Τι πρόκειται να συμβεί στην Ελλάδα; - Ύφεση -7% με -10% ή πτώση ΑΕΠ 18 δισ, δημοσιονομικό έλλειμμα -12% και νέα NPEs 8-10 δισ

Τι πρόκειται να συμβεί στην Ελλάδα; - Ύφεση -7% με -10% ή πτώση ΑΕΠ 18 δισ, δημοσιονομικό έλλειμμα -12% και νέα NPEs 8-10 δισ
Είναι προφανές ότι τα δύσκολα στην ελληνική οικονομία είναι εμπρός και δεν έχουν εκτιμηθεί με την δέουσα προσοχή
Η κατάσταση στην Ελλάδα δεν είναι τόσο δραματική όσο σε άλλες χώρες με οικονομικούς όρους, γιατί σίγουρα με υγειονομικούς μπορεί να ειπωθεί ότι είναι καλύτερα τα δεδομένα.
Οι ΗΠΑ ή και πολλές χώρες της ευρωζώνης με έντονη εξαγωγική και βιομηχανική δραστηριότητα θα υποστούν κραχ στο β΄ τρίμηνο του 2020 λόγω των lockdown λόγω της παραδοχής ότι έχει παγώσει η βιομηχανική παραγωγή η προσφορά και η ζήτηση έχουν καταρρεύσει.
Για τις ΗΠΑ π.χ. υπάρχουν εκτιμήσεις για μείωση ΑΕΠ στο β΄ τρίμηνο περίπου 20% με 35% πρωτοφανή επίπεδα, επίπεδα πολέμου.
Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα, με οριακή αντίκτυπο στην διεθνή οικονομία, σοβαρές παθογένειες στην οικονομική της δομή, υπερχρεωμένη με 356 δισεκ. χρέος, αδύναμο ρυθμό ανάπτυξης και όλα αυτά προ κορωνοιού.
Το σοκ στην οικονομία και το πάγωμα της οικονομικής δραστηριότητας σε ένα έθνος έχει υποεκτιμηθεί από όλους σχεδόν τους παράγοντες.

Τι θα μπορούσε να συμβεί στην Ελλάδα;

1)Το ΑΕΠ θα συρρικνωθεί -7% με -10% στην Ελλάδα που αυτό σημαίνει πτώση 18 με 19 δισεκ. ευρώ.
Το -7% με -10% δεν προκύπτει αυθαίρετα.
Λαμβάνονται υπόψη τα εξής
-Ότι σε κάθε τρίμηνο η Ελλάδα παράγει πλούτο 47-48 δισεκ. ευρώ κατά μέσο όρο με την εποχικότητα να διαφοροποιεί οριακά τα οικονομικά μεγέθη.
Το δεύτερο τρίμηνο ή από τα μέσα Μαρτίου 2020, σίγουρα ο Απρίλιος, ο Μάιος και με ερωτηματικό τι θα συμβεί τον Ιούνιο υπολογίζεται ότι θα χαθούν τουλάχιστον 12 δισεκ. ευρώ εθνικού πλούτου.
-Το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2020 θα υποστεί κραχ ο τουρισμός στην Ελλάδα, υπολογίζεται ότι θα καταγραφεί δραματική πτώση άνω του 65% όπως υπολογίζουν οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο.
Ο τουρισμός μαζί με τα περιφερειακά επαγγέλματα αντιστοιχούν στο 30% του ΑΕΠ ή 55 δισεκ. ευρώ και υπολογίζεται μια πολύ μεγάλη απώλεια της τάξης των 20 δισεκ. ευρώ.
-Έχει εκτιμηθεί ότι η εξαγωγική δραστηριότητα αλλά και η εισαγωγική δραστηριότητα θα υποστούν πλήγμα άνω του 25%.
-Έχει εκτιμηθεί ότι η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε παρεμβάσεις 15 δισεκ. ευρώ και θα πάρει και 6 δισεκ. από τους μηχανισμούς στήριξης της ευρωζώνης 21 δισεκ. και μπορεί να λάβει και επιπρόσθετη βοήθεια στο εγγύς μέλλον.
Όλα αυτά πρακτικά σημαίνουν ότι το τελικό κόστος στην Ελλάδα με την παραδοχή ότι δεν θα επανεμφανιστεί ο κορωνοιός από φθινόπωρο θα ανέλθει με όρους ΑΕΠ -18 δισεκ. ευρώ.

2)Το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδος θα εκτιναχθεί στο -12% που αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα για να επανέλθει στην κανονικότητα δηλαδή σε πρωτογενές πλεόνασμα θα απαιτηθούν περίπου 2 ή 3 χρόνια αυτό σημαίνει ότι το 2022 ή 2023 η Ελλάδα θα πετύχει ξανά τις επιδόσεις του 2019.
Οπότε η πρώτη 4ετία της διακυβέρνησης Μητσοτάκη θα είναι αγώνας για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2019.

3)Το ελληνικό χρέος θα αυξηθεί υπολογίζεται κατά 15 δισεκ. σε ένα αισιόδοξο σενάριο όπερ σημαίνει ότι θα ανέλθει στα 370-375 δισεκ. ευρώ που με όρους ΑΕΠ 2020 σημαίνει σχέση χρέους προς ΑΕΠ περίπου 220% η χειρότερη επίδοση παγκοσμίως μετά την Ιαπωνία.
Όμως εάν υποθέσουμε ότι η Ελλάδα θα επανέλθει κάποια στιγμή σε ΑΕΠ 186-190 δισεκ. ευρώ η σχέση χρέους προς ΑΕΠ διαμορφώνεται σε 198% με 200%.
Η Ελλάδα κάτω από οποιαδήποτε σενάριο θα καταγράψει επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών.

4)Ένας τομέας που δραματικά θα επιδεινωθεί αλλά στατιστικά δεν θα καταγραφεί είναι τα NPEs.
Υπάρχει ελαστικοποίηση των κριτηρίων ώστε τα NPEs να λογίζονται NPEs μετά τις 90 ημέρες δηλαδή υπάρχει ευελιξία.
Οι τράπεζες θα χορηγήσουν εγγυημένα δάνεια και άλλες παρεμβάσεις.
Για τους αναλυτές όμως το όριο των 90 ημερών θα είναι το κριτήριο ενώ οι τράπεζες έχουν ένα αντικειμενικό πρόβλημα εν μέσω 70 δισεκ. NPEs και χωρίς να έχουν λύσει τα προβλήματα τους δεν θα ρισκάρουν να χορηγήσουν δάνεια εάν δεν υπάρχει ασφάλεια… οπότε ο πήχης δανεισμού πρέπει να μειωθεί συν τοις άλλοις και γιατί δεν υπάρχει ζήτηση.
Τα NPEs σε πραγματικούς όρους θα μπορούσαν να αυξηθούν από 8 με 10 δισεκ. εάν δεν υπάρξει κάποιας μορφής ανάκαμψη στο β΄ 6μηνο του 2020.

5)H Ελλάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24,1 δισεκ. από τον ESM καθώς αυτό έχει ξεκάθαρο προσανατολισμό για το ελληνικό χρέος.
Η Ελλάδα πήρε την άρνηση των ευρωπαίων για την χρήση του κεφαλαιακού μαξιλαριού.


6)Οι τράπεζες έχουν επαρκέστατη ρευστότητα δεν είχαν προ κορωνοιού κανένα πρόβλημα με όρους ρευστότητας και η κατάσταση βελτιώθηκε έστω και οριακά με τις παρεμβάσεις της ΕΚΤ.
Όμως κεφαλαιακά οι ελληνικές τράπεζες είχαν σοβαρά ζητήματα τα οποία τις κρατούσαν καθηλωμένες, είναι γνωστή η σύνθεση των κεφαλαίων τους, οι αναβαλλόμενοι φόροι, οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις, τα κεφαλαιακά μαξιλάρια που διαθέτουν και βεβαίως το κόστος εξυγίανσης των προβληματικών τους δανείων.
Στην εξίσωση δεν περιλαμβάνεται η επίδραση στην κερδοφορία.
Π.χ. η Εθνική ενέγραψε έκτακτο κέρδος 520 εκατ στο α΄ τρίμηνο του 2020 που θα το εμφανίσει όταν θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα τον Μάιο 2020.

Συμπέρασμα

Η Ελληνική οικονομία θα περάσει μια μεγάλη δοκιμασία το επόμενο διάστημα.
Η κυβέρνηση δηλώνει ότι μπορεί να πληρώσει τα 800 ευρώ για ακόμη μια φορά όπερ σημαίνει ότι μετά δεν θα μπορεί με ίδια μέσα... και θα χρειαστεί στήριξη.
Είναι προφανές ότι τα δύσκολα στην ελληνική οικονομία είναι εμπρός και δεν έχουν εκτιμηθεί με την δέουσα προσοχή, όπως επίσης δεν έχει εκτιμηθεί ο τρόπος αντίδρασης της ελληνικής οικονομίας μετά τον κορωνοιό θα είναι ανάκαμψη τύπου V ή ανάκαμψη τύπου U που θα είναι πιο επώδυνη για την Ελλάδα.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS