Τα ανταλλάγματα είναι ένα παραφουσκωμένο παραμύθι που η ελληνική κυβέρνηση έχει παρουσιάσει για λόγους περισσότερο εσωτερικής πολιτικής κατανάλωσης
Έχει καλλιεργηθεί μια λανθασμένη εντύπωση ότι μετά την αξιολόγηση, όποτε και αν έρθει αυτή θα προκύψουν σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία.
Αν και η πλειοψηφία θεωρεί ότι η αξιολόγηση θα κλείσει σύντομα, ωστόσο η έκθεση της Royal Bank of Scotland προβληματίζει καθώς στο βασικό της σενάριο θεωρεί ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν τον Ιούλιο και όχι τον Απρίλιο του 2016.
Ωστόσο στην ανάλυση μας έχουμε λάβει ως υποθετική παραδοχή ότι η αξιολόγηση θα κλείσει άμεσα.
Στα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί απευθυνθήκαμε σε ΕΚΤ, ΤτΕ και τράπεζες ώστε να μας δώσουν συγκεκριμένα στοιχεία για τα ανταλλάγματα που θα λάβει η Ελλάδα…μετά την θετική αξιολόγηση.
Το συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι τα ανταλλάγματα είναι ένα παραφουσκωμένο παραμύθι που η ελληνική κυβέρνηση έχει παρουσιάσει για λόγους περισσότερο εσωτερικής πολιτικής κατανάλωσης αλλά και για να πείσει τους βουλευτές της να ψηφίσουν τα μέτρα.
Το όφελος από το χρέος θα είναι 2,5 δισεκ. ετησίως.
Δεν θα αφορά το 2016 και ακόμη δεν είναι βέβαιο αν αφορά το 2017 ή θα ξεκινάει από το 2022.
Το όφελος από την ποσοτική χαλάρωση όπου θα ενταχθούν τα ελληνικά ομόλογα θα είναι πολύ περιορισμένο καθώς μηνιαία δεν μπορεί να αγοράζει η ΕΚΤ ελληνικά ομόλογα και assets πάνω από 1,8 δισεκ.
Προσέξτε δεν θα είναι το όφελος 1,8 δισεκ. αλλά οι αγορές ομολόγων και άλλων περιουσιακών στοιχείων.
Το συνολικό όφελος για τις τράπεζες με όρους απελευθέρωσης collaterals και άλλων στοιχείων όπως το waiver θα είναι 15,5 δισεκ. σε ρευστότητα θα μειωθεί το χάσμα ρευστότητας από 103 στα 87 δισεκ. ευρώ.
H μείωση των haircuts στα collaterals από την ΕΚΤ θα καθυστερήσει.
Φιάσκο το χρέος
1) Το ζήτημα του χρέους δεν θα κλείσει άμεσα όπως έχει υπολογιστεί.
Θα ανοίξει τυπικά μετά την αξιολόγηση αλλά η τελική πρόταση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα τραβήξει πολύ μήνες ίσως από Φθινόπωρο.
Ποιο θα είναι όμως το ετήσιο όφελος από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους;
Περίπου 2,5 δισεκ. ευρώ θα είναι το πραγματικό ετήσιο όφελος χωρίς να υπάρχει μείωση του συνολικού χρέους.
Α)Επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής...ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ
Η λύση αυτή θα εγκριθεί, θα περιλαμβάνεται δηλαδή αναδιάρθρωση με επιμήκυνση.
Ωστόσο διίστανται οι απόψεις για το χρόνο της επιμήκυνσης.
Τα δάνεια της Ελλάδος έχουν διάρκεια 32,5 χρόνια και το ερώτημα είναι αν η επιμήκυνση είναι 7,5 ή 17,5 χρόνια δηλαδή στα 40 ή 50 χρόνια.
Το πρόβλημα εδράζεται στο γεγονός ότι ελάχιστες χώρες έχουν δανεισμό τόσο μακράς διάρκειας, ωστόσο τα 50 χρόνια δεν αποτελούν εξωπραγματικό στόχο.
Επίσης το μέγιστο των ομολόγων που έχει συνάψει ο ESM έχουν λήξει λίγο πάνω από 45 χρόνια.
Φαίνεται πάντως ότι ορόσημο για τον χρόνο επιμήκυνσης θα είναι τα 50 χρόνια.
Β)Μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά....ΕΞΕΤΑΖΟΤΑΝ
Μια μαζική μετατροπή των επιτοκίων από κυμαινόμενα σε σταθερά θα επιφέρει σημαντική ζημία στον ESM και ως εκ τούτου αν τελικώς υπάρξει μετατροπή των επιτοκίων να αφορά μόνο μερικά δάνεια και περιόδους ή να τεθεί ως πλαφόν τα υφιστάμενα επιτόκια.
Να σημειωθεί ότι το επιτόκιο του τρίτου προγράμματος είναι το 1%.
Γ)Μείωση των επιτοκίων ακόμη και κάτω από 1%...ΕΞΕΤΑΖΟΤΑΝ
Θεωρητικά θα μπορούσαν σε όλα τα δάνεια το επιτόκιο να διαμορφωθεί στο 1% ή οριακά χαμηλότερα του 1%.
Ωστόσο ο επικεφαλής του ESM έχει αναφέρει ότι η μείωση των επιτοκίων δεν θα είναι εύκολη στα δάνεια προς την Ελλάδα γιατί είναι ήδη πολύ χαμηλά.
Π.χ. η Πορτογαλία έχει επιτόκια πάνω από 3,7% με 3,8% στις μακροπρόθεσμες περιόδους και η Ελλάδα δανείζεται με 1%.
Συν τοις άλλοις ο ESM για τα δάνεια που έχει χορηγήσει έχει δανειστεί μέσω έκδοσης ομολόγων.
Τα επιτόκια κυμαίνονται π.χ. στο ομόλογο 2055 στο 1,50% με κουπόνι 1,85% ενώ στα βραχυχρόνια ομόλογα λήξης 2019 τα επιτόκια είναι αρνητικά -0,099%.
Οι 2 από τις 4 εκδόσεις του ESM το 2016 είχαν κουπόνια πάνω από 1,62% αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μακροπρόθεσμες εκδόσεις του ESM έχουν υψηλά επιτόκια σε σχέση με τις βραχυπρόθεσμες.
Η μείωση των επιτοκίων δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση όπως παρουσιάζεται.
Δ)Να αντικατασταθούν τα 22,4 δισεκ. του ΔΝΤ από τον ESM....ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΕ
Τα 3 δανειοδοτικά προγράμματα της Ελλάδος ήταν
Α)73 δισεκ. του πρώτου προγράμματος
Β)153,5 δισεκ. του δεύτερου προγράμματος
Γ)86 δισεκ. του τρίτου προγράμματος.
Η Ελλάδα χρωστάει στο ΔΝΤ 22,4 δισεκ. ευρώ και η πιθανότητα αυτά να αντικατασταθούν είναι μηδενική άπαξ και όλοι συμφώνησαν ότι το ΔΝΤ πρέπει να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Το σενάριο της αντικατάστασης έχει απορριφθεί.
Ε) Να συνδεθεί η αποπληρωμή των τοκοχρεωλυτικών δόσεων με την ανάπτυξη της οικονομίας
Η λύση αυτή είχε εξεταστεί και στο παρελθόν αλλά απορρίφθηκε καθώς θεωρήθηκε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει άλλοθι για την Ελλάδα να μειώνει κατά το δοκούν τις τοκοχρεολυτικές δόσεις.
Η λύση αυτή δεν εξετάζεται.
Στ)Haircut στο χρέος
Η λύση αυτή είναι η βέλτιστη για την ελληνική οικονομία αλλά δυστυχώς για τα εθνικά συμφέροντα δεν εξετάζεται.
www.bankingnews.gr
Αν και η πλειοψηφία θεωρεί ότι η αξιολόγηση θα κλείσει σύντομα, ωστόσο η έκθεση της Royal Bank of Scotland προβληματίζει καθώς στο βασικό της σενάριο θεωρεί ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν τον Ιούλιο και όχι τον Απρίλιο του 2016.
Ωστόσο στην ανάλυση μας έχουμε λάβει ως υποθετική παραδοχή ότι η αξιολόγηση θα κλείσει άμεσα.
Στα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί απευθυνθήκαμε σε ΕΚΤ, ΤτΕ και τράπεζες ώστε να μας δώσουν συγκεκριμένα στοιχεία για τα ανταλλάγματα που θα λάβει η Ελλάδα…μετά την θετική αξιολόγηση.
Το συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι τα ανταλλάγματα είναι ένα παραφουσκωμένο παραμύθι που η ελληνική κυβέρνηση έχει παρουσιάσει για λόγους περισσότερο εσωτερικής πολιτικής κατανάλωσης αλλά και για να πείσει τους βουλευτές της να ψηφίσουν τα μέτρα.
Το όφελος από το χρέος θα είναι 2,5 δισεκ. ετησίως.
Δεν θα αφορά το 2016 και ακόμη δεν είναι βέβαιο αν αφορά το 2017 ή θα ξεκινάει από το 2022.
Το όφελος από την ποσοτική χαλάρωση όπου θα ενταχθούν τα ελληνικά ομόλογα θα είναι πολύ περιορισμένο καθώς μηνιαία δεν μπορεί να αγοράζει η ΕΚΤ ελληνικά ομόλογα και assets πάνω από 1,8 δισεκ.
Προσέξτε δεν θα είναι το όφελος 1,8 δισεκ. αλλά οι αγορές ομολόγων και άλλων περιουσιακών στοιχείων.
Το συνολικό όφελος για τις τράπεζες με όρους απελευθέρωσης collaterals και άλλων στοιχείων όπως το waiver θα είναι 15,5 δισεκ. σε ρευστότητα θα μειωθεί το χάσμα ρευστότητας από 103 στα 87 δισεκ. ευρώ.
H μείωση των haircuts στα collaterals από την ΕΚΤ θα καθυστερήσει.
Φιάσκο το χρέος
1) Το ζήτημα του χρέους δεν θα κλείσει άμεσα όπως έχει υπολογιστεί.
Θα ανοίξει τυπικά μετά την αξιολόγηση αλλά η τελική πρόταση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα τραβήξει πολύ μήνες ίσως από Φθινόπωρο.
Ποιο θα είναι όμως το ετήσιο όφελος από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους;
Περίπου 2,5 δισεκ. ευρώ θα είναι το πραγματικό ετήσιο όφελος χωρίς να υπάρχει μείωση του συνολικού χρέους.
Α)Επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής...ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ
Η λύση αυτή θα εγκριθεί, θα περιλαμβάνεται δηλαδή αναδιάρθρωση με επιμήκυνση.
Ωστόσο διίστανται οι απόψεις για το χρόνο της επιμήκυνσης.
Τα δάνεια της Ελλάδος έχουν διάρκεια 32,5 χρόνια και το ερώτημα είναι αν η επιμήκυνση είναι 7,5 ή 17,5 χρόνια δηλαδή στα 40 ή 50 χρόνια.
Το πρόβλημα εδράζεται στο γεγονός ότι ελάχιστες χώρες έχουν δανεισμό τόσο μακράς διάρκειας, ωστόσο τα 50 χρόνια δεν αποτελούν εξωπραγματικό στόχο.
Επίσης το μέγιστο των ομολόγων που έχει συνάψει ο ESM έχουν λήξει λίγο πάνω από 45 χρόνια.
Φαίνεται πάντως ότι ορόσημο για τον χρόνο επιμήκυνσης θα είναι τα 50 χρόνια.
Β)Μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά....ΕΞΕΤΑΖΟΤΑΝ
Μια μαζική μετατροπή των επιτοκίων από κυμαινόμενα σε σταθερά θα επιφέρει σημαντική ζημία στον ESM και ως εκ τούτου αν τελικώς υπάρξει μετατροπή των επιτοκίων να αφορά μόνο μερικά δάνεια και περιόδους ή να τεθεί ως πλαφόν τα υφιστάμενα επιτόκια.
Να σημειωθεί ότι το επιτόκιο του τρίτου προγράμματος είναι το 1%.
Γ)Μείωση των επιτοκίων ακόμη και κάτω από 1%...ΕΞΕΤΑΖΟΤΑΝ
Θεωρητικά θα μπορούσαν σε όλα τα δάνεια το επιτόκιο να διαμορφωθεί στο 1% ή οριακά χαμηλότερα του 1%.
Ωστόσο ο επικεφαλής του ESM έχει αναφέρει ότι η μείωση των επιτοκίων δεν θα είναι εύκολη στα δάνεια προς την Ελλάδα γιατί είναι ήδη πολύ χαμηλά.
Π.χ. η Πορτογαλία έχει επιτόκια πάνω από 3,7% με 3,8% στις μακροπρόθεσμες περιόδους και η Ελλάδα δανείζεται με 1%.
Συν τοις άλλοις ο ESM για τα δάνεια που έχει χορηγήσει έχει δανειστεί μέσω έκδοσης ομολόγων.
Τα επιτόκια κυμαίνονται π.χ. στο ομόλογο 2055 στο 1,50% με κουπόνι 1,85% ενώ στα βραχυχρόνια ομόλογα λήξης 2019 τα επιτόκια είναι αρνητικά -0,099%.
Οι 2 από τις 4 εκδόσεις του ESM το 2016 είχαν κουπόνια πάνω από 1,62% αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μακροπρόθεσμες εκδόσεις του ESM έχουν υψηλά επιτόκια σε σχέση με τις βραχυπρόθεσμες.
Η μείωση των επιτοκίων δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση όπως παρουσιάζεται.
Δ)Να αντικατασταθούν τα 22,4 δισεκ. του ΔΝΤ από τον ESM....ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΕ
Τα 3 δανειοδοτικά προγράμματα της Ελλάδος ήταν
Α)73 δισεκ. του πρώτου προγράμματος
Β)153,5 δισεκ. του δεύτερου προγράμματος
Γ)86 δισεκ. του τρίτου προγράμματος.
Η Ελλάδα χρωστάει στο ΔΝΤ 22,4 δισεκ. ευρώ και η πιθανότητα αυτά να αντικατασταθούν είναι μηδενική άπαξ και όλοι συμφώνησαν ότι το ΔΝΤ πρέπει να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Το σενάριο της αντικατάστασης έχει απορριφθεί.
Ε) Να συνδεθεί η αποπληρωμή των τοκοχρεωλυτικών δόσεων με την ανάπτυξη της οικονομίας
Η λύση αυτή είχε εξεταστεί και στο παρελθόν αλλά απορρίφθηκε καθώς θεωρήθηκε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει άλλοθι για την Ελλάδα να μειώνει κατά το δοκούν τις τοκοχρεολυτικές δόσεις.
Η λύση αυτή δεν εξετάζεται.
Στ)Haircut στο χρέος
Η λύση αυτή είναι η βέλτιστη για την ελληνική οικονομία αλλά δυστυχώς για τα εθνικά συμφέροντα δεν εξετάζεται.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών