γράφει : ΜΑΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΑ
(upd) Δεν έχει αρχίσει η διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΛΑΡΚΟ καθώς η εταιρεία αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα βιωσιμότητας, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.
Το ΤΑΙΠΕΔ στην ανακοίνωσή του αναφέρει:
* Με βάση τα πλέον πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας (λογιστικές καταστάσεις 30/9/2011), η Εταιρεία έχει αρνητική καθαρή θέση.
* Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EC/DG Comp) εξετάζει εάν η Εταιρεία έχει εισπράξει σημαντικές κρατικές ενισχύσεις τις οποίες οφείλει να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο.
* Αν και η ΛΑΡΚΟ είναι ο μοναδικός παραγωγός νικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι σημερινές τιμές του νικελίου, η γενικότερη διεθνής οικονομική συγκυρία και τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα, φαίνεται ότι οδηγούν την Εταιρεία σε συσσώρευση λειτουργικών ζημιών.
* Ο νόμος 371/1976 προβλέπει ότι το εργοστάσιο της Λάρυμνας στη Φθιώτιδα, που αποτελεί το κύριο περιουσιακό στοιχείο της ΛΑΡΚΟ, επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο στις 30.06.2012 με τη λήξη της προβλεπόμενης στις διατάξεις του περιόδου παραχώρησης.
* Το ΤΑΙΠΕΔ δεν δύναται –εκ του ιδρυτικού του νόμου- να παραχωρήσει ούτε να μισθώσει στην Εταιρεία περιουσιακά στοιχεία, ούτε να χρηματοδοτεί τη ζημιογόνο λειτουργία της Εταιρείας.
* Το ΤΑΙΠΕΔ, ως μέτοχος, δεν έχει προφανώς τη δυνατότητα να απολύει ή να προσλαμβάνει προσωπικό, κάτι που αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη της διοίκησης της Εταιρείας.
* Το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί να προχωρήσει στην αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ μόνο όταν τα θέματα του εργοστασίου και της αδιάλειπτης λειτουργίας του έχουν λυθεί.
ΔΗΜΑΡ: Η βιωσιμότητα της ΛΑΡΚΟ και η διατήρηση των θέσεων εργασίας, είναι όχι μόνο αναγκαία, αλλά και μια εφικτή προοπτική
"Η βιωσιμότητα της ΛΑΡΚΟ και η διατήρηση των θέσεων εργασίας, είναι όχι μόνο αναγκαία, αλλά και μια εφικτή προοπτική. Η απαραίτητη αναδιάρθρωση της εταιρείας σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συνδυαστεί με εκχώρηση δημόσιου πλούτου ή απολύσεις", τονίζει η Δημοκρατική Αριστερά και συμπληρώνει: "Η ΔΗΜΑΡ θεωρεί ότι στο μεταβατικό στάδιο που βρίσκεται η χώρα επιβάλλεται η επέκταση της σύμβασης με σχετική απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ, έτσι ώστε να υπάρχει το απαιτούμενο χρονικό διάστημα για την προώθηση των κατάλληλων λύσεων".
Επιστολή Κ. Μπατζελή προς ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα της ΛΑΡΚΟ
"Επιστολή προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, Κ. Μητρόπουλο, αναφορικά με το μέλλον της ΛΑΡΚΟ απέστειλε η υποψήφια βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Μπατζελή.
Στην επιστολή της, η κ. Μπατζελή ζητεί συγκεκριμένα να υπάρξει «μια καλύτερη και περισσότερο ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν της συνάντησής του κ. Μητρόπουλου με το σωματείο εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ και της δήλωσής του σχετικά με τη μη παραχώρηση των δημόσιων εκτάσεων στην εταιρεία.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:
κ. Μητρόπουλε,
Κατόπιν της συνάντησής σας με το σωματείο εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ και της δήλωσής σας σχετικά με τη μη παραχώρηση των δημόσιων εκτάσεων στην εταιρεία, είναι αναγκαίο να υπάρξει μια καλύτερη και περισσότερο ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις προθέσεις του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου όσον αφορά τον τρόπο αποκρατικοποίησης των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και ειδικότερα όσον αφορά τη ΛΑΡΚΟ.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να θέσω υπόψη σας ορισμένα ερωτήματα, τα οποία μας απασχολούν και στα οποία είναι αναγκαίο να δοθούν ορισμένες απαντήσεις.
1. Ποια η σκοπιμότητα μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, της μη παραχώρησης δηλαδή των εκτάσεων του δημοσίου προς τη ΛΑΡΚΟ εν όψει μάλιστα της ήδη ειλημμένης απόφασης αποκρατικοποίησης της επιχείρησης;
2. Εάν έχει ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι τα τελευταία 2 χρόνια η εταιρεία έχει ξαναβρεί το δρόμο της πραγματοποιώντας ρεκόρ όγκου παραγωγής και πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα αρχίζει να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της προς τρίτους και να πραγματοποιεί κέρδη;
3. Είναι δυνατόν μια τόσο κρίσιμη «απόφαση» να συζητείται επί υπηρεσιακής κυβέρνησης και όχι μετά τις 17/06/2012, ώστε να εξετασθεί σε βάθος ένα τόσο σημαντικό θέμα;
4. Για ποιο λόγο δεν υπήρξε διαβούλευση ή συνεργασία με τους κοινωνικούς φορείς και το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας προτού ληφθεί η «απόφαση» της παύσης της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ;
5. Ποια είναι τα μέτρα τα οποία θα λάβετε για το σύνολο των εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ κατόπιν εφαρμογής της παύσης λειτουργίας της εταιρείας;
6. Ποιο - σε μια τέτοια περίπτωση - θα είναι το μέλλον της υφιστάμενης ΛΑΡΚΟ στην οποία το Ελληνικό Δημόσιο είναι μέτοχος με 55% και η Εθνική Τράπεζα [NBGr.AT] Σχετικά άρθρα με 33%;
7. Τι γίνεται άμεσα με την υφιστάμενη λειτουργία της επιχείρησης; Τις τόσο κρίσιμες εξαγωγές της που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ αφού μετά τις 30/06/2012 η εταιρεία θα λειτουργεί τουλάχιστον παράτυπα; Έχουν υπολογιστεί οι κυρώσεις από πιθανές ακυρώσεις εξαγωγών;
8. Πώς θα διασφαλιστεί η αποπληρωμή των υφιστάμενων υποχρεώσεων της εταιρείας εάν αυτό δεν απορρέει από την αποκρατικοποίηση της; Υποχρεώσεις που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ και επιπρόσθετες απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ;
9. Είναι γνώστες της «απόφασής» σας η Εθνική Τράπεζα και η ΔΕΗ [DEHr.AT] Σχετικά άρθρα ως μέτοχοι καθώς και οι δυο είναι και πιστωτές ταυτόχρονα της εταιρείας με απαιτήσεις προς αυτή που ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ;
Για όλα τα παραπάνω εκτιμάται ότι η αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, όπως αυτή έχει αποφασισθεί και εγκριθεί από την ελληνική Βουλή, συνδυάζεται πάντα με την περιφερειακή ανάπτυξη, την απασχόληση και το περιβάλλον.
Συνεπώς η κάθε «απόφαση» του ταμείου αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να διασφαλίζει όχι μόνο τις πιστώσεις, αλλά και τα συναφή αυτών μέτρα.
Μια διασφάλιση η οποία δεν επιτυγχάνεται εάν η εταιρεία περάσει στο καθεστώς της εκκαθάρισης.
Κάθε πρωτοβουλία την οποία προτίθεστε να αναλάβετε, είναι απαραίτητο να συζητηθεί με τους φορείς και την πολιτική ηγεσία, ώστε να μη δημιουργούνται επιπλέον προβλήματα από αυτά τα οποία πιθανά έχει μια εταιρεία, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησής της.
Το γεγονός ότι αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε δε σημαίνει ότι δε θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και πλήρης ενημέρωση για την διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων.
Με εκτίμηση
Κατερίνα Μπατζελή"
www.bankingnews.gr
* Με βάση τα πλέον πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας (λογιστικές καταστάσεις 30/9/2011), η Εταιρεία έχει αρνητική καθαρή θέση.
* Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EC/DG Comp) εξετάζει εάν η Εταιρεία έχει εισπράξει σημαντικές κρατικές ενισχύσεις τις οποίες οφείλει να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο.
* Αν και η ΛΑΡΚΟ είναι ο μοναδικός παραγωγός νικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι σημερινές τιμές του νικελίου, η γενικότερη διεθνής οικονομική συγκυρία και τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα, φαίνεται ότι οδηγούν την Εταιρεία σε συσσώρευση λειτουργικών ζημιών.
* Ο νόμος 371/1976 προβλέπει ότι το εργοστάσιο της Λάρυμνας στη Φθιώτιδα, που αποτελεί το κύριο περιουσιακό στοιχείο της ΛΑΡΚΟ, επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο στις 30.06.2012 με τη λήξη της προβλεπόμενης στις διατάξεις του περιόδου παραχώρησης.
* Το ΤΑΙΠΕΔ δεν δύναται –εκ του ιδρυτικού του νόμου- να παραχωρήσει ούτε να μισθώσει στην Εταιρεία περιουσιακά στοιχεία, ούτε να χρηματοδοτεί τη ζημιογόνο λειτουργία της Εταιρείας.
* Το ΤΑΙΠΕΔ, ως μέτοχος, δεν έχει προφανώς τη δυνατότητα να απολύει ή να προσλαμβάνει προσωπικό, κάτι που αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη της διοίκησης της Εταιρείας.
* Το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί να προχωρήσει στην αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ μόνο όταν τα θέματα του εργοστασίου και της αδιάλειπτης λειτουργίας του έχουν λυθεί.
ΔΗΜΑΡ: Η βιωσιμότητα της ΛΑΡΚΟ και η διατήρηση των θέσεων εργασίας, είναι όχι μόνο αναγκαία, αλλά και μια εφικτή προοπτική
"Η βιωσιμότητα της ΛΑΡΚΟ και η διατήρηση των θέσεων εργασίας, είναι όχι μόνο αναγκαία, αλλά και μια εφικτή προοπτική. Η απαραίτητη αναδιάρθρωση της εταιρείας σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συνδυαστεί με εκχώρηση δημόσιου πλούτου ή απολύσεις", τονίζει η Δημοκρατική Αριστερά και συμπληρώνει: "Η ΔΗΜΑΡ θεωρεί ότι στο μεταβατικό στάδιο που βρίσκεται η χώρα επιβάλλεται η επέκταση της σύμβασης με σχετική απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ, έτσι ώστε να υπάρχει το απαιτούμενο χρονικό διάστημα για την προώθηση των κατάλληλων λύσεων".
Επιστολή Κ. Μπατζελή προς ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα της ΛΑΡΚΟ
"Επιστολή προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, Κ. Μητρόπουλο, αναφορικά με το μέλλον της ΛΑΡΚΟ απέστειλε η υποψήφια βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Μπατζελή.
Στην επιστολή της, η κ. Μπατζελή ζητεί συγκεκριμένα να υπάρξει «μια καλύτερη και περισσότερο ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν της συνάντησής του κ. Μητρόπουλου με το σωματείο εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ και της δήλωσής του σχετικά με τη μη παραχώρηση των δημόσιων εκτάσεων στην εταιρεία.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:
κ. Μητρόπουλε,
Κατόπιν της συνάντησής σας με το σωματείο εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ και της δήλωσής σας σχετικά με τη μη παραχώρηση των δημόσιων εκτάσεων στην εταιρεία, είναι αναγκαίο να υπάρξει μια καλύτερη και περισσότερο ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις προθέσεις του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου όσον αφορά τον τρόπο αποκρατικοποίησης των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και ειδικότερα όσον αφορά τη ΛΑΡΚΟ.
Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να θέσω υπόψη σας ορισμένα ερωτήματα, τα οποία μας απασχολούν και στα οποία είναι αναγκαίο να δοθούν ορισμένες απαντήσεις.
1. Ποια η σκοπιμότητα μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, της μη παραχώρησης δηλαδή των εκτάσεων του δημοσίου προς τη ΛΑΡΚΟ εν όψει μάλιστα της ήδη ειλημμένης απόφασης αποκρατικοποίησης της επιχείρησης;
2. Εάν έχει ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι τα τελευταία 2 χρόνια η εταιρεία έχει ξαναβρεί το δρόμο της πραγματοποιώντας ρεκόρ όγκου παραγωγής και πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα αρχίζει να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της προς τρίτους και να πραγματοποιεί κέρδη;
3. Είναι δυνατόν μια τόσο κρίσιμη «απόφαση» να συζητείται επί υπηρεσιακής κυβέρνησης και όχι μετά τις 17/06/2012, ώστε να εξετασθεί σε βάθος ένα τόσο σημαντικό θέμα;
4. Για ποιο λόγο δεν υπήρξε διαβούλευση ή συνεργασία με τους κοινωνικούς φορείς και το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας προτού ληφθεί η «απόφαση» της παύσης της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ;
5. Ποια είναι τα μέτρα τα οποία θα λάβετε για το σύνολο των εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ κατόπιν εφαρμογής της παύσης λειτουργίας της εταιρείας;
6. Ποιο - σε μια τέτοια περίπτωση - θα είναι το μέλλον της υφιστάμενης ΛΑΡΚΟ στην οποία το Ελληνικό Δημόσιο είναι μέτοχος με 55% και η Εθνική Τράπεζα [NBGr.AT] Σχετικά άρθρα με 33%;
7. Τι γίνεται άμεσα με την υφιστάμενη λειτουργία της επιχείρησης; Τις τόσο κρίσιμες εξαγωγές της που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ αφού μετά τις 30/06/2012 η εταιρεία θα λειτουργεί τουλάχιστον παράτυπα; Έχουν υπολογιστεί οι κυρώσεις από πιθανές ακυρώσεις εξαγωγών;
8. Πώς θα διασφαλιστεί η αποπληρωμή των υφιστάμενων υποχρεώσεων της εταιρείας εάν αυτό δεν απορρέει από την αποκρατικοποίηση της; Υποχρεώσεις που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ και επιπρόσθετες απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ;
9. Είναι γνώστες της «απόφασής» σας η Εθνική Τράπεζα και η ΔΕΗ [DEHr.AT] Σχετικά άρθρα ως μέτοχοι καθώς και οι δυο είναι και πιστωτές ταυτόχρονα της εταιρείας με απαιτήσεις προς αυτή που ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ;
Για όλα τα παραπάνω εκτιμάται ότι η αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, όπως αυτή έχει αποφασισθεί και εγκριθεί από την ελληνική Βουλή, συνδυάζεται πάντα με την περιφερειακή ανάπτυξη, την απασχόληση και το περιβάλλον.
Συνεπώς η κάθε «απόφαση» του ταμείου αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να διασφαλίζει όχι μόνο τις πιστώσεις, αλλά και τα συναφή αυτών μέτρα.
Μια διασφάλιση η οποία δεν επιτυγχάνεται εάν η εταιρεία περάσει στο καθεστώς της εκκαθάρισης.
Κάθε πρωτοβουλία την οποία προτίθεστε να αναλάβετε, είναι απαραίτητο να συζητηθεί με τους φορείς και την πολιτική ηγεσία, ώστε να μη δημιουργούνται επιπλέον προβλήματα από αυτά τα οποία πιθανά έχει μια εταιρεία, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησής της.
Το γεγονός ότι αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε δε σημαίνει ότι δε θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και πλήρης ενημέρωση για την διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων.
Με εκτίμηση
Κατερίνα Μπατζελή"
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών