Έκθεση σοκ για την αποτυχία των Αεροσκαφών F-35 στο Ηνωμένο Βασίλειο
Το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει μόνο 37 από τα προγραμματισμένα 138 αεροσκάφη F-35 σε υπηρεσία - σχεδόν τέσσερις δεκαετίες από τη σύλληψη του προγράμματος, το οποίο ηγείται η Αμερική.
Η συνεχής καθυστέρηση του δισεκατομμυρίων λιρών προγράμματος γρήγορων αεροσκαφών F-35 του Ηνωμένου Βασιλείου, λόγω έλλειψης χρημάτων, έχει αυξήσει το κόστος και έχει βλάψει την ικανότητα του αεροσκάφους να μάχεται, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε από την Επιτροπή Δημόσιων Λογαριασμών του Κοινοβουλίου.
Επιπλέον, η «απαράδεκτη» έλλειψη πιλότων και μηχανικών περιορίζει τη συχνότητα πτήσεων των αεροσκαφών, όπως αποκάλυψε η Επιτροπή Δημόσιων Λογαριασμών.
Η έκθεση αμφισβητεί επίσης μια σημαντική ανακοίνωση του Sir Keir Starmer τον Ιούνιο, σύμφωνα με την οποία το Ηνωμένο Βασίλειο θα αγοράσει μια παραλλαγή του αεροσκάφους που θα μπορεί να μεταφέρει αμερικανικά πυρηνικά όπλα, σημειώνοντας ότι δεν φαίνεται να υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πότε αυτή η ικανότητα θα είναι επιχείρηση, ούτε εκτίμηση του πρόσθετου κόστους.
Θύελλα αντιδράσεων
Η έντονη κριτική θα προκαλέσει πιθανώς δυσάρεστες αναγνώσεις για τον Σερ Richard Knighton, νέο αρχηγό των βρετανικών ενόπλων δυνάμεων. Ο Σερ Knighton υπηρέτησε προηγουμένως ως αρχηγός της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας και πριν από αυτό ήταν ο επικεφαλής των στρατιωτικών δυνάμεων στο Υπουργείο Άμυνας (MoD), υπεύθυνος για τις στρατιωτικές δυνατότητες.
Το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει μόλις 37 από τα προγραμματισμένα 138 αεροσκάφη F-35 σε υπηρεσία - σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά τη σύλληψη του προγράμματος, που ηγείται η Αμερική, και σχεδόν 25 χρόνια από την αρχή της χρηματοδότησης του με δισεκατομμύρια λίρες.
Τα αεροσκάφη αυτά είναι από τα πιο προηγμένα, αόρατα και θανατηφόρα στον πλανήτη, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν τη σωστή τεχνολογία, όπλα και - το πιο κρίσιμο - ανανεώσεις λογισμικού.
Ωστόσο, η συνεχής πίεση στους προϋπολογισμούς άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου έχει οδηγήσει τις στρατιωτικές ηγεσίες σε κακές συνήθειες καθυστέρησης στην απόκτηση των F-35 και περιορισμού των παραγγελιών για να εξοικονομηθούν χρήματα στο σύντομο διάστημα - με αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να πληρώνουν τελικά ένα πολύ μεγαλύτερο ποσό και η RAF (Βασιλική Πολεμική Αεροπορία) και η Ναυτική Αεροπορική Δύναμη να μένουν με αεροσκάφη που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο.
Η Επιτροπή Δημόσιων Λογαριασμών ανέδειξε την επίδραση αυτής της συμπεριφοράς, επισημαίνοντας πέντε βασικά θέματα:
Αποφάσεις για εξοικονόμηση κόστους:
Μια απόφαση του MoD το 2021 να καθυστερήσει την επένδυση σε εγκαταστάσεις που απαιτούνται για τις δυνατότητες αορατότητας του F-35 (γνωστή ως Air Signature Assessment Facility), προκειμένου να εξοικονομηθούν 82 εκατομμύρια λίρες, θα προσθέσει επιπλέον 16 εκατομμύρια λίρες όταν ολοκληρωθεί το 2032.
Η καθυστέρηση αυτή περιορίζει την ικανότητα του Ηνωμένου Βασιλείου να αναπτύξει τα αεροσκάφη.
Καθυστερήσεις στην κατασκευή υποδομών:
Η καθυστέρηση έξι ετών στην κατασκευή υποδομών για τη ναυτική μοίρα που λειτουργεί τα F-35, έχει αυξήσει το κόστος κατασκευής από 56 εκατομμύρια λίρες σε 154 εκατομμύρια.
Ανεπαρκείς εκτιμήσεις κόστους απόκτησης:
Η αποτυχία του MoD να ενημερώσει ακριβώς το συνολικό κόστος απόκτησης των F-35.
Η τρέχουσα εκτίμηση, που ανακοινώθηκε φέτος, υπολογίζει το κόστος όλης της ζωής του προγράμματος για 138 αεροσκάφη έως το 2069 στα 57 δισεκατομμύρια λίρες, αυξημένο από 18,4 δισεκατομμύρια λίρες για τα πρώτα 48 αεροσκάφη μέχρι το 2048.
Αδυναμία εφοδιασμού με πυραύλους για συμβατικές επιθέσεις:
O υπάρχοn στόλος F-35B του Ηνωμένου Βασιλείου δεν θα είναι έτοιμος να εκτοξεύσει συμβατικούς πυραύλους για πλήγματα σε στόχους από απόσταση μέχρι τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2030, μια κρίσιμη ικανότητα για σύγχρονο πόλεμο.
Αναποτελεσματική διαχείριση προσωπικού:
Η στρατιωτική ηγεσία υποστηρίζει ότι τα F-35B θα αποκτήσουν «πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα» μέχρι το τέλος του έτους, ένα χρονοδιάγραμμα που είναι ήδη αρκετά καθυστερημένο, παρά το γεγονός ότι τα αεροσκάφη δεν διαθέτουν πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς και αντιμετωπίζουν άλλες δυσκολίες.
Ο Σερ Geoffrey Clifton-Brown, πρόεδρος της Επιτροπής, δήλωσε ότι «οι βραχυπρόθεσμες αποφάσεις εξοικονόμησης κόστους είναι ανέκαθεν επικίνδυνες αν είσαι ιδιοκτήτης σπιτιού με διαρροή στη στέγη, πόσο μάλλον όταν διαχειρίζεσαι ένα τόσο σύνθετο πρόγραμμα πολεμικών αεροσκαφών - και ωστόσο τέτοιες αποφάσεις ήταν συχνές στη διαχείριση του F-35.»
Τα F-35B του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν σχεδιαστεί να πετούν από τα δύο αεροπλανοφόρα του Βασιλικού Ναυτικού.
Η παραλλαγή Α, που είναι ικανή να μεταφέρει πυρηνικά όπλα, λειτουργεί μόνο από τη στεριά.
Το MoD έχει δηλώσει ότι θα αγοράσει επιπλέον 15 F-35B και 12 F-35A με κόστος 3,2 δισεκατομμύρια λίρες.
Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη εκτίμηση του κόστους για να πιστοποιηθούν τα F-35A για αποστολές του ΝΑΤΟ, φέρνοντας αμερικανικούς πυρηνικούς πυραύλους.
Έλλειψη και προσωπικού
Η Επιτροπή εξέφρασε επίσης ανησυχία για την έλλειψη προσωπικού και πώς αυτό επηρεάζει τη διαθεσιμότητα των F-35 που λειτουργούν στη χώρα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο χρειάζεται 168 επιπλέον μηχανικούς - αύξηση 20% του υπάρχοντος προσωπικού.
Η κατάσταση επιδεινώνεται από τις «υποβαθμισμένες» συνθήκες διαβίωσης στη RAF Marham, όπου εδρεύει η δύναμη F-35 από το 2013, λόγω ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό.
Η δήλωση του εκπροσώπου του MoD αναφέρει: «Πολλές από τις αποφάσεις που αναφέρονται στην έκθεση ελήφθησαν υπό την προηγούμενη κυβέρνηση, και έχουμε καταρτίσει σχέδια για την αντιμετώπιση των ιστορικών προβλημάτων με την προμήθεια, τις υποδομές, την πρόσληψη και τις δεξιότητες μέσω της Στρατηγικής Ανασκόπησης Άμυνας».
www.bankingnews.gr
Η συνεχής καθυστέρηση του δισεκατομμυρίων λιρών προγράμματος γρήγορων αεροσκαφών F-35 του Ηνωμένου Βασιλείου, λόγω έλλειψης χρημάτων, έχει αυξήσει το κόστος και έχει βλάψει την ικανότητα του αεροσκάφους να μάχεται, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε από την Επιτροπή Δημόσιων Λογαριασμών του Κοινοβουλίου.
Επιπλέον, η «απαράδεκτη» έλλειψη πιλότων και μηχανικών περιορίζει τη συχνότητα πτήσεων των αεροσκαφών, όπως αποκάλυψε η Επιτροπή Δημόσιων Λογαριασμών.
Η έκθεση αμφισβητεί επίσης μια σημαντική ανακοίνωση του Sir Keir Starmer τον Ιούνιο, σύμφωνα με την οποία το Ηνωμένο Βασίλειο θα αγοράσει μια παραλλαγή του αεροσκάφους που θα μπορεί να μεταφέρει αμερικανικά πυρηνικά όπλα, σημειώνοντας ότι δεν φαίνεται να υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πότε αυτή η ικανότητα θα είναι επιχείρηση, ούτε εκτίμηση του πρόσθετου κόστους.
Θύελλα αντιδράσεων
Η έντονη κριτική θα προκαλέσει πιθανώς δυσάρεστες αναγνώσεις για τον Σερ Richard Knighton, νέο αρχηγό των βρετανικών ενόπλων δυνάμεων. Ο Σερ Knighton υπηρέτησε προηγουμένως ως αρχηγός της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας και πριν από αυτό ήταν ο επικεφαλής των στρατιωτικών δυνάμεων στο Υπουργείο Άμυνας (MoD), υπεύθυνος για τις στρατιωτικές δυνατότητες.
Το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει μόλις 37 από τα προγραμματισμένα 138 αεροσκάφη F-35 σε υπηρεσία - σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά τη σύλληψη του προγράμματος, που ηγείται η Αμερική, και σχεδόν 25 χρόνια από την αρχή της χρηματοδότησης του με δισεκατομμύρια λίρες.
Τα αεροσκάφη αυτά είναι από τα πιο προηγμένα, αόρατα και θανατηφόρα στον πλανήτη, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν τη σωστή τεχνολογία, όπλα και - το πιο κρίσιμο - ανανεώσεις λογισμικού.
Ωστόσο, η συνεχής πίεση στους προϋπολογισμούς άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου έχει οδηγήσει τις στρατιωτικές ηγεσίες σε κακές συνήθειες καθυστέρησης στην απόκτηση των F-35 και περιορισμού των παραγγελιών για να εξοικονομηθούν χρήματα στο σύντομο διάστημα - με αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να πληρώνουν τελικά ένα πολύ μεγαλύτερο ποσό και η RAF (Βασιλική Πολεμική Αεροπορία) και η Ναυτική Αεροπορική Δύναμη να μένουν με αεροσκάφη που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο.
Η Επιτροπή Δημόσιων Λογαριασμών ανέδειξε την επίδραση αυτής της συμπεριφοράς, επισημαίνοντας πέντε βασικά θέματα:
Αποφάσεις για εξοικονόμηση κόστους:
Μια απόφαση του MoD το 2021 να καθυστερήσει την επένδυση σε εγκαταστάσεις που απαιτούνται για τις δυνατότητες αορατότητας του F-35 (γνωστή ως Air Signature Assessment Facility), προκειμένου να εξοικονομηθούν 82 εκατομμύρια λίρες, θα προσθέσει επιπλέον 16 εκατομμύρια λίρες όταν ολοκληρωθεί το 2032.
Η καθυστέρηση αυτή περιορίζει την ικανότητα του Ηνωμένου Βασιλείου να αναπτύξει τα αεροσκάφη.
Καθυστερήσεις στην κατασκευή υποδομών:
Η καθυστέρηση έξι ετών στην κατασκευή υποδομών για τη ναυτική μοίρα που λειτουργεί τα F-35, έχει αυξήσει το κόστος κατασκευής από 56 εκατομμύρια λίρες σε 154 εκατομμύρια.
Ανεπαρκείς εκτιμήσεις κόστους απόκτησης:
Η αποτυχία του MoD να ενημερώσει ακριβώς το συνολικό κόστος απόκτησης των F-35.
Η τρέχουσα εκτίμηση, που ανακοινώθηκε φέτος, υπολογίζει το κόστος όλης της ζωής του προγράμματος για 138 αεροσκάφη έως το 2069 στα 57 δισεκατομμύρια λίρες, αυξημένο από 18,4 δισεκατομμύρια λίρες για τα πρώτα 48 αεροσκάφη μέχρι το 2048.
Αδυναμία εφοδιασμού με πυραύλους για συμβατικές επιθέσεις:
O υπάρχοn στόλος F-35B του Ηνωμένου Βασιλείου δεν θα είναι έτοιμος να εκτοξεύσει συμβατικούς πυραύλους για πλήγματα σε στόχους από απόσταση μέχρι τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2030, μια κρίσιμη ικανότητα για σύγχρονο πόλεμο.
Αναποτελεσματική διαχείριση προσωπικού:
Η στρατιωτική ηγεσία υποστηρίζει ότι τα F-35B θα αποκτήσουν «πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα» μέχρι το τέλος του έτους, ένα χρονοδιάγραμμα που είναι ήδη αρκετά καθυστερημένο, παρά το γεγονός ότι τα αεροσκάφη δεν διαθέτουν πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς και αντιμετωπίζουν άλλες δυσκολίες.
Ο Σερ Geoffrey Clifton-Brown, πρόεδρος της Επιτροπής, δήλωσε ότι «οι βραχυπρόθεσμες αποφάσεις εξοικονόμησης κόστους είναι ανέκαθεν επικίνδυνες αν είσαι ιδιοκτήτης σπιτιού με διαρροή στη στέγη, πόσο μάλλον όταν διαχειρίζεσαι ένα τόσο σύνθετο πρόγραμμα πολεμικών αεροσκαφών - και ωστόσο τέτοιες αποφάσεις ήταν συχνές στη διαχείριση του F-35.»
Τα F-35B του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν σχεδιαστεί να πετούν από τα δύο αεροπλανοφόρα του Βασιλικού Ναυτικού.
Η παραλλαγή Α, που είναι ικανή να μεταφέρει πυρηνικά όπλα, λειτουργεί μόνο από τη στεριά.
Το MoD έχει δηλώσει ότι θα αγοράσει επιπλέον 15 F-35B και 12 F-35A με κόστος 3,2 δισεκατομμύρια λίρες.
Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη εκτίμηση του κόστους για να πιστοποιηθούν τα F-35A για αποστολές του ΝΑΤΟ, φέρνοντας αμερικανικούς πυρηνικούς πυραύλους.
Έλλειψη και προσωπικού
Η Επιτροπή εξέφρασε επίσης ανησυχία για την έλλειψη προσωπικού και πώς αυτό επηρεάζει τη διαθεσιμότητα των F-35 που λειτουργούν στη χώρα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο χρειάζεται 168 επιπλέον μηχανικούς - αύξηση 20% του υπάρχοντος προσωπικού.
Η κατάσταση επιδεινώνεται από τις «υποβαθμισμένες» συνθήκες διαβίωσης στη RAF Marham, όπου εδρεύει η δύναμη F-35 από το 2013, λόγω ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό.
Η δήλωση του εκπροσώπου του MoD αναφέρει: «Πολλές από τις αποφάσεις που αναφέρονται στην έκθεση ελήφθησαν υπό την προηγούμενη κυβέρνηση, και έχουμε καταρτίσει σχέδια για την αντιμετώπιση των ιστορικών προβλημάτων με την προμήθεια, τις υποδομές, την πρόσληψη και τις δεξιότητες μέσω της Στρατηγικής Ανασκόπησης Άμυνας».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών