Τελευταία Νέα
Οικονομία

Εάν χαθεί ο Ιούλιος… συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης 15/10/2020 – Πιθανόν 50%-50% δάνεια και επιδοτήσεις, η Ελλάδα από 32 θα πάρει 24 ή 25 δισ

Εάν χαθεί ο Ιούλιος… συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης 15/10/2020 – Πιθανόν 50%-50% δάνεια και επιδοτήσεις, η Ελλάδα από 32 θα πάρει 24 ή 25 δισ
Το βασικό σενάριο που ήταν 750 δισεκ. εκ των οποίων 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. θα αλλάξει με πιθανό μείγμα όχι το 55% επιδοτήσεις και 45% δάνεια αλλά 50% δάνεια και 50% επιδοτήσεις
Η αρχική ικανοποίηση έχει μετατραπεί σε προβληματισμό με επίκεντρο το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ.
Εάν χαθεί η ευκαιρία του Ιουλίου και δεν υπάρξει συμφωνία, καθώς στην Σύνοδο Κορυφής 19 Ιουνίου 2020 είναι αδύνατη η επίτευξη συμφωνίας… όλα θα μετατεθούν για 15 και 16 Οκτωβρίου 2020.. αν και θα επιχειρηθεί από την Γερμανική Προεδρία που ξεκινάει από 1η Ιουλίου να επιτευχθεί συμφωνία εμπροσθοαβρώς.
Στο σενάριο αυτό οι εκταμιεύσεις των κεφαλαίων θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο ή τον Μάιο του 2021 δηλαδή 10-11 μήνες αργότερα από σήμερα που θεωρείται πολύ μεγάλο διάστημα.
Ποιες είναι οι νέες παραδοχές;

1)Οι χώρες που αντιδρούσαν δηλαδή Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία Φινλανδία και Δανία δεν έχουν αλλάξει.
Η Ουγγαρία που είχε εκφράσει αντιρρήσεις, αναφέρει ότι στηρίζει το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά ζητάει αλλαγή των κατανομών στα κεφάλαια.

2)Το βασικό σενάριο που ήταν 750 δισεκ. εκ των οποίων 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. θα αλλάξει με πιθανό μείγμα όχι το 55% επιδοτήσεις και 45% δάνεια αλλά 50% δάνεια και 50% επιδοτήσεις δηλαδή 375 δισεκ. ευρώ δάνεια και 375 δισεκ. επιδοτήσεις.
Στο σενάριο αυτό προφανώς αλλάζουν τα δεδομένα γιατί θα αυξηθεί η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στα κράτη της ευρωζώνης.

3)Θα αλλάξει η κατανομή των κεφαλαίων και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει πιθανότητα να αδικηθεί η Ελλάδα και αντί να λάβει 32 δισεκ. να πάρει 24 ή 25 δισεκ. σε βάθος 4ετίας.
Στο σενάριο αυτό η Ελλάδα θα λαμβάνει 6,25 δισεκ. ετησίως αντί 8 δισεκ. με την μορφή 3,12 δισεκ. δάνεια και 3,12 δισεκ. επιδοτήσεις.
Ως γνωστό η Commission είχε χρησιμοποιήσει ορισμένα βασικά κλειδιά κατανομής όπως ανεργία και κατά κεφαλήν ΑΕΠ κ.α. και ζητούνται αλλαγές γιατί κάποιες χώρες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την Πανδημία.

4)Θα συσταθεί μια επιτροπή στην οποία ρόλο θα έχει και ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης η οποία θα παρακολουθεί τις μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιεί κάθε χώρα.
Κάθε χώρα θα συντάξει σχέδιο Ανάκαμψης που θα περιγράφει αναλυτικά όλες τις μεταρρυθμίσεις που θα συντελεστούν από το 2020 έως το 2024.
Θα υπάρχει μηχανισμός πέναλτι κάθε φορά που υπάρχουν αποκλίσεις όπως ακύρωση της εκταμίευσης της επόμενης δόσης.
Ταυτόχρονα θα πραγματοποιείται μάλλον μια φορά τον χρόνο επιτόπια παρακολούθηση της προόδου από τον μηχανισμό ελέγχου, δηλαδή μια φορά τον χρόνο θα έρχεται η επιτροπή στην Ελλάδα για να παρακολουθεί την πρόοδο ενώ θα συντάσσονται δύο εκθέσεις προόδου κάθε χρόνο πριν από την εκταμίευση κάθε δόσεις… πλην της πρώτης δόσης.

5)Υπάρχουν σκέψεις και όχι αποφάσεις – πιθανόν να μην περάσει αυτή η πρόταση – εάν τελικώς κριθεί αναγκαίο στο α΄ τρίμηνο του 2021 - να συσταθεί ευρωπαϊκή bad bank έως το τέλος του 2021 μέρος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν να δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά μόνο για τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια της ύφεσης έναντι μετοχών που θα αποκτήσει σε κάθε τράπεζα η ευρωπαική bad bank.
Με βάση ορισμένες παραδοχές σε σύνολο 550 δισεκ. προβληματικών δανείων στην Ευρώπη τα νέα NPEs μπορεί να φθάσουν στα 80 με 100 δισεκ. το μέγιστο εκ των οποίων 30 δισεκ. στην Ιταλία και 6 με 8 δισεκ. στην Ελλάδα.
Πάντως με 80 έως 100 δισεκ. NPEs η αναγκαιότητα για bad bank μετριάζεται αισθητά.... αλλά δεν αποκλείεται καθώς ΕΚΤ και SSM θα ήθελαν να υπάρξει κακή τράπεζα σε πανευρωπαικό επίπεδο και όχι σε εθνικό επίπεδο που να εποπτεύεται από την ΕΚΤ.

6)Το πιθανότερο σενάριο είναι να υπάρχουν δύο δόσεις ετησίως Ιανουάριο και Ιούνιο κάθε έτους με εξαίρεση το 2021 όπου θα δοθούν τον Απρίλιο ή Μάιο του 2021 και Ιούλιο ή Σεπτέμβριο του 2021.

7)Αξίζει να αναφερθεί ότι οι χώρες που αντιδρούν έχουν ζητήσει μεταξύ άλλων πέραν της αλλαγής της κατανομής μεταξύ δανείων και επιδοτήσεων να μην υπάρχει στα δάνεια κοινό επιτόκιο – τάσσονται κατά της έμμεσης αμοιβαιοποίησης χρέους – αλλά να λαμβάνεται υπόψη ένας παράγοντας όπως η απόδοση του 10ετούς ομόλογου που είναι και σημείο αναφοράς ή benchmark.
H Γερμανία θα δανείζεται στο -0,40% και η Ελλάδα στο 1,44% με βάση τις τρέχουσες αποδόσεις των 10ετών ομολόγων.
Μπορεί η Commission να δανείζεται με κοινό επιτόκιο από τις αγορές κάθε χρόνο θα δανείζεται 180 δισεκ. και θα δανίζει με αρνητικό  την Γερμανία λόγω των αρνητικών επιτοκίων αλλά θα χάνει από την Ελλάδα λόγω του θετικού επιτοκίου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης