Η κυβέρνηση θέλει καλό κλίμα στην αγορά ομολόγων και θα πάρει λογιστική βελτίωση
Μετά από τις εντυπωσιακές κυβιστήσεις της πρώτης φοράς Αριστερά η κυβέρνηση…συνειδητοποίησε ότι ο δρόμος της φιλελεύθερης οικονομίας είναι η επάνοδος στην ομαλότητα.
Το χρηματιστήριο και οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν τους δύο βασικούς πυλώνες της φιλελεύθερης προσέγγισης για την οικονομία στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ το πρώην αριστερό κόμμα έχει πλέον αποδεχθεί.
Ο ιδεολογικός εκφυλισμός του ΣΥΡΙΖΑ όμως δεν είναι το αντικείμενο της παρούσας ανάλυσης αλλά πως η κυβέρνηση θα επιδιώξει να δημιουργήσει θετικό κλίμα στις μετοχές και το χρηματιστήριο αλλά και στα ομόλογα και να προωθήσει τις ιδιωτικοποιήσεις ώστε να αναθερμάνει το επενδυτικό ενδιαφέρον αλλά υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πάρει στασιμότητα και placement με discount ενώ η οικονομία να κινηθεί με ρυθμό βραδύτερο του αναμενόμενου να μην επιβεβαιωθεί δηλαδή το σενάριο της εκτίναξης της οικονομίας ή ακόμη πιο απλά δεν θα επιβεβαιωθεί το σενάριο της Ιρλανδίας.
Όπως και η προηγούμενη διακυβέρνηση Σαμαρά το 2014 έχτισε την μεσοβραχυχρόνια πολιτικής της πάνω στο τρίπτυχο ανάκαμψης χρηματιστηρίου και βελτίωσης αγοράς ομολόγων, επάνοδος της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ιδιωτικοποιήσεις.
Την ίδια ακριβώς στρατηγική ακολουθεί και ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ, έχουν κατανοήσει ότι χρηματιστήριο και ομόλογα πρέπει να ανακάμψουν για να βελτιώσουν την επενδυτική ψυχολογία, να προωθηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις και όλα αυτά να συνδράμουν στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Το σενάριο αυτό προφανώς είναι το βέλτιστο για την οικονομία αλλά υπάρχουν ορισμένοι βασικοί και αντικειμενικοί λόγοι που δεν θα ευνοήσουν τα σχέδια για αλλαγή σελίδας.
Το 2017 θα είναι καλύτερη χρονιά αλλά όχι τόσο καλή όσο προσδοκά η κυβέρνηση.
Η ελληνική κυβέρνηση με non paper προσπαθεί να χτίσει την πολιτικής της προπαγάνδα ότι η 7μηνη διαπραγμάτευση ήταν επιτυχής.
Όμως λησμόνησαν να αναφέρουν ότι 16 μήνες διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ συνέβησαν τα εξής
Οι καταθέσεις σημείωσαν πτώση -42 δισεκ. ευρώ
Το ΑΕΠ μειώθηκε 1,5 δισεκ. στα 176 δισεκ.
Το ΤΧΣ έχασε 39 δισεκ. ευρώ σε κεφάλαιο και funding gap
Η Ελλάδα υποχρεώθηκε να συρθεί σε τρίτο μνημόνιο και νέο δάνειο 86 δισεκ.
Τα NPLs και NPEs των τραπεζών εκτινάχθηκαν στα 116,4 δισεκ.
Επιβλήθηκαν capital controls από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και όχι την ΕΚΤ
Δηλαδή σωρευτική ζημία περίπου 100 δισεκ.
Η ζημία αυτή δεν μπορεί να αναπληρωθεί υπό οποιαδήποτε σενάριο ακόμη και σε ένα ακραία θετικό σενάριο οπότε πρέπει να δούμε τι μπορεί να κερδίσει η ελληνική κυβέρνηση σε βάθος 18 μηνών.
Στην παραδοχή μας λαμβάνεται υπόψη ότι έως το τέλος του 2017 δεν θα υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις που αποτελεί αισιόδοξο σενάριο για την κυβέρνηση.
Ας δούμε ορισμένα δεδομένα.
Η κυβέρνηση θέλει καλό κλίμα στην αγορά ομολόγων και θα πάρει λογιστική βελτίωση
Είναι αληθές ότι το τελευταίο διάστημα το ρίσκο χώρας έχει βελτιωθεί και αυτό αποτυπώνεται σε CDS και αποδόσεις ομολόγων.
Όταν οι αποδόσεις υποχωρούν και οι τιμές ενισχύονται, είναι θετική εξέλιξη γιατί μειώνεται το κόστος δανεισμού.
Η Αργεντινή αυτή η κατατρεγμένη χώρα έχει απόδοση στο 10ετές ομόλογο της 2,84% προφανώς ρεκόρ για τα δεδομένα της Αργεντινής….
Η Ιρλανδία που βγήκε πρώτη από το μνημόνιο έχει απόδοση στο 10ετές 0,73%.
Η Πορτογαλία που ίσως βρίσκεται πιο κοντά στα μεγέθη της Ελλάδος εμφανίζει απόδοση στο 10ετές 3,18%.
Η Ισλανδία μια χώρα που χρεοκόπησε, ανακάμπτει και ακόμη διατηρεί capital controls εμφανίζει απόδοση 5,85%.
Η Κύπρος που βγήκε από το μνημόνιο και ήρε τα capital controls εμφανίζει απόδοση 3,48% στο 10ετές ομόλογο.
Η Ελλάδα που θα διατηρήσει το μνημόνιο έως το 2018 εμφανίζει απόδοση 7,30%.
Το ελληνικό 10ετές ομόλογο θα μπορούσε σε πρώτη φάση να υποχωρήσει έως το 6,5% και με την ποσοτική χαλάρωση στο 5% με 5,5%.
Τα ελληνικά ομόλογα πρέπει να εμφανίζουν discount ως προς τις τιμές έναντι των Πορτογαλικών και Κυπριακών.
Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης θα καθυστερήσει για τις αρχές του 2017 καθώς η ΕΚΤ θέλει πρώτα να αξιολογήσει την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους
Οι αναφορές ότι τον Ιούλιο θα δοθεί η ποσοτική χαλάρωση είναι προσδοκία που θα διαψευστεί.
Όμως ακόμη και στο παράδειγμα της ένταξης στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων το 5% με 5,5% στην 10ετία δεν επιτρέπει την έξοδο στις αγορές.
Είναι πιθανό να υπάρξει πίεση πριν τον Ιούλιο του 2017 να εκδοθεί ομόλογο ώστε να αποπληρωθεί το πρώην 3ετές 2,5 δισεκ. του Ιουλίου του 2017.
Στο οικονομικό επιτελείο υπάρχει προβληματισμός για την έκδοση αυτή.
Το ρίσκο χώρας θα μειωθεί μεν στο 5% στην 10ετία αλλά η βελτίωση αυτή δεν θα αλλάξει βασικούς αριθμοδείκτες άπαξ και η Ελλάδα δεν βγαίνει ακόμη στις αγορές.
Συν τοις άλλοις θα ήταν αδιανόητο ο ESM να δανείζει π.χ. στο 1% ή 0,90% και η Ελλάδα να δανειστεί από τις αγορές στο 3,5% π.χ. σε νέα έκδοση 3ετούς ομολόγου.
Η ποσοτική χαλάρωση θα βελτιώσει το προφίλ επιτοκιακού ρίσκου στις τράπεζες που θα αντικαθιστούν και θα μειώνουν το ELA π.χ. με καλυμμένες ομολογίες και άλλες εκδόσεις.
Η αγορά ομολόγων δεν θα δώσει τους καρπούς που επιθυμεί η κυβέρνηση θα δημιουργήσει ένα προσωρινό κλίμα, μια προσωρινή συγκυρία στην αγορά αλλά το όφελος θα αργήσει να καταγραφεί στους αριθμοδείκτες.
Θα πρόκειται για μια λογιστική βελτίωση της αγοράς ομολόγων.
Η κυβέρνηση θέλει βελτίωση στο χρηματιστήριο και στις μετοχές και θα πάρει μια φούσκα
Το χρηματιστήριο ήταν και θα παραμείνει ο πιο άμεσος παλμογράφος των οικονομικών αποφάσεων μιας χώρας.
Το ελληνικό χρηματιστήριο μετά τον Φεβρουάριο του 2016 όπου σημειώθηκε το χαμηλό ετών οι 420 μονάδες έχει ανακάμψει στις 650 μονάδες ή άνοδος +54%.
Η άνοδος αυτή μπορεί να είναι εντυπωσιακή αλλά απλά το χρηματιστήριο επανήλθε σε επίπεδα π.χ. στα τέλη Αυγούστου του 2015.
Οι τραπεζικές μετοχές ουσιαστικά δεν έχουν κέρδος άπαξ και βρίσκονται κοντά στις τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου του Νοεμβρίου του 2015.
Όμως οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου βρίσκονται στις δίκαιες τιμές δηλαδή στις τιμές των ΑΜΚ και οποιαδήποτε νέο ανοδικό κύμα πρέπει να δικαιολογείται.
Δεν μπορεί π.χ. οι ελληνικές τράπεζες να φθάσουν να διαπραγματεύονται με premium έναντι των μικρομεσαίων περιφερειακών τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης με όρους P/BV;
Τα περιθώρια της χρηματιστηριακής αγοράς δεν είναι πολλά.
Η κυβέρνηση πόνταρε – και ας αναφέρει στα non paper ότι δεν περίμενε το waiver στις 2 Ιουνίου – στο waiver άμεσα.
Η ΕΚΤ θα το προσφέρει στις ελληνικές τράπεζες αλλά το πραγματικό όφελος θα είναι περίπου -5 δισεκ. μείωση στο ELA και κέρδος από μείωση εξόδων από τόκους από 78 έως 150 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση.
Η ΕΚΤ δεν μπορεί να φουσκώσει άλλο τις αποτιμήσεις των ελληνικών τραπεζών γιατί απλά μετά θα καταστεί φούσκα που θα σκάσει στην πρώτη κρίση που ξεσπάσει στις διεθνείς χρηματαγορές.
Η ΕΚΤ βέβαια με την ποσοτική χαλάρωση έχει προκαλέσει ακραίες στρεβλώσεις π.χ. 81 ομόλογα έχουν αρνητικά επιτόκια και συνολικά 9 τρισεκ. ομόλογα έχουν αρνητικές αποδόσεις αυτό ονομάζεται έκτρωμα.
Η ΕΚΤ έχει διαδραματίσει αυτό τον ρόλο να ωραιοποιεί τις αποτιμήσεις αλλά η Ελλάδα έχει όρια μέχρι που μπορεί να φουσκώσουν οι αποτιμήσεις.
Αν φουσκώσουν παραπάνω από ότι πρέπει η φούσκα θα σκάσει και θα αποκαλυφθεί η γύμνια της οικονομίας.
Δεν θα επαναλάβουμε αναλύσεις που έχουμε παρουσιάσει για το ποια είναι τα πραγματικά κεφάλαια των τραπεζών, το DTA και DTC και βεβαίως με NPEs 116,4 δισεκ. είναι λίγο οξύμωρο να μιλούμε για κεφαλαιακή επάρκεια.
Οι ιδιωτικοποιήσεις με placement και σε discount
Περίπου 790 εκατ ευρώ εκτιμάται ότι θα είναι τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από 5 εισηγμένες εταιρίες στις οποίες διαθέτει ποσοστά μετοχών.
Το ελληνικό δημόσιο μέσω του νέου υπερταμείου θα πουλήσει με την μορφή placement τις μετοχές των εισηγμένων εταιριών.
Στον ΟΤΕ είναι πιθανό το 5% να πουληθεί με Discount με προτιμητέο επενδυτή την Deutsche Telecom ή εναλλακτικά άλλο σχήμα επενδυτών.
Η ΕΥΔΑΠ και η ΔΕΗ επίσης θα πουληθούν σε τιμές που θα περιέχουν οριακό discount έναντι των χρηματιστηριακών τιμών.
Μόνη εξαίρεση ο ΟΛΘ λόγω του στρατηγικού ποσοστού και του management που θα παραχωρηθεί.
Το πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων
ΟΤΕ: Το ελληνικό δημόσιο κατέχει 6% και το ΙΚΑ 4%.
Θα πουληθεί το 5% με προτιμητέο επενδυτή την Deutsche Telecom με κόστος 267 εκατ σε τρέχουσες τιμές.
Με βάση ενδείξεις ενδιαφέρον θα εκδηλωθεί σε τιμές κάτω των 9 ευρώ.
ΟΛΘ: Το ΤΑΙΠΕΔ πουλάει το 67% ενώ κατέχει το 74%.
Το 67% σε τρέχουσες τιμές αποτιμάται 150 εκατ.
ΕΛΠΕ: Πρόσληψη συμβούλων μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2016 για την αξιολόγηση εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών και υποβολή σχετικών εισηγήσεων.
Η κυβέρνηση δηλώνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα διατηρήσει το 35% που κατέχει στα ΕΛΠΕ αλλά είναι πιθανό να πουληθεί το 15% και το ελληνικό δημόσιο να διατηρήσει το 20%.
Το 15% αποτιμάται σε τρέχουσες τιμές 183 εκατ ευρώ.
ΔΕΗ: Στα σχέδια είναι η πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ, ενδεχομένως εντός του 2016. Προωθείται πρόσληψη συμβούλων από το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2016.
Το 17% της ΔΕΗ αποτιμάται σε τρέχουσες τιμές σε 131 εκατ ευρώ.
ΕΥΔΑΠ: Η αξιοποίηση προβλέπει την πώληση του 11% των μετοχών, με το ΤΑΙΠΕΔ να κατέχει το 27% των μετοχών.
Να σημειωθεί ότι με δικαστική απόφαση το κράτος πρέπει να κατέχει το 50,1%.
Το 11% της ΕΥΔΑΠ αποτιμάται στα 67 εκατ ευρώ.
Το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσουν την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους, όπως προβλέπεται από το εταιρικό δίκαιο.
www.bankingnews.gr
Το χρηματιστήριο και οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν τους δύο βασικούς πυλώνες της φιλελεύθερης προσέγγισης για την οικονομία στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ το πρώην αριστερό κόμμα έχει πλέον αποδεχθεί.
Ο ιδεολογικός εκφυλισμός του ΣΥΡΙΖΑ όμως δεν είναι το αντικείμενο της παρούσας ανάλυσης αλλά πως η κυβέρνηση θα επιδιώξει να δημιουργήσει θετικό κλίμα στις μετοχές και το χρηματιστήριο αλλά και στα ομόλογα και να προωθήσει τις ιδιωτικοποιήσεις ώστε να αναθερμάνει το επενδυτικό ενδιαφέρον αλλά υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πάρει στασιμότητα και placement με discount ενώ η οικονομία να κινηθεί με ρυθμό βραδύτερο του αναμενόμενου να μην επιβεβαιωθεί δηλαδή το σενάριο της εκτίναξης της οικονομίας ή ακόμη πιο απλά δεν θα επιβεβαιωθεί το σενάριο της Ιρλανδίας.
Όπως και η προηγούμενη διακυβέρνηση Σαμαρά το 2014 έχτισε την μεσοβραχυχρόνια πολιτικής της πάνω στο τρίπτυχο ανάκαμψης χρηματιστηρίου και βελτίωσης αγοράς ομολόγων, επάνοδος της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ιδιωτικοποιήσεις.
Την ίδια ακριβώς στρατηγική ακολουθεί και ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ, έχουν κατανοήσει ότι χρηματιστήριο και ομόλογα πρέπει να ανακάμψουν για να βελτιώσουν την επενδυτική ψυχολογία, να προωθηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις και όλα αυτά να συνδράμουν στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Το σενάριο αυτό προφανώς είναι το βέλτιστο για την οικονομία αλλά υπάρχουν ορισμένοι βασικοί και αντικειμενικοί λόγοι που δεν θα ευνοήσουν τα σχέδια για αλλαγή σελίδας.
Το 2017 θα είναι καλύτερη χρονιά αλλά όχι τόσο καλή όσο προσδοκά η κυβέρνηση.
Η ελληνική κυβέρνηση με non paper προσπαθεί να χτίσει την πολιτικής της προπαγάνδα ότι η 7μηνη διαπραγμάτευση ήταν επιτυχής.
Όμως λησμόνησαν να αναφέρουν ότι 16 μήνες διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ συνέβησαν τα εξής
Οι καταθέσεις σημείωσαν πτώση -42 δισεκ. ευρώ
Το ΑΕΠ μειώθηκε 1,5 δισεκ. στα 176 δισεκ.
Το ΤΧΣ έχασε 39 δισεκ. ευρώ σε κεφάλαιο και funding gap
Η Ελλάδα υποχρεώθηκε να συρθεί σε τρίτο μνημόνιο και νέο δάνειο 86 δισεκ.
Τα NPLs και NPEs των τραπεζών εκτινάχθηκαν στα 116,4 δισεκ.
Επιβλήθηκαν capital controls από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και όχι την ΕΚΤ
Δηλαδή σωρευτική ζημία περίπου 100 δισεκ.
Η ζημία αυτή δεν μπορεί να αναπληρωθεί υπό οποιαδήποτε σενάριο ακόμη και σε ένα ακραία θετικό σενάριο οπότε πρέπει να δούμε τι μπορεί να κερδίσει η ελληνική κυβέρνηση σε βάθος 18 μηνών.
Στην παραδοχή μας λαμβάνεται υπόψη ότι έως το τέλος του 2017 δεν θα υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις που αποτελεί αισιόδοξο σενάριο για την κυβέρνηση.
Ας δούμε ορισμένα δεδομένα.
Η κυβέρνηση θέλει καλό κλίμα στην αγορά ομολόγων και θα πάρει λογιστική βελτίωση
Είναι αληθές ότι το τελευταίο διάστημα το ρίσκο χώρας έχει βελτιωθεί και αυτό αποτυπώνεται σε CDS και αποδόσεις ομολόγων.
Όταν οι αποδόσεις υποχωρούν και οι τιμές ενισχύονται, είναι θετική εξέλιξη γιατί μειώνεται το κόστος δανεισμού.
Η Αργεντινή αυτή η κατατρεγμένη χώρα έχει απόδοση στο 10ετές ομόλογο της 2,84% προφανώς ρεκόρ για τα δεδομένα της Αργεντινής….
Η Ιρλανδία που βγήκε πρώτη από το μνημόνιο έχει απόδοση στο 10ετές 0,73%.
Η Πορτογαλία που ίσως βρίσκεται πιο κοντά στα μεγέθη της Ελλάδος εμφανίζει απόδοση στο 10ετές 3,18%.
Η Ισλανδία μια χώρα που χρεοκόπησε, ανακάμπτει και ακόμη διατηρεί capital controls εμφανίζει απόδοση 5,85%.
Η Κύπρος που βγήκε από το μνημόνιο και ήρε τα capital controls εμφανίζει απόδοση 3,48% στο 10ετές ομόλογο.
Η Ελλάδα που θα διατηρήσει το μνημόνιο έως το 2018 εμφανίζει απόδοση 7,30%.
Το ελληνικό 10ετές ομόλογο θα μπορούσε σε πρώτη φάση να υποχωρήσει έως το 6,5% και με την ποσοτική χαλάρωση στο 5% με 5,5%.
Τα ελληνικά ομόλογα πρέπει να εμφανίζουν discount ως προς τις τιμές έναντι των Πορτογαλικών και Κυπριακών.
Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης θα καθυστερήσει για τις αρχές του 2017 καθώς η ΕΚΤ θέλει πρώτα να αξιολογήσει την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους
Οι αναφορές ότι τον Ιούλιο θα δοθεί η ποσοτική χαλάρωση είναι προσδοκία που θα διαψευστεί.
Όμως ακόμη και στο παράδειγμα της ένταξης στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων το 5% με 5,5% στην 10ετία δεν επιτρέπει την έξοδο στις αγορές.
Είναι πιθανό να υπάρξει πίεση πριν τον Ιούλιο του 2017 να εκδοθεί ομόλογο ώστε να αποπληρωθεί το πρώην 3ετές 2,5 δισεκ. του Ιουλίου του 2017.
Στο οικονομικό επιτελείο υπάρχει προβληματισμός για την έκδοση αυτή.
Το ρίσκο χώρας θα μειωθεί μεν στο 5% στην 10ετία αλλά η βελτίωση αυτή δεν θα αλλάξει βασικούς αριθμοδείκτες άπαξ και η Ελλάδα δεν βγαίνει ακόμη στις αγορές.
Συν τοις άλλοις θα ήταν αδιανόητο ο ESM να δανείζει π.χ. στο 1% ή 0,90% και η Ελλάδα να δανειστεί από τις αγορές στο 3,5% π.χ. σε νέα έκδοση 3ετούς ομολόγου.
Η ποσοτική χαλάρωση θα βελτιώσει το προφίλ επιτοκιακού ρίσκου στις τράπεζες που θα αντικαθιστούν και θα μειώνουν το ELA π.χ. με καλυμμένες ομολογίες και άλλες εκδόσεις.
Η αγορά ομολόγων δεν θα δώσει τους καρπούς που επιθυμεί η κυβέρνηση θα δημιουργήσει ένα προσωρινό κλίμα, μια προσωρινή συγκυρία στην αγορά αλλά το όφελος θα αργήσει να καταγραφεί στους αριθμοδείκτες.
Θα πρόκειται για μια λογιστική βελτίωση της αγοράς ομολόγων.
Η κυβέρνηση θέλει βελτίωση στο χρηματιστήριο και στις μετοχές και θα πάρει μια φούσκα
Το χρηματιστήριο ήταν και θα παραμείνει ο πιο άμεσος παλμογράφος των οικονομικών αποφάσεων μιας χώρας.
Το ελληνικό χρηματιστήριο μετά τον Φεβρουάριο του 2016 όπου σημειώθηκε το χαμηλό ετών οι 420 μονάδες έχει ανακάμψει στις 650 μονάδες ή άνοδος +54%.
Η άνοδος αυτή μπορεί να είναι εντυπωσιακή αλλά απλά το χρηματιστήριο επανήλθε σε επίπεδα π.χ. στα τέλη Αυγούστου του 2015.
Οι τραπεζικές μετοχές ουσιαστικά δεν έχουν κέρδος άπαξ και βρίσκονται κοντά στις τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου του Νοεμβρίου του 2015.
Όμως οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου βρίσκονται στις δίκαιες τιμές δηλαδή στις τιμές των ΑΜΚ και οποιαδήποτε νέο ανοδικό κύμα πρέπει να δικαιολογείται.
Δεν μπορεί π.χ. οι ελληνικές τράπεζες να φθάσουν να διαπραγματεύονται με premium έναντι των μικρομεσαίων περιφερειακών τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης με όρους P/BV;
Τα περιθώρια της χρηματιστηριακής αγοράς δεν είναι πολλά.
Η κυβέρνηση πόνταρε – και ας αναφέρει στα non paper ότι δεν περίμενε το waiver στις 2 Ιουνίου – στο waiver άμεσα.
Η ΕΚΤ θα το προσφέρει στις ελληνικές τράπεζες αλλά το πραγματικό όφελος θα είναι περίπου -5 δισεκ. μείωση στο ELA και κέρδος από μείωση εξόδων από τόκους από 78 έως 150 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση.
Η ΕΚΤ δεν μπορεί να φουσκώσει άλλο τις αποτιμήσεις των ελληνικών τραπεζών γιατί απλά μετά θα καταστεί φούσκα που θα σκάσει στην πρώτη κρίση που ξεσπάσει στις διεθνείς χρηματαγορές.
Η ΕΚΤ βέβαια με την ποσοτική χαλάρωση έχει προκαλέσει ακραίες στρεβλώσεις π.χ. 81 ομόλογα έχουν αρνητικά επιτόκια και συνολικά 9 τρισεκ. ομόλογα έχουν αρνητικές αποδόσεις αυτό ονομάζεται έκτρωμα.
Η ΕΚΤ έχει διαδραματίσει αυτό τον ρόλο να ωραιοποιεί τις αποτιμήσεις αλλά η Ελλάδα έχει όρια μέχρι που μπορεί να φουσκώσουν οι αποτιμήσεις.
Αν φουσκώσουν παραπάνω από ότι πρέπει η φούσκα θα σκάσει και θα αποκαλυφθεί η γύμνια της οικονομίας.
Δεν θα επαναλάβουμε αναλύσεις που έχουμε παρουσιάσει για το ποια είναι τα πραγματικά κεφάλαια των τραπεζών, το DTA και DTC και βεβαίως με NPEs 116,4 δισεκ. είναι λίγο οξύμωρο να μιλούμε για κεφαλαιακή επάρκεια.
Οι ιδιωτικοποιήσεις με placement και σε discount
Περίπου 790 εκατ ευρώ εκτιμάται ότι θα είναι τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από 5 εισηγμένες εταιρίες στις οποίες διαθέτει ποσοστά μετοχών.
Το ελληνικό δημόσιο μέσω του νέου υπερταμείου θα πουλήσει με την μορφή placement τις μετοχές των εισηγμένων εταιριών.
Στον ΟΤΕ είναι πιθανό το 5% να πουληθεί με Discount με προτιμητέο επενδυτή την Deutsche Telecom ή εναλλακτικά άλλο σχήμα επενδυτών.
Η ΕΥΔΑΠ και η ΔΕΗ επίσης θα πουληθούν σε τιμές που θα περιέχουν οριακό discount έναντι των χρηματιστηριακών τιμών.
Μόνη εξαίρεση ο ΟΛΘ λόγω του στρατηγικού ποσοστού και του management που θα παραχωρηθεί.
Το πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων
ΟΤΕ: Το ελληνικό δημόσιο κατέχει 6% και το ΙΚΑ 4%.
Θα πουληθεί το 5% με προτιμητέο επενδυτή την Deutsche Telecom με κόστος 267 εκατ σε τρέχουσες τιμές.
Με βάση ενδείξεις ενδιαφέρον θα εκδηλωθεί σε τιμές κάτω των 9 ευρώ.
ΟΛΘ: Το ΤΑΙΠΕΔ πουλάει το 67% ενώ κατέχει το 74%.
Το 67% σε τρέχουσες τιμές αποτιμάται 150 εκατ.
ΕΛΠΕ: Πρόσληψη συμβούλων μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2016 για την αξιολόγηση εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών και υποβολή σχετικών εισηγήσεων.
Η κυβέρνηση δηλώνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα διατηρήσει το 35% που κατέχει στα ΕΛΠΕ αλλά είναι πιθανό να πουληθεί το 15% και το ελληνικό δημόσιο να διατηρήσει το 20%.
Το 15% αποτιμάται σε τρέχουσες τιμές 183 εκατ ευρώ.
ΔΕΗ: Στα σχέδια είναι η πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ, ενδεχομένως εντός του 2016. Προωθείται πρόσληψη συμβούλων από το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2016.
Το 17% της ΔΕΗ αποτιμάται σε τρέχουσες τιμές σε 131 εκατ ευρώ.
ΕΥΔΑΠ: Η αξιοποίηση προβλέπει την πώληση του 11% των μετοχών, με το ΤΑΙΠΕΔ να κατέχει το 27% των μετοχών.
Να σημειωθεί ότι με δικαστική απόφαση το κράτος πρέπει να κατέχει το 50,1%.
Το 11% της ΕΥΔΑΠ αποτιμάται στα 67 εκατ ευρώ.
Το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσουν την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους, όπως προβλέπεται από το εταιρικό δίκαιο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών