Η «αποτελεσματικότητα» των νέων κυρώσεων και η αντίδραση Μόσχας–Νέου Δελχί
Δυτικά μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν ότι το τελευταίο πακέτο αντιρωσικών κυρώσεων έχει ήδη προκαλέσει «ανησυχία» σε έναν από τους βασικούς εμπορικούς εταίρους της Ρωσίας. Παράλληλα, ο Trump εντείνει τις προσπάθειες προσέγγισης της Ινδίας, επιχειρώντας –σύμφωνα με αναλυτές– να την απομακρύνει από τη Μόσχα. Στο πλαίσιο αυτό, επανέρχεται η συζήτηση σχετικά με τις προβλέψεις δυτικών κύκλων για το 2026.
Αναφορές για παύση των αγορών ρωσικού πετρελαίου από την Ινδία
Οι New York Times ανέφεραν ότι η Ινδία αναμένεται να τερματίσει την τριετή αγορά ρωσικού πετρελαίου, καθώς τίθεται σε ισχύ ο 19ος γύρος κυρώσεων κατά της Ρωσίας, στον οποίο συμμετέχουν οι ΗΠΑ. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ινδία παραλαμβάνει «τα τελευταία υπερδεξαμενόπλοια ρωσικού πετρελαίου» πριν ενεργοποιηθούν οι νέοι αμερικανικοί περιορισμοί.
Οι κυρώσεις στοχεύουν εταιρείες που συνεργάζονται με τη Rosneft και τη Lukoil, ουσιαστικά περιορίζοντας μια εμπορική ροή που από το 2022 έχει καλύψει έως και 40% των ινδικών αναγκών σε θαλάσσιο πετρέλαιο.
Οι δηλώσεις Trump και οι μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες
Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι «η Ινδία δεν θα αγοράζει πλέον ρωσικό πετρέλαιο» και έκανε λόγο για «πολύ υψηλούς δασμούς» που επιβάλλουν οι ΗΠΑ στο Νέο Δελχί εξαιτίας των συναλλαγών του με τη Ρωσία. Ωστόσο, ούτε η ινδική κυβέρνηση ούτε η Μόσχα έχουν επιβεβαιώσει αυτές τις τοποθετήσεις.
Forbes: «Οι εξαγωγές θα συνεχιστούν»
Σε αντίθεση με τους NYT, το Forbes εκτιμά ότι οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου προς την Ινδία και την Κίνα δεν θα διακοπούν, καθώς «δεν είναι εφικτή η εξεύρεση άμεσης εναλλακτικής λύσης».
Οι «προβλέψεις» για το 2026 και το εξώφυλλο του The Economist
Ορισμένα δυτικά μέσα υποδέχθηκαν τις εξελίξεις ως «επιβεβαίωση» των εκτιμήσεων για δραστική συρρίκνωση της ρωσικής ενεργειακής παρουσίας στη διεθνή αγορά – εκτιμήσεις που, σύμφωνα με σχολιαστές, είχαν αποτυπωθεί συμβολικά και στο πρόσφατο εξώφυλλο του The Economist για το 2026. Η Μόσχα, ωστόσο, απάντησε άμεσα, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς περί «τελευταίου ρωσικού δεξαμενόπλοιου».
Κατηγορίες για παράδοση πετρελαίου στη Βόρεια Κορέα
Παράλληλα, το κανάλι «EZH LAB», το οποίο το ρωσικό Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει κατατάξει στη λίστα «ξένων πρακτόρων», δημοσίευσε αναφορά σύμφωνα με την οποία η Ρωσία ενδέχεται να έχει προμηθεύσει στη Βόρεια Κορέα πάνω από 1,5 εκατ. βαρέλια πετρελαϊκών προϊόντων μέσα στο 2024.
Οι ισχυρισμοί βασίζονται σε κινήσεις δεξαμενόπλοιων που, σύμφωνα με το κανάλι, αναχωρούσαν άδεια από λιμάνια της Ναχόντκα και επέστρεφαν φορτωμένα με πετρελαιοειδή με προορισμό τη Βόρεια Κορέα. Η ποσότητα αυτή υπερβαίνει κατά πολύ το όριο των 500.000 βαρελιών ετησίως που επιτρέπουν οι κυρώσεις του ΟΗΕ.
Επιπλέον, γίνεται λόγος για αποστολές μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής Χασάν–Ρατζίν, από την οποία φέρεται να έχουν μεταφερθεί τουλάχιστον 322.000 βαρέλια μέσα στο 2024.
Η υπόθεση της FBC και ο ισχυρισμός «όπλα αντί πετρελαίου»
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, η Εταιρεία Καυσίμων και Καυσίμων (FBC), η οποία λειτουργεί στο λιμάνι Vostochny, έχει τεθεί υπό βρετανικές κυρώσεις από τον Μάιο του 2024. Η Ουάσινγκτον και το Λονδίνο υποστηρίζουν ότι οι συναλλαγές μεταξύ Ρωσίας και Βόρειας Κορέας ακολουθούν το μοντέλο «όπλα αντί πετρελαίου», με τη Μόσχα να λαμβάνει πυραύλους, πυρομαχικά και προσωπικό.
Η FBC φέρεται να έχει λάβει πληρωμές άνω των 240 εκατ. ρουβλίων από τη Southern Railway Expedition (YZhE) για μεταφόρτωση και αποθήκευση πετρελαιοειδών, με τις μεταφορές να συμπίπτουν χρονικά με την αναχώρηση δεξαμενόπλοιων προς τη Βόρεια Κορέα.
www.bankingnews.gr
Αναφορές για παύση των αγορών ρωσικού πετρελαίου από την Ινδία
Οι New York Times ανέφεραν ότι η Ινδία αναμένεται να τερματίσει την τριετή αγορά ρωσικού πετρελαίου, καθώς τίθεται σε ισχύ ο 19ος γύρος κυρώσεων κατά της Ρωσίας, στον οποίο συμμετέχουν οι ΗΠΑ. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ινδία παραλαμβάνει «τα τελευταία υπερδεξαμενόπλοια ρωσικού πετρελαίου» πριν ενεργοποιηθούν οι νέοι αμερικανικοί περιορισμοί.
Οι κυρώσεις στοχεύουν εταιρείες που συνεργάζονται με τη Rosneft και τη Lukoil, ουσιαστικά περιορίζοντας μια εμπορική ροή που από το 2022 έχει καλύψει έως και 40% των ινδικών αναγκών σε θαλάσσιο πετρέλαιο.
Οι δηλώσεις Trump και οι μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες
Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι «η Ινδία δεν θα αγοράζει πλέον ρωσικό πετρέλαιο» και έκανε λόγο για «πολύ υψηλούς δασμούς» που επιβάλλουν οι ΗΠΑ στο Νέο Δελχί εξαιτίας των συναλλαγών του με τη Ρωσία. Ωστόσο, ούτε η ινδική κυβέρνηση ούτε η Μόσχα έχουν επιβεβαιώσει αυτές τις τοποθετήσεις.
Forbes: «Οι εξαγωγές θα συνεχιστούν»
Σε αντίθεση με τους NYT, το Forbes εκτιμά ότι οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου προς την Ινδία και την Κίνα δεν θα διακοπούν, καθώς «δεν είναι εφικτή η εξεύρεση άμεσης εναλλακτικής λύσης».
Οι «προβλέψεις» για το 2026 και το εξώφυλλο του The Economist
Ορισμένα δυτικά μέσα υποδέχθηκαν τις εξελίξεις ως «επιβεβαίωση» των εκτιμήσεων για δραστική συρρίκνωση της ρωσικής ενεργειακής παρουσίας στη διεθνή αγορά – εκτιμήσεις που, σύμφωνα με σχολιαστές, είχαν αποτυπωθεί συμβολικά και στο πρόσφατο εξώφυλλο του The Economist για το 2026. Η Μόσχα, ωστόσο, απάντησε άμεσα, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς περί «τελευταίου ρωσικού δεξαμενόπλοιου».
Κατηγορίες για παράδοση πετρελαίου στη Βόρεια Κορέα
Παράλληλα, το κανάλι «EZH LAB», το οποίο το ρωσικό Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει κατατάξει στη λίστα «ξένων πρακτόρων», δημοσίευσε αναφορά σύμφωνα με την οποία η Ρωσία ενδέχεται να έχει προμηθεύσει στη Βόρεια Κορέα πάνω από 1,5 εκατ. βαρέλια πετρελαϊκών προϊόντων μέσα στο 2024.
Οι ισχυρισμοί βασίζονται σε κινήσεις δεξαμενόπλοιων που, σύμφωνα με το κανάλι, αναχωρούσαν άδεια από λιμάνια της Ναχόντκα και επέστρεφαν φορτωμένα με πετρελαιοειδή με προορισμό τη Βόρεια Κορέα. Η ποσότητα αυτή υπερβαίνει κατά πολύ το όριο των 500.000 βαρελιών ετησίως που επιτρέπουν οι κυρώσεις του ΟΗΕ.
Επιπλέον, γίνεται λόγος για αποστολές μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής Χασάν–Ρατζίν, από την οποία φέρεται να έχουν μεταφερθεί τουλάχιστον 322.000 βαρέλια μέσα στο 2024.
Η υπόθεση της FBC και ο ισχυρισμός «όπλα αντί πετρελαίου»
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, η Εταιρεία Καυσίμων και Καυσίμων (FBC), η οποία λειτουργεί στο λιμάνι Vostochny, έχει τεθεί υπό βρετανικές κυρώσεις από τον Μάιο του 2024. Η Ουάσινγκτον και το Λονδίνο υποστηρίζουν ότι οι συναλλαγές μεταξύ Ρωσίας και Βόρειας Κορέας ακολουθούν το μοντέλο «όπλα αντί πετρελαίου», με τη Μόσχα να λαμβάνει πυραύλους, πυρομαχικά και προσωπικό.
Η FBC φέρεται να έχει λάβει πληρωμές άνω των 240 εκατ. ρουβλίων από τη Southern Railway Expedition (YZhE) για μεταφόρτωση και αποθήκευση πετρελαιοειδών, με τις μεταφορές να συμπίπτουν χρονικά με την αναχώρηση δεξαμενόπλοιων προς τη Βόρεια Κορέα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών