Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Προς συμφωνία για όριο προστασίας πρώτης κατοικίας τα 200 χιλ. ευρώ – Συμφωνία για τους όρους της ανακεφαλαιοποίησης

Προς συμφωνία για όριο προστασίας πρώτης κατοικίας τα 200 χιλ. ευρώ – Συμφωνία για τους όρους της ανακεφαλαιοποίησης
Συμφωνία στους όρους ανακεφαλαιοποίησης
Προς συμφωνία για το όριο προστασίας της πρώτης κατοικίας στα 200 χιλιάδες ευρώ οδηγούνται κυβέρνηση και Τρόικα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ζήτημα της προστασίας της πρώτης κατοικίας υπήρξαν διαφωνίες.
Η ελληνική πρόταση ήταν η εξής.
Να εξαιρεθούν των πλειστηριασμών δάνεια έως 300 χιλ ευρώ και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 35 χιλ ευρώ το χρόνο.
Με βάση ενδείξεις η κλίμακα αυτή αφορά το 85% των δανειοληπτών στεγαστικών δανείων.
Η τρόικα αντιπροτείνει  οι εξαιρέσεις για την πρώτη κατοικία να αφορούν δάνεια έως 120 χιλ ευρώ – από αρχική πρόταση 60 χιλ και με πολύ χαμηλότερα εισοδηματικά κριτήρια.

Συμφωνία στους όρους ανακεφαλαιοποίησης

Οι όροι ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών αποτελούν μέρος της συμφωνίας της κυβέρνησης με την Τρόικα.
Τρόικα και κυβέρνηση συμφωνούν ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στους ιδιώτες επενδυτές στις ΑΜΚ των τραπεζών ενώ συγκλίνουν στην άποψη ότι και οι 4 συστημικές τράπεζες θα ανακεφαλαιοποιηθούν επιτυχώς με αυξημένη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων.

Οι βασικές παράμετροι του νόμου θα είναι

1) Το δυσμενές σενάριο των stress tests που εκτιμάται περί τα 6,3 δισεκ. ευρώ θα καλυφθεί από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Το βασικό πρόβλημα ήταν με ποια μορφή θα καλυφθεί.
Το bankingnews.gr είχε εδώ και εβδομάδες αποκαλύψει ότι το σχέδιο που εξετάζεται είναι να εκδοθούν μετατρέψιμα ομολογιακά cocos όπου θα καλύψουν το 70% ή 75% του δυσμενούς σεναρίου και το υπόλοιπο 30% με 25% μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Οι τράπεζες διαφωνούσαν, η Τρόικα συναινεί σε ένα τέτοιο σχέδιο ενώ δεν ήταν σαφής η θέση της κυβέρνησης.
Προφανώς αν επέλεγε η κυβέρνηση όλο το δυσμενές σενάριο των stress tests τα 6,3 δισεκ. σε σύνολο 14,6 δισεκ. ευρώ τότε αυτομάτως θα περνούσε το μήνυμα στους ιδιώτες μετόχους ότι οι όροι ανακεφαλαιοποίησης δεν είναι φιλικοί για το ιδιωτικό κεφάλαιο.
Όμως – και ορθά – η Τρόικα, η ελληνική κυβέρνηση, οι τράπεζες και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας συμφωνούν το δυσμενές σενάριο των stress tests να καλυφθεί με cocos με μετατρέψιμα ομολογιακά σε ποσοστό 70% με 75% και το υπόλοιπο 30% με 25% να καλυφθεί μέσω αύξησης κεφαλαίου.
H διαδικασία θα είναι η εξής.
Το ΤΧΣ ως εγγυητής ανάδοχος των ΑΜΚ θα παραιτηθεί της συμμετοχής στις αυξήσεις κεφαλαίου αλλά θα μπορεί να καλύψει αδιάθετες μετοχές.
Το ΤΧΣ λοιπόν άπαξ και 1,7 δισεκ. του δυσμενούς σεναρίου θα το καλύψει μέσω των αυξήσεων κεφαλαίου των 4 συστημικών τραπεζών.
Η εξέλιξη αυτή είναι θετική για τους ιδιώτες μετόχους και θετική και για τις ελληνικές τράπεζες συνολικά.
Οι λόγοι είναι οι εξής
1)Η κυβέρνηση περνάει ένα μήνυμα ότι θέλει το ιδιωτικό κεφάλαιο να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
2)Το ΤΧΣ συμμετέχοντας με ΑΜΚ καλύπτοντας το 25% με 30% του δυσμενούς σεναρίου περίπου 1,5 με 1,8 δισεκ. ευρώ δεν χάνει την μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσει μετοχές τραπεζών σε ακραία χαμηλές τιμές.
Συν τοις άλλοις θα μπορούσε να κατηγορηθεί το ΤΧΣ ότι απώλεσε μια μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσει σε χαμηλές τιμές μετοχές τραπεζών και να κατηγορηθεί στο μέλλον…
3)Με αυτή την αναλογία 70% με 75% cocos και 30% με 25% μετοχές οι ιδιώτες μέτοχοι δεν θα υποστούν dilution άπαξ και θα συμμετάσχουν ενεργά στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

Υποσημείωση

Ένα βασικό αντεπιχείρημα που είχε προβληθεί ήταν ότι τα cocos θα έχουν υψηλό επιτόκιο 9% (είχε εξεταστεί εύρος από 7% έως 9,3%) που σημαίνει ότι τα 4,7 δισεκ. σε σύνολο 6,3 δισεκ. του δυσμενούς σεναρίου θα έχει ετήσια επιβάρυνση 423 εκατ σε τόκους για τις τράπεζες.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα επωμιστούν οι τράπεζες ένα μεγάλο κόστος.
Όμως η ερώτηση είναι η εξής.
Όταν οι τράπεζες είναι ζημιογόνες υποχρεούνται να πληρώνουν τόκους για τα cocos ή απαλλάσσονται;

2)Οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου θα καθορίζονται  με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στο book building δηλαδή στο βιβλίο προσφορών κατά την διαδικασία υλοποίησης της αύξησης κεφαλαίου.
Αυτό είναι οριστικό.
Με βάση το νόμο του 2013 η τιμή των αυξήσεων κεφαλαίου καθοριζόταν με τις εξής δύο παραμέτρους
Α)Μέσος όρος 50 συνεδριάσεων στο χρηματιστήριο μείον -50% discount
Β)Τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή μείον ένα discount που θα το καθόριζε η αγορά.
Λόγω της δραματικής πτώσης των τραπεζικών μετοχών προκύπτει το εξής, ακόμη και με βάση τον μέσο όρο των τελευταίων 50 συνεδριάσεων μείον discount -50% οι τιμές που διαμορφώνονται είναι υψηλότερες από τις τρέχουσες οπότε δημιουργείται τεχνικό πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν έχει αποφασιστεί και αυτό είναι 100% οριστικό να υιοθετηθεί το μοντέλο της Eurobank στην αύξηση κεφαλαίου του 2014 όπου η τιμή δεν καθορίστηκε διοικητικά με ένα μαθηματικό τύπο αλλά με βάση την ζήτηση όταν άνοιξε το βιβλίο προσφορών της αύξησης.
Να σημειωθεί ότι η δραματική πτώση των χρηματιστηριακών τιμών πέραν της ανησυχίας που υποκρύπτει για το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης έχει αφομοιώσει και μέρος του discount που θα εμπεριέχουν οι τιμές των ΑΜΚ.

3) Προφανώς θα υπάρξουν καθολικά reverse split που σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να φθάσουν ακόμη και το 100 προς 1 και όχι 30 ή 40 προς 1 στην πιο ακραία περίπτωση.
Π.χ. στην Eurobank απαιτείται πολύ μεγάλο reverse split ενώ στην Πειραιώς και με 10 προς 1 μπορεί να επιτευχθεί μια ικανοποιητική τιμή.

4)Θα ενσωματωθεί πλήρως ο νόμος της BRRD δηλαδή ο νόμος για το bail in και την εξυγίανση – resolution – στον νέο νόμο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

5)Δεν θα περιλαμβάνεται παράμετρος για τα warrants.
Το αρχικό σχέδιο που είχε εξεταστεί να υπάρξει δημόσια πρόταση από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants έχει εγκαταλειφθεί και προκρίνεται η λύση να αφεθούν να λήξουν έως το 2018 χωρίς να εξασκηθούν.
Κατά την άποψη μας τα warrants θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά μέσω του μηχανισμού της δημόσιας πρότασης.
Κάποιοι δυστυχώς λανθασμένα υποστηρίζουν ότι τα warrants χαρίστηκαν στους κατόχους, ΜΕΓΑ λάθος, για τα warrants πλήρωσαν οι μέτοχοι και δυστυχώς υπέστησαν ολική καταστροφή.

6)Θα υπάρχει πιο αυξημένη συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών από το ΤΧΣ και ταυτόχρονα μέσω της BRRD θα υπάρχουν ειδικοί επόπτες – τύπου επιτρόπου – όπου θα ελέγχουν όλες τις διοικητικές αποφάσεις των τραπεζών.

7)Δεν υπάρχει στον νόμο – τουλάχιστον στο κείμενο που έχει αποσταλεί, λύση – διευθέτηση του κεφαλαιακού προβλήματος των Attica bank και συνεταιριστικών τραπεζών.
Ασκούνται μεγάλες πιέσεις ώστε να ανακεφαλαιοποιηθούν από το ΤΧΣ αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχει καθαρό αποτέλεσμα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης