Τελευταία Νέα
Διεθνή

Ξέσπασαν όλοι σε γέλια - Το μικροσκοπικό Βέλγιο πήρε F 35, όμως … δεν μπορεί να τα πετάξει χωρίς παραβιάσεις σε Ολλανδία, Γαλλία και Γερμανία

Ξέσπασαν όλοι σε γέλια - Το μικροσκοπικό Βέλγιο πήρε F  35, όμως … δεν μπορεί να τα πετάξει χωρίς παραβιάσεις σε Ολλανδία, Γαλλία και Γερμανία
Η Γαλλία εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να χλευάσει την κατάσταση, αποκαλώντας την «κακό βελγικό αστείο»
Το Βέλγιο, μια από τις μικρότερες χώρες στην Ευρώπη, υποτίθεται πως έκανε πρόσφατα ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονίζοντας τις ένοπλες δυνάμεις του, υποδεχόμενο τα πρώτα τέσσερα μαχητικά αεροσκάφη F-35A Lightning II από την Lockheed Martin.
Αυτά τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς αναμένεται να ενισχύσουν τις αμυντικές δυνατότητες της χώρας, αντικαθιστώντας τα απαρχαιωμένα F-16 της Βελγικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Ωστόσο, παρά τις υποσχόμενες δυνατότητες αυτών των αεροσκαφών, το Βέλγιο αντιμετωπίζει μια κρίσιμη πρόκληση που θα μπορούσε να περιορίσει την ικανότητά του να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες του F-35: το μέγεθος και οι περιορισμοί του εναέριου χώρου της χώρας.

Βελγικό παράδοξο

Η απόφαση του Βελγίου να αποκτήσει το F-35 εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια εκσυγχρονισμού των στρατιωτικών του δυνάμεων, προκειμένου να εναρμονιστεί με τις απαιτήσεις του ΝΑΤΟ και να διασφαλίσει την ακεραιότητα του εναέριου χώρου του σε έναν όλο και πιο σύνθετο γεωπολιτικό κόσμο.
Η χώρα έχει δεσμευτεί να αυξήσει τον αριθμό των F-35 της από 34 σε 45, με την πρώτη επιχειρησιακή μοίρα να αναμένεται να είναι πλήρως επιχειρησιακή μέχρι το 2031.
Η άφιξη της πρώτης παρτίδας των τεσσάρων F-35A Lightning II στη βάση αεροπορίας Florennes σηματοδοτεί την αρχή αυτής της μεταρρύθμισης για την Πολεμική Αεροπορία του Βελγίου, συγκεκριμένα στην 1η Μοίρα.
Τα F-35 θεωρούνται καθοριστικής σημασίας για τις χώρες του ΝΑΤΟ, προσφέροντας δυνατότητες αόρατου αεροσκάφους (stealth), ανώτερα συστήματα αισθητήρων και απαράμιλλη ευελιξία τόσο στον αεροπορικό πόλεμο όσο και στην αεροπορική υποστήριξη εδάφους.
Ωστόσο, αυτή η τεχνολογική πρόοδος δημιουργεί μια μοναδική σειρά λειτουργικών προκλήσεων, ειδικά για μια χώρα όπως το Βέλγιο, η οποία περιορίζεται από το μικρό μέγεθος του εδάφους και του εναέριου χώρου της.

f35_4.JPG

Μικρή χώρα, μεγάλα αεροσκάφη - Το πρόβλημα του εναέριου χώρου

Το Βέλγιο, με συνολική έκταση 30.843 τετραγωνικών χιλιομέτρων (11.909 τετραγωνικά μίλια), αντιμετωπίζει άμεσα το πρόβλημα της περιορισμένης έκτασης του εναέριου χώρου του, ο οποίος δεν είναι αρκετά μεγάλος για να καλύψει τις εκπαίδευση των πιλότων του F-35.
Η χώρα έχει μήκος περίπου 300 χιλιόμετρα (186 μίλια) από άκρη σε άκρη, πράγμα που είναι υπερβολικά μικρό για να φιλοξενήσει τις απαιτήσεις εκπαίδευσης του F-35, το οποίο είναι ένα υπερσύγχρονο και ταχύτατο αεροσκάφος.
Το Βέλγιο είναι σε έκταση περίπου τέσσερις φορές μικρότερο από την Ελλάδα. 

Δηλαδή το Βέλγιο αγόρασε ένα αεροσκάφος, που δεν μπορεί να πετάξει χωρίς να παραβιάσει τον εναέριο χώρο γειτονικών χωρών (Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία).
Ο Βέλγιος υπουργός Άμυνας, Theo Francken, αναγνώρισε το πρόβλημα, δηλώνοντας ότι ο εναέριος χώρος της χώρας δεν θα είναι επαρκής για την εκτέλεση αποστολών εκπαίδευσης με το F-35.
Το πρόβλημα είναι εντονότερο λόγω του ότι το F-35 απαιτεί πιο σύνθετες και υψηλών απαιτήσεων εκπαιδευτικές διαδικασίες από τα προηγούμενα αεροσκάφη F-16 της Βελγικής Πολεμικής Αεροπορίας, εξηγεί σε ανάλυσή του το National Interest.

Εκπαίδευση στο εξωτερικό - Συνεργασία με συμμάχους του ΝΑΤΟ

Λόγω των περιορισμών του βελγικού εναέριου χώρου, η Πολεμική Αεροπορία του Βελγίου έχει στραφεί στους συμμάχους του ΝΑΤΟ για βοήθεια.
Οι Βέλγοι πιλότοι και το προσωπικό συντήρησης έχουν ήδη εκπαιδευτεί στη βάση Luke Air Base στην Αριζόνα, ΗΠΑ, μια εκτενή εγκατάσταση που διαθέτει εκπαίδευση σε αεροπορικούς και εναέριους στόχους, όπως το πεδίο ασκήσεων Barry M. Goldwater Range, το οποίο καλύπτει πάνω από 1,7 εκατομμύρια στρέμματα.
Ωστόσο, η εξάρτηση του Βελγίου από διεθνείς χώρους εκπαίδευσης αναδεικνύει την πρόκληση της βιωσιμότητας αυτής της στρατηγικής.
Καθώς το Βέλγιο σκοπεύει να αυξήσει τη δύναμή του του σε 45 F-35 μέχρι το 2031, είναι σαφές ότι θα πρέπει να συνεχίσει να βασίζεται στους συμμάχους του ΝΑΤΟ για την εκπαίδευση, τη συντήρηση και την επιχειρησιακή του ανάπτυξη.


florennes.jpg
Χλευασμός

Η κατάσταση αυτή δεν πέρασε απαρατήρητη από άλλες χώρες του ΝΑΤΟ.
Ιδιαίτερα η Γαλλία, η οποία αποφάσισε να μην προμηθευτεί το F-35 και αντ’ αυτού επικεντρώθηκε στα δικά της αεροσκάφη Dassault Rafale, εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να χλευάσει την κατάσταση, αποκαλώντας την «κακό βελγικό αστείο».
Η Γαλλία έχει επιλέξει να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη του συστήματος Future Combat Air System (FCAS) μαζί με τη Γερμανία και την Ισπανία, ενώ το Βέλγιο έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει ως δευτερεύων εταίρος.
Ο CEO της Dassault Aviation, Éric Trappier, αμφισβήτησε τη δέσμευση του Βελγίου στην ανάπτυξη του FCAS, καθώς το ίδιο επεκτείνει την αγορά του F-35.
Η διπλωματική ένταση για το θέμα αυτό υπογραμμίζει την αντίθεση μεταξύ των χωρών του ΝΑΤΟ και τις στρατηγικές επιλογές για το μέλλον των ευρωπαϊκών μαχητικών αεροσκαφών.

Ο ρόλος του Βελγίου στη στήριξη της Ουκρανίας

Η απόκτηση του F-35 έρχεται σε μια περίοδο αυξανόμενης διεθνούς έντασης, κυρίως μετά την έναρξη της ειδικής επιχείρησης της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Στο πλαίσιο της στήριξής του στην Ουκρανία, το Βέλγιο έχει υποσχεθεί να παραχωρήσει 30 από τα 45 F-16 του στην Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία από το 2024.
Αυτή η ενέργεια αντανακλά τη δέσμευση του Βελγίου στην συλλογική άμυνα του ΝΑΤΟ.
Η αντικατάσταση των F-16 με τα F-35 θα επιτρέψει στο Βέλγιο να παίξει καθοριστικό ρόλο στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ, προσφέροντας προηγμένες δυνατότητες αεροπορικής υπεροχής και υποστήριξης.
Καθώς το Βέλγιο προσπαθεί να ενσωματώσει το F-35 στις δυνάμεις του, οι προκλήσεις που συνδέονται με την εκπαίδευση και τη λειτουργία ενός τόσο προηγμένου αεροσκάφους παραμένουν σημαντικές. 
belgium_b.jpg

Ανυπέρβλητα εμπόδια 

Ο περιορισμένος εναέριος χώρος της χώρας είναι ένα σαφές εμπόδιο, και αν και το Βέλγιο έχει στραφεί στους συμμάχους του για εκπαίδευση, αυτή η εξάρτηση ίσως να μην είναι βιώσιμη μακροπρόθεσμα.
Στα επόμενα χρόνια, το Βέλγιο θα πρέπει να ισορροπήσει τις στρατηγικές του για τον εκσυγχρονισμό της Πολεμικής Αεροπορίας του, μαζί με τις συνεργασίες του εντός του ΝΑΤΟ και με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η συμμετοχή του στο πρόγραμμα FCAS και η συνεχής επέκταση του στόλου F-35 θα είναι κρίσιμα ζητήματα στην ευρωπαϊκή στρατηγική άμυνας.
Η απόκτηση των F-35 από το Βέλγιο είναι ένα κρίσιμο βήμα προς τον εκσυγχρονισμό των στρατιωτικών του δυνατοτήτων, αλλά αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μικρές χώρες στην Ευρώπη όταν προσπαθούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου πολέμου.
Η περιορισμένη έκταση του εναέριου χώρου και η εξάρτηση από τους συμμάχους του ΝΑΤΟ για εκπαίδευση αποτελούν ένα δύσκολο στοίχημα για το μέλλον της βελγικής Πολεμικής Αεροπορίας. 
national_3.JPG


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης