Η ελληνική οικονομία αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται με σταθερό ρυθμό, σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται στο 2,1% για το 2025, 2,2% για το 2026 και 1,7% για το 2027.
Η Ελλάδα παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και της ΕΕ, με την Ευρωζώνη να αναπτύσσεται 1,3% το 2025, 1,2% το 2026 και 1,4% το 2027, και την ΕΕ 1,4% για το 2025 και το 2026 και 1,5% το 2027.
Παρά την άνοδο της ανάπτυξης στην Ευρωζώνη και την ΕΕ, η Επιτροπή αναθεωρεί ελαφρώς προς τα κάτω την εκτίμησή της για την Ελλάδα το 2025, από 2,3% σε 2,1%, ενώ η πρόβλεψη για το 2026 παραμένει σταθερή στο 2,2%.
Πληθωρισμός και Αγορά Εργασίας
Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα προβλέπεται στο 2,8% το 2025, με σταδιακή μείωση στο 2,3% το 2026 και 2,4% το 2027. Η ανεργία συνεχίζει να υποχωρεί, από 9,3% το 2025 σε 8,6% το 2026 και 8,2% το 2027.
Η αγορά εργασίας εμφανίζει βελτίωση, με το ποσοστό ανεργίας να έχει ήδη φτάσει το 8,2% τον Οκτώβριο του 2025, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2009. Η απασχόληση αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται, ενώ οι μισθοί εκτιμάται ότι θα αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,6% κατά την περίοδο 2025-2027, ενισχυμένοι από αυξήσεις κατώτατων μισθών, μείωση εισφορών και μεταρρυθμίσεις στον φόρο εισοδήματος.
Σταθερή Δημοσιονομική Θέση
Το συνολικό πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί από 1,2% του ΑΕΠ το 2024 σε περίπου 1,1% το 2025. Αυτό αντανακλά μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 4,7% σε 4,3%, μερικώς αντισταθμιζόμενη από τη μείωση των δαπανών για τόκους.
Η μείωση αυτή προέρχεται κυρίως από επεκτατικά μέτρα (0,7% του ΑΕΠ), όπως η μείωση κατά 1 ποσοστιαία μονάδα των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, οι αυξήσεις μισθών στο δημόσιο τομέα, η επιστροφή ενοικίου βάσει εισοδηματικών κριτηρίων και το μόνιμο ετήσιο επίδομα 250 ευρώ για ευάλωτα άτομα.
Επιπλέον πιέσεις προέρχονται από αυξημένες δαπάνες για την υγεία και την άμυνα, καθώς και από χρηματοοικονομική διόρθωση που σχετίζεται με τις κοινοτικές αγροτικές ενισχύσεις, αντιστοιχώντας σε 0,2% του ΑΕΠ. Αυτές οι επιδράσεις αντισταθμίζονται εν μέρει από αυξημένα έσοδα, υποστηριζόμενα από συνεχιζόμενα μέτρα φορολογικής συμμόρφωσης, την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε νέους τομείς για μείωση της αδήλωτης εργασίας και υψηλότερα τέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Το 2026, το ισοζύγιο προϋπολογισμού προβλέπεται να φτάσει στο 0,3%, με μείωση 0,8 μονάδων σε σχέση με το 2025. Αυτό αντιστοιχεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,4% του ΑΕΠ. Η μείωση αυτή αντανακλά κυρίως το πρόσφατα ανακοινωθέν επεκτατικό πακέτο, εκτιμώμενο ότι θα κοστίσει 0,6% του ΑΕΠ το 2026 και 0,8% του ΑΕΠ το 2027.
Το πακέτο συνδυάζει μειώσεις στον φόρο εισοδήματος, στον φόρο ακίνητης περιουσίας και στο ΦΠΑ, μαζί με στοχευμένες αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς του δημόσιου τομέα. Τα μέτρα αυτά στοχεύουν στην ανακούφιση των πιέσεων κόστους διαβίωσης και στην παροχή στήριξης σε νοικοκυριά με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα, οικογένειες με παιδιά, συνταξιούχους και κατοίκους μικρών χωριών. Η πρόβλεψη ενσωματώνει επίσης αυξημένες δαπάνες για την άμυνα, που αναμένεται να ανέβουν από το 2,4% του ΑΕΠ το 2025 σε 2,6% το 2026.
Το 2027, το συνολικό ισοζύγιο προβλέπεται να μειωθεί στο 0,0% του ΑΕΠ, αντιστοιχώντας σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,2%. Η επιδείνωση αυτή οφείλεται κυρίως στις υψηλότερες δαπάνες τόκων και στις πλήρεις επιπτώσεις του νέου δημοσιονομικού πακέτου.
Ο δείκτης δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ ανήλθε στο 154,2% το 2024, 55 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το μέγιστο του 2020. Αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, φτάνοντας στο 138% το 2027, με την πτώση να τροφοδοτείται από την ονομαστική ανάπτυξη του ΑΕΠ και τα πρωτογενή πλεονάσματα του προϋπολογισμού.
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η ελληνική οικονομία δείχνει ανθεκτικότητα, με σταθερή κατανάλωση και επενδύσεις που υποστηρίζονται από κοινοτικά κονδύλια και το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η επενδυτική δραστηριότητα παραμένει ισχυρή, με αύξηση εταιρικών δανείων και νέα δημοσιονομικά μέτρα που ενισχύουν τους μισθούς και την ιδιωτική κατανάλωση.
Η ανάπτυξη προβλέπεται να παραμείνει σταθερή το 2025-2026, ενώ μετά το 2026 αναμένεται επιβράδυνση, καθώς τα μέτρα του RRP φτάνουν στο τέλος τους.
Οι γεωπολιτικοί και εμπορικοί κίνδυνοι, καθώς και το κόστος χρηματοδότησης, παραμένουν πιθανά εμπόδια για τις εξαγωγές και τις επενδύσεις, ιδιαίτερα στον τουριστικό τομέα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών