γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Η COCA COLA όπως και η ΦΑΓΕ ανακοίνωσαν ότι μεταφέρουν την έδρα των επιχειρήσεών τους εκτός Ελλάδας. Η COCA COLA στην Ελβετία, και μάλιστα στο Zug της Ελβετίας,που είναι καντόνι γνωστό για ευνοϊκότερη φορολογία μέσα στην Ελβετια και η ΦΑΓΕ στο Λουξεμβρούργο που είναι γνωστό Χρηματοπιστωτικό κέντρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επιπλέον, η COCA COLA μεταφέρει τη διαπραγμάτευση των μετοχών κυρίως στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Σημειώνεται ότι η COCA COLA είναι η μεγαλύτερη σε χρηματιστηριακή αξία εταιρία στο ΧΑ με 6,6 δις αξία ενώ δεύτερη είναι η ΕΤΕ με 2,1 δις , τρίτη η ΕΛΠΕ με 2 δις και τέταρτος ο ΟΤΕ με 1,8 δις. Η απώλεια ετησίων εσόδων για το ΧΑ προβλέπεται τουλάχιστον στο 1 εκ. ευρώ συν τον φόρο επί των πωλήσεων(0,20%) για το Δημόσιο Η κεφαλαιοποίηση του ΧΑ πέφτει κάτω από αυτή του Βιετνάμ. Επιπλέον η COCA COLA είχε το 2011 κέρδη προ φόρων 376 εκ ευρώ με 2.221 εργαζόμενους στην Ελλάδα, εκτός αυτών του εξωτερικού. Η ΦΑΓΕ δεν είναι εισηγμένη. Η ανακοίνωση αυτή ήρθε αμέσως μετά το «πρώτο επενδυτικό forum» (που οργάνωσε το Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο και η ΕΧΑΕ) στη Νέα Υόρκη παρουσία δύο Υπουργών και άλλων κυβερνητικών αξιωματούχων. Προσπαθούσαν με φιλότιμες αλλά όπως αποδείχθηκε ανεπαρκείς προσπάθειες να επιτύχουν προσέλκυση επενδύσεων ενώ δεν είχαν βεβαιωθεί για την παραμονή των εισηγμένων εταιρειών και διατήρηση των επενδύσεων . Δε θέλω να σχολιάζω το άστοχο της λέξης του «πρώτου». Μόνο γράφω ότι από το 1994 στην αίθουσα Bloomberg παρουσία του ιδίου Mickle Bloomberg έγινε το πρώτο από ιδιωτική ανεξάρτητη ΑΧΕΠΕΥ. Τα τελευταία χρόνια οργώνονται τέτοια “Fora” από την ΕΧΑΕ. Κανείς Υπουργός που ταξιδεύει με χρήματα του Δημοσίου δεν έδωσε ποτέ Report προς Βουλευτές ή διαδόχους του, των θεωρούμενων εθνικών «επενδυτικών συναντήσεων». Έτσι, δικαίως θεωρούνται οι συναντήσεις αυτές από τους πολίτες προσωπικές με δημόσια χρηματοδότηση. Παλαιότερα, Υπουργός Οικονομικών ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη με 80 δημοσιογράφους και έξοδα του δημοσίου δήθεν να δει τον Αμερικανό Υπουργό Οικονομικών κύριο Γκαιντερ ενώ ήθελε να δει την αποφοίτηση του γιου του. Δυστυχώς και άλλες μεγάλες Ελληνικές εταιρίες που έχουν πάνω απο 50% διεθνείς δραστηριότητες ετοιμάζονται να κάνουν το ίδιο. Άρχισαν τις ετοιμασίες εδώ και πολύ καιρό. Επιπλέον, ετοιμάζονται να μετακομίσουν απο την Ελλάδα τόσο οι κύριοι μέτοχοι τους όσο και άλλοι εύποροι Έλληνες (εφοπλιστές, κλπ) που δίδουν εργασίες σε Έλληνες. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί θανάσιμο πλήγμα για την Ελληνική Οικονομία. Οι φόροι εταιρικών και φυσικών προσώπων θα πληρώνονται μετά την μετανάστευση πλέον στο εξωτερικό, αντί να πληρώνονται στο Ελληνικό Δημόσιο, η δε διοικητική ομάδα των ομίλων θα ζει, θα φορολογείται και θα καταναλώνει στο εξωτερικό. Αλλά ποιοί είναι οι λόγοι που οδηγούν σε αυτή την τραγική για τη χώρα μας έξοδο;
1) Ο πρώτος λόγος που συμφέρει να λέγεται δημόσια από πολιτικούς και επιχειρηματίες αλλά δεν είναι ο μόνος, είναι η πιστωτική απομόνωση των Ελληνικών επιχειρήσεων είτε με υψηλά επιτόκια, είτε με προκαταβολές για αγορές πρώτων υλών, είτε λόγω της κακής οικονομικής φήμης της χώρας μας, υπό την απειλή αλλαγής νομίσματος και εξόδου από το Ευρώ. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν όλες οι εταιρίες που μεταφέρθηκαν ή πρόκειται να μεταφερθούν και τις οποίες γνωρίζουμε. Αυτός ο λόγος όμως δεν ισχύει για ναυτιλιακές επιχειρήσεις, που κάποιοι σκέπτονται τη μετεστέγαση, αφού συνεχίζουν να εργάζονται και να χρηματοδοτούνται κανονικά. Επίσης δεν ισχύει για εξαγωγικές επιχειρήσεις συγκεκριμένων προϊόντων αφού είναι εφικτή η χρηματοδότηση των φορτίων καθώς και των αντισυμβαλλομένων. Έχω προσωπική γνώμη διότι έφερα με επιτυχία σε επαφή τέτοια Ελληνική επιχείρηση με Ευρωπαϊκή τράπεζα, που εδρεύει στο εξωτερικό.
2) Η διαφθορά του Δημοσίου που απαιτεί «φακελάκια» η οποία επεκτείνεται σε όλα τα όργανα της διοίκησης, είτε είναι πολιτικά πρόσωπα είτε είναι ανώτεροι υπηρεσιακοί παράγοντες. Ο έλεγχος (που εξαγγέλθηκε προεκλογικά) του «πόθεν έσχες» από το 1974 καρκινοβατεί. Δεν γίνεται από δικαστές που θα επιλέγουν με κλήρωση. Κανείς δε πιστεύει ότι τα κόμματα που κυβέρνησαν δεν έχουν σε σημαντικές σημερινές θέσεις πρόσθετους επίορκους αξιωματούχους. Η οικονομική δυσπραγία των κομμάτων αναπτύσσει στους πολίτες συνειρμούς συναλλαγής κάτω από το τραπέζι.
3) Η απειρία, σε κατάλληλες γνώσεις και εμπειρίες, αυτών που καταλαμβάνουν τώρα κυβερνητικές θέσεις παρά την ευχάριστη έκπληξη του πρωθυπουργού Σαμαρά, στην αποκατάσταση αξιοπιστίας της χώρας, όπως παραδέχονται τώρα όσοι προεκλογικά ήσαν δύσπιστοι και συνήθως προέρχονται από τον χώρο της οικονομίας.Η ευχάριστη έκπληξη Σαμαρά οδήγησε στην παραμονή μας στο ευρώ και σε πολύ καλύτερες προοπτικές το μέλλον της χώρας μας.Το εμπορικό έλλειμμα βελτιώθηκε,ο πληθωρισμός υπεχώρησε και η αναγκαία δόση των 31,5 δις θα έλθει έστω με καθυστέρηση στο τέλος Νοεμβριου.Ομως ακόμα και στη σημερινή κρίσιμη για τη χώρα περίοδο, καταλαμβάνουν Υπουργικούς ή σημαντικούς Κυβερνητικούς θώκους συγγενείς ανώτατων κομματικών παραγόντων ή συγγενείς ή «άνθρωποι» επιρροής μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που μάλιστα έχουν τέτοια δύναμη, λόγω της απειλούμενης οικονομικής κομματικής δυσπραγίας ώστε μπορούν να αποκλείουν κατά πολύ ικανότερους οι οποίοι είχαν την ατυχία να θεωρούνται (σωστά ή λάθος) «ανταγωνιστές» απο τους ισχυρούς. Επειδή αγνοούν τα θέματα γίνονται «συνδικαλιστές» των Υπουργείων τους η των οργανισμών που διοικούν, αφού εξαρτώνται εργασιακά απο άλλους. Στη σημερινή εποχή αυτό δεν έπρεπε να ισχύει αφού άπειρα και ανώριμα πρόσωπα, όπως είναι προφανές, δε μπορούν να σταθούν με αξιώσεις υπέρ της χώρας έστω και αν έχουν ελπίδα ουσιαστικής προσφοράς κάποτε στο μέλλον.Οι προεκλογικές εξαγγελίες περί «ισοδύναμων» απεδείχθησαν λανθασμένες. Τα μέτρα ανάπτυξης χωρίς δημοσιονομικό κόστος καθυστερούν όπως και τα ΕΣΠΑ και αποδεικνύουν περίτρανα την ανετοιμοτητα του οικονομικού επιτελείου. Είναι εντυπωσιακό να ξέρουν την αδυναμία οι 3 πολιτικοί αρχηγοί αλλά να επιμένουν στη διατήρηση προσώπων για λόγους άσχετους με την ικανότητα όπως άριστα οι ίδιοι γνωρίζουν. Ο Πρωθυπουργός που προανήγγειλε ανασχηματισμό στις Βρυξέλλες μετά την δόση απέδειξε ότι αντιλαμβάνεται το πρόβλημα, το συμμερίζεται και θα επιδιώξει την έγκαιρη διόρθωση του. Αυτό θα δημιουργήσει πρόσθετη αισιοδοξία.
4) Η απειρία των Υπουργών που κυβέρνησαν τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται στο ότι από το 2006 και μετά αντί να υπάρχει ένας φόρος στη πηγή, όπως υπήρχε πριν το 2006, τόσο για τη φορολογία της κάθε επιχείρησης όσο και για τη διανομή μερίσματος χωρίστηκε η φορολογία στη πηγή από την φορολογία διανομής μερίσματος. Και επιπλέον, λόγω των κοινοτικών διατάξεων, με το νόμο 2578/98 άρθρο 11, όποια ξένη μητρική έχει πάνω από 10% μετοχές σε θυγατρική και κτήση μετοχών πάνω από 2 χρόνια δεν πληρώνει φόρο διανομής μερίσματος για την θυγατρική της. Σημειώνεται ότι το 25% στην πηγή που υπήρχε, έχει μεγαλύτερη απόδοση για το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με υπάρχουσες μελέτες, από τον χωρισμό του φόρου. Οι εταιρίες λοιπόν που μεταφέρονται στο εξωτερικό καθώς και οι Ελληνικές θυγατρικές ξένων εταιριών δε θα καταβάλλουν φόρο διανομής στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι δε κύριοι μέτοχοι θα μεταφέρουν και αυτοί την προσωπική έδρα τους εκτός Ελλάδας ή θα χρησιμοποιήσουν κατάλληλα επενδυτικά οχήματα. Είναι αναπόφευκτο. Είναι σοβαρό οικονομικό λάθος, αλλά ψηφίσθηκε από τις Κυβερνήσεις και την Ελληνική Βουλή παρά τις γραπτές ενστάσεις του ΣΜΕΧΑ και του υπογράφοντος. Για να υπογραμμίσω το εξωφρενικό του τραγικού αυτού οικονομικού λάθους τονίζω ότι αν ένας Έλληνας θέσει τις μετοχές του κάτω από Κυπριακή ή Λουξεμβουργιανή εταιρία δε θα πληρώσει φόρο διανομής μέχρι τη διανομή, αν ποτέ γίνει. Εάν δε αποφασίσει να γίνει κάτοικος εξωτερικού μετά 5 χρόνια θα διανείμει τα μερίσματα με μηδενικό φόρο ή το πολύ με φόρο 10% αντί του πρόσθετου 25% (+20% στη πηγή). Αυτός είναι ο φόρος που πληρώνουν οι Έλληνες αλλά όχι οι ξένοι μέτοχοι. Συγχαρητήρια στους πολιτικούς μας! Και να αναλογιστεί κανείς ότι μεγαλοδημοσιογράφοι κορυφαίων καναλιών( που θεωρούνται άριστοι στην ενημέρωση) χαιρετίζουν το γεγονός ότι εταιρίες αυτές δεν μετέφεραν τις έδρες τους σε offshore χώρες αγνοώντας ότι μόνο με χώρες που η Ελλάδα έχει φορολογικές συμφωνίες μπορεί να επιτευχθεί αυτή η αποτελεσματικότερη μικρότερη φορολογία για Ελληνική εταιρία με ξένους μετόχους. Ένα διεθνές φορολογικό σεμινάριο θα τους βοηθούσε σε καλύτερη ενημέρωση των ιδίων και του κοινού που δεν μπορεί να γνωρίζει .
5) Ένας ακόμα λόγος είναι το επερχόμενο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ιερή τη διαφύλλαξη του απορρήτου της περιουσίας τους απο οτιδήποτε άλλο για προσωπικούς, οικογενειακούς ή/και επαγγελματικούς λόγους. Το θεωρούν το ύψιστο προσωπικό δεδομένο. Άλλες κατηγορίες συμπολιτών μας που διακινδυνεύουν την περιουσία τους στις παγκόσμιες θάλασσες και κινδυνεύουν απο βαρύτατα περιβαλλοντολογικά πρόστιμα που θα προκαλέσουν υπάλληλοι τους χωρίς δική τους ευθύνη δε μπορούν να εξυπηρετηθούν επαγγελματικά και οικογενειακά απο το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο που θα επιβληθεί απο το 2013 σε όλους τους Έλληνες φορολογούμενους. Σκέπτονται ή αποφάσισαν τη μεταφορά τους στο εξωτερικό. Ένας ακόμα επιπλέον και σοβαρότατος λόγος είναι ότι στην Ελλάδα οι λίστες και τα ονόματα διαρρέουν εντυπωσιακά εύκολα. Εαν έρθουν σε γνώση ποινικών τα περιουσιακά στοιχεία που θα δηλωθούν στις εφορίες, οι απαγωγές παιδιών και γυναικών θα απειλούν τους εύπορους φιλήσυχους πολίτες ή θα δημιουργήσουν ανυπόφορη κατάσταση οικογενειακής διαβίωσης. Παρόμοια κατάσταση υπήρχε στην Ιταλία επι «Ερυθρών Ταξιαρχιών» και τότε οι οικογένειες των εύπορων Ιταλούν ζούσαν στο Μονακό και τη Νότια Ελβετία και συναντιώνταν οι οικογένειες αυτές μόνο τα Σαββατοκύριακα. Η πρόσφατη απαγωγή 25χρονου ενισχύει τους φόβους. Ο θεσμός των trusts ή fiduciaries στην Ελλάδα που θα μπορούσε να δώσει ενδιάμεση ικανοποιητική λύση δεν υπάρχει ακομη ενώ με επιτυχία ισχύει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και περισσότερο στην Ιταλία με άριστα αποτελέσματα για όλους.
6) Η έλλειψη υπευθύνου πολιτικού προσώπου, είτε Υπουργού είτε αναπληρωτή Υπουργού, που θα γνωρίζει στην πράξη και θα κατανοεί άριστα τα θέματα των αγορών και για αυτό θα μπορεί να προσφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία στην οικονομία, θα επιμελείται την Χρηματοπιστωτική Ανάπτυξη και τα συμφέροντα του Δημοσίου στη μεγάλη σήμερα κινητικότητα στον τραπεζικό χώρο υπο την προϋπόθεση ότι θα έχει τις κατάλληλες γνώσεις και εμπειρίες και τραπεζική ανεξαρτησία είναι ακόμη ένας επιπλέον παράγοντας μετανάστευσης.Ο υπουργός Οικονομικών κ.Στουρναρας ασχολείται σωστά εδώ και 5 μήνες με την τρόικα,ο κ.Σταικουρας με το ΓΛΚ και ο κ.Μαυραγανης με την φορολογια.
7) Ο φόβος για επερχόμενες πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές και η μακρά οικονομική αβεβαιότητα είναι ένας πρόσθετος λόγος. Όσοι γνωρίζουν την οικονομία από την πράξη καταλαβαίνουν ότι σε κάθε αναταραχή σε μια χώρα κάποιες άλλες ωφελούνται. Για παράδειγμα η Αραβική άνοιξη έφερε εύπορους πολίτες είτε στην Τουρκία, είτε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Εμείς απέχουμε από αυτή τη θετική είσοδο ξένων λόγω ασχετοσύνης και έλλειψης ικανότητας στην οικονομική πρόβλεψη των πολιτικών μας. Η συνεχιζόμενη οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα μεταφέρει Έλληνες σε κατάλληλα Ευρωπαϊκά κράτη. Κερδισμένες χώρες από την κρίση είναι κυρίως η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Μεγάλη Βρετανία, η Ολλανδία, η Φιλανδία και η Ελβετία. Γιατί λοιπόν να μη θέλουν να παρατείνουν την κρίση μας αφού οι ίδιες κερδίζουν πρόσθετες καταθέσεις απο Νοτιοευρωπαίους, χαμηλά επιτόκια δανεισμού, φθηνά μυαλά που άλλες χώρες με έξοδα τους δημιούργησαν, χρήματα και έτοιμες μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και επιχειρηματίες που ως γνωστόν αποτελούν την κινητήριο δύναμη μιας οικονομίας;
8) Οι λανθασμένες αποφάσεις της δικαιοσύνης αποθαρρύνουν τους πολίτες .Είναι κοινό μυστικό και προκύπτει από εμπιστευτικές διηγήσεις δικηγόρων και πολιτών ότι ποσοστό δικαστικών αποφάσεων είναι λανθασμένες παρά το γεγονός της φιλότιμης προσπάθειας της συντριπτικής πλειοψηφίας των δικαστών. Ο παράλογα μεγάλος αριθμός υποθέσεων σε σχέση με τον διαθέσιμο χρόνο κάθε δικαστικού λειτουργού εντείνει το πρόβλημα προσεκτικής με άνεση χρόνου εξέτασης κάθε περιπτωσης. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί πρόσθετη αβεβαιότητα δικαίου σε επιχειρήσεις και πολίτες. Αυτό απομακρύνει από την χώρα επιχειρήσεις και πολίτες που έχουν την δυνατότητα να μεταναστεύσουν. 9)Οι ανεπιτυχείς χειρισμοί των κυβερνητικών εταίρων μεταξύ άλλων α)στο θέμα των ομολόγων που κατέχουν έλληνες,β)στο θέμα των ζημιωθέντων από την χρεοκοπία της ΑΣΠΙΣ ,γ)στο θέμα της αποδοχής από την τρόικα των ισοδύναμων που επαγγέλθηκαν προεκλογικά δ)στο θέμα της πολύμηνης καθυστέρησης λήψης μέτρων που θα επιτρέψουν την εκταμίευση της δόσης των 31,5 δισ ,εντείνουν την αστάθεια και προσθέτουν πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, που απομακρύνει τους επενδυτές.
Το άρθρο είναι του Αλέξανδρου Μωραϊτάκη ο οποίος είναι Πρόεδρος της NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ
www.bankingnews.gr
1) Ο πρώτος λόγος που συμφέρει να λέγεται δημόσια από πολιτικούς και επιχειρηματίες αλλά δεν είναι ο μόνος, είναι η πιστωτική απομόνωση των Ελληνικών επιχειρήσεων είτε με υψηλά επιτόκια, είτε με προκαταβολές για αγορές πρώτων υλών, είτε λόγω της κακής οικονομικής φήμης της χώρας μας, υπό την απειλή αλλαγής νομίσματος και εξόδου από το Ευρώ. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν όλες οι εταιρίες που μεταφέρθηκαν ή πρόκειται να μεταφερθούν και τις οποίες γνωρίζουμε. Αυτός ο λόγος όμως δεν ισχύει για ναυτιλιακές επιχειρήσεις, που κάποιοι σκέπτονται τη μετεστέγαση, αφού συνεχίζουν να εργάζονται και να χρηματοδοτούνται κανονικά. Επίσης δεν ισχύει για εξαγωγικές επιχειρήσεις συγκεκριμένων προϊόντων αφού είναι εφικτή η χρηματοδότηση των φορτίων καθώς και των αντισυμβαλλομένων. Έχω προσωπική γνώμη διότι έφερα με επιτυχία σε επαφή τέτοια Ελληνική επιχείρηση με Ευρωπαϊκή τράπεζα, που εδρεύει στο εξωτερικό.
2) Η διαφθορά του Δημοσίου που απαιτεί «φακελάκια» η οποία επεκτείνεται σε όλα τα όργανα της διοίκησης, είτε είναι πολιτικά πρόσωπα είτε είναι ανώτεροι υπηρεσιακοί παράγοντες. Ο έλεγχος (που εξαγγέλθηκε προεκλογικά) του «πόθεν έσχες» από το 1974 καρκινοβατεί. Δεν γίνεται από δικαστές που θα επιλέγουν με κλήρωση. Κανείς δε πιστεύει ότι τα κόμματα που κυβέρνησαν δεν έχουν σε σημαντικές σημερινές θέσεις πρόσθετους επίορκους αξιωματούχους. Η οικονομική δυσπραγία των κομμάτων αναπτύσσει στους πολίτες συνειρμούς συναλλαγής κάτω από το τραπέζι.
3) Η απειρία, σε κατάλληλες γνώσεις και εμπειρίες, αυτών που καταλαμβάνουν τώρα κυβερνητικές θέσεις παρά την ευχάριστη έκπληξη του πρωθυπουργού Σαμαρά, στην αποκατάσταση αξιοπιστίας της χώρας, όπως παραδέχονται τώρα όσοι προεκλογικά ήσαν δύσπιστοι και συνήθως προέρχονται από τον χώρο της οικονομίας.Η ευχάριστη έκπληξη Σαμαρά οδήγησε στην παραμονή μας στο ευρώ και σε πολύ καλύτερες προοπτικές το μέλλον της χώρας μας.Το εμπορικό έλλειμμα βελτιώθηκε,ο πληθωρισμός υπεχώρησε και η αναγκαία δόση των 31,5 δις θα έλθει έστω με καθυστέρηση στο τέλος Νοεμβριου.Ομως ακόμα και στη σημερινή κρίσιμη για τη χώρα περίοδο, καταλαμβάνουν Υπουργικούς ή σημαντικούς Κυβερνητικούς θώκους συγγενείς ανώτατων κομματικών παραγόντων ή συγγενείς ή «άνθρωποι» επιρροής μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που μάλιστα έχουν τέτοια δύναμη, λόγω της απειλούμενης οικονομικής κομματικής δυσπραγίας ώστε μπορούν να αποκλείουν κατά πολύ ικανότερους οι οποίοι είχαν την ατυχία να θεωρούνται (σωστά ή λάθος) «ανταγωνιστές» απο τους ισχυρούς. Επειδή αγνοούν τα θέματα γίνονται «συνδικαλιστές» των Υπουργείων τους η των οργανισμών που διοικούν, αφού εξαρτώνται εργασιακά απο άλλους. Στη σημερινή εποχή αυτό δεν έπρεπε να ισχύει αφού άπειρα και ανώριμα πρόσωπα, όπως είναι προφανές, δε μπορούν να σταθούν με αξιώσεις υπέρ της χώρας έστω και αν έχουν ελπίδα ουσιαστικής προσφοράς κάποτε στο μέλλον.Οι προεκλογικές εξαγγελίες περί «ισοδύναμων» απεδείχθησαν λανθασμένες. Τα μέτρα ανάπτυξης χωρίς δημοσιονομικό κόστος καθυστερούν όπως και τα ΕΣΠΑ και αποδεικνύουν περίτρανα την ανετοιμοτητα του οικονομικού επιτελείου. Είναι εντυπωσιακό να ξέρουν την αδυναμία οι 3 πολιτικοί αρχηγοί αλλά να επιμένουν στη διατήρηση προσώπων για λόγους άσχετους με την ικανότητα όπως άριστα οι ίδιοι γνωρίζουν. Ο Πρωθυπουργός που προανήγγειλε ανασχηματισμό στις Βρυξέλλες μετά την δόση απέδειξε ότι αντιλαμβάνεται το πρόβλημα, το συμμερίζεται και θα επιδιώξει την έγκαιρη διόρθωση του. Αυτό θα δημιουργήσει πρόσθετη αισιοδοξία.
4) Η απειρία των Υπουργών που κυβέρνησαν τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται στο ότι από το 2006 και μετά αντί να υπάρχει ένας φόρος στη πηγή, όπως υπήρχε πριν το 2006, τόσο για τη φορολογία της κάθε επιχείρησης όσο και για τη διανομή μερίσματος χωρίστηκε η φορολογία στη πηγή από την φορολογία διανομής μερίσματος. Και επιπλέον, λόγω των κοινοτικών διατάξεων, με το νόμο 2578/98 άρθρο 11, όποια ξένη μητρική έχει πάνω από 10% μετοχές σε θυγατρική και κτήση μετοχών πάνω από 2 χρόνια δεν πληρώνει φόρο διανομής μερίσματος για την θυγατρική της. Σημειώνεται ότι το 25% στην πηγή που υπήρχε, έχει μεγαλύτερη απόδοση για το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με υπάρχουσες μελέτες, από τον χωρισμό του φόρου. Οι εταιρίες λοιπόν που μεταφέρονται στο εξωτερικό καθώς και οι Ελληνικές θυγατρικές ξένων εταιριών δε θα καταβάλλουν φόρο διανομής στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι δε κύριοι μέτοχοι θα μεταφέρουν και αυτοί την προσωπική έδρα τους εκτός Ελλάδας ή θα χρησιμοποιήσουν κατάλληλα επενδυτικά οχήματα. Είναι αναπόφευκτο. Είναι σοβαρό οικονομικό λάθος, αλλά ψηφίσθηκε από τις Κυβερνήσεις και την Ελληνική Βουλή παρά τις γραπτές ενστάσεις του ΣΜΕΧΑ και του υπογράφοντος. Για να υπογραμμίσω το εξωφρενικό του τραγικού αυτού οικονομικού λάθους τονίζω ότι αν ένας Έλληνας θέσει τις μετοχές του κάτω από Κυπριακή ή Λουξεμβουργιανή εταιρία δε θα πληρώσει φόρο διανομής μέχρι τη διανομή, αν ποτέ γίνει. Εάν δε αποφασίσει να γίνει κάτοικος εξωτερικού μετά 5 χρόνια θα διανείμει τα μερίσματα με μηδενικό φόρο ή το πολύ με φόρο 10% αντί του πρόσθετου 25% (+20% στη πηγή). Αυτός είναι ο φόρος που πληρώνουν οι Έλληνες αλλά όχι οι ξένοι μέτοχοι. Συγχαρητήρια στους πολιτικούς μας! Και να αναλογιστεί κανείς ότι μεγαλοδημοσιογράφοι κορυφαίων καναλιών( που θεωρούνται άριστοι στην ενημέρωση) χαιρετίζουν το γεγονός ότι εταιρίες αυτές δεν μετέφεραν τις έδρες τους σε offshore χώρες αγνοώντας ότι μόνο με χώρες που η Ελλάδα έχει φορολογικές συμφωνίες μπορεί να επιτευχθεί αυτή η αποτελεσματικότερη μικρότερη φορολογία για Ελληνική εταιρία με ξένους μετόχους. Ένα διεθνές φορολογικό σεμινάριο θα τους βοηθούσε σε καλύτερη ενημέρωση των ιδίων και του κοινού που δεν μπορεί να γνωρίζει .
5) Ένας ακόμα λόγος είναι το επερχόμενο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ιερή τη διαφύλλαξη του απορρήτου της περιουσίας τους απο οτιδήποτε άλλο για προσωπικούς, οικογενειακούς ή/και επαγγελματικούς λόγους. Το θεωρούν το ύψιστο προσωπικό δεδομένο. Άλλες κατηγορίες συμπολιτών μας που διακινδυνεύουν την περιουσία τους στις παγκόσμιες θάλασσες και κινδυνεύουν απο βαρύτατα περιβαλλοντολογικά πρόστιμα που θα προκαλέσουν υπάλληλοι τους χωρίς δική τους ευθύνη δε μπορούν να εξυπηρετηθούν επαγγελματικά και οικογενειακά απο το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο που θα επιβληθεί απο το 2013 σε όλους τους Έλληνες φορολογούμενους. Σκέπτονται ή αποφάσισαν τη μεταφορά τους στο εξωτερικό. Ένας ακόμα επιπλέον και σοβαρότατος λόγος είναι ότι στην Ελλάδα οι λίστες και τα ονόματα διαρρέουν εντυπωσιακά εύκολα. Εαν έρθουν σε γνώση ποινικών τα περιουσιακά στοιχεία που θα δηλωθούν στις εφορίες, οι απαγωγές παιδιών και γυναικών θα απειλούν τους εύπορους φιλήσυχους πολίτες ή θα δημιουργήσουν ανυπόφορη κατάσταση οικογενειακής διαβίωσης. Παρόμοια κατάσταση υπήρχε στην Ιταλία επι «Ερυθρών Ταξιαρχιών» και τότε οι οικογένειες των εύπορων Ιταλούν ζούσαν στο Μονακό και τη Νότια Ελβετία και συναντιώνταν οι οικογένειες αυτές μόνο τα Σαββατοκύριακα. Η πρόσφατη απαγωγή 25χρονου ενισχύει τους φόβους. Ο θεσμός των trusts ή fiduciaries στην Ελλάδα που θα μπορούσε να δώσει ενδιάμεση ικανοποιητική λύση δεν υπάρχει ακομη ενώ με επιτυχία ισχύει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και περισσότερο στην Ιταλία με άριστα αποτελέσματα για όλους.
6) Η έλλειψη υπευθύνου πολιτικού προσώπου, είτε Υπουργού είτε αναπληρωτή Υπουργού, που θα γνωρίζει στην πράξη και θα κατανοεί άριστα τα θέματα των αγορών και για αυτό θα μπορεί να προσφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία στην οικονομία, θα επιμελείται την Χρηματοπιστωτική Ανάπτυξη και τα συμφέροντα του Δημοσίου στη μεγάλη σήμερα κινητικότητα στον τραπεζικό χώρο υπο την προϋπόθεση ότι θα έχει τις κατάλληλες γνώσεις και εμπειρίες και τραπεζική ανεξαρτησία είναι ακόμη ένας επιπλέον παράγοντας μετανάστευσης.Ο υπουργός Οικονομικών κ.Στουρναρας ασχολείται σωστά εδώ και 5 μήνες με την τρόικα,ο κ.Σταικουρας με το ΓΛΚ και ο κ.Μαυραγανης με την φορολογια.
7) Ο φόβος για επερχόμενες πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές και η μακρά οικονομική αβεβαιότητα είναι ένας πρόσθετος λόγος. Όσοι γνωρίζουν την οικονομία από την πράξη καταλαβαίνουν ότι σε κάθε αναταραχή σε μια χώρα κάποιες άλλες ωφελούνται. Για παράδειγμα η Αραβική άνοιξη έφερε εύπορους πολίτες είτε στην Τουρκία, είτε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Εμείς απέχουμε από αυτή τη θετική είσοδο ξένων λόγω ασχετοσύνης και έλλειψης ικανότητας στην οικονομική πρόβλεψη των πολιτικών μας. Η συνεχιζόμενη οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα μεταφέρει Έλληνες σε κατάλληλα Ευρωπαϊκά κράτη. Κερδισμένες χώρες από την κρίση είναι κυρίως η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Μεγάλη Βρετανία, η Ολλανδία, η Φιλανδία και η Ελβετία. Γιατί λοιπόν να μη θέλουν να παρατείνουν την κρίση μας αφού οι ίδιες κερδίζουν πρόσθετες καταθέσεις απο Νοτιοευρωπαίους, χαμηλά επιτόκια δανεισμού, φθηνά μυαλά που άλλες χώρες με έξοδα τους δημιούργησαν, χρήματα και έτοιμες μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και επιχειρηματίες που ως γνωστόν αποτελούν την κινητήριο δύναμη μιας οικονομίας;
8) Οι λανθασμένες αποφάσεις της δικαιοσύνης αποθαρρύνουν τους πολίτες .Είναι κοινό μυστικό και προκύπτει από εμπιστευτικές διηγήσεις δικηγόρων και πολιτών ότι ποσοστό δικαστικών αποφάσεων είναι λανθασμένες παρά το γεγονός της φιλότιμης προσπάθειας της συντριπτικής πλειοψηφίας των δικαστών. Ο παράλογα μεγάλος αριθμός υποθέσεων σε σχέση με τον διαθέσιμο χρόνο κάθε δικαστικού λειτουργού εντείνει το πρόβλημα προσεκτικής με άνεση χρόνου εξέτασης κάθε περιπτωσης. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί πρόσθετη αβεβαιότητα δικαίου σε επιχειρήσεις και πολίτες. Αυτό απομακρύνει από την χώρα επιχειρήσεις και πολίτες που έχουν την δυνατότητα να μεταναστεύσουν. 9)Οι ανεπιτυχείς χειρισμοί των κυβερνητικών εταίρων μεταξύ άλλων α)στο θέμα των ομολόγων που κατέχουν έλληνες,β)στο θέμα των ζημιωθέντων από την χρεοκοπία της ΑΣΠΙΣ ,γ)στο θέμα της αποδοχής από την τρόικα των ισοδύναμων που επαγγέλθηκαν προεκλογικά δ)στο θέμα της πολύμηνης καθυστέρησης λήψης μέτρων που θα επιτρέψουν την εκταμίευση της δόσης των 31,5 δισ ,εντείνουν την αστάθεια και προσθέτουν πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, που απομακρύνει τους επενδυτές.
Το άρθρο είναι του Αλέξανδρου Μωραϊτάκη ο οποίος είναι Πρόεδρος της NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών