γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Οι 4 συστημικές τράπεζες, Εθνική, Alpha, Eurobank και Πειραιώς πρέπει να διατηρηθούν ιδιωτικές και να ανακεφαλαιοποιηθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να διατηρηθεί ο ιδιωτικός τους χαρακτήρας.
Αυτή είναι η βασική στρατηγική επιλογή της Τρόικα για τις 4 και μοναδικές συστημικές τράπεζες στην Ελλάδα.
Ο διαχωρισμός συστημικές και μη συστημικές δεν συνεπάγεται ταυτόχρονα βιώσιμες ή μη βιώσιμες αλλά σίγουρα συνεπάγεται ενδιαφέρον της Τρόικα για τις τράπεζες αυτές.
Αυτή είναι η βασική στρατηγική επιλογή της Τρόικα για τις 4 και μοναδικές συστημικές τράπεζες στην Ελλάδα.
Ο διαχωρισμός συστημικές και μη συστημικές δεν συνεπάγεται ταυτόχρονα βιώσιμες ή μη βιώσιμες αλλά σίγουρα συνεπάγεται ενδιαφέρον της Τρόικα για τις τράπεζες αυτές.
Η Τρόικα απορρίπτει τα σχέδια κρατικοποιήσεων ή τα σχέδια δημιουργίας κρατικού πυλώνα.
Τα σενάρια δημιουργίας κρατικού πυλώνα που όντως υποβλήθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση στο πρόσφατο παρελθόν απορρίφθησαν ως απαράδεκτά.
Το βασικό στρατηγικό σχέδιο της Τρόικα είναι να αποφευχθεί η κρατικοποίηση των ελληνικών τραπεζών αλλά οι βασικοί μέτοχοι πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά στην ανακεφαλαιοποίηση καθώς δεν θα υπάρξουν χαριστικές διατάξεις για τους μεγαλομετόχους.
Η κεντρική ιδέα της προσέγγισης της Τρόικα είναι απλή, δεν θέλει το ελληνικό κράτος να αποκτήσει τον έλεγχο των τραπεζών αλλά δεν θέλει οι βασικοί μέτοχοι των τραπεζών να συνεχίζουν να απολαμβάνουν τα προνόμια του παρελθόντος.
Τι σημαίνει αυτό ότι τελικά το πακέτο που αφορά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα είναι ισορροπημένο και δεν θα υπάρχουν ρήτρες που να θεωρούνται ότι ευνοούν τους παλαιούς βασικούς μετόχους.
Με βάση ασφαλείς πληροφορίες μέχρι σήμερα οι εμπλεκόμενες πλευρές θα καταλήξουν σε συμφωνία για το ζήτημα του αναβαλλόμενου φόρου το οποίο αναμένεται να ωφελήσει κατά 4,2 με 4,8 δις ευρώ τις τράπεζες .
Δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα warrants ή put options καθώς οι τραπεζίτες ζητούν 5 (αρχικά ζητούσαν 7) αλλά δεν φαίνεται πιθανό να ξεπεράσουν τα 3 ή 4 warrants.
Ωστόσο το ζήτημα των warrants μάλλον είναι δευτερευούσης σημασίας.
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αν χρειαστούν τελικά 30 δις ευρώ νέα κεφάλαια και δοθούν 5 warrants και καλυφθεί και η ελάχιστη συμμετοχή αυτό σημαίνει ότι τώρα θα επενδύσουν 3 δις ευρώ και στο μέλλον θα πρέπει να βρουν επιπλέον 15 δις ευρώ για να ενεργοποιήσουν τα warrants ενώ είναι ασαφές που θα καταλήξει το υπόλοιπο 40% των κεφαλαίων που θα κατέχει το ΤΧΣ είτε μέσω μετοχών είτε μέσω άλλου μηχανισμού.
Παράλληλα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα CoCos τα οποία θα χρησιμοποιούνται ως εργαλεία κεφαλαιακής ενίσχυσης αλλά οι τραπεζίτες ζητούν να αντιστοιχούν στο 30% και φαίνεται ότι δεν θα αντιστοιχούν πάνω από 10% ή 15%.
Φως για τις αποτιμητικές ζημίες….
Το μείζον ζήτημα του τρόπου εμφάνισης και ανακεφαλαιοποίησης των αποτιμητικών ζημιών δηλαδή των ζημιών που προέρχονται από την Blackrock και τις ζημίες από τα νέα ομόλογα φαίνεται να επιλύεται ως προς το σκέλος του διαχωρισμού και όχι ως προς το σκέλος των τελικών επιλογών, της τελικής λύσης που θα δοθεί μετά τις εκλογές.
Δηλαδή έχουν συμφωνήσει οι ζημίες από το PSI+ να ανακεφαλαιοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο από τις ζημίες που προκύπτουν από τα νέα ομόλογα και την Blackrock.
Η απόφαση που λήφθηκε από το υπουργικό συμβούλιο το ελληνικό κράτος να εγγυηθεί τα νέα ομόλογα και όχι το EFSF μάλλον είναι φιάσκο.
Είναι απορίας άξιο πως το ελληνικό κράτος που επέβαλλε haircut στα ομόλογα θα εγγυηθεί για τα νέα ομόλογα όταν η παγκόσμια επενδυτική κοινότητα εκτιμά ότι θα υπάρξει και νέο haircut.
Θεωρητικά οι τράπεζες θα μπορέσουν να αποτιμήσουν στο 100 και όχι στις 20 μονάδες βάσης που διαπραγματεύονται τώρα τα νέα ομόλογα αλλά γεγονός είναι ότι η διαδικασία αυτή θα είναι έωλη και μόνιμα αμφισβητήσιμη.
Όταν οι πάντες πιστεύουν ότι θα υπάρξει και νέο haircut έχει καμία αξία η εγγύηση του κράτους που θα υλοποιήσει το haircut;
Τα κομβικής σημασίας ζητήματα
Στο τραπέζι των περίπλοκων διαπραγματεύσεων για τις τράπεζες βρίσκονται τα εξής βασικά θέματα.
1)Τρόπος αποτίμησης των αποτιμητικών ζημιών
Οι αποτιμητικές ζημίες δηλαδή αυτές που προέρχονται από την Blackrock ύψους 7- 8 δις και από τα νέα ομόλογα λόγω της κατάρρευσης των τιμών των ομολόγων ζημίες ύψους 9 δις να μην ανακεφαλαιοποιηθούν με κοινές μετοχές αλλά με άλλες μορφές άντλησης κεφαλαίων.
Οι εγγυήσεις που δίδονται από το κράτος στις τράπεζες στα νέα ομόλογα αγγλικού δικαίου δεν είναι σε καμία περίπτωση αξιόπιστες;
2)Οι τραπεζίτες έχουν ζητήσει η επιβάρυνση στα κεφάλαια από τις ζημίες λόγω PSI+ και Blackrock να είναι σε μετά φόρων βάση, να εφαρμοστεί ο αναβαλλόμενος φόρος. Αν αυτό συμβεί θα ωφεληθούν οι τράπεζες περίπου 4,2 με 4,8 δις ευρώ, δηλαδή περαιτέρω κεφαλαιακή ελάφρυνση. Για το ζήτημα αυτό φαίνεται ότι έχει υπάρξει συμφωνία.
3)Τα warrants ή put options να μην είναι 3 ή 4 που φέρεται να προτείνουν ορισμένοι αλλά σίγουρα 5 πέραν του 10% της ελάχιστης συμμετοχής. Το ποσοστό των ιδιωτών δυνητικά να φθάνει το 60%. Τα warrants ωστόσο μάλλον θα είναι 3 κατά το πιθανότερο ή 4 κατά το καλύτερο σενάριο.
4)Τα Cocos να μην είναι 10% ή 15% αλλά 20% στο σύνολο της ανακεφαλαιοποίησης. Τα CoCos θα αντιστοιχούν σε 3 με 6 δις ευρώ αν θα φθάσουν στο 10% με 20% της ανακεφαλαιοποίησης
5) Η νέα σημαντική παράμετρος που φαίνεται ότι αποδεχθεί η Τρόικα και δικαιολογημένα προφανώς είναι οι ενέργειες που θα υλοποιήσουν οι τράπεζες ώστε να βρουν κεφάλαια με ίδια μέσα από πωλήσεις θυγατρικών ή άλλων assets.
Είναι προφανές ότι κεφάλαια που θα μπορούσαν να αντλήσουν οι τράπεζες με ίδια μέσα είναι δυνητικά μπορεί να αντληθούν μπορεί και όχι.
Έτσι εξηγείται γιατί αυξάνονται οι κεφαλαιακές απαιτήσεις στις τράπεζες.
Π.χ. η Εθνική έχει την δυνατότητα να βρει 1 δις ευρώ από την πώληση του 20-25% της Finansbank.
Όμως η πώληση του 20% με 25% της Finansbank δεν είναι δεδομένη είναι πιθανή αλλά όχι δεδομένη.
Ως εκ τούτου δεν ήταν δυνατό να καταστρωθούν κεφαλαιακά σχέδια για τις τράπεζες με υποθέσεις ή με δυνητικά κεφάλαια.
Έτσι αποφασίστηκε οι τράπεζες να υλοποιήσουν μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου ώστε να πληρούν όχι πλέον το ελάχιστο 9% αλλά να διαθέτουν και capital buffer δηλαδή κεφαλαιακά αποθέματα.
Στο παράδειγμα της Εθνικής ανακοινώθηκε αρχικά ότι το ΤΧΣ θα καλύψει 6,9 δις ευρώ αμκ. Με βάση όλες τις ενδείξεις το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης της τράπεζας θα φθάσει τα 9,2 δις ευρώ.
Άρα το 10% της ελάχιστης συμμετοχής στην Εθνική είναι 920 εκατ ευρώ.
Για τις 4 μεγαλύτερες τράπεζες εφόσον το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών είναι 23,1 δις ευρώ θα φθάσει τα 2,3 δις ευρώ τα κεφάλαια που θα πρέπει να εισφέρουν οι παλαιοί μέτοχοι το 10% της ελάχιστης συμμετοχής.
Το επόμενο στάδιο
Αν καταφέρει να πωλήσει η Εθνική τράπεζα με βάση το παράδειγμα μας μετά την ανακεφαλαιοποίηση το 20% με 25% της Finansbank και συγκεντρώσει 1 δις ευρώ π.χ. τότε το 1 δις ευρώ θα το επιστρέψει στο ΤΧΣ.
Η Εθνική θα επιστρέψει 1 δις ευρώ (η τράπεζα υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να συγκεντρώσει 2 δις ευρώ ) θα τα επιστρέψει στο ΤΧΣ και θα επαναγοράσει μετοχές της.
Τα βασικά ζητήματα που γεννώνται είναι 2
α)Δεν επιτρέπει ο νόμος Αλογοσκούφη για τις προνομιούχες μετοχές επαναγορές ιδίων μετοχών
β)Αν επαναγοράσουν ίδιες μετοχές θα δημιουργούν μεγάλες συγκεντρώσεις κεφαλαίου αναξιοποίητες; Σημειώνεται ότι τα αποθέματα ιδίων μετοχών δεσμεύουν κεφάλαια.
Για την απαγόρευση επαναγοράς ιδίων μετοχών είναι ξεκάθαρο ότι θα υπάρξει τελικά τροποποίηση του νόμου και η τροποποίηση αυτή θα εμπεριέχεται στον πλαίσιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Εξετάστηκε η λύση πρώτα να αποπληρωθούν οι προνομιούχες μετοχές και εν συνεχεία το ΤΧΣ αλλά η Τρόικα έστειλε μήνυμα πρώτα το ΤΧΣ και το θέμα έκλεισε.
Όσον αφορά την συγκέντρωση κεφαλαίου στις ίδιες μετοχές είναι ένα ζήτημα.
Ωστόσο η τράπεζα θα μπορεί να πωλήσει σε στρατηγικούς επενδυτές ή να προχωρήσει σε στρατηγικές συμφωνίες με ανταλλαγές μετοχών.
Τα μεγάλα αποθέματα ιδίων μετοχών που θα δημιουργηθούν θα επιτρέψουν ακόμη και ανακατατάξεις στον κλάδο.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Τα σενάρια δημιουργίας κρατικού πυλώνα που όντως υποβλήθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση στο πρόσφατο παρελθόν απορρίφθησαν ως απαράδεκτά.
Το βασικό στρατηγικό σχέδιο της Τρόικα είναι να αποφευχθεί η κρατικοποίηση των ελληνικών τραπεζών αλλά οι βασικοί μέτοχοι πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά στην ανακεφαλαιοποίηση καθώς δεν θα υπάρξουν χαριστικές διατάξεις για τους μεγαλομετόχους.
Η κεντρική ιδέα της προσέγγισης της Τρόικα είναι απλή, δεν θέλει το ελληνικό κράτος να αποκτήσει τον έλεγχο των τραπεζών αλλά δεν θέλει οι βασικοί μέτοχοι των τραπεζών να συνεχίζουν να απολαμβάνουν τα προνόμια του παρελθόντος.
Τι σημαίνει αυτό ότι τελικά το πακέτο που αφορά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα είναι ισορροπημένο και δεν θα υπάρχουν ρήτρες που να θεωρούνται ότι ευνοούν τους παλαιούς βασικούς μετόχους.
Με βάση ασφαλείς πληροφορίες μέχρι σήμερα οι εμπλεκόμενες πλευρές θα καταλήξουν σε συμφωνία για το ζήτημα του αναβαλλόμενου φόρου το οποίο αναμένεται να ωφελήσει κατά 4,2 με 4,8 δις ευρώ τις τράπεζες .
Δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα warrants ή put options καθώς οι τραπεζίτες ζητούν 5 (αρχικά ζητούσαν 7) αλλά δεν φαίνεται πιθανό να ξεπεράσουν τα 3 ή 4 warrants.
Ωστόσο το ζήτημα των warrants μάλλον είναι δευτερευούσης σημασίας.
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αν χρειαστούν τελικά 30 δις ευρώ νέα κεφάλαια και δοθούν 5 warrants και καλυφθεί και η ελάχιστη συμμετοχή αυτό σημαίνει ότι τώρα θα επενδύσουν 3 δις ευρώ και στο μέλλον θα πρέπει να βρουν επιπλέον 15 δις ευρώ για να ενεργοποιήσουν τα warrants ενώ είναι ασαφές που θα καταλήξει το υπόλοιπο 40% των κεφαλαίων που θα κατέχει το ΤΧΣ είτε μέσω μετοχών είτε μέσω άλλου μηχανισμού.
Παράλληλα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για τα CoCos τα οποία θα χρησιμοποιούνται ως εργαλεία κεφαλαιακής ενίσχυσης αλλά οι τραπεζίτες ζητούν να αντιστοιχούν στο 30% και φαίνεται ότι δεν θα αντιστοιχούν πάνω από 10% ή 15%.
Φως για τις αποτιμητικές ζημίες….
Το μείζον ζήτημα του τρόπου εμφάνισης και ανακεφαλαιοποίησης των αποτιμητικών ζημιών δηλαδή των ζημιών που προέρχονται από την Blackrock και τις ζημίες από τα νέα ομόλογα φαίνεται να επιλύεται ως προς το σκέλος του διαχωρισμού και όχι ως προς το σκέλος των τελικών επιλογών, της τελικής λύσης που θα δοθεί μετά τις εκλογές.
Δηλαδή έχουν συμφωνήσει οι ζημίες από το PSI+ να ανακεφαλαιοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο από τις ζημίες που προκύπτουν από τα νέα ομόλογα και την Blackrock.
Η απόφαση που λήφθηκε από το υπουργικό συμβούλιο το ελληνικό κράτος να εγγυηθεί τα νέα ομόλογα και όχι το EFSF μάλλον είναι φιάσκο.
Είναι απορίας άξιο πως το ελληνικό κράτος που επέβαλλε haircut στα ομόλογα θα εγγυηθεί για τα νέα ομόλογα όταν η παγκόσμια επενδυτική κοινότητα εκτιμά ότι θα υπάρξει και νέο haircut.
Θεωρητικά οι τράπεζες θα μπορέσουν να αποτιμήσουν στο 100 και όχι στις 20 μονάδες βάσης που διαπραγματεύονται τώρα τα νέα ομόλογα αλλά γεγονός είναι ότι η διαδικασία αυτή θα είναι έωλη και μόνιμα αμφισβητήσιμη.
Όταν οι πάντες πιστεύουν ότι θα υπάρξει και νέο haircut έχει καμία αξία η εγγύηση του κράτους που θα υλοποιήσει το haircut;
Τα κομβικής σημασίας ζητήματα
Στο τραπέζι των περίπλοκων διαπραγματεύσεων για τις τράπεζες βρίσκονται τα εξής βασικά θέματα.
1)Τρόπος αποτίμησης των αποτιμητικών ζημιών
Οι αποτιμητικές ζημίες δηλαδή αυτές που προέρχονται από την Blackrock ύψους 7- 8 δις και από τα νέα ομόλογα λόγω της κατάρρευσης των τιμών των ομολόγων ζημίες ύψους 9 δις να μην ανακεφαλαιοποιηθούν με κοινές μετοχές αλλά με άλλες μορφές άντλησης κεφαλαίων.
Οι εγγυήσεις που δίδονται από το κράτος στις τράπεζες στα νέα ομόλογα αγγλικού δικαίου δεν είναι σε καμία περίπτωση αξιόπιστες;
2)Οι τραπεζίτες έχουν ζητήσει η επιβάρυνση στα κεφάλαια από τις ζημίες λόγω PSI+ και Blackrock να είναι σε μετά φόρων βάση, να εφαρμοστεί ο αναβαλλόμενος φόρος. Αν αυτό συμβεί θα ωφεληθούν οι τράπεζες περίπου 4,2 με 4,8 δις ευρώ, δηλαδή περαιτέρω κεφαλαιακή ελάφρυνση. Για το ζήτημα αυτό φαίνεται ότι έχει υπάρξει συμφωνία.
3)Τα warrants ή put options να μην είναι 3 ή 4 που φέρεται να προτείνουν ορισμένοι αλλά σίγουρα 5 πέραν του 10% της ελάχιστης συμμετοχής. Το ποσοστό των ιδιωτών δυνητικά να φθάνει το 60%. Τα warrants ωστόσο μάλλον θα είναι 3 κατά το πιθανότερο ή 4 κατά το καλύτερο σενάριο.
4)Τα Cocos να μην είναι 10% ή 15% αλλά 20% στο σύνολο της ανακεφαλαιοποίησης. Τα CoCos θα αντιστοιχούν σε 3 με 6 δις ευρώ αν θα φθάσουν στο 10% με 20% της ανακεφαλαιοποίησης
5) Η νέα σημαντική παράμετρος που φαίνεται ότι αποδεχθεί η Τρόικα και δικαιολογημένα προφανώς είναι οι ενέργειες που θα υλοποιήσουν οι τράπεζες ώστε να βρουν κεφάλαια με ίδια μέσα από πωλήσεις θυγατρικών ή άλλων assets.
Είναι προφανές ότι κεφάλαια που θα μπορούσαν να αντλήσουν οι τράπεζες με ίδια μέσα είναι δυνητικά μπορεί να αντληθούν μπορεί και όχι.
Έτσι εξηγείται γιατί αυξάνονται οι κεφαλαιακές απαιτήσεις στις τράπεζες.
Π.χ. η Εθνική έχει την δυνατότητα να βρει 1 δις ευρώ από την πώληση του 20-25% της Finansbank.
Όμως η πώληση του 20% με 25% της Finansbank δεν είναι δεδομένη είναι πιθανή αλλά όχι δεδομένη.
Ως εκ τούτου δεν ήταν δυνατό να καταστρωθούν κεφαλαιακά σχέδια για τις τράπεζες με υποθέσεις ή με δυνητικά κεφάλαια.
Έτσι αποφασίστηκε οι τράπεζες να υλοποιήσουν μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου ώστε να πληρούν όχι πλέον το ελάχιστο 9% αλλά να διαθέτουν και capital buffer δηλαδή κεφαλαιακά αποθέματα.
Στο παράδειγμα της Εθνικής ανακοινώθηκε αρχικά ότι το ΤΧΣ θα καλύψει 6,9 δις ευρώ αμκ. Με βάση όλες τις ενδείξεις το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης της τράπεζας θα φθάσει τα 9,2 δις ευρώ.
Άρα το 10% της ελάχιστης συμμετοχής στην Εθνική είναι 920 εκατ ευρώ.
Για τις 4 μεγαλύτερες τράπεζες εφόσον το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών είναι 23,1 δις ευρώ θα φθάσει τα 2,3 δις ευρώ τα κεφάλαια που θα πρέπει να εισφέρουν οι παλαιοί μέτοχοι το 10% της ελάχιστης συμμετοχής.
Το επόμενο στάδιο
Αν καταφέρει να πωλήσει η Εθνική τράπεζα με βάση το παράδειγμα μας μετά την ανακεφαλαιοποίηση το 20% με 25% της Finansbank και συγκεντρώσει 1 δις ευρώ π.χ. τότε το 1 δις ευρώ θα το επιστρέψει στο ΤΧΣ.
Η Εθνική θα επιστρέψει 1 δις ευρώ (η τράπεζα υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να συγκεντρώσει 2 δις ευρώ ) θα τα επιστρέψει στο ΤΧΣ και θα επαναγοράσει μετοχές της.
Τα βασικά ζητήματα που γεννώνται είναι 2
α)Δεν επιτρέπει ο νόμος Αλογοσκούφη για τις προνομιούχες μετοχές επαναγορές ιδίων μετοχών
β)Αν επαναγοράσουν ίδιες μετοχές θα δημιουργούν μεγάλες συγκεντρώσεις κεφαλαίου αναξιοποίητες; Σημειώνεται ότι τα αποθέματα ιδίων μετοχών δεσμεύουν κεφάλαια.
Για την απαγόρευση επαναγοράς ιδίων μετοχών είναι ξεκάθαρο ότι θα υπάρξει τελικά τροποποίηση του νόμου και η τροποποίηση αυτή θα εμπεριέχεται στον πλαίσιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Εξετάστηκε η λύση πρώτα να αποπληρωθούν οι προνομιούχες μετοχές και εν συνεχεία το ΤΧΣ αλλά η Τρόικα έστειλε μήνυμα πρώτα το ΤΧΣ και το θέμα έκλεισε.
Όσον αφορά την συγκέντρωση κεφαλαίου στις ίδιες μετοχές είναι ένα ζήτημα.
Ωστόσο η τράπεζα θα μπορεί να πωλήσει σε στρατηγικούς επενδυτές ή να προχωρήσει σε στρατηγικές συμφωνίες με ανταλλαγές μετοχών.
Τα μεγάλα αποθέματα ιδίων μετοχών που θα δημιουργηθούν θα επιτρέψουν ακόμη και ανακατατάξεις στον κλάδο.
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών