Τελευταία Νέα
Χρηματιστήριο

Αντίστροφη μέτρηση για την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο - Κυρώνεται η συμφωνία με την Aegean για τα warrants

Αντίστροφη μέτρηση για την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο - Κυρώνεται η συμφωνία με την Aegean για τα warrants
Mε το νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
Σχετικά Άρθρα
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου με το οποίο ολοκληρώνονται οι θεσμικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ (Ελ. Βενιζέλος) στο Χρηματιστήριο ενώ κυρώνεται παράλληλα η συμφωνία με την Aegean για την αγορά των δικαιωμάτων κτήσης μετοχών της εταιρείας (warrants) έναντι 85,4 εκατ. ευρώ που ήδη εισέπραξε το Δημόσιο.
Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με την οποία τροποποιείται η αρχική (1995) Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου στα σημεία που απαιτείται προκειμένου να καταστεί δυνατή η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.

Οι βασικότερες τροποποιήσεις που επέρχονται αφορούν:

-Την κατάργηση των περιορισμών ως προς το ποσοστό συμμετοχής των μετόχων εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο του Αερολιμένα που έθετε η αρχική σύμβαση.
-Αλλαγές που απορρέουν από τη νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης. Με το σημερινό καθεστώς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας δεν είναι μέλος του ΔΣ. Μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ορίζεται ότι ο γενικός διευθυντής αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι παράλληλα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
-Την διαδικασία με την οποία η εταιρεία συνάπτει διαφόρων ειδών συμβάσεις μεγάλης διάρκειας (μίσθωσης, παραχώρησης κλπ.), με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου, μετά από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Η αλλαγή που επέρχεται είναι ότι από εδώ και στο εξής αυτό μπορεί να συμβαίνει εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας.

Σημειώνεται ότι μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» είναι σήμερα το Υπερταμείο με ποσοστό 25 %, το ΤΑΙΠΕΔ (30 %), η εταιρεία Avi Alliance Gmbh (40 % + 60 μετοχές) συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% - 60 μετοχές).
Tο 30% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί σε θεσμικούς επενδυτές και στο επενδυτικό κοινό, καθώς και στους υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το Υπερταμείο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του 25%.

Συμφωνία κυβέρνησης - Aegean 

Με το ίδιο σχέδιο νόμου κυρώνεται επίσης η συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας - Οικονομικών και της αεροπορικής εταιρείας Aegean με την οποία η εταιρεία αγόρασε από το Δημόσιο τα δικαιώματα κτήσης των μετοχών που εκδόθηκαν το 2021 στο πλαίσιο του σχεδίου στήριξης της εταιρείας κατά την περίοδο της πανδημίας.
Σε εφαρμογή της συμφωνίας το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε 85,4 εκατ. ευρώ, εκμεταλλευόμενο την υψηλότερη τιμή στην οποία είχαν φθάσει οι μετοχές της εταιρείας μετά τη χορήγηση της ενίσχυσης.
Για να γίνει κατανοητό το όφελος του Δημοσίου, επισημαίνεται ότι:

-Η τιμή της μετοχής της Aegean το 2021, όταν συμφωνήθηκε το σχέδιο στήριξης της εταιρείας ήταν 5,5 ευρώ.
-Η τιμή που ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του τιμήματος που εισέπραξε το Δημόσιο, που είναι η μέση τιμή της μετοχής κατά την περίοδο 11 Αυγούστου 2023 - 3 Νοεμβρίου 2023 ήταν 11,43 ευρώ.

Έτσι το Ελληνικό Δημόσιο, λέει το ΥΠΟΙΚ, εισέπραξε ένα χρηματικό ποσό πολύ υψηλότερο από αυτό που ανέμενε όταν έγινε η συμφωνία διάσωσης.
Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο μετά τις αρχές Νοεμβρίου η τιμή της μετοχής κινήθηκε μεσοσταθμικά σε χαμηλότερα επίπεδα.
Έτσι, αν η διαδικασία αντί για τις αρχές Νοεμβρίου γινόταν σήμερα, το Δημόσιο θα εισέπραττε μικρότερο τίμημα κατά 2,8 εκατ. ευρώ.
Προφανώς στο όφελος του Δημοσίου πρέπει να συνυπολογιστεί και η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει το κράτος από τη μείωση του Δημοσίου χρέους (και τον αντίστοιχο περιορισμό των τόκων) κατά το ποσό που εισπράχθηκε από την εταιρεία.

Πόσο πραγματικά κοστίζει στην κερδοφορία της Aegean η εξαγορά των warrants

Η εξαγορά των warrants από την Aegean δημιουργεί το εύλογο ερώτημα πόσο μπορεί να επηρεάσει τα αποτελέσματα της εταιρίας κατά τη χρήση του 2023 ή του 2024, δεδομένου ότι η συναλλαγή πραγματοποιήθηκε τη νέα χρονιά.
Το «μυστικό» κρύβεται στο λογιστικό χειρισμό που έγινε όταν η εταιρία έλαβε την κρατική βοήθεια των 120 εκ ευρώ το 2021.
Συγκεκριμένα τα warrants επιμετρήθηκαν στην εύλογη αξία και λογιστικοποιήθηκαν στην καθαρή θέση της Εταιρείας, ενώ η διαφορά της εύλογης αξίας των Warrants από τα €120 εκ. της οικονομικής ενίσχυσης, καταχωρήθηκε στα Λοιπά έσοδα ως κρατική επιχορήγηση.

Το ποσό που καταχωρήθηκε το 2021 στα λοιπά έσοδα ήταν 92,526 εκ ευρώ και κατά συνέπεια η λογιστικοποίηση στην καθαρή θέση ήταν 27,5 εκ ευρώ περίπου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η δαπάνη των 27,5 εκ ευρώ μπορεί να καταχωρηθεί απευθείας στην καθαρή θέση μειώνοντάς τη ισόποσα αλλά μη επηρεάζοντας τα αποτελέσματα.
Το υπόλοιπο ποσό με δεδομένο ότι η κρατική επιχορήγηση μείον την καταχώριση απευθείας στην καθαρή θέση είναι ύψους 57,9 εκ ευρώ και αναμένεται να επηρεάσει την καθαρή κερδοφορία της εταιρίας καθώς θα καταγραφεί ως δαπάνη.

Η ακύρωση των warrants από την άλλη πλευρά έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρξει αραίωση των ποσοστών των υφιστάμενων μετόχων της εταιρίας, πράγμα που θα συνέβαινε αν για παράδειγμα δεν αγόραζε τα warrants ή αν τα μετέτρεπε σε μετοχές και τις διέθετε στην αγορά.
Σε κάθε περίπτωση πάντως το ερώτημα είναι σε ποια χρήση θα καταγραφεί ζημία από την εξαγορά των παραστατικών τίτλων κτήσης μετοχών.
Δεν αποκλείεται ακόμα και το ενδεχόμενο επιμερισμού της ζημίας στις χρήσεις 2023 και 204 αν και οι απόψεις των ορκωτών ελεγκτών διίστανται για το λογιστικό χειρισμό που πρέπει να γίνει.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης