Oι αρχές εκφράζουν φόβους ότι ο συνολικός απολογισμός μπορεί να ανέλθει σε τρεις νεκρούς...
Σοκ και αγωνία προκαλεί η νέα επίθεση των Houthi στην Ερυθρά Θάλασσα, αυτή τη φορά με στόχο το Eternity C, bulker ελληνικών συμφερόντων (ανήκει στην Cosmoship του εφοπλιστή Νίκου Σάββα), η οποία βρίσκεται υπό συνεχή επίθεση εδώ και 16 ώρες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του TradeWinds, δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου Eternity C (χωρητικότητας 36.800 dwt, κατασκευής 2012) αγνοούνται, ενώ οι αρχές εκφράζουν φόβους ότι ο συνολικός απολογισμός μπορεί να ανέλθει σε τέσσερις νεκρούς.
Ανάμεσα στους επιβαίνοντες είναι και ένας Έλληνας, ο οποίος δεν αποτελούσε μέλος του πληρώματος αλλά της ιδιωτικής ασφάλειας του πλοίου μαζί με δύο Ινδούς.
Η επίθεση πραγματοποιήθηκε με μικρά σκάφη και drones με εκρηκτικά, ενώ οι ιδιωτικοί φρουροί ασφαλείας του πλοίου απάντησαν με πυρά.
Το περιστατικό επιβεβαιώθηκε από την ευρωπαϊκή ναυτική επιχείρηση κατά της πειρατείας Atalanta και την ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας Ambrey. Βρίσκεται ακυβέρνητο.
Το Eternity C παραμένει «περικυκλωμένο από μικρά σκάφη και δέχεται συνεχείς επιθέσεις», προειδοποίησε το United Kingdom Maritime Trade Operations Center σε σχετική συμβουλευτική ανακοίνωση.
Νωρίτερα, τουλάχιστον δύο άτομα επί του πλοίου είχαν αναφερθεί ως τραυματίες, ενώ δύο ακόμη θεωρούνταν αγνοούμενοι.
Από τα 22 μέλη του πληρώματος που παραμένουν εγκλωβισμένα στο Eternity C, όλα εκτός από ένα είναι από τις Φιλιππίνες, σύμφωνα με αξιωματούχους της χώρας.
Το πλοίο κατευθυνόταν βόρεια προς τη Διώρυγα του Σουέζ, όταν δέχθηκε πυρά από άνδρες που επέβαιναν σε μικρά σκάφη και χρησιμοποίησαν drones που έφεραν εκρηκτικά, ανέφεραν τόσο η ευρωπαϊκή δύναμη κατά της πειρατείας Operation Atalanta όσο και η ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας Ambrey, προσθέτοντας ότι οι ένοπλοι φρουροί ασφαλείας πάνω στο πλοίο ανταπέδωσαν τα πυρά.
Δεν έχουν αναλάβει την ευθύνη...
Oι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Houthi δεν έχουν αναλάβει την ευθύνη για την επίθεση, η εξόριστη κυβέρνηση της Υεμένης και η ευρωπαϊκή δύναμη απέδωσαν την ευθύνη στην ομάδα αυτή.
Μόλις μία ημέρα νωρίτερα, οι Houthi επιτέθηκαν στο επίσης υπό σημαία Λιβερίας και ελληνικών συμφερόντων πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Magic Seas, χρησιμοποιώντας drones, πυραύλους, εκτοξευόμενες χειροβομβίδες (rocket-propelled grenades) και πυρά από ελαφρά όπλα, εξαναγκάζοντας το 22μελές πλήρωμά του να εγκαταλείψει το πλοίο. Οι αντάρτες δήλωσαν στη συνέχεια ότι το πλοίο βυθίστηκε στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Με τη χάρη και τη δύναμη του Θεού, το πλοίο Magic Seas βυθίστηκε ολοσχερώς στα βάθη της θάλασσας, αφού οι ένοπλες δυνάμεις μας το στοχοποίησαν, ως απάντηση στις επανειλημμένες παραβιάσεις της ιδιοκτήτριας εταιρείας αναφορικά με την απαγόρευση εισόδου σε κατεχόμενα παλαιστινιακά λιμάνια», δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο εκπρόσωπος των Houthi, ταξίαρχος Yahya Saree, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για την επίθεση.
«Η πιο πρόσφατη από αυτές τις παραβιάσεις ήταν η είσοδος τριών πλοίων της εταιρείας σε κατεχόμενα παλαιστινιακά λιμάνια την περασμένη εβδομάδα, παρά τις προειδοποιήσεις και τις εκκλήσεις των ναυτικών μας δυνάμεων», πρόσθεσε.
Οι Houthi έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 100 επιθέσεις σε πλοία από τον Νοέμβριο του 2023. Σύμφωνα με την οργάνωση, η εκστρατεία αυτή αποτελεί απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι επιθέσεις βύθισαν τρία πλοία, προκαλώντας τον θάνατο τουλάχιστον έξι ναυτικών, συμπεριλαμβανομένων των δύο τελευταίων θυμάτων. Ένα ακόμη πλοίο κατασχέθηκε από την οργάνωση.
Συνολικά, η εκστρατεία αυτή προκάλεσε σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια ναυτιλία, αναγκάζοντας τις ναυτιλιακές εταιρείες να ανακατευθύνουν τις διαδρομές τους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες απάντησαν σχηματίζοντας μια συμμαχία για την προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και εξαπέλυσαν αεροπορικές επιθέσεις κατά της Υεμένης. Ωστόσο, ο Πρόεδρος Donald Trump ανακοίνωσε τον Μάιο ότι οι ΗΠΑ θα σταματήσουν τους βομβαρδισμούς κατά των Houthi, δηλώνοντας ότι η οργάνωση συμφώνησε να σταματήσει τις επιθέσεις στις ναυτιλιακές οδούς στη Μέση Ανατολή.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ούτε οι ΗΠΑ ούτε οι Houthi θα στοχοποιούν ο ένας τον άλλο, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στα στενά του Bab al-Mandab, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ομάν εκείνη την περίοδο.
Παράλληλα με την εκστρατεία τους κατά της ναυτιλίας, οι Houthi εξαπολύουν τακτικά επιθέσεις με πυραύλους και drones κατά του Ισραήλ.
Μετά την επίθεση στο Magic Seas, η οποία συνέπεσε με πλήγμα των Houthi με πυραύλους στο αεροδρόμιο Ben Gurion στο Ισραήλ, μαχητικά αεροσκάφη της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας επιτέθηκαν σε πολλαπλούς στόχους των Houthi στην Υεμένη, συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών Hodeidah, Ras Isa και Salif, καθώς και του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής Ras Khatib. Παρόμοια επίθεση αναμένεται και τώρα.
Οι επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία...
Χτυπήματα, όμως, δεν κάνουν μόνον οι Houthis... Δύο νέα τρομακτικά επεισόδια προστέθηκαν στη μακρά λίστα μυστηριωδών επιθέσεων που έχουν αναστατώσει την ελληνική ναυτιλία και τις αγορές ενέργειας:
Έκρηξη σημειώθηκε στο δεξαμενόπλοιο Eco Wizard, ενώ βρισκόταν στο ρωσικό λιμάνι Ust-Luga, προκαλώντας διαρροή αμμωνίας και βάζοντας σε συναγερμό τις Αρχές…
Το Eco Wizard, συμφερόντων γνωστού Έλληνα εφοπλιστή και ναυπηγημένο μόλις το 2024, έφτασε στο Ust-Luga από την Αμβέρσα στις 3 Ιουλίου, σύμφωνα με στοιχεία του VesselFinder.
Με σημαία Marshall Islands και δυνατότητα μεταφοράς LPG, φέρεται να ανήκει στον λεγόμενο σκιώδη στόλος της Ρωσίας, το δίκτυο δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιεί η Μόσχα για να παρακάμψει κυρώσεις.
Ρωσικές πηγές κάνουν λόγο για «έκρηξη άγνωστης φύσης», που προκάλεσε «μικρή διαρροή υγρής αμμωνίας» κατά τις εργασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Το πλήρωμα των 23 ατόμων απομακρύνθηκε εσπευσμένα, ενώ ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, Roman Starovoit, συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη και διέταξε υποθαλάσσια επιθεώρηση του πλοίου.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί, ωστόσο οι φόβοι για μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή ή νέες επιθέσεις είναι διάχυτοι, με τη ρωσική αγορά ενέργειας να δέχεται νέο πλήγμα στη διεθνή εικόνα της.
Ποιος χτυπά τα ελληνικά πλοία;
Η έκρηξη στο Eco Wizard ακολουθεί μια σειρά περιστατικών που εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για πόλεμο σκιών και δολιοφθορές.
Πέντε ακόμη πλοία έχουν πληγεί φέτος, μεταξύ αυτών το ελληνόκτητο Vilamoura, που υπέστη ζημιές πρόσφατα ανοιχτά της Λιβύης.
Το Vilamoura, συμφερόντων Cardiff Group του Γιώργου Οικονόμου, μετέφερε 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου όταν σημειώθηκε έκρηξη στη μηχανή του.
Εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι όλα τα πλοία που επλήγησαν είχαν προηγουμένως επισκεφθεί ρωσικά λιμάνια, προκαλώντας υποψίες για πιθανή ουκρανική εμπλοκή, αν και το Κίεβο τηρεί σιγή ιχθύος.
Την ίδια στιγμή, αναλυτές επισημαίνουν αποκλίσεις στις τεχνικές των επιθέσεων (σε καρίνα ή πλάγια πλευρά των πλοίων), αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εμπλοκής άλλων κρατικών ή παρακρατικών δρώντων με επαγγελματικές δυνατότητες και ισχυρά κίνητρα.
Στην τροχιά του τρόμου και οι Έλληνες εφοπλιστές
Η κατάσταση προκαλεί τεράστια ανησυχία στους Έλληνες και Κύπριους εφοπλιστές, καθώς τέσσερα από τα δεξαμενόπλοια που επλήγησαν από αγνώστους ανήκουν σε ελληνικά ή κυπριακά συμφέροντα: Vilamoura (Cardiff Group, Γ. Οικονόμου), Seacharm και Seajewel (Thenamaris, Ν. Μαρτίνος), Grace Ferrum (Cymare, Κύπρος), Koala, το οποίο υπέστη έκρηξη επίσης στο Ust-Luga τον Φεβρουάριο και μπήκε στις κυρώσεις της Ε.Ε. λόγω εμπλοκής του με ρωσικό πετρέλαιο.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία παραβίασης της τιμής-οροφής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο, αφού πολλά από τα πλοία αυτά μεταφέρουν και καζακικό πετρέλαιο, που δεν υπόκειται σε κυρώσεις.
Παρ’ όλα αυτά, οι σκιές γύρω από τoν… σκιώδη στόλο μεγαλώνουν, εντείνοντας τους φόβους για νέο κύμα περιορισμών στη διεθνή ναυτιλία.
Η έξαρση των επιθέσεων έχει σημάνει καμπανάκι στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), ο οποίος δηλώνει ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
«Θα παρακολουθούμε στενά αυτά τα περιστατικά και τις έρευνες γύρω από αυτά», δήλωσε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez.
Οι αγορές παραμένουν σε νευρική αναμονή, καθώς το ενδεχόμενο νέων επιθέσεων απειλεί να εκτινάξει το κόστος ασφάλισης πλοίων, τα ναύλα και τελικά τις τιμές του πετρελαίου.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις και η παρατεταμένη αβεβαιότητα για το ποιος βρίσκεται πίσω από τα χτυπήματα δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα ρίσκου, που απειλεί να πυροδοτήσει νέα ενεργειακή κρίση.
Αναστάτωση στα ρωσικά ΜΜΕ: Ένας Ρώσος τραυματίστηκε από την επίθεση των Houthis στο ελληνικό τάνκερ Eternity C
Τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν και δύο, μεταξύ των οποίων ένας Ρώσος, τραυματίστηκαν σε επίθεση κατά του ελληνικού φορτηγού πλοίου Eternity C ανοιχτά της ακτής της Υεμένης, όπως μετέδωσε το ρωσικό πρακτορείο Tass, επικαλούμενο το ΕΡΤ News.
Σύμφωνα με το ίδιο κανάλι, οι αναφορές για τους τρεις θανάτους μετά την επίθεση των Houthis στο ελληνικό εμπορικό πλοίο Eternity C, που έφερε τη σημαία της Λιβερίας στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν επιβεβαιωθεί.
Αρχικά, τα σώματα δύο θυμάτων βρέθηκαν στην μηχανοστάσιο του πλοίου.
Αργότερα, επιβεβαιώθηκε η πληροφορία για έναν τρίτο θάνατο.
Επίσης, υπάρχουν αναφορές για δύο τραυματίες, ένας από τους οποίους είναι Ρώσος και υπέστη τραύμα σε άκρο, σύμφωνα με την κρατική τηλεόραση.
Προηγουμένως, ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Λιβερίας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), Robert Wilmot Kpade, είχε αναφέρει ότι δύο άνθρωποι σκοτώθηκαν στην επίθεση κατά του ελληνικού φορτηγού πλοίου Eternity C ανοιχτά της ακτής της Υεμένης.
Στην αρχική αναφορά του, το πρακτορείο Reuters, επικαλούμενο τον διαχειριστή του πλοίου, Cosmoship Management, ανέφερε ότι δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου με σημαία Λιβερίας τραυματίστηκαν σοβαρά και δύο ακόμα αγνοούνται.
Σύμφωνα με το Reuters, το πλήρωμα του πλοίου αποτελείται από 21 Φιλιππινέζους και έναν Ρώσο υπήκοο, καθώς και ένοπλους φρουρούς.
Επισημαίνεται ότι το πλοίο δέχθηκε πέντε ρουκέτες στις 7 Ιουλίου, σύμφωνα με το Κέντρο Επιχειρήσεων Θαλάσσιων Μεταφορών του Βασιλικού Ναυτικού (UKMTO).
Η επίθεση από μικρά ταχύπλοα σκάφη συνεχίστηκε έως τις 8 Ιουλίου, με το πλοίο να έχει υποστεί σοβαρές ζημιές και να είναι αδύνατο να κινηθεί.
Το περιστατικό σημειώθηκε 51 ναυτικά μίλια (95 χιλιόμετρα) δυτικά της Υεμενίτικης πόλης Hodeidah.
Επικαλούμενο πηγές, το Reuters μετέδωσε ότι το πλήρωμα του φορτηγού πλοίου δέχθηκε εντολή να εγκαταλείψει το πλοίο, αλλά οι λέμβοι διάσωσης είχαν καταστραφεί.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez, καταδίκασε τις ανανεωμένες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, χαρακτηρίζοντας τες «παραβίαση του διεθνούς δικαίου και της ελευθερίας ναυσιπλοΐας».
«Οι κύριοι θύματα αυτών των επιθέσεων και της ρύπανσης που προκαλούν είναι αθώοι ναυτικοί και τοπικές κοινότητες.
Ο δημιουργικός διάλογος είναι ο τρόπος για να επιλυθούν οι τρέχουσες γεωπολιτικές κρίσεις που πλήττουν τους ναυτικούς και τη διεθνή ναυτιλία», δήλωσε.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με δημοσίευμα του TradeWinds, δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου Eternity C (χωρητικότητας 36.800 dwt, κατασκευής 2012) αγνοούνται, ενώ οι αρχές εκφράζουν φόβους ότι ο συνολικός απολογισμός μπορεί να ανέλθει σε τέσσερις νεκρούς.
Ανάμεσα στους επιβαίνοντες είναι και ένας Έλληνας, ο οποίος δεν αποτελούσε μέλος του πληρώματος αλλά της ιδιωτικής ασφάλειας του πλοίου μαζί με δύο Ινδούς.
Η επίθεση πραγματοποιήθηκε με μικρά σκάφη και drones με εκρηκτικά, ενώ οι ιδιωτικοί φρουροί ασφαλείας του πλοίου απάντησαν με πυρά.
Το περιστατικό επιβεβαιώθηκε από την ευρωπαϊκή ναυτική επιχείρηση κατά της πειρατείας Atalanta και την ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας Ambrey. Βρίσκεται ακυβέρνητο.
Το Eternity C παραμένει «περικυκλωμένο από μικρά σκάφη και δέχεται συνεχείς επιθέσεις», προειδοποίησε το United Kingdom Maritime Trade Operations Center σε σχετική συμβουλευτική ανακοίνωση.
Νωρίτερα, τουλάχιστον δύο άτομα επί του πλοίου είχαν αναφερθεί ως τραυματίες, ενώ δύο ακόμη θεωρούνταν αγνοούμενοι.
Από τα 22 μέλη του πληρώματος που παραμένουν εγκλωβισμένα στο Eternity C, όλα εκτός από ένα είναι από τις Φιλιππίνες, σύμφωνα με αξιωματούχους της χώρας.
Το πλοίο κατευθυνόταν βόρεια προς τη Διώρυγα του Σουέζ, όταν δέχθηκε πυρά από άνδρες που επέβαιναν σε μικρά σκάφη και χρησιμοποίησαν drones που έφεραν εκρηκτικά, ανέφεραν τόσο η ευρωπαϊκή δύναμη κατά της πειρατείας Operation Atalanta όσο και η ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας Ambrey, προσθέτοντας ότι οι ένοπλοι φρουροί ασφαλείας πάνω στο πλοίο ανταπέδωσαν τα πυρά.
Δεν έχουν αναλάβει την ευθύνη...
Oι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Houthi δεν έχουν αναλάβει την ευθύνη για την επίθεση, η εξόριστη κυβέρνηση της Υεμένης και η ευρωπαϊκή δύναμη απέδωσαν την ευθύνη στην ομάδα αυτή.
Μόλις μία ημέρα νωρίτερα, οι Houthi επιτέθηκαν στο επίσης υπό σημαία Λιβερίας και ελληνικών συμφερόντων πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Magic Seas, χρησιμοποιώντας drones, πυραύλους, εκτοξευόμενες χειροβομβίδες (rocket-propelled grenades) και πυρά από ελαφρά όπλα, εξαναγκάζοντας το 22μελές πλήρωμά του να εγκαταλείψει το πλοίο. Οι αντάρτες δήλωσαν στη συνέχεια ότι το πλοίο βυθίστηκε στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Με τη χάρη και τη δύναμη του Θεού, το πλοίο Magic Seas βυθίστηκε ολοσχερώς στα βάθη της θάλασσας, αφού οι ένοπλες δυνάμεις μας το στοχοποίησαν, ως απάντηση στις επανειλημμένες παραβιάσεις της ιδιοκτήτριας εταιρείας αναφορικά με την απαγόρευση εισόδου σε κατεχόμενα παλαιστινιακά λιμάνια», δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο εκπρόσωπος των Houthi, ταξίαρχος Yahya Saree, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για την επίθεση.
«Η πιο πρόσφατη από αυτές τις παραβιάσεις ήταν η είσοδος τριών πλοίων της εταιρείας σε κατεχόμενα παλαιστινιακά λιμάνια την περασμένη εβδομάδα, παρά τις προειδοποιήσεις και τις εκκλήσεις των ναυτικών μας δυνάμεων», πρόσθεσε.
Οι Houthi έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 100 επιθέσεις σε πλοία από τον Νοέμβριο του 2023. Σύμφωνα με την οργάνωση, η εκστρατεία αυτή αποτελεί απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι επιθέσεις βύθισαν τρία πλοία, προκαλώντας τον θάνατο τουλάχιστον έξι ναυτικών, συμπεριλαμβανομένων των δύο τελευταίων θυμάτων. Ένα ακόμη πλοίο κατασχέθηκε από την οργάνωση.
Συνολικά, η εκστρατεία αυτή προκάλεσε σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια ναυτιλία, αναγκάζοντας τις ναυτιλιακές εταιρείες να ανακατευθύνουν τις διαδρομές τους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες απάντησαν σχηματίζοντας μια συμμαχία για την προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και εξαπέλυσαν αεροπορικές επιθέσεις κατά της Υεμένης. Ωστόσο, ο Πρόεδρος Donald Trump ανακοίνωσε τον Μάιο ότι οι ΗΠΑ θα σταματήσουν τους βομβαρδισμούς κατά των Houthi, δηλώνοντας ότι η οργάνωση συμφώνησε να σταματήσει τις επιθέσεις στις ναυτιλιακές οδούς στη Μέση Ανατολή.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ούτε οι ΗΠΑ ούτε οι Houthi θα στοχοποιούν ο ένας τον άλλο, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στα στενά του Bab al-Mandab, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ομάν εκείνη την περίοδο.
Παράλληλα με την εκστρατεία τους κατά της ναυτιλίας, οι Houthi εξαπολύουν τακτικά επιθέσεις με πυραύλους και drones κατά του Ισραήλ.
Μετά την επίθεση στο Magic Seas, η οποία συνέπεσε με πλήγμα των Houthi με πυραύλους στο αεροδρόμιο Ben Gurion στο Ισραήλ, μαχητικά αεροσκάφη της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας επιτέθηκαν σε πολλαπλούς στόχους των Houthi στην Υεμένη, συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών Hodeidah, Ras Isa και Salif, καθώς και του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής Ras Khatib. Παρόμοια επίθεση αναμένεται και τώρα.
Οι επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία...
Χτυπήματα, όμως, δεν κάνουν μόνον οι Houthis... Δύο νέα τρομακτικά επεισόδια προστέθηκαν στη μακρά λίστα μυστηριωδών επιθέσεων που έχουν αναστατώσει την ελληνική ναυτιλία και τις αγορές ενέργειας:
Έκρηξη σημειώθηκε στο δεξαμενόπλοιο Eco Wizard, ενώ βρισκόταν στο ρωσικό λιμάνι Ust-Luga, προκαλώντας διαρροή αμμωνίας και βάζοντας σε συναγερμό τις Αρχές…
Το Eco Wizard, συμφερόντων γνωστού Έλληνα εφοπλιστή και ναυπηγημένο μόλις το 2024, έφτασε στο Ust-Luga από την Αμβέρσα στις 3 Ιουλίου, σύμφωνα με στοιχεία του VesselFinder.
Με σημαία Marshall Islands και δυνατότητα μεταφοράς LPG, φέρεται να ανήκει στον λεγόμενο σκιώδη στόλος της Ρωσίας, το δίκτυο δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιεί η Μόσχα για να παρακάμψει κυρώσεις.
Ρωσικές πηγές κάνουν λόγο για «έκρηξη άγνωστης φύσης», που προκάλεσε «μικρή διαρροή υγρής αμμωνίας» κατά τις εργασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Το πλήρωμα των 23 ατόμων απομακρύνθηκε εσπευσμένα, ενώ ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, Roman Starovoit, συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη και διέταξε υποθαλάσσια επιθεώρηση του πλοίου.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί, ωστόσο οι φόβοι για μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή ή νέες επιθέσεις είναι διάχυτοι, με τη ρωσική αγορά ενέργειας να δέχεται νέο πλήγμα στη διεθνή εικόνα της.
Ποιος χτυπά τα ελληνικά πλοία;
Η έκρηξη στο Eco Wizard ακολουθεί μια σειρά περιστατικών που εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για πόλεμο σκιών και δολιοφθορές.
Πέντε ακόμη πλοία έχουν πληγεί φέτος, μεταξύ αυτών το ελληνόκτητο Vilamoura, που υπέστη ζημιές πρόσφατα ανοιχτά της Λιβύης.
Το Vilamoura, συμφερόντων Cardiff Group του Γιώργου Οικονόμου, μετέφερε 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου όταν σημειώθηκε έκρηξη στη μηχανή του.
Εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι όλα τα πλοία που επλήγησαν είχαν προηγουμένως επισκεφθεί ρωσικά λιμάνια, προκαλώντας υποψίες για πιθανή ουκρανική εμπλοκή, αν και το Κίεβο τηρεί σιγή ιχθύος.
Την ίδια στιγμή, αναλυτές επισημαίνουν αποκλίσεις στις τεχνικές των επιθέσεων (σε καρίνα ή πλάγια πλευρά των πλοίων), αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εμπλοκής άλλων κρατικών ή παρακρατικών δρώντων με επαγγελματικές δυνατότητες και ισχυρά κίνητρα.
Στην τροχιά του τρόμου και οι Έλληνες εφοπλιστές
Η κατάσταση προκαλεί τεράστια ανησυχία στους Έλληνες και Κύπριους εφοπλιστές, καθώς τέσσερα από τα δεξαμενόπλοια που επλήγησαν από αγνώστους ανήκουν σε ελληνικά ή κυπριακά συμφέροντα: Vilamoura (Cardiff Group, Γ. Οικονόμου), Seacharm και Seajewel (Thenamaris, Ν. Μαρτίνος), Grace Ferrum (Cymare, Κύπρος), Koala, το οποίο υπέστη έκρηξη επίσης στο Ust-Luga τον Φεβρουάριο και μπήκε στις κυρώσεις της Ε.Ε. λόγω εμπλοκής του με ρωσικό πετρέλαιο.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία παραβίασης της τιμής-οροφής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο, αφού πολλά από τα πλοία αυτά μεταφέρουν και καζακικό πετρέλαιο, που δεν υπόκειται σε κυρώσεις.
Παρ’ όλα αυτά, οι σκιές γύρω από τoν… σκιώδη στόλο μεγαλώνουν, εντείνοντας τους φόβους για νέο κύμα περιορισμών στη διεθνή ναυτιλία.
Η έξαρση των επιθέσεων έχει σημάνει καμπανάκι στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), ο οποίος δηλώνει ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
«Θα παρακολουθούμε στενά αυτά τα περιστατικά και τις έρευνες γύρω από αυτά», δήλωσε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez.
Οι αγορές παραμένουν σε νευρική αναμονή, καθώς το ενδεχόμενο νέων επιθέσεων απειλεί να εκτινάξει το κόστος ασφάλισης πλοίων, τα ναύλα και τελικά τις τιμές του πετρελαίου.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις και η παρατεταμένη αβεβαιότητα για το ποιος βρίσκεται πίσω από τα χτυπήματα δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα ρίσκου, που απειλεί να πυροδοτήσει νέα ενεργειακή κρίση.
Αναστάτωση στα ρωσικά ΜΜΕ: Ένας Ρώσος τραυματίστηκε από την επίθεση των Houthis στο ελληνικό τάνκερ Eternity C
Τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν και δύο, μεταξύ των οποίων ένας Ρώσος, τραυματίστηκαν σε επίθεση κατά του ελληνικού φορτηγού πλοίου Eternity C ανοιχτά της ακτής της Υεμένης, όπως μετέδωσε το ρωσικό πρακτορείο Tass, επικαλούμενο το ΕΡΤ News.
Σύμφωνα με το ίδιο κανάλι, οι αναφορές για τους τρεις θανάτους μετά την επίθεση των Houthis στο ελληνικό εμπορικό πλοίο Eternity C, που έφερε τη σημαία της Λιβερίας στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν επιβεβαιωθεί.
Αρχικά, τα σώματα δύο θυμάτων βρέθηκαν στην μηχανοστάσιο του πλοίου.
Αργότερα, επιβεβαιώθηκε η πληροφορία για έναν τρίτο θάνατο.
Επίσης, υπάρχουν αναφορές για δύο τραυματίες, ένας από τους οποίους είναι Ρώσος και υπέστη τραύμα σε άκρο, σύμφωνα με την κρατική τηλεόραση.
Προηγουμένως, ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Λιβερίας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), Robert Wilmot Kpade, είχε αναφέρει ότι δύο άνθρωποι σκοτώθηκαν στην επίθεση κατά του ελληνικού φορτηγού πλοίου Eternity C ανοιχτά της ακτής της Υεμένης.
Στην αρχική αναφορά του, το πρακτορείο Reuters, επικαλούμενο τον διαχειριστή του πλοίου, Cosmoship Management, ανέφερε ότι δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου με σημαία Λιβερίας τραυματίστηκαν σοβαρά και δύο ακόμα αγνοούνται.
Σύμφωνα με το Reuters, το πλήρωμα του πλοίου αποτελείται από 21 Φιλιππινέζους και έναν Ρώσο υπήκοο, καθώς και ένοπλους φρουρούς.
Επισημαίνεται ότι το πλοίο δέχθηκε πέντε ρουκέτες στις 7 Ιουλίου, σύμφωνα με το Κέντρο Επιχειρήσεων Θαλάσσιων Μεταφορών του Βασιλικού Ναυτικού (UKMTO).
Η επίθεση από μικρά ταχύπλοα σκάφη συνεχίστηκε έως τις 8 Ιουλίου, με το πλοίο να έχει υποστεί σοβαρές ζημιές και να είναι αδύνατο να κινηθεί.
Το περιστατικό σημειώθηκε 51 ναυτικά μίλια (95 χιλιόμετρα) δυτικά της Υεμενίτικης πόλης Hodeidah.
Επικαλούμενο πηγές, το Reuters μετέδωσε ότι το πλήρωμα του φορτηγού πλοίου δέχθηκε εντολή να εγκαταλείψει το πλοίο, αλλά οι λέμβοι διάσωσης είχαν καταστραφεί.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez, καταδίκασε τις ανανεωμένες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, χαρακτηρίζοντας τες «παραβίαση του διεθνούς δικαίου και της ελευθερίας ναυσιπλοΐας».
«Οι κύριοι θύματα αυτών των επιθέσεων και της ρύπανσης που προκαλούν είναι αθώοι ναυτικοί και τοπικές κοινότητες.
Ο δημιουργικός διάλογος είναι ο τρόπος για να επιλυθούν οι τρέχουσες γεωπολιτικές κρίσεις που πλήττουν τους ναυτικούς και τη διεθνή ναυτιλία», δήλωσε.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών