Τελευταία Νέα
Πολιτική

Το ιστορικό της διαδικασίας ψήφισης του πολυνομοσχεδίου, μέχρι την πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ

Το ιστορικό της διαδικασίας ψήφισης του πολυνομοσχεδίου, μέχρι την πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ
Τί ανέφερε το bankingnews.gr μέχρι την κατάθεση πρότασης μομφής στον Γιάννη Στουρνάρα από τον ΣΥΡΙΖΑ....
Στην τελική ευθεία μπαίνει σήμερα η συζήτηση για το πολυνομοσχέδιο, το οποίο θα ψηφιστεί, παρά τις αντιδράσεις, για την εκταμίευση της επόμενης δόσης για την Ελλάδα.
Οι ρυθμίσεις της τελευταίας στιγμής, ύστερα από συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, φέρεται πως μπορούν να κάμψουν τις διαφωνίες...
Σήμερα το πρωί ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου, με τα κόμματα να εκφράζουν τις ενστάσεις τους σχετικά με την διαδικασία του κατεπείγοντος.
Η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από δεκάωρη συζήτηση τα μεσάνυχτα, όπου στην συνέχεια θα ακολουθήσει η ψήφιση του.
Την Παρασκευή ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία (ΝΔ,ΠΑΣΟΚ) στις Επιτροπές Οικονομικών και Παραγωγής και Εμπορίου το σχέδιο νόμου για τα μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κατ' εφαρμογή του νόμου 4046/2012 κ.α. διατάξεις.
Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΔΗΜΑΡ, ΧΑ) καταψήφισαν, όπως και οι Δημοκρατικοί Ανεξάρτητοι βουλευτές, ενώ από την συζήτηση στις Επιτροπές αποχώρησε το ΚΚΕ.
Χτες υπέβαλλε την παραίτηση του υπέβαλλε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάξιμος Χαρακόπουλος, προκαλώντας νέους τρυγμούς.
Ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης είχε υποβάλει ήδη από τις 18 Μαρτίου την παραίτησή του στον Αντώνη Σαμαρά, ωστόσο τηρούσε στάση αναμονής ευελπιστώντας ότι θα βρεθεί συμβιβαστική λύση.
Το τελικό κείμενο των 225 σελίδων αποτελεί τη συμφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και τρόικας, η ψήφιση της οποίας θα σημάνει την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος. Η συμφωνία προκαλεί πληθώρα αντιδράσεων, ενδοκυβερνητικά, αλλά και από την πλευρά της αντιπολίτευσης, καθώς περιλαμβάνει ρυθμίσεις για το "πάγωμα" των ωριμάνσεων των μισθών στο δημόσιο, από το 2017, ρυθμίσεις για το άνοιγμα του επαγγέλματος των φαρμακοποιων, αλλά και αμφιλεγόμενες διατάξεις για το ψωμί και το γάλα. Παράλληλα, περιλαμβάνει διατάξεις και για το κοινωνικό μέρισμα, αλλά και τα ακίνητα.
Εντονη είναι η αντίδραση και για διάταξη που μειώνει την φορολόγηση των offshore εταιριών κατά 15% και που προβλέπει τους όρους εκκαθάρισης της ΔΕΠΟΣ (Δημόσια Επιχείρηση Πολεοδομίας και Στέγασης).


Παρασκηνιακές διαβουλεύσεις και διορθώσεις...
Διορθώσεις που θα άρουν τις ενστάσεις των βουλευτών ετοιμάζει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος έχει παρασκηνιακές διαβουλεύσεις με τους επικεφαλείς των ΚΟ του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ αλλά και με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Αθανάσιο Τσαυτάρη.
Οι κκ Μωραΐτης, Κασσής, Σηφουνάκης και Τζαμτζής απειλούν να μην ψηφίσουν το νομοσχέδιο, με επίκεντρο τις διαφωνίες για το γάλα, ωστόσο η νέα συμφωνία στην οποία κατέληξαν ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, με τους εκπροσώπους των ΚΟ ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, για το γάλα, φαίνεται πως θα λειτουργήσουν καταλυτικά.
Ενστάσεις διατύπωσαν για το γάλα και οι βουλευτές της Ν.Δ. Γ. Βλάχος και η κ. Φωτεινή Αραμπατζή.
Η νέα ρύθμιση θα περιγράφει με λεπτομέρεια τα τεχνικά ζητήματα παστερίωσης και θερμικής επεξεργασίας του προϊόντος, ενώ θα επαναφέρει τις τρεις κατηγορίες γάλακτος ανάλογα με την διατηρησιμότητά του, με διάρκεια ζωής έως 7 ημέρες, που θα την καθορίζει ο παρασκευαστής.
Η τρίτη κατηγορία αφορά το γάλα σε κονσέρβα, που φθάνει ως και 40 με 45 ημέρες.

Ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τριφίμων, Μάξιμος Χαρακόπουλος, αν και παραιτήθηκε δηλώνει ότι θα ψηφίσει τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, γεγονός που προκάλεσε πληθώρα σχολίων.
"Η δήλωση Χαρακόπουλου 'παραιτούμαι γιατί διαφωνώ πλήρως από την κυβέρνηση με την ρύθμιση για το γάλα αλλά την ψηφίζω', είναι για Όσκαρ", τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπδημούλης.
O κ. Χαρακόπουλος στην δήλωση του στρέφεται κατά του Υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη επισημαίνοντας ότι παρά τις διαβεβαιώσεις που του έδωσε, τελικά η επίομαχη διάταξη για το γάλα αντικαταστάθηκε με την άνευ ουσίας φράση «και υπόκειται σε ελέγχους των αρμοδίων αρχών».
Ολόκληρη η δήλωση του κ. Χαρακόπουλου αναφέρει:
«Από την πρώτη στιγμή που ηγέρθη, το φθινόπωρο του 2012, από το υπουργείο Ανάπτυξης, το ζήτημα της επιμήκυνσης του χρόνου ζωής του «φρέσκου γάλακτος», διατύπωσα δημοσίως τις σοβαρές αντιρρήσεις μου.
Το αυτό έπραξα και όταν το ίδιο ζήτημα, έπειτα από σιωπή ενός έτους, προέκυψε πλέον ως πρόταση του ΟΟΣΑ, σε έκθεση που συντάχθηκε μετά από παραγγελία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Με στέρεα επιχειρήματα αποδείξαμε ότι η πρόταση θα είναι αρνητική για την ελληνική κτηνοτροφία και με αμφίβολα οφέλη για τον Έλληνα καταναλωτή. Απαντήσεις πειστικές δεν πήραμε.
Αντ’ αυτού, η εφαρμογή της έκθεσης του ΟΟΣΑ και ο χρόνος διάρκειας του φρέσκου γάλακτος εμφανίστηκαν ξαφνικά ως προαπαιτούμενο εκ μέρους της Τρόικας για την καταβολή της επόμενης δόσης!
Και στη συνέχεια, σε μια διαδικασία κατά την οποία ουδέποτε ερωτηθήκαμε και ουδέποτε ενημερωθήκαμε, πληροφορούμασταν από τα ΜΜΕ για εναλλακτικές προτάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης, που όλες, όμως, ως αποτέλεσμα θα είχαν τη διευκόλυνση αθρόων εισαγωγών γάλακτος. Εις βάρος, εννοείται, της εγχώριας παραγωγής. Κι αυτό, δυστυχώς, ισχύει και για την τελική «πρόταση Καχριμάνη» που συμφωνήθηκε με την τρόικα, όπως με πληροφόρησε ο πρωθυπουργός.
Καθώς, λοιπόν, η διαφωνία μου για την προτεινόμενη ρύθμιση στο γάλα συνέχιζε να υφίσταται, θεώρησα ότι δεν ήταν έντιμο εκ μέρους μου να παραμείνω στη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

1. Για το λόγο αυτό, ήδη από την Τρίτη 18 Μαρτίου, έθεσα την παραίτησή μου στη διάθεση του πρωθυπουργού, ο οποίος μου ζήτησε να μην τη δημοσιοποιήσω πριν τη Σύνοδο Κορυφής, κάτι το οποίο και σεβάστηκα.
2. Ενόσω ο πρωθυπουργός βρισκόταν στις Βρυξέλλες, ο Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου με πληροφόρησε ότι η τελική συμφωνία δεν είχε ακόμη καθαρογραφεί και επιδεχόταν αλλαγών. Ταυτόχρονα, ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, δημοσίως, έκανε λόγο για βελτιώσεις προκειμένου να μην καταστραφεί η κτηνοτροφία. Ενόψει των επικείμενων αλλαγών δήλωσα ότι θα τοποθετηθώ αφού κατατεθεί στη Βουλή ως νομοσχέδιο το τελικό κείμενο της συμφωνίας.
3. Τη Δευτέρα 24 Μαρτίου, οι εκπρόσωποι των αγελαδοτρόφων κατέθεσαν συγκεκριμένη συμβιβαστική πρόταση, η οποία θεώρησα ότι θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την άρση του αδιεξόδου. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν έγινε.
4. Την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στη σύσκεψη του Υπουργού Ανάπτυξης με βουλευτές της ΝΔ ζήτησα τόσο εγώ όσο και άλλοι συνάδελφοι να οριστεί, από τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης, Επιστημονική Επιτροπή που θα ορίσει τη διάρκεια ζωής του παστεριωμένου γάλακτος. Ανάλογη πρόταση, άλλωστε, είχε προτείνει και ο Υπουργός κ. Τσαυτάρης. Ο Υπουργός Ανάπτυξης αρνήθηκε την υιοθέτηση της πρότασης επικαλούμενος την Τρόικα και ανακοίνωσε, ενώπιον 30 βουλευτών, ρύθμιση σύμφωνα με την οποία «η διάρκεια συντήρησης του παστεριωμένου γάλακτος θα γίνεται με ευθύνη του παρασκευαστή μετά από έγκριση των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων κατά τις προβλέψεις του κοινοτικού δικαίου». Μετά από αυτή την ουσιαστική διόρθωση, εξερχόμενος της σύσκεψης και απαντώντας σε σχετική ερώτηση κοινοβουλευτικών συντακτών, δήλωσα ότι «απετράπησαν τα χειρότερα».
5. Ωστόσο, στο νομοσχέδιο, όπως κατατέθηκε τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 28 Μαρτίου, η προηγούμενη διατύπωση αντικαταστάθηκε με την άνευ ουσίας φράση «και υπόκειται σε ελέγχους των αρμοδίων αρχών».
Μετά την υπαναχώρηση του Υπουργού Ανάπτυξης είμαι αναγκασμένος να εμμείνω στην αρχική μου απόφαση και να δημοσιοποιήσω την παραίτησή μου από τη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Στη ζωή μου έχω μάθει να βαδίζω «την οδόν την στενήν». Ξεκαθαρίζω, λοιπόν, όπως άλλωστε είπα και στον πρωθυπουργό, ότι εφόσον η διάταξη για το γάλα δεν είναι ξεχωριστό άρθρο -που θα ήταν και το ορθό- η πολιτική μου ηθική δεν μου επιτρέπει, εδώ που έφτασαν τα πράγματα, να θέσω σε δοκιμασία την απρόσκοπτη χρηματοδότηση της χώρας.
Εύχομαι να αποδειχθεί ότι έχω εγώ άδικο στο θέμα του γάλακτος…
Θέλω να ευχαριστήσω τον πρωθυπουργό για τη δυνατότητα που μου έδωσε να εργαστώ, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για τη χώρα, από τη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού για την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων του αγροτικού κόσμου, κάτι που ασφαλώς, θα συνεχίσω να κάνω με όλες μου τις δυνάμεις».

Στουρνάρας (ΥΠΟΙΚ)- Προαιτούμενο για την δόση η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου
Με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα να διαμηνύει στη Βουλή ότι το πολυνομοσχέδιο - στο οποίο περιέχονται οι προσφάτως συμπεφωνημένες ρυθμίσεις της κυβέρνησης με την τρόικα - είναι προαπαιτούμενο, προκειμένου να εκταμιευθεί η χρηματοδότηση προς τη χώρα και να εισηγείται στο Σώμα να εγκρίνει την διαδικασία του κατεπείγοντος αλλά και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να αντιδρούν με πολύ έντονο τρόπο σ' αυτό, εισήχθη προς επεξεργασία στις Επιτροπές Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου το σχέδιο νόμου για τα Μέτρα Στήριξης και Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας, στο πλαίσιο της εφαρμογής του νόμου 4046/2012 κ.α. διατάξεις.
Με την έναρξη της συνεδρίασης ο κ. Στουρνάρας πήρε τον λόγο για να τονίσει ότι το σχέδιο αποτελεί προαπαιτούμενο ώστε να εκταμιευθεί η χρηματοδότηση της χώρας από το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομικών της Ένωσης - αρχής γενομένης από την 1η Απριλίου όπου πρόκειται να υιοθετηθεί η αξιολόγηση της Τριμερούς.
Η απόφαση αυτή, αναμένεται να οριστικοποιηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup στις 15 Απριλίου με απώτερο σκοπό στις 17 του ιδίου μήνα να εκταμιευτούν τα ποσά.
Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, ο εισηγητής Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος παρότι δήλωσε σύμφωνος με την διαδικασία του κατεπείγοντος ζήτησε να αποσυρθούν οι ρυθμίσεις που δεν αποτελούν προαπαιτούμενα, ενώ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Πάρις Κουκουλόπουλος είπε πως η αυριανή είναι μια ιστορική συμφωνία για τη χώρα καθώς η χώρα βγαίνει από τα Μνημόνια.

Χατζηδάκης (ΥΠΑΝ) - Οι διαρθρωτικές αλλαγές της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ αποτελούν κοινωνική πολιτική
"Είμαστε εδώ για το γάλα και τα υπόλοιπα θέματα. Για να ακούσουμε απόψεις και να βρούμε λύσεις στην βάση της κοινής λογικής, της επιστήμης και των δεσμεύσεών μας», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, από το βήμα της Βουλής, αφήνοντας με τον τρόπο αυτό να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν βελτιώσεις και αλλαγές.
Ο υπουργός είχε επαφές με εκπροσώπους του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, όπου συμφώνησαν σε συγκεκριμένες αλλαγές, προκειμένου να αρθούν οι ισχυρές ενστάσεις των κκ Θάνου Μωραΐτη και Μιχάλη Κασσή.
"Το υπουργείο δεν σκοπεύει να βλάψει τον κλάδο των γαλακτοπαραγωγών, για αυτό και τις επόμενες ημέρες θα θεσπιστεί το ελληνικό σήμα στις συσκευασίες του συγκεκριμένου προϊόντος, εφόσον βέβαια οι εταιρίες λάβουν την σχετική έγκριση των αρμόδιων ελεγκτικών οργανισμών", τόνισε ο ίδιος.
Πρόσθεσε όμως ότι "δεν μπορούμε να αδιαφορούμε στο ότι έχουμε ακριβότερο γάλα κατά 34% από τον Μέσο Κοινοτικό όρο… επιχειρούμε να μην έχουμε το 3ο ακριβότερο γάλα μετά την Κύπρο και την Ιταλία. Είναι αρνητικό ότι δεν μας αρέσει ότι το φρέσκο γάλα το 2013 κόστιζε 1,28 το λίτρο ενώ στη Ισπανία και Πορτογαλία με το σύστημα που υιοθετούμε κόστιζε 0,80 ευρώ/λίτρο; Εισάγουμε γάλα ημέρας χωρίς επεξεργασία θερμισης. Είναι κακό ότι δίνουμε δυνατότητα στην τοπική βιομηχανία να απευθυνθεί προνομιακά στην τοπική αγορά;".
"Στην Ελλάδα είμαστε λίγοι και γνωριζόμαστε και γνωρίζουμε ποιοι είναι οι καθαροί και ποιοι όχι. Δεν θα σταθούμε στις επιθέσεις. Ξέρουμε και ο κ. Σκορδάς και εγώ ότι τέτοιες προσωπικές επιθέσεις δεν μας αγγίζουν. Τις επιθέσεις αυτές σε λίγους μήνες κανένας δεν θα τις θυμάται. Ο καταναλωτής αυτό που θα θυμάται θα είναι η θετική επίδραση των ρυθμίσεων. Εμείς μιλάμε με έργο και κάποιοι από εδώ και από έξω μιλούν με χαρακτηρισμούς και ύβρεις. Αυτό μου συνέβη και στην περίπτωση της Ολυμπιακής - ξέρουν όμως οι Έλληνες ότι αν σήμερα λειτουργούσε η Ολυμπιακή θα έδιναν 400 εκατ. ευρώ το χρόνο, ενώ με το δικό μας πρόγραμμα έχουμε σήμερα κέρδος.Το ίδιο έγινε και όταν φέραμε ρύθμιση για να λειτουργούν τα καταστήματα τις Κυριακές", σχολίασε ο κ. Χατζηδάκης.
"Οι ρυθμίσεις για το γάλα και τα φαρμακεία αφορούν το 8% της εργαλειοθήκης που μπορεί να τύχει διαπραγμάτευσης με την τρόικα", τόνισε. "Οι διαρθρωτικές αλλαγές της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ αποτελούν κοινωνική πολιτική, καθώς θα μειωθούν οι τιμές στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα κατά 27% και στα μη λογοτεχνικά βιβλία κατά 50%".
"Γιατί είναι καταστροφική ρύθμιση να απελευθερωθούν προς τα κάτω οι τιμές των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων; Οι καταναλωτές έχουν στην δουλειά τους εγγυημένο κέρδος 34% όπως έχουν οι φαρμακοποιοί; Γιατί είναι καταστροφική ρύθμιση να λειτουργούν τα φαρμακεία περισσότερες ώρες; Γιατί είναι κακό ότι καταργείται η ενιαία τιμή βιβλίου για τα μη λογοτεχνικά. Είναι κακό το παιδί στα σχολικά βοηθήματα να πληρώνει λιγότερα; Γιατί είναι κακό στα καταστήματα στόκ και αουτλετ να επιτραπούν εκπτώσεις; Γιατί είναι κακό να αγοράζουμε το ψωμί με το ζύγι και όχι με το μάτι", κατέληξε.

Βρούτσης (υπ. Εργασίας) - Επιτέλους ευθυγραμμιζόμαστε με το κόστος εργασίας των χωρών της ΕΕ
Τη διαβεβαίωση ότι ο θεσμός των τριετιών δεν θίγεται από το πολυνομοσχέδιο έδωσε ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή και απαντώντας σε παρατήρηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Μητρόπουλου.
Στην ομιλία του, με αφορμή τη διατύπωση διάταξης που αφορά τη διευκόλυνση επανένταξης των μακροχρόνια ανέργων στην αγορά εργασίας, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κάλεσε τον υπουργό Εργασίας να διευκρινίσει τις προβλέψεις για την μισθολογική αντιμετώπιση των τριετιών.
Ο κ. Βρούτσης τόνισε πως υπάρχει μια γενναία παρέμβαση εκ μέρους της κυβέρνησης, όπου συνολικά μειώνουμε κατά 5 μονάδες το μισθολογικό κόστος στις επιχειρήσεις, 4 μονάδες από το εργοδοτικό κόστος και μία μονάδα απ' τις ασφαλιστικές εισφορές.
"Επιτέλους ευθυγραμμιζόμαστε με το κόστος εργασίας των χωρών της Ε.Ε." είπε και πρόσθεσε ότι η αύξηση στους μισθούς των εργαζομένων δεν θα είναι μεγάλη, αλλά θα έχει συμβολικό χαρακτήρα, 10-20 ευρώ το μήνα.
"Αυτό σηματοδοτεί συμμόρφωση των εργοδοτών στις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις και 30.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, γιατί κάνουμε πιο φθηνό το κόστος της εργασίας", είπε.

Πώς θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας ακινήτων
Την τιμαριθμοποίηση της τιμής κτήσης των ακινήτων που αγοράστηκαν μετά το 1995 από τους φορολογούμενων προβλέπει ειδική διάταξη του πολυνομοσχεδίου για τον φόρο υπεραξίας από τον οποίο απαλλάσσονται σπίτια και οικόπεδα που αποκτήθηκαν, προγενέστερα, δηλαδή έως και 31/12/1994.
Μετά από μία μακρά και έντονη διαπραγμάτευση με την τρόικα η κυβέρνηση αποφάσισε να νομοθετήσει μονομερώς σε μια προσπάθεια «ξεπαγώσει» η συναλλακτική δραστηριότητα στην αγορά που λόγω της διαφωνίας που υπήρξε με τους δανειστές παρέμεινε σε κατάσταση «ομηρίας» σχεδόν ένα τρίμηνο.
Εξαιτίας αυτή της κατάστασης το υπουργείο Οικονομικών δεν μπορούσε να εκδώσει την εγκύκλιο για το πώς θα εφαρμοστεί ο φόρος 15% από στην στιγμή που η τρόικα έχει «στυλώσει τα πόδια» στην πρόταση της ελληνικής πλευράς για τον αποπληθωρισμό της υπεραξίας. Δηλαδή, ο φόρος υπεράξιας να υπολογίζεται αφού πρώτα «λειανθεί» η τιμή κτήσης του ακινήτου, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό κατά το έτος απόκτησης του ακινήτου έως και το έτος πώλησης.
Να σημειωθεί ότι για περίπου 22 χρόνια, από το 1973 ώς και το 1994, η Ελλάδα είχε διψήφια νούμερα πληθωρισμού, Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1974 ο πληθωρισμός έσπασε κάθε «ρεκόρ» αφού «έτρεχε» με ρυθμό 26,9% (!) «ροκανίζοντας» τα εισοδήματα των νοικοκυριών. Σε παρόμοια ύψη έφθασε ο τιμάριθμος και στις αρχές της δεκαετίας του ’80, φθάνοντας στο 24,9%, ενώ οι πολύ υψηλές πτήσεις του δείκτη τιμών καταναλωτή διατηρήθηκαν και στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Η τεχνική αντιπροσωπεία της τρόικας διαφωνούσε με την συγκεκριμένη «διόρθωση» της διάταξης ισχυριζόμενη ότι με αυτόν τον τρόπο μειώνεται η υπεραξία και κατά συνέπεια τα προσδοκώμενα φορολογικά έσοδα.
Από την πλευρά του, οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών θεωρεί ότι τέτοια υψηλά επίπεδα πληθωρισμού θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ληφθούν υπόψη στον υπολογισμό της αξίας των ακινήτων. Έτσι κατά τις πληροφορίες η κυβέρνηση πέρασε από μόνης αυτή τη νέα διάταξη που σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο:
*Σε κάθε πράξη πώλησης, ο συμβολαιογράφος που καταρτίζει το συμβόλαιο πρέπει να παρακρατήσει φόρο υπολογιζόμενο με συντελεστή 15% επί της διαφοράς μεταξύ της τιμής στην οποία ο πωλητής απέκτησε το ακίνητο και της τιμής στην οποία το μεταβιβάζει.
* Η τιμή κτήσης είναι αυτή που αναγράφεται στο συμβόλαιο.
* Στις περιπτώσεις κληρονομιών, δωρεών κτλ η τιμή κτήσης είναι η αξία πάνω στην οποία υπολογίστηκε ο σχετικός φόρος.
* Ακίνητα που αποκτήθηκαν έως και 31/12/1994 απαλλάσσονται από τον φόρο υπεραξίας.
* Η η τιμή κτήσης πληθωρίζεται με βάση το δείκτη τιμών κατοικιών των ετών που διακρατήθηκε και ο οποίος δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος.
* Η υπεραξία που προκύπτει από τη διαφορά της τιμής κτήσης με την τιμή πώλησης απομειώνεται σε ποσοστό έως και 60% Για ακίνητα που έχουν μείνει στην κατοχή του ιδιοκτήτη για περισσότερα από 26 χρόνια.
*Στις περιπτώσεις χρησικτησίας τιμή κτήσης θεωρείται αυτή πριν από το 20ο έτος από το σχετικό συμβολαιογραφικό έγγραφο.
*Στις περιπτώσεις ανέγερσης ακινήτου με αυτεπιστασία τιμή κτήσης θεωρείται αυτή μετά από 5 έτη από την έκδοση οικοδομικής άδειας.
* Από το ποσό της υπεραξίας αφαιρούνται 25.000 ευρώ και με τις νέες διατάξεις φεύγει και ο όρος της μη πραγματοποίησης άλλης μεταβίβασης ακινήτου κατά το χρόνο διακράτησης (η διάταξη γίνεται ευνοϊκότερη).
*Οι συμβολαιογράφοι αναλαμβάνουν την υποχρέωση να ελέγξουν την ορθότητα όλων των χαρακτηριστικών του μεταβιβαζόμενου ακινήτου (χρόνος διακράτησης κτλ) αλλά δεν είναι υπεύθυνοι για στοιχεία που δεν ήταν υποχρεωμένοι να ελέγξουν.
* Ο φόρος υπεραξίας παρακρατείται από τους συμβολαιογράφους και αποδίδεται εντός 5 ημερών στο δημόσιο.
Σχετικά με το φόρο υπεραξίας εισηγμένων μετοχών απαλλάσσονται οι μικρομέτοχοι, ενώ ο φόρος θα επιβάλλεται μόνο εφόσον ο μεταβιβάζων συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρείας με ποσοστό τουλάχιστον 0,5% και οι μετοχές έχουν αποκτηθεί από την 1 Ιανουαρίου 2009 και έπειτα.

Οι τέσσερις κατηγορίες που δικαιούνται το «κοινωνικό μέρισμα»
Τέσσερις είναι οι βασικές κατηγορίες δικαιούχων του «κοινωνικού μερίσματος» από το πρωτογενές πλεόνασμα, που οριστικοποιούνται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, το συνολικό ποσό του «κοινωνικού μερίσματος» κατανέμεται σε:
- «Κοινωνικό Μέρισμα 450 εκατ. ευρώ» σε πολίτες και οικογένειες με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, με βάση ειδικά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το ακριβές ποσό του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά δικαιούχο, οι κατηγορίες των δικαιούχων, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, ο φορέας, η διαδικασία, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής, ο χρόνος και τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγησή του ανά κατηγορία δικαιούχων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας.
Το ποσό ανά δικαιούχο καταβάλλεται εφάπαξ, είναι αφορολόγητο, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή του ΕΚΑΣ ή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Κάθε δικαιούχος λαμβάνει το κοινωνικό μέρισμα από μία και μόνο πηγή.
- «Κοινωνικές επιταγές» 20 εκατ. ευρώ για δράσεις στέγασης- σίτισης- κοινωνικής φροντίδας για τους αστέγους. Η «κοινωνική επιταγή» θα ενσωματώνει την αξία συγκεκριμένης κοινωνικής παροχής, η οποία θα είναι ατομική και θα παρέχεται στον δικαιούχο του προγράμματος που θα την ενεργοποιεί αποκλειστικά για την απολαβή συγκεκριμένων αγαθών ή/και υπηρεσιών.
Φορείς υλοποίησης δράσεων αυτών θα είναι τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, τα εκκλησιαστικά φιλανθρωπικά ιδρύματα, οι φορείς της Εκκλησίας και τα πιστοποιημένα από το υπουργείο Εργασίας σύμφωνα με το Ν.2646/1998 Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που αποδεδειγμένα δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών στην ομάδα στόχου των αστέγων.
- Παροχές ασθένειας σε είδος έως την 28η Φεβρουαρίου 2015. Το πρόγραμμα αφορά σε:
• Ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, οι οποίοι διέκοψαν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή προέβησαν σε δήλωση αδράνειας εργασιών ή συνεχίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα και δεν είναι ασφαλισμένοι σε άλλον φορέα. Την παροχή δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, εφόσον οι οφειλές τους στον οικείο ασφαλιστικό φορέα αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013 και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού τους εισοδήματος κατά τα ως άνω έτη δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
• Ασφαλισμένους του Τομέα Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ, οι οποίοι έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον ασφαλιστικό τους φορέα. Την παροχή δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013 και ο μέσος όρος τού συνολικού οικογενειακού τους εισοδήματος κατά τα ως άνω έτη δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
• Υπερήλικες ασφαλισμένους του ΟΓΑ (και τα προστατευόμενα μέλη τους), των οποίων το ασφαλιστικό δικαίωμα και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση σύνταξης.
- Χορήγηση εφάπαξ αφορολόγητης χρηματικής ενίσχυσης, 500 ευρώ ανά άτομο, σε ένστολους με εισόδημα έως 1.500 ευρώ. Το συνολικό κονδύλι θα είναι 37 εκατ. ευρώ και θα αφορά σε περίπου 75.000 ένστολους.
Οι ένστολοι πρέπει να ήταν εν ενεργεία κατά την 31η Ιανουαρίου εφέτος και θα ληφθούν υπόψη οι συνολικές μεικτές τακτικές αποδοχές του Ιανουαρίου εφέτος. Η ενίσχυση θα καταβληθεί ολόκληρη (500 ευρώ), έως τα 1.500 ευρώ. Για τις αποδοχές πάνω από τα 1.500 ευρώ και έως τα 1.542 ευρώ, θα μειώνεται κατά 12 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον ευρώ αποδοχών. Δηλαδή, ένστολος με αποδοχές 1.501 ευρώ, θα πάρει ενίσχυση 488 ευρώ, ενώ για αποδοχές 1.540 ευρώ θα δοθεί ενίσχυση 20 ευρώ και για αποδοχές 1.542 ευρώ δεν θα δοθεί ενίσχυση.
Στις μηνιαίες αποδοχές δεν συνυπολογίζονται τα κοινωνικά επιδόματα, η ειδική αποζημίωση και το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων. Η ενίσχυση θα είναι αφορολόγητη, δεν θα υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν θα κατάσχεται ούτε θα συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν θα υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Σημειώνεται, ότι για τους δικαιούχους της πρώτης κατηγορίας, δηλαδή του «μερίσματος των 450 εκατ. ευρώ», η ειδική επιτροπή (από στελέχη του οικονομικού επιτελείου και του ΠΑΣΟΚ) επεξεργάζεται ήδη ένα βασικό σενάριο, βάσει του οποίου το πραγματικό ετήσιο εισόδημα για τους δικαιούχους θα είναι οι 6.000 ευρώ ανά άτομο. Το συγκεκριμένο ύψος του εισοδήματος θα κλιμακώνεται (κατά το πρότυπο των οικογενειακών επιδομάτων) με συντελεστή 1 για τον άγαμο, με συντελεστή 1/3 για τη σύζυγο και με συντελεστή 1/6 για κάθε παιδί. Δηλαδή, για οικογένεια με δύο παιδιά θα ανέρχεται σε 10.000 ευρώ.
Το ύψος του επιδόματος πιθανόν να κυμαίνεται από τα 500 ευρώ έως τα 1.000 ευρώ. Το ανώτατο ύψος των 1.000 ευρώ αναμένεται να αφορά σε πολύτεκνους (τέσσερα και περισσότερα παιδιά), ή σε οικογένεια με τρία παιδιά και άνεργη μητέρα. Για μια τετραμελή οικογένεια, υπολογίζεται ότι το επίδομα θα είναι περίπου 800 ευρώ.
Για τα περιουσιακά κριτήρια, το υπό συζήτηση βασικό σενάριο αφορά σε συνολική ακίνητη περιουσία 50.000 ευρώ (50.000 ευρώ για άγαμο και 100.000 ευρώ για έγγαμο) έως 250.000 ευρώ.

Το αλαλούμ και οι διαψεύσεις
Μετά από ένα άνευ προηγουμένου αλαλούμ και ατέρμονες ενδοκυβερνητικές συγκρούσεις, η κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής το κρίσιμο πολυνομοσχέδιο.
Ωστόσο, λίγη ώρα πριν την κατάθεσή του, ένα e-mail από τον Matthias Mors, εκπρόσωπου της Ε.Ε. στην τρόικα, παρ’ ολίγον να τινάξει τη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας στον αέρα.
Βέβαια, ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Κωστής Χατζηδάκης διέψευσε την εν λόγω πληροφορίας, τονίζοντας πως δεν έλαβε κανένα e-mail από τον εκπρόσωπο της Ε.Ε.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης