Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Ελληνικά πλοία υπό πολιορκία - Ακριβότερο το πέρασμα από Ερυθρά Θάλασσα - Αναταραχή στο διεθνές εμπόριο

Ελληνικά πλοία υπό πολιορκία - Ακριβότερο το πέρασμα από Ερυθρά Θάλασσα - Αναταραχή στο διεθνές εμπόριο
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία συμφόρησης του παγκόσμιου εμπορίου
Σχετικά Άρθρα

Στα ύψη έχει εκτοξευθεί το κόστος ασφάλισης των πλοίων, που διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς οι Houthi άρχισαν νέο γύρο επιθέσεων σε εμπορικά πλοία, απειλώντας να διαταράξουν το παγκόσμιο εμπόριο.
Ο μεγαλύτερος ασφαλιστικός broker επισημαίνει πως τα ασφάλιστρα που χρεώνονται για πολεμικούς κινδύνους στο τμήμα των υδάτων μεταξύ Αφρικής και Ασίας αυξήθηκαν έως και 1% της συνολικής αξίας ενός πλοίου μέχρι την Τρίτη (8/7/2025), από ένα μέγιστο 0,4% πριν την επίθεση της Κυριακής (6/7/2025) σε ένα ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο. Ο Marcus Baker, επικεφαλής θαλάσσιων και φορτίων για την Marsh McLennan, δήλωσε ότι αυτό σήμαινε πως το κόστος κάλυψης για ένα πλοίο αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων είχε αυξηθεί από περίπου 300.000 δολάρια ανά ταξίδι σε έως και 1 εκατ. δολάρια.

Επιθέσεις σε πλοία

Μετά την επίθεση στο Magic Seas, ένα πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου που ανήκει στην ελληνική Stem Shipping, σημειώθηκε τη Δευτέρα (7/7/2025) επίθεση στο Eternity C, ένα πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου που φέρει σημαία Λιβερίας.
«Οι δυναμικές (στις τιμές ασφάλισης ναυτιλίας) είναι πιο παράξενες από ό,τι έχω δει ποτέ», δήλωσε ο Baker στους Financial Times, σημειώνοντας πώς προηγούμενες επιθέσεις είχαν ωθήσει τα πλοία να ακολουθήσουν μια μακρύτερη διαδρομή κάνοντας τον περίπλου του Ακρωτηρίου.
«Φαίνεται να υπήρξε μια πολύ γρήγορη κλιμάκωση της δραστηριότητας από τους Houthi. Αναμένεται ότι αυτές οι τιμές θα αυξηθούν περαιτέρω εάν η ναυτιλία συνεχίσει να χρησιμοποιεί τον διάδρομο για διέλευση».

Κίνδυνος για αύξηση της τιμής του πετρελαίου

Η Ερυθρά Θάλασσα είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία συμφόρησης του παγκόσμιου εμπορίου και μια κλιμάκωση των επιθέσεων –εκτός από την αύξηση του κόστους ασφάλισης για τα εμπορικά πλοία– θα κινδύνευε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές πετρελαίου και διαταραχή της ροής των αγαθών.
Η επίθεση στο Magic Seas ήταν η πρώτη τέτοια επίθεση από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν, Houthi, μετά τον Δεκέμβριο του 2024. Οι αντάρτες δήλωσαν ότι το πλοίο βυθίστηκε αφότου δέχθηκε επίθεση με πυροβολισμούς, ρουκέτες και θαλάσσια drones.
Εκπρόσωπος των Houthi επεσήμανε σε ανάρτηση στο «X» ότι η επίθεση ήταν απάντηση σε «επανειλημμένες παραβιάσεις από την ιδιοκτήτρια εταιρεία [του πλοίου] της απαγόρευσης εισόδου στα λιμάνια της κατεχόμενης Παλαιστίνης [Ισραήλ]».
Το Eternity C, το οποίο διαχειρίζεται η Cosmoship, μια ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, δέχτηκε επίθεση με θαλάσσια drones και ρουκέτες που εκτοξεύτηκαν από επανδρωμένα ταχύπλοα, σύμφωνα με το Reuters, το οποίο ανέφερε επίσης ότι σκοτώθηκαν τρεις ναυτικοί. Οι Houthi δεν έχουν αναλάβει την ευθύνη για αυτήν την επίθεση.
Σε απάντηση στην επίθεση της Κυριακής στο Magic Seas, η οποία, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Stem Shipping, άφησε το πλήρωμα «τρομοκρατημένο», το Ισραήλ ανακοίνωσε ότι χτύπησε «δυναμικά» στόχους συνδεδεμένους με τους Houthi, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων Hodeidah, Al-Salif και Ras Isa και ενός σταθμού παραγωγής ενέργειας.
Το Ισραήλ χτύπησε επίσης το Galaxy Leader, ένα πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων που δέχτηκε επίθεση και κατασχέθηκε στην πρώτη επίθεση των Houthi σε εμπορικό πλοίο τον Νοέμβριο του 2023. Οι Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις δήλωσαν σε ανάρτηση στο X ότι το πλοίο είχε «εφοδιαστεί με σύστημα ραντάρ για την παρακολούθηση διεθνών πλοίων για τρομοκρατικές επιχειρήσεις».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης