Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Ουκρανία θα πληρώσει πολύ ακριβά τα χτυπήματα στα 2 τάνκερ στη Μαύρη Θάλασσα - Η Ρωσία σχεδιάζει ναυτικό αποκλεισμό

Η Ουκρανία θα πληρώσει πολύ ακριβά τα χτυπήματα στα 2 τάνκερ στη Μαύρη Θάλασσα - Η Ρωσία σχεδιάζει ναυτικό αποκλεισμό
Η Ρωσία έχει αρκετές στρατηγικές επιλογές για να απαντήσει σε αυτήν την κλιμάκωση, με σημαντικότερη την εφαρμογή ενός ναυτικού αποκλεισμού στις Ουκρανικές ακτές και τη διακοπή της ναυτιλίας προς τα ουκρανικά λιμάνια
Η χρήση μη επανδρωμένων θαλάσσιων σκαφών από την Ουκρανία κατά των τάνκερ του σκιώδους ρωσικού στόλου στη Μαύρη Θάλασσα, στις 28 -29/11/2025, θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των θαλάσσιων εμπορικών διαδρομών και έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει ριζικά την εξέλιξη του πολέμου.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η επίθεση πραγματοποιήθηκε από τη SBU (Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας), υποδεικνύοντας μια κλιμάκωση στην στρατηγική της Ουκρανίας στον πόλεμο στη Μαύρη Θάλασσα.
Αν και υπήρξαν επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στο παρελθόν, αυτή η ενέργεια φαίνεται να σηματοδοτεί μια πιο επιθετική στάση και πιθανόν να ανοίγει έναν νέο κύκλο κλιμάκωσης της θαλάσσιας σύγκρουσης.
Εξάλλου στις 29 Νοεμβρίου, ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη επιτέθηκαν στον θαλάσσιο τερματικό σταθμό του CTC στο Novorossiysk, προκαλώντας ζημιές στην απομακρυσμένη πρύμνη του τερματικού.
Ως αποτέλεσμα, ο επικεφαλής του λιμανιού του Novorossiysk ανέστειλε όλες τις φορτώσεις ενώ τα τάνκερ αποσύρθηκαν από την περιοχή.
Το υπουργείο Εξωτερικών του Καζακστάν διαμαρτυρήθηκε έντονα για το περιστατικό, χαρακτηρίζοντας την επίθεση ως πράξη που πλήττει τις διμερείς σχέσεις της χώρας με την Ουκρανία.

Η Ουκρανία ανέλαβε την ευθύνη

Και τα δύο πλοία υπέστησαν «εξωτερικό πλήγμα», όπως ανέφεραν οι επίσημες αναφορές, με την ανάγκη εκκένωσης των πληρωμάτων τους, τα οποία αποτελούνταν από αρκετές δεκάδες άτομα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το περιστατικό καταγράφηκε σε βίντεο, το οποίο δημοσιοποίησε η υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU).
Στο βίντεο φαίνεται καθαρά η στιγμή της μεγάλης φωτιάς και των σοβαρών ζημιών στα δύο πλοία.
Η SBU, σε συνεργασία με το Ναυτικό της Ουκρανίας, ανέλαβε την ευθύνη για την επίθεση, δημοσιεύοντας τα σχετικά πλάνα από τις επιθέσεις.
Η επιχείρηση αυτή φαίνεται να σχετίζεται με την στρατηγική της Ουκρανίας για την καταπολέμηση της ρωσικής επιρροής στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και με την αντίδραση στις δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Σύμφωνα με το Reuters, τα δύο τάνκερ βρίσκονται υπό καθεστώς κυρώσεων φέρονται να ανήκουν στην «κρυφό στόλο» της Ρωσίας, κάτι που καθιστά τις επιθέσεις αυτές μια κίνηση για την αποδυνάμωση των ρωσικών ναυτικών και ενεργειακών συμφερόντων στην περιοχή.
Η Ουκρανία υποστηρίζει ότι η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε με τη χρήση μη επανδρωμένων σκαφών (BEC), τύπου Sea Baby.
Σύμφωνα με τις αναφορές της SBU, τουλάχιστον πέντε από αυτά τα μη επανδρωμένα σκάφη εκτοξεύθηκαν κατά των τάνκερ, προκαλώντας τις σοβαρές ζημιές.

001_30.jpg
Η στρατηγική των μη επανδρωμένων σκαφών

Αυτή η επίθεση ήταν πρωτοφανής στο ότι στοχεύει άμεσα σε εμπορικά πλοία, όχι μόνο σε στρατιωτικούς στόχους.
Οι Ουκρανοί χρησιμοποίησαν drones για να πλήξουν τα τάνκερ Virat και Karios, τα οποία κατευθύνονταν προς το ρωσικό λιμάνι του Novorossiysk.
Οι Ουκρανοί φαίνεται να επιλέγουν αυτή την τακτική ως μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου να πλήξουν το ρωσικό εμπόριο και τις θαλάσσιες διαδρομές, ειδικά μετά τη ρωσική επιθετικότητα σε ουκρανικά λιμάνια και τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία της Ουκρανίας στο παρελθόν.
Αν και η Ουκρανία έχει χρησιμοποιήσει επιθέσεις με drones κατά των ρωσικών στόχων στο παρελθόν, η χρήση μη επανδρωμένων σκαφών για επιθέσεις σε εμπορικά πλοία, που πλέουν σε διεθνή ύδατα ή ακόμα και σε διεθνή ύδατα τρίτων χωρών, είναι μια νέα κίνηση που αυξάνει δραματικά τις εντάσεις στη Μαύρη Θάλασσα.
Αυτός ο τύπος στρατηγικής στοχεύει να προκαλέσει οικονομική ζημιά στη Ρωσία, πλήττοντας την εμπορική της ναυτιλία και περιορίζοντας τη ροή εμπορευμάτων.
tanker_1.webp

Η ρωσική αντίδραση - Σχέδια για ναυτικό αποκλεισμό της Ουκρανίας 

Αν και αρχικά η Ρωσία αντιμετώπισε την επίθεση στα τάνκερ ως μια «πρόκληση από το Κίεβο» με στόχο την κλιμάκωση των διαπραγματεύσεων ειρήνης, η πραγματικότητα είναι ότι αυτός ο τύπος επιθέσεων μπορεί να προκαλέσει σοβαρές συνέπειες για τη Ρωσία και τις στρατηγικές της επιλογές.
Η Ρωσία έχει αρκετές στρατηγικές επιλογές για να απαντήσει σε αυτήν την κλιμάκωση, με σημαντικότερη την εφαρμογή ενός ναυτικού αποκλεισμού στις Ουκρανικές ακτές και τη διακοπή της ναυτιλίας προς τα ουκρανικά λιμάνια.
Η Ρωσία διαθέτει στρατηγικές δυνατότητες για να σταματήσει εντελώς την εμπορική ναυσιπλοΐα προς τα Ουκρανικά λιμάνια.
Με τη χρήση μη επανδρωμένων σκαφών, αλλά και βαλλιστικών πυραύλων, μπορεί να πλήξει συστηματικά τα εμπορικά πλοία που προσπαθούν να φτάσουν στα λιμάνια της Ουκρανίας.
Ένας τέτοιος αποκλεισμός της Ουκρανίας από τη θάλασσα θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία της χώρας, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις θαλάσσιες μεταφορές, και μπορεί να επιφέρει τεράστια οικονομική ζημιά.
Η Ρωσία, ωστόσο, δεν έχει προχωρήσει σε τέτοιο ναυτικό αποκλεισμό μέχρι στιγμής.
Έχει περιοριστεί κυρίως σε επιθέσεις σε λιμάνια και περιοχές κοντά στις ακτές, γεγονός που ίσως οφείλεται στην ανάγκη να διατηρήσει την ροή των εμπορευμάτων από τα ρωσικά λιμάνια και να αποφύγει μια διεθνή αντίδραση σε περίπτωση που πλήξει μαζικά εμπορικά πλοία.
Η Ρωσία εξάγει σημαντικές ποσότητες αγαθών μέσω της Μαύρης Θάλασσας, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της.
tanker_2.jpg
Zakharova: Οι Ουκρανοί τρομοκράτες θα το πληρώσουν ακριβά 

Οι ουκρανικές υπηρεσίες ασφαλείας αναγνώρισαν την εμπλοκή τους στις τρομοκρατικές επιθέσεις κατά ρωσικών τάνκερ στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και κατά της υποδομής του Κασπιανού Αγωγού (CTC) στο Novorossiysk .
Οι ουκρανικές αρχές δημοσίευσαν μάλιστα βίντεο από τις επιθέσεις στα μέσα ενημέρωσης της χώρας.
Η δήλωση αυτή έγινε από την εκπρόσωπο του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών, Maria Zakharova η οποία τόνισε την εμπλοκή του Κιέβου σε αυτές τις τρομοκρατικές ενέργειες.
Η Zakharova δήλωσε πως η υποδομή του CTC είναι κρίσιμη για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια και ποτέ δεν είχε αποτελέσει στόχο διεθνών περιορισμών ή κυρώσεων.
Κάλεσε τη διεθνή κοινότητα να καταδικάσει αυτές τις επιθέσεις και να αξιολογήσει την καταστροφική συμπεριφορά των ουκρανικών αρχών και των υποστηρικτών τους.
Η Zakharova έχει προειδοποιήσει πως αν το Κίεβο προχωρήσει σε παρόμοιες τρομοκρατικές ενέργειες στην Ευρώπη, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια παγκόσμια σύρραξη.
zakharova_5.jpg

Καταστροφική ένταση 


Εάν οι επιθέσεις από την Ουκρανία συνεχιστούν, η Ρωσία ενδέχεται να αναθεωρήσει τη στρατηγική της και να αρχίσει να πλήττει με μεγαλύτερη ένταση τα πλοία που κατευθύνονται προς τα Ουκρανικά λιμάνια.
Μία τέτοια κλιμάκωση μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη ναυτικό αποκλεισμό, ο οποίος θα περιορίσει την ναυτιλία στη Μαύρη Θάλασσα και θα έχει σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις και για τις δύο πλευρές.
002_30.jpg
Αντίστοιχα, η Ουκρανία ενδέχεται να αυξήσει τις επιθέσεις της σε ρωσικά πλοία, με αποτέλεσμα την εξάπλωση της σύγκρουσης στον θαλάσσιο τομέα.
Οι ναυτικές συγκρούσεις σε ουδέτερα ύδατα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στασιμότητα ή και πλήρη διακοπή του εμπορίου στη Μαύρη Θάλασσα, κάτι που κανένας από τους παράκτιους κράτους δεν επιθυμεί.
Αυτό το σενάριο μπορεί να λειτουργήσει ως σοβαρός παράγοντας πίεσης για να υπάρξει συμφωνία ειρήνης ή τουλάχιστον να υπάρξει μια προσωρινή κατάπαυση του πυρός για να αποτραπεί η πλήρης κατάρρευση του εμπορίου στην περιοχή.

tanker_5.jpeg
Επιπτώσεις για την παγκόσμια οικονομία και τη ναυτιλία

Η σύγκρουση στη Μαύρη Θάλασσα, εάν κλιμακωθεί σε πλήρη ναυτικό πόλεμο, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς ο θαλάσσιος δρόμος που διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα είναι ζωτικής σημασίας για την εξαγωγή πετρελαίου, αερίου και άλλων στρατηγικών αγαθών.
Επιπλέον, οποιοσδήποτε αποκλεισμός του εμπορίου στην περιοχή θα μπορούσε να προκαλέσει μια σοβαρή κρίση στην ενέργεια και την ασφάλεια των τροφίμων, δεδομένου του ρόλου της Μαύρης Θάλασσας στη μεταφορά σιτηρών και ενεργειακών πόρων.
Ο αντίκτυπος για τις χώρες του «παγκόσμιου Νότου» και άλλες αναπτυσσόμενες οικονομίες, που εξαρτώνται από τις θαλάσσιες μεταφορές, θα είναι τεράστιος και ίσως οδηγήσει σε πιέσεις από διεθνείς οργανισμούς για τον τερματισμό της σύγκρουσης.

tanker_strana.jpeg
Καταστροφική κλιμάκωση

Η επιμονή των επιθέσεων στα εμπορικά πλοία είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι, καθώς η συνεχής κλιμάκωση της θαλάσσιας σύγκρουσης μπορεί να οδηγήσει σε μια πλήρη διακοπή των εμπορικών μεταφορών στη Μαύρη Θάλασσα, κάτι που θα ήταν καταστροφικό και για τις δύο πλευρές του πολέμου και για την παγκόσμια οικονομία γενικότερα.
Η κλιμάκωση αυτή λειτουργεί ως υπενθύμιση της σημασίας του τερματισμού του πολέμου και της ανάγκης για μια πολιτική λύση που θα αποφύγει την πλήρη καταστροφή της θαλάσσιας οικονομίας στην περιοχή. Το παράδειγμα της χρήσης των μη επανδρωμένων σκαφών ενάντια σε εμπορικά πλοία δείχνει ότι κάθε νέα πρόκληση στη σύγκρουση μπορεί να έχει συνέπειες που ξεπερνούν τις αρχικές στρατηγικές επιδιώξεις, οδηγώντας σε μια πιο εκτεταμένη και δυσχερή κατάσταση για όλους.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης