Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Fitch: Η «Βασιλεία ΙΙΙ» θα μειώσει 50% τον κεφαλαιακό αντίκτυπο στις τράπεζες

Fitch: Η «Βασιλεία ΙΙΙ» θα μειώσει 50% τον κεφαλαιακό αντίκτυπο στις τράπεζες
Οι διατυπωθείσες προτάσεις αμβλύνουν τον αντίκτυπο των τρεχόντων περιορισμών στα εσωτερικά μοντέλα των τραπεζών

Ο μέσος κεφαλαιακός αντίκτυπος της «Βασιλεία ΙΙΙ» στις ευρωπαϊκές τράπεζες αναμένεται να μειωθεί -κατά προσέγγιση- στο μισό, έως τον Ιανουάριο του 2030, σύμφωνα με τη Fitch Ratings.
Οι διατυπωθείσες προτάσεις αμβλύνουν τον αντίκτυπο των τρεχόντων περιορισμών στα εσωτερικά μοντέλα των τραπεζών, προσφέροντας σημαντική κεφαλαιακή ελάφρυνση μέχρι το τέλος του 2032
Επισημαίνεται πως η έναρξη εφαρμογής της συνθήκης έχει ανασταλεί κατά δύο χρόνια, έως την 1η Ιανουαρίου 2025.
Κατά τ’ άλλα, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Γηραιάς Ηπείρου θα έχουν στη διάθεσή τους μια χρονική περίοδο 10 ετών μέχρι να προετοιμαστούν για το νέο καθεστώς.
Έτσι, θα διαχειριστούν ευκολότερα τον αντίκτυπο στο αρχικού κεφάλαιο.
Ωστόσο, μόλις λήξουν ορισμένες μεταβατικές ελαφρύνσεις στα τέλη του 2032, σχεδόν τρία χρόνια μετά το τέλος της αρχικής σταδιακής περιόδου, ο κεφαλαιακός αντίκτυπος για τις τράπεζες της ΕΕ θα αυξηθεί.
Οι προτάσεις, που ανακοινώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 20 Οκτωβρίου, δεν θα επιτρέπουν πλέον τη χρήση ορισμένων εσωτερικών μοντέλων για εκτιμήσεις κεφαλαίων.
Θα δημιουργήσουν επίσης ένα μόνιμο «κατώτατο όριο παραγωγής», το οποίο θα διαμορφωθεί σταδιακά, σε περισσότερα από πέντε χρόνια.
Τα συνολικά μη σταθμισμένα ως προς τον κίνδυνο περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης μοντελοποιημένων εκτιμήσεων, δεν θα επιτρέπεται να πέφτουν κάτω από το 72,5% αυτού που εκτιμάται, σύμφωνα με τις ενημερωμένες τυποποιημένες προσεγγίσεις.
Οι κανονισμοί της ΕΕ αποκλίνουν από τους διεθνείς κανόνες, μειώνοντας κατά το ήμισυ τους υποκείμενους τυποποιημένους συντελεστές στάθμισης κινδύνου που ισχύουν για στεγαστικά δάνεια κατοικιών χαμηλού κινδύνου, αλλά και περιορίζοντας περισσότερο από το ένα τρίτο τους συντελεστές στάθμισης κινδύνου για μη αξιολογημένες εταιρείες που βαθμολογούνται εσωτερικά με επενδυτική βαθμίδα στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου 2025 και Δεκεμβρίου 2032.
Οι προτάσεις της ΕΕ διατηρούν επίσης ορισμένες αποκλίσεις σε σχέση με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις, ιδίως για τις μη μικρομεσαίες τράπεζες με ετήσιο κύκλο εργασιών έως και 2,5 εκατ. ευρώ, απαλλάσσοντάς τες από τις απαιτήσεις προσαρμογής πιστωτικής αποτίμησης.
Τα προτεινόμενα μέτρα αναμένεται να αυξήσουν τις μέσες κεφαλαιακές απαιτήσεις Tier 1 μεταξύ 6,4% και 8,4% έως το τέλος της περιόδου σταδιακής εισαγωγής κατώτατου ορίου παραγωγής στο τέλος του 2030, έναντι αύξησης περίπου 18,5% άνευ προσαρμογών και αποκλίσεων της ΕΕ, σύμφωνα με η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σε κάθε περίπτωση, οι τράπεζες της ΕΕ θα έλθουν αντιμέτωπες με υψηλότερες κεφαλαιακές απαιτήσεις σε ό,τι αφορά τα στεγαστικά δάνεια και τα μη αξιολογημένα εταιρικά χαρτοφυλάκια μόλις λήξουν οι μεταβατικές διατάξεις.
Στον αντίποδα, στις ΗΠΑ, οι οποίοι θα πρέπει να αυξήσουν τα Tier 1 να κατά μόλις 2,5%, με την προϋπόθεση ότι θα εφαρμοστούν πλήρως οι αυστηρότεροι κανονισμοί.
Ωστόσο, οι κεφαλαιακές απαιτήσεις των τραπεζών της ΕΕ ενδέχεται να επωφεληθούν από μια ελαφρά μείωση, καθώς οι εποπτικές αρχές των τραπεζών θα επανεξετάσουν τη βαθμονόμηση του Πυλώνα 2 και των συστημικών πλαισίων αποθέματος ασφαλείας για πιθανή διπλή καταμέτρηση των κινδύνων του μοντέλου μόλις εφαρμοστεί το μέτρο κατώτατου ορίου παραγωγής.
Κατά τ’ άλλα, οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συνάδουν με τη Βασιλεία III – γεγονός που τελεί σε εναρμόνιση με τη σύσταση πολλών ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών και ρυθμιστικών αρχών, οι οποίες είχαν προειδοποιήσει να μην υποχωρήσουν στις απαιτήσεις της βιομηχανίας ώστε εφαρμόζονται οι διεθνείς κανόνες ως backstop για τις συνολικές απαιτήσεις της ΕΕ, στο πλαίσιο της λεγόμενης προσέγγισης της «παράλληλης στοίβας» (parallel stack).
Παρά την διετή αναβολή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποίησε ότι το πλαίσιο κινδύνου θα μπορούσε να προσαρμοστεί σε μεταγενέστερη ημερομηνία, σε περίπτωση ανομοιόμορφων χρονικών περιθωρίων εφαρμογής σε άλλες δικαιοδοσίες.
Η νομοθετική δέσμη θα περάσει από μια περίπλοκη διαπραγματευτική διαδικασία με τη συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω αλλαγές πριν από την οριστικοποίησή της, πιθανότατα το β’ εξάμηνο του 2022.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης