Μεταξύ 30 Ιουνίου και 6 Ιουλίου, ο μέσος ημερήσιος όγκος φόρτωσης ρωσικού πετρελαίου σε εγχώρια λιμάνια αυξήθηκε κατά 0,5%, φτάνοντας τους 414.000 μετρικούς τόνους την ημέρα, σύμφωνα με το Center for Price Indices (CCI). Οι αποστολές από το Novorossiysk εκτοξεύτηκαν σχεδόν στο διπλάσιο, φτάνοντας τους 101.000 τόνους την ημέρα, πλησιάζοντας τα υψηλότερα επίπεδα του έτους.
Ζήτηση από Τουρκία και Ινδία οδηγεί την άνοδο
Ο David Martirosyan, αναλυτής στο CCI, δήλωσε ότι από τον Ιούλιο 2024 έως τον Ιούνιο 2025, οι μηνιαίες εξαγωγές από το Novorossiysk κυμάνθηκαν μεταξύ 43.000 και 68.000 τόνων ημερησίως. Κατά μέσο όρο, το λιμάνι εξυπηρετεί περίπου τρεις δεξαμενόπλοια την εβδομάδα.
Ο Andrey Smirnov, ειδικός σε χρηματιστηριακά θέματα στην BCS, αποδίδει την αύξηση στη δυναμική ζήτηση από Τουρκία και Ινδία, αλλά και σε πιθανή μερική ανακατεύθυνση φορτίων από τα λιμάνια της Βαλτικής προς τη νότια διαδρομή. Οι άγνωστοι αγοραστές, σύμφωνα με τον ίδιο, ενδέχεται να περιλαμβάνουν τη Σιγκαπούρη ή άλλη ασιατική εμπορική πύλη πετρελαίου, ακολουθώντας γνωστό μοντέλο με ενδιάμεσους διακινητές.
Προβλέψεις για σταθεροποίηση λόγω περιορισμένης παραγωγής
Ο Igor Yushkov, αναλυτής του Financial University, θεωρεί ότι οι εξαγωγές είναι πιθανό να παραμείνουν σχετικά σταθερές βραχυπρόθεσμα. Αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι η Ρωσία δεν έχει αυξήσει την παραγωγή της εντός του πλαισίου του OPEC+, λόγω προγράμματος αποζημίωσης που αναμένεται να λήξει τον Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο.
Σύμφωνα με τον Smirnov, οι εξαγωγές τον Ιούλιο αναμένεται να κινηθούν στα 4,55 έως 4,75 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Επιπλέον, εκτιμά ότι ενδέχεται να υπάρξει προσωρινή αύξηση της ζήτησης, λόγω ανησυχιών για ενδεχόμενες αυστηρότερες κυρώσεις και της αβεβαιότητας γύρω από το νέο ευρωπαϊκό πλαφόν τιμής.
Περιορισμένος αντίκτυπος από το ευέλικτο πλαφόν τιμής
Ο ειδικός εκτιμά ότι η πιθανή εισαγωγή του floating price cap δύσκολα θα έχει ουσιαστική επίδραση τόσο στους όγκους όσο και στις τιμές των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου. Αν υπάρξουν αλλαγές στο πλαφόν, ενδέχεται να αυξηθούν τα λειτουργικά κόστη της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά αυτά θα επιβαρύνουν κυρίως τις ναυτιλιακές εταιρείες και όχι τους τελικούς αγοραστές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών