Διαμορφώνονται οι όροι για επιθετικές ιδιωτικοποιήσεις στις τράπεζες - Πιθανή η μετατροπή των προνομιούχων σε cocos ή μια ειδικού τύπου επανέκδοση
Σε επιθετική ιδιωτικοποίηση οδηγείται το ελληνικό τραπεζικό σύστημα εξέλιξη άκρως θετική μετά από μια παρατεταμένη περίοδο αμφίρροπης μετοχικής σχέσης με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Με βάση ενδείξεις αν επικρατήσει η λογική ότι ο ιδιώτης μέτοχος μπορεί να καλύψει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος της ανακεφαλαιοποίησης τότε είναι πολύ πιθανό το ποσοστό του ΤΧΣ να υποχωρήσει από το 56% στο 27% κατά μέσο όρο.
Εσχάτως ωστόσο κυβερνητικοί κύκλοι αναφέρουν ότι «είναι αληθές ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί η συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων υπό την έννοια ότι μπορούν να επενδύσουν χωρίς όρια.
Ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να κατέχει στις ελληνικές τράπεζες το ελάχιστο 20%.
Ειδικά στην Eurobank επειδή το ποσοστό του ΤΧΣ θα υποχωρήσει κατακόρυφα και κάτω από 10% υπό προϋποθέσεις θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν κατά περίπτωση οι προνομιούχες μετοχές να μετατραπούν σε κοινές ή θα μετατραπούν σε cocos μετατρέψιμα ομόλογα.
Ο στόχος του 20% είναι απλός, το κράτος δεν θέλει να παρεμβαίνει στα εσωτερικά ή διοικητικά των τραπεζών αλλά να συνδιαμορφώνει την τραπεζική πολιτική ώστε να είναι εναρμονισμένη με την κυβερνητική πολιτική».
Όμως όπως έχει αποκαλύψει το bankingnews.gr η DGCom έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν αποδέχεται οποιαδήποτε παρέμβαση ή πλαφόν στο ποσοστό των ιδιωτών.
Αν οι ιδιώτες μπορούν να καλύψουν το 100% των κεφαλαιακών αναγκών θα προηγηθούν στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης.
Στο ερώτημα γιατί το ΤΧΣ που είναι μέτοχος πλειοψηφίας να χάσει τα δικαιώματα του η απάντηση είναι η εξής.
Οι ιδιώτες επενδύουν πρωτογενώς κεφάλαια.
Το ΤΧΣ έχει δανειστεί μέσω του ελληνικού κράτους κρατικά κεφάλαια άρα εμπίπτει στους κανόνες του state aid δηλαδή της κρατικής βοήθειας ως εκ τούτου μεταξύ των ιδιωτικών κεφαλαίων και της κρατικής βοήθειας, προηγείται ξεκάθαρο το ιδιωτικό κεφάλαιο.
Υπάρχει τρόπος το ελληνικό κράτος να οριοθετήσει τα ποσοστά του στις τράπεζες χωρίς να βρεθεί αντιμέτωπο με τους κανόνες της επιτροπής ανταγωνισμού DGCom;
Θεωρητικά ναι να μετατρέψει τις προνομιούχες μετοχές σε κοινές μετοχές σε Eurobank και Εθνική τράπεζα.
Όμως δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο τι θα γίνει.
Πρόσφατα αναφέραμε τι θα συμβεί με τις προνομιούχες μετοχές της Εθνικής τράπεζας 1,35 δισεκ. και της Eurobank 950 εκατ (225 εκατ του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου);
Αυτό που φαίνεται να έχει αποκλειστεί είναι να υπάρξει νέα μετάθεση του χρόνου μετατροπής τους σε κοινές μετοχές.
Η κυβέρνηση, η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ εξέτασαν τρία εναλλακτικά σενάρια.
1)Να μετατραπούν προ της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών σε κοινές μετοχές.
Όμως η διαδικασία αυτή έχει κόστος για το ελληνικό δημόσιο καθώς υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ των τιμών που εκδόθηκαν οι προνομιούχες και των τρεχουσών τιμών των κοινών μετοχών.
Το ελληνικό κράτος θα ζημιωνόταν.
Η λύση της μετατροπής ενώ πρακτικά είναι η πιο…καθαρή προσκρούει στο εμπόδιο του κόστους.
Όμως δεν παύει να είναι η πιο καθαρή λύση.
2)Το δεύτερο σενάριο που εξετάστηκε είναι οι προνομιούχες μετοχές να μετατραπούν σε cocos μετατρέψιμα ομολογιακά και να ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο των cocos που θα εκδοθούν ενόψει της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Η λύση αυτή εξετάζεται.
Το επιτόκιο των cocos θα είναι 8% ή 9% όπερ σημαίνει ότι θα αυξανόταν το κόστος για τις τράπεζες καθώς ήδη τα επιτόκια είναι υψηλά.
3)Εσχάτως έχει προταθεί μια άλλη λύση της επανανέωσης ή επανέκδοσης των προνομιούχων μετοχών ώστε να ξεκινήσει εκ νέου ο χρόνος «ζωής τους».
Με αυτό τον τρόπο οι προνομιούχες θα παραμείνουν προνομιούχες που ούτως ή άλλως περιλαμβάνονται στα κεφάλαια.
Οι προνομιούχες είναι core κεφάλαιο, περιλαμβάνονται στα stress tests ενώ μόνο πρόβλημα είναι οι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ.
Ποσοστά του ΤΧΣ πριν και μετά την ανακεφαλαιοποίηση
Σενάριο όπου προκρίνεται ο ιδιώτης μέτοχος
Εκτιμήσεις
www.bankingnews.gr
Πρώτη ενημέρωση 23:12 25 Οκτωβρίου του 2015
Με βάση ενδείξεις αν επικρατήσει η λογική ότι ο ιδιώτης μέτοχος μπορεί να καλύψει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος της ανακεφαλαιοποίησης τότε είναι πολύ πιθανό το ποσοστό του ΤΧΣ να υποχωρήσει από το 56% στο 27% κατά μέσο όρο.
Εσχάτως ωστόσο κυβερνητικοί κύκλοι αναφέρουν ότι «είναι αληθές ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί η συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων υπό την έννοια ότι μπορούν να επενδύσουν χωρίς όρια.
Ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να κατέχει στις ελληνικές τράπεζες το ελάχιστο 20%.
Ειδικά στην Eurobank επειδή το ποσοστό του ΤΧΣ θα υποχωρήσει κατακόρυφα και κάτω από 10% υπό προϋποθέσεις θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν κατά περίπτωση οι προνομιούχες μετοχές να μετατραπούν σε κοινές ή θα μετατραπούν σε cocos μετατρέψιμα ομόλογα.
Ο στόχος του 20% είναι απλός, το κράτος δεν θέλει να παρεμβαίνει στα εσωτερικά ή διοικητικά των τραπεζών αλλά να συνδιαμορφώνει την τραπεζική πολιτική ώστε να είναι εναρμονισμένη με την κυβερνητική πολιτική».
Όμως όπως έχει αποκαλύψει το bankingnews.gr η DGCom έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν αποδέχεται οποιαδήποτε παρέμβαση ή πλαφόν στο ποσοστό των ιδιωτών.
Αν οι ιδιώτες μπορούν να καλύψουν το 100% των κεφαλαιακών αναγκών θα προηγηθούν στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης.
Στο ερώτημα γιατί το ΤΧΣ που είναι μέτοχος πλειοψηφίας να χάσει τα δικαιώματα του η απάντηση είναι η εξής.
Οι ιδιώτες επενδύουν πρωτογενώς κεφάλαια.
Το ΤΧΣ έχει δανειστεί μέσω του ελληνικού κράτους κρατικά κεφάλαια άρα εμπίπτει στους κανόνες του state aid δηλαδή της κρατικής βοήθειας ως εκ τούτου μεταξύ των ιδιωτικών κεφαλαίων και της κρατικής βοήθειας, προηγείται ξεκάθαρο το ιδιωτικό κεφάλαιο.
Υπάρχει τρόπος το ελληνικό κράτος να οριοθετήσει τα ποσοστά του στις τράπεζες χωρίς να βρεθεί αντιμέτωπο με τους κανόνες της επιτροπής ανταγωνισμού DGCom;
Θεωρητικά ναι να μετατρέψει τις προνομιούχες μετοχές σε κοινές μετοχές σε Eurobank και Εθνική τράπεζα.
Όμως δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο τι θα γίνει.
Πρόσφατα αναφέραμε τι θα συμβεί με τις προνομιούχες μετοχές της Εθνικής τράπεζας 1,35 δισεκ. και της Eurobank 950 εκατ (225 εκατ του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου);
Αυτό που φαίνεται να έχει αποκλειστεί είναι να υπάρξει νέα μετάθεση του χρόνου μετατροπής τους σε κοινές μετοχές.
Η κυβέρνηση, η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ εξέτασαν τρία εναλλακτικά σενάρια.
1)Να μετατραπούν προ της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών σε κοινές μετοχές.
Όμως η διαδικασία αυτή έχει κόστος για το ελληνικό δημόσιο καθώς υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ των τιμών που εκδόθηκαν οι προνομιούχες και των τρεχουσών τιμών των κοινών μετοχών.
Το ελληνικό κράτος θα ζημιωνόταν.
Η λύση της μετατροπής ενώ πρακτικά είναι η πιο…καθαρή προσκρούει στο εμπόδιο του κόστους.
Όμως δεν παύει να είναι η πιο καθαρή λύση.
2)Το δεύτερο σενάριο που εξετάστηκε είναι οι προνομιούχες μετοχές να μετατραπούν σε cocos μετατρέψιμα ομολογιακά και να ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο των cocos που θα εκδοθούν ενόψει της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Η λύση αυτή εξετάζεται.
Το επιτόκιο των cocos θα είναι 8% ή 9% όπερ σημαίνει ότι θα αυξανόταν το κόστος για τις τράπεζες καθώς ήδη τα επιτόκια είναι υψηλά.
3)Εσχάτως έχει προταθεί μια άλλη λύση της επανανέωσης ή επανέκδοσης των προνομιούχων μετοχών ώστε να ξεκινήσει εκ νέου ο χρόνος «ζωής τους».
Με αυτό τον τρόπο οι προνομιούχες θα παραμείνουν προνομιούχες που ούτως ή άλλως περιλαμβάνονται στα κεφάλαια.
Οι προνομιούχες είναι core κεφάλαιο, περιλαμβάνονται στα stress tests ενώ μόνο πρόβλημα είναι οι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ.
Ποσοστά του ΤΧΣ πριν και μετά την ανακεφαλαιοποίηση
Σενάριο όπου προκρίνεται ο ιδιώτης μέτοχος
| Τράπεζες |
Συμμετοχή ΤΧΣ (Πριν τις ΑΜΚ) |
Συμμετοχή μετά τις ΑΜΚ |
| Εθνική |
57,2% |
35% |
| Πειραιώς |
66,9% |
32% |
| Eurobank |
35,4% |
9% |
| Alpha bank |
66,2% |
35% |
| Σύνολο |
56,3% |
27% |
www.bankingnews.gr
Πρώτη ενημέρωση 23:12 25 Οκτωβρίου του 2015
Σχόλια αναγνωστών