστή». «Αυτό δείχνει ότι οι FONOPs έχουν σαφή πολιτική και στρατηγική σημασία, αντί για τη λεγόμενη βάση τάξης και κανόνων που συχνά τονίζουν οι ΗΠΑ», αναφέρει η αναφορά.

Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS)

Η αναφορά ισχυρίζεται ότι οι ΗΠΑ, βάσει της πολιτικής τους FONOPs, απαιτούν δικαιώματα που δεν δηλώνονται ρητά στην UNCLOS.
Ωστόσο, μια αντικειμενική ανάγνωση της UNCLOS δείχνει διαφορετικά.
Οι νόμοι για την ελευθερία ναυσιπλοΐας υπό την UNCLOS επιτρέπουν σε πλοία οποιασδήποτε χώρας να πλέουν σε διεθνή ύδατα χωρίς παρεμβολές. Η UNCLOS, που υιοθετήθηκε το 1982, θέτει κανόνες για τη χρήση των ωκεανών από τις χώρες.
Διασφαλίζει ότι όλα τα κράτη μπορούν να πλέουν ελεύθερα για εμπορικούς, ταξιδιωτικούς και άλλους ειρηνικούς σκοπούς.
Σύμφωνα με την UNCLOS, διεθνή ύδατα είναι οι περιοχές πέραν των χωρικών υδάτων ενός κράτους, τα οποία εκτείνονται 12 ναυτικά μίλια από την ακτή. Σε αυτά τα ύδατα, γνωστά ως ανοιχτή θάλασσα, τα πλοία έχουν το δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας, υπερπτήσεων, αλιείας ή έρευνας, εφόσον είναι ειρηνικές.
Τα παράκτια κράτη ελέγχουν τα χωρικά τους ύδατα, αλλά ακόμη και εκεί τα ξένα πλοία έχουν το δικαίωμα «αθώας διέλευσης», δηλαδή μπορούν να περάσουν χωρίς να βλάψουν την ασφάλεια του παράκτιου κράτους ή να παραβιάσουν τους νόμους του.
Η UNCLOS ορίζει επίσης τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ), που εκτείνονται 200 ναυτικά μίλια από την ακτή, όπου το παράκτιο κράτος έχει δικαιώματα επί πόρων όπως ψάρια ή πετρέλαιο, αλλά τα ξένα πλοία μπορούν να πλέουν ελεύθερα.

Ελευθερία ναυσιπλοΐας στη Νότια Σινική Θάλασσα

Είναι λοιπόν σαφές ότι, σύμφωνα με την UNCLOS, οι ΗΠΑ ή οποιοδήποτε άλλο κράτος έχει το δικαίωμα να ασκεί και να εφαρμόζει την «ελευθερία ναυσιπλοΐας» όχι μόνο στην ανοιχτή θάλασσα, αλλά και στις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες και τα χωρικά ύδατα των παράκτιων κρατών.
Αυτός ο ίδιος νόμος ισχύει και για τη Νότια Σινική Θάλασσα.
Στηρίζοντας την ελευθερία ναυσιπλοΐας που παρέχεται από την UNCLOS, η Asia Maritime Transparency Initiative δήλωσε: «Επιβεβαιώνοντας τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), αυτή η ελευθερία των θαλασσών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα αθώας διέλευσης (Άρθρο 17), διέλευσης διέλευσης (Άρθρο 38), διέλευσης αρχιπελαγικών θαλάσσιων οδών (Άρθρο 53), τις ελευθερίες ναυσιπλοΐας και υπερπτήσεων και ‘άλλες διεθνώς νόμιμες χρήσεις της θάλασσας’ (Άρθρο 58) και την ελευθερία της ανοιχτής θάλασσας (Άρθρο 87)».
«Έτσι, παρά τις προσπάθειες ορισμένων να ερμηνεύσουν στενά τι εγγυάται το διεθνές δίκαιο στα κράτη στους ωκεανούς και τον εναέριο χώρο του κόσμου, η φράση ‘ελευθερία των θαλασσών’ περιλαμβάνει δικαιωματικά πολύ περισσότερα από την ελευθερία για εμπορικά πλοία», προσθέτει.
Ωστόσο, η κινεζική αναφορά έχει δίκιο όταν κατηγορεί τις ΗΠΑ για υποκρισία. Όπως επισημαίνει σωστά η αναφορά, παρόλο που οι ΗΠΑ επικαλούνται την UNCLOS για να ισχυριστούν την ελευθερία ναυσιπλοΐας τους στη Νότια Σινική Θάλασσα, δεν έχουν ποτέ κυρώσει την UNCLOS.
Η αναφορά έχει επίσης δίκιο να επισημαίνει ότι, επί του παρόντος, οι FONOPs των ΗΠΑ φαίνεται να επικεντρώνονται κυρίως στην Κίνα και ότι είναι κυρίως κατευθυνόμενες κατά των αντιπάλων της, και όχι κατά των συμμάχων της.
Ωστόσο, η Κίνα δεν είναι το μόνο κράτος κατά του οποίου οι ΗΠΑ έχουν διεξάγει FONOPs.
Τον Απρίλιο του 2021, μια σύντομη ανακοίνωση του Ναυτικού των ΗΠΑ ανέφερε ότι το USS John Paul Jones «επέβαλε τα ναυτικά δικαιώματα και ελευθερίες… εντός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Ινδίας, χωρίς να ζητήσει προηγούμενη συναίνεση της Ινδίας», προσθέτοντας ότι η επιχείρηση αμφισβήτησε τις «υπερβολικές θαλάσσιες αξιώσεις της Ινδίας».
Επιπλέον, ενώ η Κίνα αμφισβητεί τη νομική βάση των FONOPs των ΗΠΑ, αξίζει να σημειωθεί ότι και το Πεκίνο έχει διεξάγει παρόμοιες επιχειρήσεις εντός των ΑΟΖ και χωρικών υδάτων άλλων χωρών, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και των συμμάχων τους.
Για παράδειγμα, ένα κινεζικό πλοίο επιτήρησης λειτούργησε κοντά στις ακτές της Χαβάης για να παρακολουθεί την άσκηση Rim of the Pacific (RIMPAC) υπό την ηγεσία των ΗΠΑ το 2018.
Επιπλέον, νωρίτερα τον Απρίλιο φέτος, τρία κινεζικά πλοία όχι μόνο έπλευσαν στην ΑΟΖ της Αυστραλίας, αλλά διεξήγαγαν και ζωντανές ασκήσεις πυρός σε διεθνή ύδατα πολύ κοντά στην EEZ της Αυστραλίας χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση προς την Καμπέρα.
Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν ότι ενώ η Κίνα αμφισβητεί τη νομική βάση των ενεργειών των ΗΠΑ, το Πεκίνο δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει την UNCLOS για να πλεύσει στις EEZ ή τα χωρικά ύδατα άλλων χωρών.
Το Lowy Institute τόνισε πρόσφατα αυτά τα ζητήματα σε ένα ερευνητικό έγγραφο. Επισημαίνει σωστά ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν ακόμη κυρώσει την UNCLOS, αλλά επίσης σημειώνει ότι η Ουάσιγκτον δεν παραβιάζει το διεθνές δίκαιο με τις FONOPs της, αν και συχνά είναι ένας πολύ προκλητικός τρόπος επιβολής των νόμων για την ελευθερία ναυσιπλοΐας.
Το Lowy Institute πρότεινε ότι οι ΗΠΑ θα πρέπει να αντιμετωπίσουν ενεργά τις κοινές παρεξηγήσεις σχετικά με τις FONOPs.
«Δεν θα έβλαπτε αν η Αμερική τόνιζε πιο συνεκτικά πότε άλλες χώρες ασκούν τα ναυτικά τους δικαιώματα κοντά στις ακτές της», πρόσθεσε.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης