
Όλα αλλάζουν στο Su-57M1 - Πιο stealth και πιο έξυπνο από ποτέ το ρωσικό... κτήνος των αιθέρων
Το Εργοστάσιο Komsomolsk-on-Amur στην ρωσική Άπω Ανατολή προετοιμάζεται για τη μετάβαση από την παραγωγή της βασικής εκδοχής του μαχητικού Su-57 στη βελτιωμένη παραλλαγή Su-57M1, σύμφωνα με αναφορές από πολλές ρωσικές πηγές.
Το εργοστάσιο αυτή τη στιγμή παράγει τόσο το Su-57 όσο και το παλαιότερο Su-35.
Η επέκταση της παραγωγής του Su-35 επιβεβαιώθηκε την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου, ενώ η παραγωγή του Su-57 έχει αυξηθεί σταδιακά από το 2020, με νέες εγκαταστάσεις που εγκαινιάστηκαν τον Αύγουστο του 2024 αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό.
Νέες λεπτομέρειες για τον σχεδιασμό του Su-57M1 δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα από την κρατική United Aircraft Corporation, με το πλέον αξιοσημείωτο στοιχείο να είναι η διεύρυνση της ατράκτου για αυξημένη αεροδυναμική άνωση και βελτιωμένη σταθερότητα σε υπερηχητικές ταχύτητες.

Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, αυτό στοχεύει στη διευκόλυνση της παρατεταμένης πτήσης σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς τη χρήση μετακαυστήρων.
Οι αλλαγές στον σχεδιασμό πιθανώς επηρεάστηκαν από την ανάγκη αξιοποίησης του αυξημένου δυναμικού πτητικών επιδόσεων που προσφέρουν οι νέοι κινητήρες AL-51F – ο πρώτος κινητήρας μαχητικού που σχεδιάστηκε εξ αρχής στη Ρωσία εδώ και πάνω από τέσσερις δεκαετίες.
Ο συγκεκριμένος κινητήρας υπερτερεί σημαντικά του AL-41F-1, παράγωγου του σοβιετικού AL-31F, που τροφοδοτεί τις βασικές εκδόσεις Su-57 από το 2020.
Όλα αλλάζουν στο Su-57M1 - Πιο stealth και πιο έξυπνο από ποτέ το ρωσικό... κτήνος των αιθέρων
Το Su-57M1 θα διαθέτει πιο επίπεδη άτρακτο και εσωτερικές αποθήκες οπλισμού για περαιτέρω ενίσχυση των χαρακτηριστικών stealth.
Το αεροσκάφος θα ενσωματώνει επίσης νέο ραντάρ, το οποίο ενδέχεται να μειώσει ακόμη περισσότερο το ιχνογράφημά του στα ραντάρ.
Μέχρι πρότινος, το Su-57 ήταν το μοναδικό ρωσικό μαχητικό που έφερε ενεργά ηλεκτρονικά σκαναρισμένο ραντάρ (AESA) στο ρύγχος του· η μετάβαση σε νέα γενιά τέτοιων ραντάρ θα μπορούσε να επιφέρει ουσιαστικές βελτιώσεις στην επιχειρησιακή επίγνωση.

Παραμένει αβέβαιο εάν θα αντικατασταθεί μόνο το κύριο ραντάρ του ρύγχους ή και τα τέσσερα μικρότερα, διάσπαρτα σε όλη την άτρακτο.
Πέρα από τον ανασχεδιασμό και τον νέο βασικό αισθητήρα, το Su-57 θα διαθέτει επίσης εκσυγχρονισμένα ηλεκτρονικά με ενσωματωμένα συστήματα υποβοηθούμενα από τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία επιτρέπουν ταχύτατη προετοιμασία του συστήματος με το πάτημα ενός και μόνο κουμπιού.
Το γεγονός αυτό απλοποιεί τις διαδικασίες ελέγχου πριν από την απογείωση και αυξάνει την ετοιμότητα μάχης.
Το κλειδί βρίσκεται στους... νέους πυραύλους αέρος αέρος
Παραμένει ασαφές πότε θα ξεκινήσει η παραγωγή του Su-57M1 και αν προγραμματίζεται να ενταχθεί σε υπηρεσία εντός του 2025.
Η ανάπτυξη του κινητήρα AL-51F έχει καθυστερήσει σημαντικά, γεγονός που αποτελεί βασικό λόγο καθυστέρησης στην επιχειρησιακή ένταξη του νέου μοντέλου.
Παρά ταύτα, αυτό επέτρεψε την περαιτέρω ωρίμανση διαφόρων τεχνολογιών προτού το αεροσκάφος τεθεί σε υπηρεσία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, ήδη από τον Φεβρουάριο, έχει επιβεβαιωθεί πως η Αλγερία έχει παραγγείλει το Su-57 και αναμένεται να παραλάβει τα πρώτα μαχητικά της πριν από το τέλος του έτους.
Παραμένει αδιευκρίνιστο εάν η χώρα θα παραλάβει τη βασική έκδοση ή την ενισχυμένη Su-57M1.
Αν και υπάρχει το ενδεχόμενο ο στόλος της να χωριστεί μεταξύ των δύο εκδόσεων, κάτι τέτοιο θα περιέπλεκε τη συντήρηση και θεωρείται απίθανο να προτιμηθεί.
Επιπλέον, έχει τεθεί και το ενδεχόμενο κάποιοι πελάτες να καθυστερήσουν τις παραγγελίες τους μέχρι να τεθεί σε παραγωγή η νέα έκδοση, καθώς η ενσωμάτωση του κινητήρα AL-51F υπόσχεται σημαντική μείωση στις απαιτήσεις συντήρησης και στο λειτουργικό κόστος.
Το Su-57M1 αναμένεται να φέρει νέους τύπους οπλισμού και υποσυστημάτων, ανάμεσά τους και μία αναβαθμισμένη έκδοση του πυραύλου αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς R-77M, που προορίζεται να μειώσει το χάσμα απόδοσης σε σχέση με τον αμερικανικό AIM-260 και τον κινεζικό PL-15.

Τον Δεκέμβριο του 2024 παρουσιάστηκε ένα νέο κράνος στόχευσης, το οποίο προβάλλει κρίσιμες πληροφορίες –όπως δεδομένα πτήσης και στόχευσης– απευθείας στο γείσο του πιλότου, κατά τα πρότυπα των συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα αμερικανικά F-35 και τα κινεζικά J-20.
Στην ανάπτυξη των αναβαθμίσεων για το Su-57, η Ρωσία διαθέτει ένα μοναδικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων παραγωγών μαχητικών πέμπτης γενιάς: την εμπειρία από τη χρήση του αεροσκάφους σε συνθήκες έντονης πολεμικής δραστηριότητας.
Το Su-57 έχει ήδη συμμετάσχει σε αποστολές καταστολής αντιαεροπορικής άμυνας, σε εμπλοκές αέρος-αέρος και σε επιχειρήσεις σε έντονα αμυνόμενες εναέριες ζώνες στο ουκρανικό θέατρο επιχειρήσεων.
Η προοπτική μεγάλων εξαγωγικών παραγγελιών –ιδίως από την Ινδία– σε συνδυασμό με το αυξημένο ενδιαφέρον του ρωσικού Υπουργείου Άμυνας για την ενισχυμένη νέα έκδοση, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για δραστική αύξηση της κλίμακας παραγωγής του μαχητικού.
www.bankingnews.gr
Το εργοστάσιο αυτή τη στιγμή παράγει τόσο το Su-57 όσο και το παλαιότερο Su-35.
Η επέκταση της παραγωγής του Su-35 επιβεβαιώθηκε την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου, ενώ η παραγωγή του Su-57 έχει αυξηθεί σταδιακά από το 2020, με νέες εγκαταστάσεις που εγκαινιάστηκαν τον Αύγουστο του 2024 αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό.
Νέες λεπτομέρειες για τον σχεδιασμό του Su-57M1 δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα από την κρατική United Aircraft Corporation, με το πλέον αξιοσημείωτο στοιχείο να είναι η διεύρυνση της ατράκτου για αυξημένη αεροδυναμική άνωση και βελτιωμένη σταθερότητα σε υπερηχητικές ταχύτητες.

Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, αυτό στοχεύει στη διευκόλυνση της παρατεταμένης πτήσης σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς τη χρήση μετακαυστήρων.
Οι αλλαγές στον σχεδιασμό πιθανώς επηρεάστηκαν από την ανάγκη αξιοποίησης του αυξημένου δυναμικού πτητικών επιδόσεων που προσφέρουν οι νέοι κινητήρες AL-51F – ο πρώτος κινητήρας μαχητικού που σχεδιάστηκε εξ αρχής στη Ρωσία εδώ και πάνω από τέσσερις δεκαετίες.
Ο συγκεκριμένος κινητήρας υπερτερεί σημαντικά του AL-41F-1, παράγωγου του σοβιετικού AL-31F, που τροφοδοτεί τις βασικές εκδόσεις Su-57 από το 2020.
Όλα αλλάζουν στο Su-57M1 - Πιο stealth και πιο έξυπνο από ποτέ το ρωσικό... κτήνος των αιθέρων
Το Su-57M1 θα διαθέτει πιο επίπεδη άτρακτο και εσωτερικές αποθήκες οπλισμού για περαιτέρω ενίσχυση των χαρακτηριστικών stealth.
Το αεροσκάφος θα ενσωματώνει επίσης νέο ραντάρ, το οποίο ενδέχεται να μειώσει ακόμη περισσότερο το ιχνογράφημά του στα ραντάρ.
Μέχρι πρότινος, το Su-57 ήταν το μοναδικό ρωσικό μαχητικό που έφερε ενεργά ηλεκτρονικά σκαναρισμένο ραντάρ (AESA) στο ρύγχος του· η μετάβαση σε νέα γενιά τέτοιων ραντάρ θα μπορούσε να επιφέρει ουσιαστικές βελτιώσεις στην επιχειρησιακή επίγνωση.

Παραμένει αβέβαιο εάν θα αντικατασταθεί μόνο το κύριο ραντάρ του ρύγχους ή και τα τέσσερα μικρότερα, διάσπαρτα σε όλη την άτρακτο.
Πέρα από τον ανασχεδιασμό και τον νέο βασικό αισθητήρα, το Su-57 θα διαθέτει επίσης εκσυγχρονισμένα ηλεκτρονικά με ενσωματωμένα συστήματα υποβοηθούμενα από τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία επιτρέπουν ταχύτατη προετοιμασία του συστήματος με το πάτημα ενός και μόνο κουμπιού.
Το γεγονός αυτό απλοποιεί τις διαδικασίες ελέγχου πριν από την απογείωση και αυξάνει την ετοιμότητα μάχης.
Το κλειδί βρίσκεται στους... νέους πυραύλους αέρος αέρος
Παραμένει ασαφές πότε θα ξεκινήσει η παραγωγή του Su-57M1 και αν προγραμματίζεται να ενταχθεί σε υπηρεσία εντός του 2025.
Η ανάπτυξη του κινητήρα AL-51F έχει καθυστερήσει σημαντικά, γεγονός που αποτελεί βασικό λόγο καθυστέρησης στην επιχειρησιακή ένταξη του νέου μοντέλου.
Παρά ταύτα, αυτό επέτρεψε την περαιτέρω ωρίμανση διαφόρων τεχνολογιών προτού το αεροσκάφος τεθεί σε υπηρεσία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, ήδη από τον Φεβρουάριο, έχει επιβεβαιωθεί πως η Αλγερία έχει παραγγείλει το Su-57 και αναμένεται να παραλάβει τα πρώτα μαχητικά της πριν από το τέλος του έτους.
Παραμένει αδιευκρίνιστο εάν η χώρα θα παραλάβει τη βασική έκδοση ή την ενισχυμένη Su-57M1.
Αν και υπάρχει το ενδεχόμενο ο στόλος της να χωριστεί μεταξύ των δύο εκδόσεων, κάτι τέτοιο θα περιέπλεκε τη συντήρηση και θεωρείται απίθανο να προτιμηθεί.
Επιπλέον, έχει τεθεί και το ενδεχόμενο κάποιοι πελάτες να καθυστερήσουν τις παραγγελίες τους μέχρι να τεθεί σε παραγωγή η νέα έκδοση, καθώς η ενσωμάτωση του κινητήρα AL-51F υπόσχεται σημαντική μείωση στις απαιτήσεις συντήρησης και στο λειτουργικό κόστος.
Το Su-57M1 αναμένεται να φέρει νέους τύπους οπλισμού και υποσυστημάτων, ανάμεσά τους και μία αναβαθμισμένη έκδοση του πυραύλου αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς R-77M, που προορίζεται να μειώσει το χάσμα απόδοσης σε σχέση με τον αμερικανικό AIM-260 και τον κινεζικό PL-15.

Τον Δεκέμβριο του 2024 παρουσιάστηκε ένα νέο κράνος στόχευσης, το οποίο προβάλλει κρίσιμες πληροφορίες –όπως δεδομένα πτήσης και στόχευσης– απευθείας στο γείσο του πιλότου, κατά τα πρότυπα των συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα αμερικανικά F-35 και τα κινεζικά J-20.
Στην ανάπτυξη των αναβαθμίσεων για το Su-57, η Ρωσία διαθέτει ένα μοναδικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων παραγωγών μαχητικών πέμπτης γενιάς: την εμπειρία από τη χρήση του αεροσκάφους σε συνθήκες έντονης πολεμικής δραστηριότητας.
Το Su-57 έχει ήδη συμμετάσχει σε αποστολές καταστολής αντιαεροπορικής άμυνας, σε εμπλοκές αέρος-αέρος και σε επιχειρήσεις σε έντονα αμυνόμενες εναέριες ζώνες στο ουκρανικό θέατρο επιχειρήσεων.
Η προοπτική μεγάλων εξαγωγικών παραγγελιών –ιδίως από την Ινδία– σε συνδυασμό με το αυξημένο ενδιαφέρον του ρωσικού Υπουργείου Άμυνας για την ενισχυμένη νέα έκδοση, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για δραστική αύξηση της κλίμακας παραγωγής του μαχητικού.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών