γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Είναι φανερό ότι η ελληνική κρίση αποτελεί μέρος μίας δραματικής κατάστασης που έχει δημιουργηθεί κυρίως από τα υπερανεπτυγμένα δυτικά κράτη, γι' αυτό το λόγο και το σοκ που υπέστησαν οι διεθνείς αγορές δεν μπορεί να αποδοθεί και μόνο στην ελληνική κρίση....
Η τελευταία είναι απλά η συνέχεια ενός “σπιράλ θανάτου” την οποία αντιμετωπίζουν ή θα αντιμετωπίσουν και οι ΗΠΑ, και η Ιαπωνία και η Μ. Βρετανία. Ο λογαριασμός που θα πρέπει να πληρώσουν τα κράτη για την κάλυψη των αναγκών ενός γερασμένου πληθυσμού έχει ήδη έρθει στην Ελλάδα, ενώ αναμένεται να φτάσει και στα άλλα αναπτυγμένα κράτη.
Προφανώς και η κεντρική αιτία της κρίσης δεν είναι το ευρώ, ακόμα και αν η Ελλάδα δεν έχει το δικαίωμα της υποτίμησης ώστε να εξομαλύνει το δημοσιονομικό της πρόβλημα. Τα αληθινά προβλήματα είναι το έλλειμμα και το χρέος, τα οποία επιβαρύνθηκαν εξαιτίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και παροχών, όπως τα επιδόματα ανεργίας, η ιατροφαρμακευτική και συνταξιοδοτική κάλυψη. Και εδώ ξεκινά ένα μεγάλο σπιράλ.
Τα αδύναμα κράτη θα “εξάγουν” το πρόβλημα στα μεγαλύτερα, τα οποία μάλιστα αποτελούν και το 50% της παγκόσμιας οικονομίας. Έτσι τα προβλήματα μεγεθύνονται, ενώ περικόπτεται μέρος της μελλοντικής ανάπτυξης δεδομένο που “θρέφει” την θετική πορεία των αγορών, αφού διασφαλίζει τη μελλοντική ανάπτυξη. Γι' αυτό το λόγο η κριτική που ασκείται αναφορικά με την επιτυχία των πακέτων που εγκρίθηκαν τόσο για την Ελλάδα όσο και για ολόκληρη της ευρωζώνη είναι έντονη.
Υπενθυμίζουμε εδώ ότι η ΕΕ ενέκρινε αφενός για την Ελλάδα έναν μηχανισμό στήριξης ύψους 110 δισ. ευρώ και αφετέρου για ολόκληρη την ευρωζώνη έναν μηχανισμό ύψους 750 δισ. ευρώ, με σκοπό να προστατευθεί το κοινό νόμισμα και οι χώρες που συμμετέχουν, αποφεύγοντας έτσι τη διάχυση του ελληνικού προβλήματος σε ολόκληρη της ήπειρο και όχι μόνο.
Επισημαίνονται μερικά βασικά σημεία του ελληνικού μηχανισμού στήριξης, είναι φανερό ότι πλήττονται όλα τα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, αφού αναθεωρούνται η επιχειρηματική και αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, ενώ τίθενται σε νέα βάση εργατικά, συνταξιοδοτικά θέματα και ο τομέας της υγείας και της εκπαίδευσης. Οι στόχοι της Ελλάδας έχουν συστηματοποιηθεί μέσα από το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης, υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της δραστικής μείωσης του ελλείμματος μέχρι το 2014.
Από την άλλη μεριά, το πακέτο στήριξης ολόκληρης της ευρωζώνης, ύψους 750 δισ. ευρώ, στοχεύει στην αυστηροποίηση των κριτηρίων σύγκλισης, ενώ γίνονται προσπάθειες αποφυγής των ίδιων φαινομένων σαν αυτών της Ελλάδας. Κύρια χαρακτηριστικά είναι η αποκατάσταση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και η δημιουργία μόνιμου μηχανισμού επίλυσης κρίσεων, ενώ υψηλά στις προτεραιότητες της ηγεσίας της ζώνης είναι και η νομισματική σταθερότητα.
Οι ελληνικές τράπεζες τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους, μέχρι δηλαδή να εγκριθεί το πακέτο στήριξης της Ελλάδας από την ΕΕ και το ΔΝΤ, αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας, καθώς οι υποτιμήσεις των ελληνικών κρατικών ομολόγων, δυσχέραινε τη χρήση τους ως εγγυήσεις στο δανεισμό τους. Ωστόσο, τους φόβους δεν διέλυσαν οι ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας της ευρωζώνης, αλλά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα η οποία ήρε τους περιορισμούς αξιολόγησης στην αποδοχή κρατικών ομολόγων ως εγγυήσεις για τις τράπεζες της ζώνης.
Ωστόσο, τέλος, θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε, ότι αν και δεν θα συμβεί άμεσα, η επόμενη μεγάλη πρόκληση που θα αντιμετωπίσει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι η πορεία και η ποιότητα των χαρτοφυλακίων χορηγήσεων, καθώς η ύφεση που θα προκαλέσει το σκληρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής θα επιδράσει, τόσο στην αύξηση των προβληματικών δανείων, όσο κατ' επέκταση και στην κερδοφορία των ελληνικών τραπεζών.
Ο επώνυμος
O επώνυμος είναι εν ενεργεία κορυφαίο τραπεζικό στέλεχος
Προφανώς και η κεντρική αιτία της κρίσης δεν είναι το ευρώ, ακόμα και αν η Ελλάδα δεν έχει το δικαίωμα της υποτίμησης ώστε να εξομαλύνει το δημοσιονομικό της πρόβλημα. Τα αληθινά προβλήματα είναι το έλλειμμα και το χρέος, τα οποία επιβαρύνθηκαν εξαιτίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και παροχών, όπως τα επιδόματα ανεργίας, η ιατροφαρμακευτική και συνταξιοδοτική κάλυψη. Και εδώ ξεκινά ένα μεγάλο σπιράλ.
Τα αδύναμα κράτη θα “εξάγουν” το πρόβλημα στα μεγαλύτερα, τα οποία μάλιστα αποτελούν και το 50% της παγκόσμιας οικονομίας. Έτσι τα προβλήματα μεγεθύνονται, ενώ περικόπτεται μέρος της μελλοντικής ανάπτυξης δεδομένο που “θρέφει” την θετική πορεία των αγορών, αφού διασφαλίζει τη μελλοντική ανάπτυξη. Γι' αυτό το λόγο η κριτική που ασκείται αναφορικά με την επιτυχία των πακέτων που εγκρίθηκαν τόσο για την Ελλάδα όσο και για ολόκληρη της ευρωζώνη είναι έντονη.
Υπενθυμίζουμε εδώ ότι η ΕΕ ενέκρινε αφενός για την Ελλάδα έναν μηχανισμό στήριξης ύψους 110 δισ. ευρώ και αφετέρου για ολόκληρη την ευρωζώνη έναν μηχανισμό ύψους 750 δισ. ευρώ, με σκοπό να προστατευθεί το κοινό νόμισμα και οι χώρες που συμμετέχουν, αποφεύγοντας έτσι τη διάχυση του ελληνικού προβλήματος σε ολόκληρη της ήπειρο και όχι μόνο.
Επισημαίνονται μερικά βασικά σημεία του ελληνικού μηχανισμού στήριξης, είναι φανερό ότι πλήττονται όλα τα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, αφού αναθεωρούνται η επιχειρηματική και αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, ενώ τίθενται σε νέα βάση εργατικά, συνταξιοδοτικά θέματα και ο τομέας της υγείας και της εκπαίδευσης. Οι στόχοι της Ελλάδας έχουν συστηματοποιηθεί μέσα από το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης, υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της δραστικής μείωσης του ελλείμματος μέχρι το 2014.
Από την άλλη μεριά, το πακέτο στήριξης ολόκληρης της ευρωζώνης, ύψους 750 δισ. ευρώ, στοχεύει στην αυστηροποίηση των κριτηρίων σύγκλισης, ενώ γίνονται προσπάθειες αποφυγής των ίδιων φαινομένων σαν αυτών της Ελλάδας. Κύρια χαρακτηριστικά είναι η αποκατάσταση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και η δημιουργία μόνιμου μηχανισμού επίλυσης κρίσεων, ενώ υψηλά στις προτεραιότητες της ηγεσίας της ζώνης είναι και η νομισματική σταθερότητα.
Οι ελληνικές τράπεζες τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους, μέχρι δηλαδή να εγκριθεί το πακέτο στήριξης της Ελλάδας από την ΕΕ και το ΔΝΤ, αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας, καθώς οι υποτιμήσεις των ελληνικών κρατικών ομολόγων, δυσχέραινε τη χρήση τους ως εγγυήσεις στο δανεισμό τους. Ωστόσο, τους φόβους δεν διέλυσαν οι ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας της ευρωζώνης, αλλά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα η οποία ήρε τους περιορισμούς αξιολόγησης στην αποδοχή κρατικών ομολόγων ως εγγυήσεις για τις τράπεζες της ζώνης.
Ωστόσο, τέλος, θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε, ότι αν και δεν θα συμβεί άμεσα, η επόμενη μεγάλη πρόκληση που θα αντιμετωπίσει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι η πορεία και η ποιότητα των χαρτοφυλακίων χορηγήσεων, καθώς η ύφεση που θα προκαλέσει το σκληρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής θα επιδράσει, τόσο στην αύξηση των προβληματικών δανείων, όσο κατ' επέκταση και στην κερδοφορία των ελληνικών τραπεζών.
Ο επώνυμος
O επώνυμος είναι εν ενεργεία κορυφαίο τραπεζικό στέλεχος
Σχόλια αναγνωστών