γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Οι τραπεζίτες έχουν αντικρουόμενες εκτιμήσεις για το αν και κατά πόσο είναι απαραίτητο να προσφύγουν στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Μια ισχυρή ομάδα τραπεζιτών υποστηρίζει ότι πάση θυσία πρέπει να αποφευχθεί για να μην κρατικοποιηθούν οι τράπεζες και να αναζητηθούν άλλες λύσεις μέσω επιθετικών πωλήσεων θυγατρικών και άλλων κινήσεων που θα εξοικονομήσουν σημαντικά κεφάλαια.
Μια ισχυρή ομάδα τραπεζιτών υποστηρίζει ότι πάση θυσία πρέπει να αποφευχθεί για να μην κρατικοποιηθούν οι τράπεζες και να αναζητηθούν άλλες λύσεις μέσω επιθετικών πωλήσεων θυγατρικών και άλλων κινήσεων που θα εξοικονομήσουν σημαντικά κεφάλαια.
Μια εξίσου σημαντική ομάδα τραπεζιτών υποστηρίζει μια άποψη που ίσως φαίνεται πιο ορθολογική και πιο αντικειμενικώς ρεαλιστική.
Η άποψη είναι η εξής «οι τράπεζες δεν μπορούν να υλοποιήσουν αυξήσεις κεφαλαίου μεγάλης κλίμακας και να τις καλύψουν.
Ποιος μέτοχος πέραν των 2-4 βασικών μεγαλομετόχων στις τράπεζες θα συμμετείχε σε αυξήσεις κεφαλαίου τραπεζών ακόμη και αν πιστεύει τις προοπτικές τις τράπεζες; Σχεδόν κανείς.
Όμως τι θα μπορούσε να συμβεί;
Θα μπορούσε μια τράπεζα να ανακοινώσει αύξηση κεφαλαίου π.χ. 1 δις ευρώ με τιμή πολύ χαμηλή να καλυφθεί ένα μέρος της από τους παλαιούς μετόχους και το υπόλοιπο να καλυφθεί από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Τα κομβικά ερωτήματα είναι 2
1)Σε ποια τιμή και 2) με ποια διαδικασία
Αν π.χ. μια τράπεζα έχει χρηματιστηριακή τιμή 0,70% η αύξηση κεφαλαίου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε τιμή πολύ χαμηλή όπως ορίζεται από το ΤΧΣ.
Μια τέτοια τιμή θα μπορούσε να ήταν τα 0,10 ευρώ.
Ο νόμος όμως δεν επιτρέπει αυξήσεις κεφαλαίου κάτω των 0,30 ευρώ και πιθανότατα θα τροποποιηθεί ο νόμος που να επιτρέπει οπουδήποτε να υλοποιηθεί αύξηση κεφαλαίου ακόμη και στα 0,05 ευρώ.
Όσον αφορά την διαδικασία είναι προφανές ότι πρέπει να υπάρξει μια σαφής και ξεκάθαρη θέση της κάθε τράπεζας.
Δηλαδή θα πρέπει να συμφωνήσουν από κοινού οι τράπεζες ώστε να ακολουθήσουν μια κοινή στρατηγική.
Να ανακοινώσουν αυξήσεις κεφαλαίου και να θέσουν την εξής παράμετρο αν καλυφθεί από τους παλαιούς μετόχους έχει καλώς αν δεν καλυφθεί να μπορεί η τράπεζα με την έγκριση της γενικής συνέλευσης να προσφεύγει στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας το οποίο εν συνεχεία θα καλύπτει το εναπομείναν ποσό της αύξησης κεφαλαίου.
Πάντως γενική πεποίθηση είναι ότι αν οι τράπεζες αποφασίσουν να προσφύγουν στο Ταμείο αυτό θα πραγματοποιηθεί με μαζικότητα και όχι μεμονωμένα.
Αν μια τράπεζα κάνει την αρχή θα ακολουθήσουν και άλλες τράπεζες.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου όλοι κατανοούν ότι πρέπει να είναι μεγάλης κλίμακας.
Ωστόσο για να υλοποιηθούν αυξήσεις με ίδια μέσα θα πρέπει να συμβεί το εξής οι ξένες τράπεζες να εγγυηθούν την πλήρη κάλυψη τους.
Όμως οι περισσότερες ξένες επενδυτικές τράπεζες σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον ύψιστης αβεβαιότητας δεν είναι διατεθειμένες να εγγυηθούν αυξήσεις κεφαλαίου όπερ σημαίνει ότι το ρίσκο υλοποίησης μιας αύξησης κεφαλαίου απλά αυξάνεται κατακόρυφα.
Οι ξένες τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να πάρουν τέτοια ρίσκα.
Τι αναφέρεται στο ΤΧΣ για τις τιμές των αμκ των τραπεζών
Σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο των τιμών μετά την προσφυγή μιας τράπεζας στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και όχι στις ονομαστικές αξίες θα καθορίζεται η τιμή μια αύξησης κεφαλαίου με κοινές μετοχές από το Ταμείο με βάση το νέο νόμο πλέον για το ΤΧΣ.
Σημειώνεται ότι στο παρελθόν είχε προσδιοριστεί από το δημόσιο με το νόμο Αλογοσκούφη ότι οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου σε προνομιούχες μετοχές θα πραγματοποιούνταν στις ονομαστικές αξίες.
Η ονομαστική αξία προσδιόριζε σε κάποιο βαθμό πριν 3 χρόνια την πραγματική αξία των τραπεζών.
Τότε 2009 είχαμε αναφέρει ότι οι μετοχές των τραπεζών άπαξ και το fair value προσδιορίστηκε από το κράτος στις ονομαστικές τους αξίες θα υποχωρήσουν φθάνοντας στις ονομαστικές αξίες.
Οι εξελίξεις επιβεβαίωσαν την άποψη ότι οι τράπεζες θα φθάσουν στις ονομαστικές τους αξίες. Συγκεκριμένα διαπραγματεύονται σχεδόν όλες κάτω της ονομαστικής τους αξίας πριν τις τροποποιήσεις.
Με βάση τις τροποποιήσεις στο καταστατικό του ΤΧΣ που υποβλήθηκαν πρόσφατα αναφέρεται ότι «όσες τράπεζες προσφεύγουν στο ΤΧΣ, το Ταμείο θα συμμετέχει στην αύξηση κεφαλαίου σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο της τιμής της μετοχής της τράπεζας μετά την υποβολή αιτήματος προσφυγής στο Ταμείο.
Δηλαδή το Ταμείο αν μια τράπεζα έχει χρηματιστηριακή αξία 2 ευρώ κατά την διαδικασία προσφυγής και ονομαστική αξία 1,5 ευρώ θα μπορεί να υλοποιεί αύξηση π.χ. στα 0,50 ευρώ με ταυτόχρονη αναπροσαρμογή της ονομαστικής αξίας.
Κοινώς οι τιμές της αύξησης κεφαλαίου θα είναι στο ναδίρ δεν μπορεί να αποκλειστούν και τα 0,30 ευρώ και υπό όρους και χαμηλότερα εφόσον αλλάξει ο νόμος.
Πέραν αυτών που αποτελεί μια σημαντική παράμετρο καθώς το κράτος μέσω του ταμείου διασφαλίζει ότι θα συμμετάσχει σε τιμές στην κυριολεξία πολύ χαμηλές….με βάση τις τροποποιήσεις όσες τράπεζες προσφεύγουν στο ταμείο
1)Θα εκδίδονται μόνο κοινές μετοχές
2)Σε διάστημα έως 2 ετών το Ταμείο θα πρέπει να πωλήσει τις κοινές μετοχές. Αυτό μπορεί να γίνει τμηματικά ή εφάπαξ.
3)Το Ταμείο θα ενισχύσει κεφαλαιακά και τις μεταβατικές τράπεζες.
4)Αν υπάρξει εκκαθάριση σε μια τράπεζα προηγείται το ΤΧΣ, ακολουθεί το δημόσιο με τις προνομιούχες μετοχές και εν συνεχεία οι λοιποί μέτοχοι…
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Η άποψη είναι η εξής «οι τράπεζες δεν μπορούν να υλοποιήσουν αυξήσεις κεφαλαίου μεγάλης κλίμακας και να τις καλύψουν.
Ποιος μέτοχος πέραν των 2-4 βασικών μεγαλομετόχων στις τράπεζες θα συμμετείχε σε αυξήσεις κεφαλαίου τραπεζών ακόμη και αν πιστεύει τις προοπτικές τις τράπεζες; Σχεδόν κανείς.
Όμως τι θα μπορούσε να συμβεί;
Θα μπορούσε μια τράπεζα να ανακοινώσει αύξηση κεφαλαίου π.χ. 1 δις ευρώ με τιμή πολύ χαμηλή να καλυφθεί ένα μέρος της από τους παλαιούς μετόχους και το υπόλοιπο να καλυφθεί από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Τα κομβικά ερωτήματα είναι 2
1)Σε ποια τιμή και 2) με ποια διαδικασία
Αν π.χ. μια τράπεζα έχει χρηματιστηριακή τιμή 0,70% η αύξηση κεφαλαίου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε τιμή πολύ χαμηλή όπως ορίζεται από το ΤΧΣ.
Μια τέτοια τιμή θα μπορούσε να ήταν τα 0,10 ευρώ.
Ο νόμος όμως δεν επιτρέπει αυξήσεις κεφαλαίου κάτω των 0,30 ευρώ και πιθανότατα θα τροποποιηθεί ο νόμος που να επιτρέπει οπουδήποτε να υλοποιηθεί αύξηση κεφαλαίου ακόμη και στα 0,05 ευρώ.
Όσον αφορά την διαδικασία είναι προφανές ότι πρέπει να υπάρξει μια σαφής και ξεκάθαρη θέση της κάθε τράπεζας.
Δηλαδή θα πρέπει να συμφωνήσουν από κοινού οι τράπεζες ώστε να ακολουθήσουν μια κοινή στρατηγική.
Να ανακοινώσουν αυξήσεις κεφαλαίου και να θέσουν την εξής παράμετρο αν καλυφθεί από τους παλαιούς μετόχους έχει καλώς αν δεν καλυφθεί να μπορεί η τράπεζα με την έγκριση της γενικής συνέλευσης να προσφεύγει στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας το οποίο εν συνεχεία θα καλύπτει το εναπομείναν ποσό της αύξησης κεφαλαίου.
Πάντως γενική πεποίθηση είναι ότι αν οι τράπεζες αποφασίσουν να προσφύγουν στο Ταμείο αυτό θα πραγματοποιηθεί με μαζικότητα και όχι μεμονωμένα.
Αν μια τράπεζα κάνει την αρχή θα ακολουθήσουν και άλλες τράπεζες.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου όλοι κατανοούν ότι πρέπει να είναι μεγάλης κλίμακας.
Ωστόσο για να υλοποιηθούν αυξήσεις με ίδια μέσα θα πρέπει να συμβεί το εξής οι ξένες τράπεζες να εγγυηθούν την πλήρη κάλυψη τους.
Όμως οι περισσότερες ξένες επενδυτικές τράπεζες σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον ύψιστης αβεβαιότητας δεν είναι διατεθειμένες να εγγυηθούν αυξήσεις κεφαλαίου όπερ σημαίνει ότι το ρίσκο υλοποίησης μιας αύξησης κεφαλαίου απλά αυξάνεται κατακόρυφα.
Οι ξένες τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να πάρουν τέτοια ρίσκα.
Τι αναφέρεται στο ΤΧΣ για τις τιμές των αμκ των τραπεζών
Σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο των τιμών μετά την προσφυγή μιας τράπεζας στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και όχι στις ονομαστικές αξίες θα καθορίζεται η τιμή μια αύξησης κεφαλαίου με κοινές μετοχές από το Ταμείο με βάση το νέο νόμο πλέον για το ΤΧΣ.
Σημειώνεται ότι στο παρελθόν είχε προσδιοριστεί από το δημόσιο με το νόμο Αλογοσκούφη ότι οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου σε προνομιούχες μετοχές θα πραγματοποιούνταν στις ονομαστικές αξίες.
Η ονομαστική αξία προσδιόριζε σε κάποιο βαθμό πριν 3 χρόνια την πραγματική αξία των τραπεζών.
Τότε 2009 είχαμε αναφέρει ότι οι μετοχές των τραπεζών άπαξ και το fair value προσδιορίστηκε από το κράτος στις ονομαστικές τους αξίες θα υποχωρήσουν φθάνοντας στις ονομαστικές αξίες.
Οι εξελίξεις επιβεβαίωσαν την άποψη ότι οι τράπεζες θα φθάσουν στις ονομαστικές τους αξίες. Συγκεκριμένα διαπραγματεύονται σχεδόν όλες κάτω της ονομαστικής τους αξίας πριν τις τροποποιήσεις.
Με βάση τις τροποποιήσεις στο καταστατικό του ΤΧΣ που υποβλήθηκαν πρόσφατα αναφέρεται ότι «όσες τράπεζες προσφεύγουν στο ΤΧΣ, το Ταμείο θα συμμετέχει στην αύξηση κεφαλαίου σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο της τιμής της μετοχής της τράπεζας μετά την υποβολή αιτήματος προσφυγής στο Ταμείο.
Δηλαδή το Ταμείο αν μια τράπεζα έχει χρηματιστηριακή αξία 2 ευρώ κατά την διαδικασία προσφυγής και ονομαστική αξία 1,5 ευρώ θα μπορεί να υλοποιεί αύξηση π.χ. στα 0,50 ευρώ με ταυτόχρονη αναπροσαρμογή της ονομαστικής αξίας.
Κοινώς οι τιμές της αύξησης κεφαλαίου θα είναι στο ναδίρ δεν μπορεί να αποκλειστούν και τα 0,30 ευρώ και υπό όρους και χαμηλότερα εφόσον αλλάξει ο νόμος.
Πέραν αυτών που αποτελεί μια σημαντική παράμετρο καθώς το κράτος μέσω του ταμείου διασφαλίζει ότι θα συμμετάσχει σε τιμές στην κυριολεξία πολύ χαμηλές….με βάση τις τροποποιήσεις όσες τράπεζες προσφεύγουν στο ταμείο
1)Θα εκδίδονται μόνο κοινές μετοχές
2)Σε διάστημα έως 2 ετών το Ταμείο θα πρέπει να πωλήσει τις κοινές μετοχές. Αυτό μπορεί να γίνει τμηματικά ή εφάπαξ.
3)Το Ταμείο θα ενισχύσει κεφαλαιακά και τις μεταβατικές τράπεζες.
4)Αν υπάρξει εκκαθάριση σε μια τράπεζα προηγείται το ΤΧΣ, ακολουθεί το δημόσιο με τις προνομιούχες μετοχές και εν συνεχεία οι λοιποί μέτοχοι…
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών