Κοινωνία

Τι είναι η παραλλαγή της Μποτσουάνα ή Omicron ή B.1.1.529; – Γιατί προκαλεί χάος διεθνώς; - Τα πρώτα κρούσματα σε εμβολιασμένους

Πανικός και αφορμή για νέα μέτρα και lockdowns θα είναι η νέα παράλλαξη Omicron;

(upd 7)Τι είναι η παραλλαγή της Μποτσουάνα με τις 32 μεταλλάξεις που πήρε το ελληνικό όνομα Omicron και την κωδική ονομασία B.1.1.529;
Αρχικά είχε λεχθεί ότι θα ονομαστεί Nu αλλά τελικά ονομάστηκε Omicron.

Γιατί προκαλεί χάος στις διεθνείς αγορές και πανικοβάλλει τον πλανήτη;
Πάντως μέχρι τώρα έχουμε τις εξής αντιδράσεις...
Τα χρηματιστήρια υπέστησαν mini κραχ.
Πολλά κράτη ξεκίνησαν τις απαγορεύσεις ταξιδίων προς την Νότια Αφρική και άλλα αφρικανικά κράτη παραβιάζοντας συμφωνίες και χωρίς την έγκριση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Η Νότια Αφρική αποκαλεί την Omicron τρικυμία σε φλιντζάνι τσαγιού θέλοντας να πει ότι υπερβάλουμε για την δραστικότητα της νέας παράλλαξης
Το Βέλγιο αντιθέτως αποκαλεί την Omicron... Covid 21 αντί Covid 19 θεωρώντας ότι είναι η πιο μολυσματική μετάλλαξη του Covid 19.

Ιστορικό

Θεωρείται ως η πιο βαριά μεταλλαγμένη παραλλαγή του covid 19, μέχρι στιγμής, καθώς έχει 32 μεταλλάξεις στην πρωτεΐνη ακίδας και 50 συνολικά.
Πιο συγκεκριμένα, οι επιστήμονες τόνισαν ότι υπάρχουν 10 μεταλλάξεις έναντι 2 στην παραλλαγή Delta σχετικά με τον τομέα δέσμευσης υποδοχέα, που είναι το τμήμα του ιού κατά την αρχική επαφή με τα κύτταρα.

Η παραλλαγή Omicron εντοπίστηκε πριν από 5 ημέρες αρχικά στη Μποτσουάνα με επακόλουθη επιβεβαίωση και αλληλουχία στη Νότια Αφρική με περίπου 100 επιβεβαιωμένα κρούσματα. Κρούσματα εντοπίστηκαν στο Ισραήλ και το Χονγκ Κονγκ και από σήμερα το πρωί στο Βέλγιο.
Τα δεδομένα αλληλουχίας υποδηλώνουν ότι το Β.1.1.529 έχει διαφορετικό εξελικτικό μονοπάτι, αλλά μοιράζεται μερικές κοινές μεταλλάξεις με τις παραλλαγές C.1.2, Beta και Delta.

Σύμφωνα με τον Guardian , μόνο 10 περιπτώσεις σε τρεις χώρες έχουν επιβεβαιωθεί με γονιδιωματική αλληλουχία (και έως και 100 ύποπτες), αλλά αυτό είναι υπεραρκετό για κυβερνήσεις και φαρμακευτικές εταιρίες να τρομοκρατήσουν τον κόσμο επιβάλλοντας νέα μέτρα και σχεδιάζοντας νέα lockdowns και, σύμφωνα με το νέο αφήγημα η παραλλαγή έχει προκαλέσει σοβαρή ανησυχία στους επιστήμονες, επειδή ορισμένες από τις μεταλλάξεις μπορεί να βοηθήσουν τον ιό να αποφύγει την ανοσία

Σύμφωνα με αναφορές, η νέα παραλλαγή B.1.1.529 έχει 32 μεταλλάξεις στην πρωτεΐνη ακίδας, το τμήμα του ιού που χρησιμοποιούν τα περισσότερα εμβόλια για να ενεργοποιήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα κατά του Covid.
Οι μεταλλάξεις στην πρωτεΐνη της ακίδας καθιστούν δυσκολότερο για τα κύτταρα του ανοσοποιητικού να επιτεθούν στο παθογόνο, όπως τόσοι πολλοί σκεπτικιστές εμβολίων προειδοποιούσαν το 2020 όταν υποστήριζαν ότι η χρήση αναποτελεσματικών εμβολίων (όπως αυτά της Pfizer και της Moderna ) θα οδηγήσουν σε πιο επικίνδυνες εκδοχές του covid 19.
Αυτό ακριβώς συμβαίνει τώρα.

Τι αναφέρει η Μποτσουάνα; - Τα πρώτα κρούσματα σε πλήρως εμβολιασμένους

Το υπουργείο Υγείας της Μποτσουάνας επιβεβαίωσε ότι 4 κρούσματα της νέας παραλλαγής εντοπίστηκαν σε άτομα που ήταν όλα πλήρως εμβολιασμένα, όπως επισήμως ανακοινώθηκε.
Και οι τέσσερις δοκιμάστηκαν πριν από το προγραμματισμένο ταξίδι τους.
Ένα δείγμα εντοπίστηκε επίσης στο Χονγκ Κονγκ, το οποίο μετέφερε ταξιδιώτης από τη Νότια Αφρική, δήλωσαν Νοτιοαφρικανοί επιστήμονες.
Με περισσότερες από 1.200 νέες μολύνσεις, το ημερήσιο ποσοστό μόλυνσης στη Νότια Αφρική είναι πολύ χαμηλότερο π.χ. από ότι στην Γερμανία, όπου τα νέα κρούσματα προκαλούν χάος.
Ωστόσο, η πυκνότητα των μεταλλάξεων σε αυτή τη νέα παραλλαγή εγείρει φόβους ότι θα μπορούσε να είναι εξαιρετικά μεταδοτική, με αποτέλεσμα οι επιστήμονες να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.
Επίσης τα 3 κρούσματα που εμφανίστηκαν στο Ισραήλ ήταν επίσης πλήρως εμβολιασμένα.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, ένας ταξιδιώτης εμβολιάστηκε με τρεις δόσεις του εμβολίου Pfizer, η μία με δύο εμβόλια AstraZeneca και η άλλη με δύο εμβόλια Johnson & Johnson.
Botsuana_BN.jpg
VOC.png
Nu1.png

Γιατί ανησυχούν οι επιστήμονες;

«Αυτή η παραλλαγή μας εξέπληξε, αποτελεί μεγάλο άλμα στην εξέλιξη, εμπεριέχει πολλές περισσότερες μεταλλάξεις από ότι περιμέναμε, ειδικά μετά από ένα πολύ σοβαρό τρίτο κύμα του Delta», δήλωσε ο Tulio de Oliveira, διευθυντής της πλατφόρμας KwaZulu-Natal Research and Innovation Sequencing Platform.
Η παραλλαγή B1.1.529 έχει έναν «πολύ ασυνήθιστο αστερισμό μεταλλάξεων», με περισσότερες από 30 μεταλλάξεις μόνο στην πρωτεΐνη ακίδας, είπε ο Oliveira.
Στον υποδοχέα ACE2 - την πρωτεΐνη που βοηθά στη δημιουργία σημείου εισόδου για τον κορωνοϊό για τη μόλυνση των ανθρώπινων κυττάρων - η νέα παραλλαγή έχει 10 μεταλλάξεις. Συγκριτικά, η παραλλαγή Beta έχει τρεις, η παραλλαγή Delta έχει δύο, είπε ο Oliveira.
Ο Dr Tom Peacock, ιολόγος στο Imperial College του Λονδίνου, συμφωνεί με την Oliveira.
Ο Peacock δημοσίευσε λεπτομέρειες της νέας παραλλαγής σε έναν ιστότοπο κοινής χρήσης γονιδιώματος , σημειώνοντας ότι «ο απίστευτα υψηλός αριθμός μεταλλάξεων ακίδων υποδηλώνει ότι αυτό θα μπορούσε να είναι πραγματικά ανησυχητικό».
Όπως σημειώνει ο Peacock, «αυτή είναι η πρώτη φορά που βλέπω δύο από αυτές τις μεταλλάξεις σε μία μόνο παραλλαγή».

Γιατί έχει σημασία αυτό;

Επειδή, όπως σημείωσε πρόσφατα ακόμη και το έγκριτο περιοδικό Nature , οι ερευνητές ανέφεραν ότι η θέση διάσπασης της φουρίνης του Covid - μια δυνατότητα που τον βοηθά να εισέλθει στα κύτταρα - είναι απόδειξη μηχανική, επειδή ο SARS-CoV-2 έχει αυτά τα χαρακτηριστικά.
Η θέση διάσπασης της φουρίνης είναι σημαντική επειδή βρίσκεται στην πρωτεΐνη ακίδας του ιού και η διάσπαση της πρωτεΐνης σε αυτό το σημείο είναι απαραίτητη για να μολύνει ο ιός τα κύτταρα».
Σε κάθε περίπτωση, ενώ κανείς δεν γνωρίζει ακόμα τι κάνει στην πραγματικότητα το σύμπλεγμα μετάλλαξης πρωτεΐνης ακίδας, η εικασία ότι θα οδηγήσει σε ένα άλλο κύμα παγκόσμιων μολύνσεων είναι προ των πυλών.
Ο Ravi Gupta, καθηγητής κλινικής μικροβιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, είπε ότι η εργασία στο εργαστήριό του διαπίστωσε ότι δύο από τις μεταλλάξεις στο B.1.1.529 αύξησαν τη μολυσματικότητα και μείωσαν την αναγνώριση αντισωμάτων. «Φαίνεται σίγουρα μια σημαντική ανησυχία με βάση τις μεταλλάξεις που υπάρχουν.
Ωστόσο, μια βασική ιδιότητα του ιού που είναι άγνωστη».
Ο καθηγητής Francois Balloux, διευθυντής του Ινστιτούτου Γενετικής UCL, επισήμανε ότι ο μεγάλος αριθμός μεταλλάξεων στην παραλλαγή προφανώς συσσωρεύτηκε σε μια «ενιαία έκρηξη», υποδηλώνοντας ότι μπορεί να έχει εξελιχθεί κατά τη διάρκεια μιας χρόνιας λοίμωξης σε ένα άτομο με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, πιθανώς ασθενούς HIV/Aids χωρίς θεραπεία.

Τι σημαίνει αυτό;

Μετάφραση: όσον αφορά τα εμβόλια, η παράλλαξη B.1.1.529 θα μπορούσε κάλλιστα να αντιπροσωπεύει μια εντελώς νέα ασθένεια, καθώς τα υπάρχοντα εξουδετερωτικά αντισώματα θα έχουν μικρή έως καθόλου επίδραση σε έναν ιό με όλες αυτές τις μεταλλάξεις. Αυτά είναι δυστυχώς καλά νέα για τους πολιτικούς καθώς έχουν τον νέο καταλύτη για επιβάλλουν ένα νέο γύρο lockdown και νέα μέτρα.

Ποια τα νέα μέτρα;

Εν προκειμένω, μόλις εμφανίστηκε το νέο στέλεχος, το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει προσωρινά τις πτήσεις από τη Νότια Αφρική και πέντε γειτονικές χώρες (Ναμίμπια, Λεσότο, Εσουατίνι, Ζιμπάμπουε και Μποτσουάνα) λόγω ανησυχιών για τη νέα παραλλαγή του Covid.
Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί τίθενται άμεσα και αποτελούν προληπτικό μέτρο για να κρατηθεί υπό έλεγχο η εξάπλωση της νέας παραλλαγής, δήλωσε ο υπουργός Υγείας Sajid Javid.
Οι έξι αφρικανικές χώρες θα μπουν στην κόκκινη λίστα του Ηνωμένου Βασιλείου, απαιτώντας από τους ταξιδιώτες να τίθενται σε καραντίνα σε ξενοδοχεία κατά την άφιξή τους.

Είναι πιο θανατηφόρα η νέα παράλλαξη;

Είναι επί του παρόντος πολύ νωρίς για να καθοριστεί εάν η νέα παραλλαγή έχει υψηλότερη θνησιμότητα από τις προηγούμενες παραλλαγές.
Τα αναφερθέντα κρούσματα άρχισαν να αυξάνονται στη Νότια Αφρική μόλις στις 19 Νοεμβρίου, επομένως δεν θα έχει ακόμη προκύψει οποιαδήποτε επίπτωση στις νοσηλείες και στους θανάτους που σχετίζονται με τον COVID.

Tests και ανιχνευσιμότητα

Ο Tulio de Oliveria, Διευθυντής του Κέντρου Αντιμετώπισης Επιδημίας & Καινοτομίας (CERI) στην Νότια Αφρική, έχει γράψει ότι η παραλλαγή μπορεί να ανιχνευθεί με ένα κανονικό τεστ PCR και ως εκ τούτου θα είναι «εύκολο για τον κόσμο να την παρακολουθήσει».
Δεν ήταν αμέσως ξεκάθαρο εάν αυτό είναι ένα από αυτά τα «υπερβολικά ψευδώς θετικά τεστ PCR», αλλά είναι ασφαλές να υποθέσουμε προς το παρόν ότι είναι.
Σύμφωνα με την Credit Suisse, «μπορεί να είναι εύκολη στον εντοπισμό αυτής της παραλλαγής μέσω δοκιμών PCR.
Η παράλλαξη B.1.1.529 έχει μια διαγραφή στο γονίδιο s που μπορεί να αναγνωριστεί εύκολα μέσω ευρέως χρησιμοποιούμενων δοκιμών PCR.
Πιο πολύπλοκη αλληλουχία θα απαιτούσε ανάλυση για να διαφοροποιηθεί από την παραλλαγή Delta.
Αυτό θα βοηθήσει στην παρακολούθηση της εξάπλωσης της B.1.1.529, τόσο στη Νότια Αφρική όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Πόσο έχει εξαπλωθεί

Μέχρι την Πέμπτη, εντοπίστηκαν σχεδόν 100 κρούσματα στη Νότια Αφρική, όπου έχει γίνει το κυρίαρχο στέλεχος μεταξύ των νέων λοιμώξεων.
Τα πρώιμα αποτελέσματα των τεστ PCR έδειξαν ότι το 90% των 1.100 νέων κρουσμάτων που αναφέρθηκαν σε επαρχία της Νότιας Αφρικής που περιλαμβάνει το Γιοχάνεσμπουργκ προκλήθηκαν από τη νέα παραλλαγή, σύμφωνα με τον de Oliveira.
Στη γειτονική Μποτσουάνα, αξιωματούχοι κατέγραψαν τέσσερα κρούσματα τη Δευτέρα σε άτομα που ήταν πλήρως εμβολιασμένα. Στο Χονγκ Κονγκ, ένας ταξιδιώτης από τη Νότια Αφρική βρέθηκε να έχει την παραλλαγή και ένα άλλο κρούσμα εντοπίστηκε σε ένα άτομο που τέθηκε σε καραντίνα σε δωμάτιο ξενοδοχείου.
Το Ισραήλ έχει επίσης εντοπίσει μία περίπτωση σε έναν άνδρα που ταξίδεψε πρόσφατα στο Μαλάουι.
Το Βέλγιο ανέφερε επίσης δύο νέα κρούσματα.

Σύμφωνα με τον de Oliveira, αυτή η νέα παραλλαγή, B.1.1.529 φαίνεται να εξαπλώνεται πολύ γρήγορα!
Σε λιγότερο από 2 εβδομάδες κυριαρχεί σε όλες τις λοιμώξεις μετά από το καταστροφικό κύμα Delta στην Νότια Αφρική.
Επιπλέον, ο ιός περιέχει μεταλλάξεις που έχουν παρατηρηθεί σε άλλες παραλλαγές και φαίνεται να διευκολύνουν τη μετάδοση.

Εμβόλια

Είναι πολύ νωρίς για να προσδιοριστεί με ακρίβεια η ανταπόκριση του εμβολίου στη νέα παραλλαγή.
Ωστόσο, ο σημαντικός αριθμός παραλλαγών αυξάνει την πιθανότητα τα τρέχοντα εμβόλια, τα οποία σχεδιάστηκαν με γνώμονα το αρχικό στέλεχος COVID-19, να είναι λιγότερο αποτελεσματικά.
Οι εργαστηριακές δοκιμές βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Μεταδοτικών Ασθενειών της Νότιας Αφρικής. Το ινστιτούτο υποστηρίζει ότι είναι πιθανή η παράλλαξη να επηρεάζει το ανοσοποιητικό καθώς και τα υπάρχοντα εμβόλια.
Η Credit Suisse εκτιμά ότι τα αρχικά δεδομένα ενδέχεται να χρειαστούν λιγότερο από 1 εβδομάδα για να δημιουργηθούν, δεδομένου ότι η σειρά είναι ήδη γνωστή και η εργασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Το νέο εμβόλιο θα είναι διαθέσιμο σε 100 ημέρες

Σύμφωνα με την Pfizer, εάν εμφανιστεί μια παραλλαγή που υπερνικάει το εμβόλιο, θα μπορούσε να αναπτύξει και να παράγει ένα εξατομικευμένο εμβόλιο κατά αυτής της παραλλαγής σε 100 ημέρες.

Η επίδραση στα φάρμακα

Έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην θεραπεία του COVID από τότε που εμφανίστηκε το 202: η χρήση ευρέως διαθέσιμων στεροειδών και αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, όπως το Actemra της Roche, έχουν βελτιώσει σημαντικά τα αποτελέσματα επιβίωσης.
Πιο πρόσφατα, οι θεραπείες με αντισώματα που στοχεύουν τον COVID (LLY, REGN/Roche, AZN) έχουν βελτιώσει σημαντικά τα αποτελέσματα έναντι των παραλλαγών του Covid 19 μέχρι σήμερα.
Θα πρέπει να φανεί εάν η αποτελεσματικότητά τους είναι ίση με τη νέα παραλλαγή B1.1.529.
Η αποτελεσματικότητα αυτών των θεραπειών έναντι νέων παραλλαγών που προκαλούν ανησυχία θα πρέπει να δοκιμαστεί, αλλά τα εργαστηριακά αποτελέσματα θα πρέπει να αναμένονται σχετικά γρήγορα.

Θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί αυτή η παραλλαγή;

Όπου η μόλυνση είναι υψηλή, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος εμφάνισης νέων παραλλαγών.
Η ανισότητα στον τομέα των εμβολίων έχει αφήσει τις περισσότερες χώρες με φτωχό και μεσαίο εισόδημα ανυπεράσπιστες απέναντι στον ιό.
Στη Νότια Αφρική, για παράδειγμα, μόνο το 20% του επιλέξιμου πληθυσμού έχει εμβολιασθεί.
«Πρέπει να εμβολιάσουμε την Αφρική, γιατί οι παραλλαγές θα έλθουν από μη εμβολιασμένους πληθυσμούς», είπε ο Ισραηλινός καθηγητής Kobiler.
«Το έχουμε πει ξανά και ξανά: Μέχρι να είναι όλοι ασφαλείς, κανείς δεν είναι ασφαλής.
Αυτό περιμέναμε να δούμε».
Αυτή δεν ήταν η πρώτη παραλλαγή και δεν θα είναι η τελευταία.
«Από το ξέσπασμα της πανδημίας, έχει εντοπιστεί μεγάλος αριθμός παραλλαγών, συμπεριλαμβανομένης της νέας παραλλαγής από την Αφρική» δήλωσε ο δρ Nadav Sorek, βοηθός διευθυντής του εργαστηρίου κλινικής μικροβιολογίας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Samson Assuta Ashdod.

Τι θα πρέπει να γίνει με τα ταξίδια

«Τα ταξίδια ήταν ένα μεγάλο ζήτημα όταν ξέσπασε η πανδημίας της Covid-19, αφού βοηθούν τις παραλλαγές να εξαπλωθούν πιο γρήγορα.
Το Ισραήλ έχει ήδη «τοποθετήσει» αρκετές αφρικανικές χώρες στην κόκκινη λίστα, πράγμα που σημαίνει ότι οι Ισραηλινοί δεν μπορούν να ταξιδέψουν σε αυτές χωρίς ειδική άδεια.

Τι έπεται

Σύμφωνα με τη Citi, η ανησυχία για την Omicron πρέπει να εξισορροπηθεί με την αποτυχία άλλων σχετικών παραλλαγών, όπως η Beta (που επίσης εντοπίστηκε για πρώτη φορά στην Αφρική) να ξεπεράσει την Delta.
Οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι κρίσιμες για:
1)τον προσδιορισμό εάν η Omicron ανταγωνίζεται την Delta σε χώρες υψηλού επιπολασμού (2-3 εβδομάδες),
2)για να προσδιοριστεί εάν ο εμβολιασμός μπορεί να νικήσει την νέα παράλλαξη.
3)Να καταγραφούν πραγματικά δεδομένα για τον προσδιορισμό των ποσοστών νοσηλείας και θανάτου (περίπου 6-8 εβδομάδες).
Η εφαρμογή των ταξιδιωτικών περιορισμών και των μέτρων δημόσιας υγείας μπορεί να ανατρέψει ορισμένες από τις παραπάνω εκτιμήσεις του χρονοδιαγράμματος.