Αρκετοί επιχειρηματίες εμφανίζονται μη συνεργάσιμοι με τις τράπεζες
Το θέμα των NPEs (Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια) που αγγίζουν τα 102,7 δισ. ευρώ, αποτελούν μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τις ελληνικές τράπεζες αλλα και για την οικονομία γενικότερα.
Οι τράπεζες βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τις επιχειρήσεις που έχουν NPEs, προκειμένου να βρεθεί η βέλτιστη λύση τόσο για το τραπεζικό σύστημα όσο και για τις επιχειρήσεις.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ένα από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες στις διαβουλεύσεις με τους επιχειρηματίες για την λύση στο θέμα των NPEs είναι ότι αρκετοί δεν είναι συνεργάσιμοι, ενώ παράλληλα υπάρχει πληθώρα επιχειρηματίων οι οποίοι ενώ διαθέτουν προσωπική περιουσία, παρόλα αυτά δεν αποπληρώνουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις εκμεταλλευόμενοι "παραθυράκια" του νόμου.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της επιχείρησης Lakitiras στην Κω, που έχει τα ξενοδοχεία Lakitiras Suites και Helona Resort.
Για τη συγκεριμένη περίπτωση η Eurobank προσέφυγε στη δικαισοσύνη και διακαιώθηκε.
Αναλυτικότερα η δικαστική απόφαση ήρθε να αλλάξει το τοπίο, δικαιώνοντας τις Τράπεζες που είχαν προσφύγει.
Η εν λόγω απόφαση αναγνώρισε μεταξύ άλλων όχι μόνο την έλλειψη πραγματικής βούλησης των φορέων για την εξεύρεση μιας ρεαλιστικής, βιώσιμης και ισόρροπης λύσης αλλά και τα οφέλη της εκποίησης των ξενοδοχειακών μονάδων της εν λειτουργία, που ως βασικό στόχο έχει την βελτιστοποίηση της αξίας των υπό εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, την ελαχιστοποίηση της ζημιάς για το σύνολο των πιστωτών της εν λόγω επιχείρησης, την διατήρηση των θέσεων εργασίας και εν τέλει την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκποίησης «χωρίς να ανοίξει μύτη».
Στην τοπική αγορά έγινε γνωστό μάλιστα ότι λίγες ημέρες από την έκδοση της απόφασης, εγκαταστάθηκε ήδη εκκαθαριστής στην επιχείρηση, αναλαμβάνοντας την διοίκηση της για όσο διάστημα απαιτηθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η πώληση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας εν λειτουργία, μέσω ανοικτής και διαφανούς διαγωνιστικής διαδικασίας που ο ίδιος ο εκκαθαριστής θα τελέσει πιθανώς στις αρχές του 2018.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρία Lakitiras χρωστούσε περίπου 40 εκατ. ευρώ και ενώ είχε βρεθεί αγοραστής που προσέφερε 55 εκατ. ευρώ, ο ιδιοκτήτης της εςταιρίας δεν ήθελε να την πουλήσει, με αποτέλεσμα μετά τη διακστική απόφαση να τα χάσει όλα αφού μπήκε εκκαθαριστής.
Σύμφωνα με τα ευρήματα που προέκυψαν από τους διαχειριστικούς Ελέγχους τα τελευταία δύο έτη, και για τα οποία έχουν ενημερωθεί οι Αρμόδιες Αρχές, προκύπτει η ανάγκη διερεύνησης των ευθυνών των Διοικήσεων ανωνύμων εταιρειών, λογιστών, ελεγκτών και τραπεζικών στελεχών.
Ποια όμως είναι τα 8 σημεία που αποδεικνύουν την ανάγκη διερεύνησης των ευθυνών:
1) Μια ανώνυμη εταιρεία θέλοντας να φοροδιαφύγει ενδέχεται να καταβάλει σημαντικά ποσά σε μετρητά και όχι μέσω του τραπεζικού συστήματος, με μορφή αναλήψεων από το Ταμείο, σε μετόχους κατά παράβαση του άρθρου 23α και 24 του ΚΝ 2190/1920 ή τρίτους χωρίς να εκδίδονται τα νόμιμα παραστατικά ώστε να μην πληρώνονται οι σχετικοί φόροι (Ν 1608/1950 περί Καταχραστών του Δημοσίου Χρήματος).
2) Εν συνεχεία λόγω του ότι δεν υπάρχουν τα νόμιμα παραστατικά το λογιστικό υπόλοιπο του ταμείου μετρητών της εταιρείας εμφανίζεται εξαιρετικά διογκωμένο.
Εάν υπήρχαν τα νόμιμα παραστατικά τα εν λόγω κονδύλια θα εμφανίζονταν αφαιρετικά του Ταμείου ως πληρωμές και αυξητικά των εξόδων της Κατάστασης Αποτελεσμάτων της εταιρείας και ως εκ τούτου δεν θα υπήρχε λόγος για διόγκωση του Ταμείου μετρητών.
3) Πιθανώς και με υποδείξεις φοροτεχνικών συμβούλων (καθώς η πρακτική αυτή απαιτεί επαρκή φορολογιστική γνώση) και προκειμένου να μην κινηθούν υποψίες στις αρχές (αν και είναι ξεκάθαρες οι τακτικές αυτές και θα έπρεπε οι Αρχές να εξέταζαν όλες τις εταιρείες με αντίστοιχους υψηλού κινδύνου λογαριασμούς) οι Διοικήσεις των εταιρειών αυτών μεταφέρουν τα ποσά που έχουν διοχετεύσει σε Εγκληματικές Δραστηριότητες του Ν 3691/2008 (Φοροδιαφυγή, κλπ) από το λογαριασμό 38.00 "Ταμείο σε μετρητά" σε λογαριασμούς όπως Συμμετοχές σε συνδεδεμένες ή λοιπές επιχειρήσεις, Χρεώστες Διάφοροι κλπ οι οποίοι όμως είναι χωρίς αντίκρισμα και δεν αποτελούν πραγματικές απαιτήσεις οι οποίες να στηρίζονται σε νόμιμα παραστατικά όπως συμβάσεις απόκτησης θυγατρικών βάσει αξιόπιστων αποτιμήσεων, συμβάσεις δανεισμού όχι κατά παράβαση των αυστηρών απαγορεύσεων του άρθρου 23α του ΚΝ 2190/1920 κλπ.
Για το λόγο αυτό εάν κάποιος (εφοριακός ή ελεγκτής) αναζητήσει τα σχετικά παραστατικά των συμμετοχών σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις ή τους χρεώστες συνηθίζεται να μην του προσκομίζουν κανένα στοιχείο.
Επίσης, σε περίπτωση ελέγχου σε αυτές τις περιπτώσεις οι διοικήσεις των εταιρειών δημιουργούν παρακωλύσεις και καθυστερήσεις στους ελεγκτές για να κερδίσουν χρόνο.
4) Οι λογιστές των εταιρειών αυτών που πιθανώς έχουν υποδείξει και την τεχνική αυτή, με ανταλλάγματα ενδεχομένως δέχονται να υπογράψουν έναντι των αρχών τους σχετικούς Ισολογισμούς χωρίς να αναφέρουν το παραμικρό για την απάτη και την εικονικότητα των λογαριασμών αυτών και χωρίς να υποβάλλουν στην αρμόδια αρχή για το Ξέπλυμα το Χρήματος τις προβλεπόμενες αναφορές του άρθρου 26 του Ν 3691/2008.
5) Επίσης, εάν οι εταιρείες αυτές ελέγχονται από Ελεγκτές του άρθρου 36 και 36α του ΚΝ 2190/1920 ενδεχομένως και εις γνώση των ελεγκτών, αυτοί υπογράφουν ελλιπείς παρατηρήσεις κατά παράβαση της Ελληνικής Νομοθεσίες περί υποχρεωτικών ελέγχων ώστε να μη γίνεται ξεκάθαρα γνωστό ότι τα κονδύλια αυτά αντιπροσωπεύουν παράνομες πληρωμές Εγκληματικών Δραστηριοτήτων του Ν 3691/2008 περί Ξεπλύματος αλλά απλώς ο Ορκωτός Ελεγκτής αναφέρει ότι αδυνατεί να επιβεβαιώσει τα υπόλοιπα των εν λόγω λογαριασμών και μόνο το οποίο δεν επαρκή.
Οι ελεγκτές οφείλουμε να περιλαμβάνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις μια πολύ πιο σοβαρή αναφορά περί περιορισμού του ελέγχου μας καθώς και να ενημερώσουμε τις εισαγγελικές αρχές για την παράβαση του εδαφίου γ παρ 1 του άρθρου 63 του ΚΝ 2190/1920 από τις Διοικήσεις των παρανομούντων εταιρειών αν δεν μας παρείχαν τα απαιτούμενα στοιχεία που ζητήσαμε για τον έλεγχο μας και τελικά αδυνατούμε να εκφέρουμε γνώμη για σημαντικά κονδύλια.
6) Σκοπός όλων είναι να διοχετευθούν τα κονδύλια είτε κατά παράβαση του άρθρου 23α και 24 του ΚΝ 2190/1920 σε μετόχους και μέλη Διοίκησης οι οποίοι και τα καταχράζονται παράνομα και αφορολόγητα είτε εικονικά σε εταιρείες κυρίως ετερόρρυθμες ή ομόρρυθμες με βιβλία Β κατηγορίας όπου οι έλεγχοι δεν είναι εντατικοί και από εκεί εν συνεχεία να διοχετευθούν στους μετόχους και διοικήσεις ή άλλες εγκληματικές δραστηριότητες χωρίς να καταβληθούν οι προβλεπόμενοι φόροι.
Εν συνεχεία με την ελπίδα ότι οι εμπλεκόμενες εταιρείες θα ενταχθούν σε κάποια φορολογική περαίωση ή θα παρέλθει ο χρόνος παραγραφής προσδοκούν όλοι οι εμπλεκόμενοι, οι παράνομες συναλλαγές να εξαφανιστούν χωρίς να καταβληθεί ούτε ένα Ευρώ φόρος.
Σημειωτέον ότι τυχόν διαγραφή των ποσών αυτών επενδύσεων ή απαιτήσεων με παράλληλη αναμόρφωση της δήλωσης εισοδήματος των εταιρειών αυτών δεν επιφέρει πληρωμή φόρων.
Για παράδειγμα αν μια εταιρεία δεν έχει κανένα άλλο στοιχείο στην κατάσταση αποτελεσμάτων της προς φορολόγηση εκτός της ζημιάς από διαγραφή "επισφαλών απαιτήσεων" και αναμορφώσει μια τέτοια δαπάνη αυτό δεν θα επιφέρει καμία πληρωμή φόρου!
Άρα η αναμόρφωση και μόνο δεν αρκεί αλλά πρέπει να αναφέρεται στις Φορολογικές Αρχές ποιος εισέπραξε τα χρήματα που διακινήθηκαν ώστε η εφορία να φορολογήσει αυτόν για την προσαύξηση της περιουσίας του, κάτι που οι εμπλεκόμενοι δεν πράττουν.
Δυστυχώς στις περιπτώσεις αυτές οι εταιρείες διαγράφουν τα σχετικά ποσά, αναμορφώνουν αλλά ποτέ δεν ενημερώνουν τις εφορίες για το ποιος είναι ο ωφελούμενος με τις συναλλαγές μαύρου χρήματος με αποτέλεσμα να μην καταβάλλεται από κανέναν φόρος.
7) Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει το ισχυρότατο ενδεχόμενο οι τράπεζες εν γνώση τους να δάνειζαν σημαντικά ποσά σε παρανομούσες εταιρείες, που είχαν ήδη πριν την έγκριση χορήγησης των δανείων διοχετεύσει ή διοχέτευσαν τα δανεισμένα ποσά των δανείων μετέπειτα, σε Εγκληματικές Δραστηριότητες, αλλά οι τράπεζες δεν έπραξαν το παραμικρό ως όφειλαν βάσει των εσωτερικών διαδικασιών και των δανειακών συμβάσεων για τη διερεύνηση των εικονικών λογαριασμών ίσως γιατί ενδεχομένως να υπήρξαν και εκεί ανταλλάγματα κατά τη διαδικασίας έγκρισής και παρακολούθησης των δανείων.
8) Τέλος, λόγω της εικονικότητας των συναλλαγών αυτών και επειδή στην ουσία δεν υπάρχουν επενδύσεις σε θυγατρικές, λοιπές επιχειρήσεις ή χρεώστες διαφόρους, οι εταιρείες που εμφανίζουν τους εικονικούς λογιστικούς λογαριασμούς συνήθως δεν έχουν καθόλου έσοδα από αυτές τις συναλλαγές όπως έσοδα συμμετοχών μερισμάτων κλπ και δεν συντάσσουν ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις κατά παράβαση του ΚΝ 2190/1920.
Ποιες άλλες παραβιάσεις εντοπίστηκαν
Οι διοικήσεις και οι εμπλεκόμενοι μέτοχοι των παρανομούντων εταιρειών, σύμφωνα με τα όσα εντοπίστηκαν από τους διαχειριστικούς ελέγχους, έχουν ευθύνη εκτός των άλλων:
- για παραβιάσεις σύννομης σύνταξης οικονομικών καταστάσεων του ΚΝ 2190/1920 λόγω εικονικών μαύρων ταμείων, εικονικών επενδύσεων σε συνδεδεμένες και λοιπές επιχειρήσεις ή κατά παράβαση του άρθρου 23α και 24 του ΚΝ 2190/1920 παροχή παράνομων πιστώσεων σε μέλη ΔΣ, διοίκησης ή μετόχους
- Κατάχρησης δανεισμένων κονδυλίων
- Κατάχρησης Δημοσίου Εσόδου και Χρήματος (Ν 1608/1950) λόγω μη απόδοση φόρων
- Ξεπλύματος Χρήματος του Ν 3691/2008 και ίσως και Χρηματοδότησης της τρομοκρατίας εάν δεν μπορούν να αποδείξουν ότι δεν διοχέτευσαν τα κονδύλια σε τρομοκρατικές οργανώσεις
σύστασης και διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης κλπ
Αξίζει τέλος να σημειωθεί εδώ ότι των ευθυνών δεν απαλάσσονται και αρμόδιες αρχές, καθώς τα Τμήματα Ανωνύμων Εταιρειών των Διευθύνσεων Ανάπτυξης των Περιφερειών δεν είχαν ελέγξει επαρκώς τις παραβιάσεις, δεν είχαν ανακαλέσει τις άδειες λειτουργίας και δεν είχαν καταλογίσει τα πρόστιμα και τις ποινές που προβλέπονται.
Επίσης, οι Αρμόδιες Φορολογικές αρχές κάθε χρόνο λαμβάνουν μαζί με τη δήλωση φόρου εισοδήματος και αντίγραφο του Ισολογισμού και της Κατάστασης Αποτελεσμάτων των εταιρειών στους οποίους εμφανίζονται οι σχετικοί υψηλού κινδύνου λογαριασμοί.
www.bankingnews.gr
Οι τράπεζες βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τις επιχειρήσεις που έχουν NPEs, προκειμένου να βρεθεί η βέλτιστη λύση τόσο για το τραπεζικό σύστημα όσο και για τις επιχειρήσεις.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ένα από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες στις διαβουλεύσεις με τους επιχειρηματίες για την λύση στο θέμα των NPEs είναι ότι αρκετοί δεν είναι συνεργάσιμοι, ενώ παράλληλα υπάρχει πληθώρα επιχειρηματίων οι οποίοι ενώ διαθέτουν προσωπική περιουσία, παρόλα αυτά δεν αποπληρώνουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις εκμεταλλευόμενοι "παραθυράκια" του νόμου.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της επιχείρησης Lakitiras στην Κω, που έχει τα ξενοδοχεία Lakitiras Suites και Helona Resort.
Για τη συγκεριμένη περίπτωση η Eurobank προσέφυγε στη δικαισοσύνη και διακαιώθηκε.
Αναλυτικότερα η δικαστική απόφαση ήρθε να αλλάξει το τοπίο, δικαιώνοντας τις Τράπεζες που είχαν προσφύγει.
Η εν λόγω απόφαση αναγνώρισε μεταξύ άλλων όχι μόνο την έλλειψη πραγματικής βούλησης των φορέων για την εξεύρεση μιας ρεαλιστικής, βιώσιμης και ισόρροπης λύσης αλλά και τα οφέλη της εκποίησης των ξενοδοχειακών μονάδων της εν λειτουργία, που ως βασικό στόχο έχει την βελτιστοποίηση της αξίας των υπό εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, την ελαχιστοποίηση της ζημιάς για το σύνολο των πιστωτών της εν λόγω επιχείρησης, την διατήρηση των θέσεων εργασίας και εν τέλει την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκποίησης «χωρίς να ανοίξει μύτη».
Στην τοπική αγορά έγινε γνωστό μάλιστα ότι λίγες ημέρες από την έκδοση της απόφασης, εγκαταστάθηκε ήδη εκκαθαριστής στην επιχείρηση, αναλαμβάνοντας την διοίκηση της για όσο διάστημα απαιτηθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η πώληση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας εν λειτουργία, μέσω ανοικτής και διαφανούς διαγωνιστικής διαδικασίας που ο ίδιος ο εκκαθαριστής θα τελέσει πιθανώς στις αρχές του 2018.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρία Lakitiras χρωστούσε περίπου 40 εκατ. ευρώ και ενώ είχε βρεθεί αγοραστής που προσέφερε 55 εκατ. ευρώ, ο ιδιοκτήτης της εςταιρίας δεν ήθελε να την πουλήσει, με αποτέλεσμα μετά τη διακστική απόφαση να τα χάσει όλα αφού μπήκε εκκαθαριστής.
Σύμφωνα με τα ευρήματα που προέκυψαν από τους διαχειριστικούς Ελέγχους τα τελευταία δύο έτη, και για τα οποία έχουν ενημερωθεί οι Αρμόδιες Αρχές, προκύπτει η ανάγκη διερεύνησης των ευθυνών των Διοικήσεων ανωνύμων εταιρειών, λογιστών, ελεγκτών και τραπεζικών στελεχών.
Ποια όμως είναι τα 8 σημεία που αποδεικνύουν την ανάγκη διερεύνησης των ευθυνών:
1) Μια ανώνυμη εταιρεία θέλοντας να φοροδιαφύγει ενδέχεται να καταβάλει σημαντικά ποσά σε μετρητά και όχι μέσω του τραπεζικού συστήματος, με μορφή αναλήψεων από το Ταμείο, σε μετόχους κατά παράβαση του άρθρου 23α και 24 του ΚΝ 2190/1920 ή τρίτους χωρίς να εκδίδονται τα νόμιμα παραστατικά ώστε να μην πληρώνονται οι σχετικοί φόροι (Ν 1608/1950 περί Καταχραστών του Δημοσίου Χρήματος).
2) Εν συνεχεία λόγω του ότι δεν υπάρχουν τα νόμιμα παραστατικά το λογιστικό υπόλοιπο του ταμείου μετρητών της εταιρείας εμφανίζεται εξαιρετικά διογκωμένο.
Εάν υπήρχαν τα νόμιμα παραστατικά τα εν λόγω κονδύλια θα εμφανίζονταν αφαιρετικά του Ταμείου ως πληρωμές και αυξητικά των εξόδων της Κατάστασης Αποτελεσμάτων της εταιρείας και ως εκ τούτου δεν θα υπήρχε λόγος για διόγκωση του Ταμείου μετρητών.
3) Πιθανώς και με υποδείξεις φοροτεχνικών συμβούλων (καθώς η πρακτική αυτή απαιτεί επαρκή φορολογιστική γνώση) και προκειμένου να μην κινηθούν υποψίες στις αρχές (αν και είναι ξεκάθαρες οι τακτικές αυτές και θα έπρεπε οι Αρχές να εξέταζαν όλες τις εταιρείες με αντίστοιχους υψηλού κινδύνου λογαριασμούς) οι Διοικήσεις των εταιρειών αυτών μεταφέρουν τα ποσά που έχουν διοχετεύσει σε Εγκληματικές Δραστηριότητες του Ν 3691/2008 (Φοροδιαφυγή, κλπ) από το λογαριασμό 38.00 "Ταμείο σε μετρητά" σε λογαριασμούς όπως Συμμετοχές σε συνδεδεμένες ή λοιπές επιχειρήσεις, Χρεώστες Διάφοροι κλπ οι οποίοι όμως είναι χωρίς αντίκρισμα και δεν αποτελούν πραγματικές απαιτήσεις οι οποίες να στηρίζονται σε νόμιμα παραστατικά όπως συμβάσεις απόκτησης θυγατρικών βάσει αξιόπιστων αποτιμήσεων, συμβάσεις δανεισμού όχι κατά παράβαση των αυστηρών απαγορεύσεων του άρθρου 23α του ΚΝ 2190/1920 κλπ.
Για το λόγο αυτό εάν κάποιος (εφοριακός ή ελεγκτής) αναζητήσει τα σχετικά παραστατικά των συμμετοχών σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις ή τους χρεώστες συνηθίζεται να μην του προσκομίζουν κανένα στοιχείο.
Επίσης, σε περίπτωση ελέγχου σε αυτές τις περιπτώσεις οι διοικήσεις των εταιρειών δημιουργούν παρακωλύσεις και καθυστερήσεις στους ελεγκτές για να κερδίσουν χρόνο.
4) Οι λογιστές των εταιρειών αυτών που πιθανώς έχουν υποδείξει και την τεχνική αυτή, με ανταλλάγματα ενδεχομένως δέχονται να υπογράψουν έναντι των αρχών τους σχετικούς Ισολογισμούς χωρίς να αναφέρουν το παραμικρό για την απάτη και την εικονικότητα των λογαριασμών αυτών και χωρίς να υποβάλλουν στην αρμόδια αρχή για το Ξέπλυμα το Χρήματος τις προβλεπόμενες αναφορές του άρθρου 26 του Ν 3691/2008.
5) Επίσης, εάν οι εταιρείες αυτές ελέγχονται από Ελεγκτές του άρθρου 36 και 36α του ΚΝ 2190/1920 ενδεχομένως και εις γνώση των ελεγκτών, αυτοί υπογράφουν ελλιπείς παρατηρήσεις κατά παράβαση της Ελληνικής Νομοθεσίες περί υποχρεωτικών ελέγχων ώστε να μη γίνεται ξεκάθαρα γνωστό ότι τα κονδύλια αυτά αντιπροσωπεύουν παράνομες πληρωμές Εγκληματικών Δραστηριοτήτων του Ν 3691/2008 περί Ξεπλύματος αλλά απλώς ο Ορκωτός Ελεγκτής αναφέρει ότι αδυνατεί να επιβεβαιώσει τα υπόλοιπα των εν λόγω λογαριασμών και μόνο το οποίο δεν επαρκή.
Οι ελεγκτές οφείλουμε να περιλαμβάνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις μια πολύ πιο σοβαρή αναφορά περί περιορισμού του ελέγχου μας καθώς και να ενημερώσουμε τις εισαγγελικές αρχές για την παράβαση του εδαφίου γ παρ 1 του άρθρου 63 του ΚΝ 2190/1920 από τις Διοικήσεις των παρανομούντων εταιρειών αν δεν μας παρείχαν τα απαιτούμενα στοιχεία που ζητήσαμε για τον έλεγχο μας και τελικά αδυνατούμε να εκφέρουμε γνώμη για σημαντικά κονδύλια.
6) Σκοπός όλων είναι να διοχετευθούν τα κονδύλια είτε κατά παράβαση του άρθρου 23α και 24 του ΚΝ 2190/1920 σε μετόχους και μέλη Διοίκησης οι οποίοι και τα καταχράζονται παράνομα και αφορολόγητα είτε εικονικά σε εταιρείες κυρίως ετερόρρυθμες ή ομόρρυθμες με βιβλία Β κατηγορίας όπου οι έλεγχοι δεν είναι εντατικοί και από εκεί εν συνεχεία να διοχετευθούν στους μετόχους και διοικήσεις ή άλλες εγκληματικές δραστηριότητες χωρίς να καταβληθούν οι προβλεπόμενοι φόροι.
Εν συνεχεία με την ελπίδα ότι οι εμπλεκόμενες εταιρείες θα ενταχθούν σε κάποια φορολογική περαίωση ή θα παρέλθει ο χρόνος παραγραφής προσδοκούν όλοι οι εμπλεκόμενοι, οι παράνομες συναλλαγές να εξαφανιστούν χωρίς να καταβληθεί ούτε ένα Ευρώ φόρος.
Σημειωτέον ότι τυχόν διαγραφή των ποσών αυτών επενδύσεων ή απαιτήσεων με παράλληλη αναμόρφωση της δήλωσης εισοδήματος των εταιρειών αυτών δεν επιφέρει πληρωμή φόρων.
Για παράδειγμα αν μια εταιρεία δεν έχει κανένα άλλο στοιχείο στην κατάσταση αποτελεσμάτων της προς φορολόγηση εκτός της ζημιάς από διαγραφή "επισφαλών απαιτήσεων" και αναμορφώσει μια τέτοια δαπάνη αυτό δεν θα επιφέρει καμία πληρωμή φόρου!
Άρα η αναμόρφωση και μόνο δεν αρκεί αλλά πρέπει να αναφέρεται στις Φορολογικές Αρχές ποιος εισέπραξε τα χρήματα που διακινήθηκαν ώστε η εφορία να φορολογήσει αυτόν για την προσαύξηση της περιουσίας του, κάτι που οι εμπλεκόμενοι δεν πράττουν.
Δυστυχώς στις περιπτώσεις αυτές οι εταιρείες διαγράφουν τα σχετικά ποσά, αναμορφώνουν αλλά ποτέ δεν ενημερώνουν τις εφορίες για το ποιος είναι ο ωφελούμενος με τις συναλλαγές μαύρου χρήματος με αποτέλεσμα να μην καταβάλλεται από κανέναν φόρος.
7) Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει το ισχυρότατο ενδεχόμενο οι τράπεζες εν γνώση τους να δάνειζαν σημαντικά ποσά σε παρανομούσες εταιρείες, που είχαν ήδη πριν την έγκριση χορήγησης των δανείων διοχετεύσει ή διοχέτευσαν τα δανεισμένα ποσά των δανείων μετέπειτα, σε Εγκληματικές Δραστηριότητες, αλλά οι τράπεζες δεν έπραξαν το παραμικρό ως όφειλαν βάσει των εσωτερικών διαδικασιών και των δανειακών συμβάσεων για τη διερεύνηση των εικονικών λογαριασμών ίσως γιατί ενδεχομένως να υπήρξαν και εκεί ανταλλάγματα κατά τη διαδικασίας έγκρισής και παρακολούθησης των δανείων.
8) Τέλος, λόγω της εικονικότητας των συναλλαγών αυτών και επειδή στην ουσία δεν υπάρχουν επενδύσεις σε θυγατρικές, λοιπές επιχειρήσεις ή χρεώστες διαφόρους, οι εταιρείες που εμφανίζουν τους εικονικούς λογιστικούς λογαριασμούς συνήθως δεν έχουν καθόλου έσοδα από αυτές τις συναλλαγές όπως έσοδα συμμετοχών μερισμάτων κλπ και δεν συντάσσουν ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις κατά παράβαση του ΚΝ 2190/1920.
Ποιες άλλες παραβιάσεις εντοπίστηκαν
Οι διοικήσεις και οι εμπλεκόμενοι μέτοχοι των παρανομούντων εταιρειών, σύμφωνα με τα όσα εντοπίστηκαν από τους διαχειριστικούς ελέγχους, έχουν ευθύνη εκτός των άλλων:
- για παραβιάσεις σύννομης σύνταξης οικονομικών καταστάσεων του ΚΝ 2190/1920 λόγω εικονικών μαύρων ταμείων, εικονικών επενδύσεων σε συνδεδεμένες και λοιπές επιχειρήσεις ή κατά παράβαση του άρθρου 23α και 24 του ΚΝ 2190/1920 παροχή παράνομων πιστώσεων σε μέλη ΔΣ, διοίκησης ή μετόχους
- Κατάχρησης δανεισμένων κονδυλίων
- Κατάχρησης Δημοσίου Εσόδου και Χρήματος (Ν 1608/1950) λόγω μη απόδοση φόρων
- Ξεπλύματος Χρήματος του Ν 3691/2008 και ίσως και Χρηματοδότησης της τρομοκρατίας εάν δεν μπορούν να αποδείξουν ότι δεν διοχέτευσαν τα κονδύλια σε τρομοκρατικές οργανώσεις
σύστασης και διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης κλπ
Αξίζει τέλος να σημειωθεί εδώ ότι των ευθυνών δεν απαλάσσονται και αρμόδιες αρχές, καθώς τα Τμήματα Ανωνύμων Εταιρειών των Διευθύνσεων Ανάπτυξης των Περιφερειών δεν είχαν ελέγξει επαρκώς τις παραβιάσεις, δεν είχαν ανακαλέσει τις άδειες λειτουργίας και δεν είχαν καταλογίσει τα πρόστιμα και τις ποινές που προβλέπονται.
Επίσης, οι Αρμόδιες Φορολογικές αρχές κάθε χρόνο λαμβάνουν μαζί με τη δήλωση φόρου εισοδήματος και αντίγραφο του Ισολογισμού και της Κατάστασης Αποτελεσμάτων των εταιρειών στους οποίους εμφανίζονται οι σχετικοί υψηλού κινδύνου λογαριασμοί.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών