Η αεροπορική αγορά Κίνας – ΗΠΑ παραμένει εύθραυστη μετά την πανδημία, με περιορισμένες πτήσεις και ήδη υψηλά κόστη
Το Υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του στην πρόταση του αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών να απαγορεύσει στις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες να πετούν προς τις Ηνωμένες Πολιτείες μέσω του ρωσικού εναέριου χώρου. Το Πεκίνο κάνει λόγο για μια «καθαρά πολιτική κίνηση» που υπονομεύει τη διεθνή συνεργασία και πλήττει τα νόμιμα εμπορικά συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το προτεινόμενο διάταγμα, εταιρείες όπως η Air China, η China Eastern, η China Southern, η Hainan Airlines και άλλες, θα πρέπει να παρακάμπτουν πλήρως τη Ρωσία στις πτήσεις τους προς την Αμερική – τόσο στις τακτικές όσο και στις έκτακτες διαδρομές (charters).
Απόφαση με πολιτικό υπόβαθρο
Η πρόταση των ΗΠΑ παρουσιάζεται ως τεχνική ρύθμιση ασφάλειας, ωστόσο το Πεκίνο βλέπει πίσω της ένα νέο κεφάλαιο γεωπολιτικής πίεσης. Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι δυτικές αεροπορικές εταιρείες έχουν απαγορευτεί να χρησιμοποιούν τον ρωσικό εναέριο χώρο — κάτι που δεν ισχύει για την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες.
Η συνέχιση αυτών των πτήσεων δίνει στους Κινέζους αερομεταφορείς σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού κατά έως και τρεις ώρες και περιορίζοντας την κατανάλωση καυσίμου. Η παράκαμψη της Ρωσίας θα αυξήσει δραματικά το κόστος, με αναμενόμενες ανατιμήσεις εισιτηρίων και επιμήκυνση των δρομολογίων μέσω Κεντρικής Ασίας, Μέσης Ανατολής ή Αρκτικής.
«Χτύπημα στους επιβάτες, όχι στην Κίνα»
Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες προειδοποιούν ότι η απόφαση των ΗΠΑ θα πλήξει τελικά τους ίδιους τους καταναλωτές. Στην επίσημη απάντησή τους στο αμερικανικό Υπουργείο Μεταφορών, υπογραμμίζουν ότι το μέτρο «παραβιάζει τις αρχές του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού» και δεν εξυπηρετεί κανένα δημόσιο συμφέρον.
Η κινεζική κυβέρνηση, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι η Ουάσιγκτον επιχειρεί να πολιτικοποιήσει την αεροπορική συνεργασία, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής περιορισμού της Κίνας — από τους τεχνολογικούς περιορισμούς έως τις εμπορικές κυρώσεις.
Μέρος της στρατηγικής πίεσης
Το Πεκίνο θεωρεί ότι οι νέοι περιορισμοί αποτελούν ακόμη ένα εργαλείο της Ουάσιγκτον για να επιβραδύνει την κινεζική ανάπτυξη. Η Κίνα αναπτύσσει ενεργά το δίκτυο Eurasia Sky Belt, που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος». Ο ρωσικός εναέριος χώρος είναι καθοριστικός σε αυτό το πλέγμα διαδρομών.
Η απαγόρευση, λοιπόν, δεν αφορά απλώς το μήκος μιας πτήσης, αλλά τον έλεγχο των παγκόσμιων αεροπορικών διαδρομών και, κατ’ επέκταση, την επιρροή στις ροές εμπορίου και τεχνολογίας.
Διπλωματική αντίδραση και πιθανή υπαναχώρηση
Το κινεζικό ΥΠΕΞ καλεί τις ΗΠΑ να «μην μεταθέσουν το κόστος των πολιτικών τους επιλογών στους καταναλωτές παγκοσμίως» και δηλώνει ότι θα υπερασπιστεί τα συμφέροντα των εταιρειών του «με όλα τα διπλωματικά μέσα».
Την ίδια στιγμή, αναλυτές στην Ουάσιγκτον εκτιμούν ότι η πρόταση ενδέχεται να μην εφαρμοστεί τελικά στην τρέχουσα μορφή της.
Η αεροπορική αγορά Κίνας – ΗΠΑ παραμένει εύθραυστη μετά την πανδημία, με περιορισμένες πτήσεις και ήδη υψηλά κόστη. Μια τέτοια απαγόρευση, τονίζουν, «θα πλήξει και τους Αμερικανούς επιβάτες».
Η νέα διάσταση του ψυχρού πολέμου
Η υπόθεση δείχνει πώς οι γεωπολιτικές εντάσεις μεταφέρονται πλέον στον ουρανό.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες επιχειρούν να χτίσουν ένα δίκτυο μεταφορών βασισμένο στην πολιτική πίστη και όχι στην οικονομική σκοπιμότητα, ενώ η Κίνα προβάλλει το μοντέλο του «ανοίγματος και του αμοιβαίου οφέλους».
Το αποτέλεσμα είναι ξεκάθαρο: ο οικονομικός ανταγωνισμός ΗΠΑ – Κίνας απογειώνεται κυριολεκτικά, απειλώντας να μετατρέψει τον ουρανό σε νέο πεδίο ψυχρού πολέμου.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με το προτεινόμενο διάταγμα, εταιρείες όπως η Air China, η China Eastern, η China Southern, η Hainan Airlines και άλλες, θα πρέπει να παρακάμπτουν πλήρως τη Ρωσία στις πτήσεις τους προς την Αμερική – τόσο στις τακτικές όσο και στις έκτακτες διαδρομές (charters).
Απόφαση με πολιτικό υπόβαθρο
Η πρόταση των ΗΠΑ παρουσιάζεται ως τεχνική ρύθμιση ασφάλειας, ωστόσο το Πεκίνο βλέπει πίσω της ένα νέο κεφάλαιο γεωπολιτικής πίεσης. Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι δυτικές αεροπορικές εταιρείες έχουν απαγορευτεί να χρησιμοποιούν τον ρωσικό εναέριο χώρο — κάτι που δεν ισχύει για την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες.
Η συνέχιση αυτών των πτήσεων δίνει στους Κινέζους αερομεταφορείς σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού κατά έως και τρεις ώρες και περιορίζοντας την κατανάλωση καυσίμου. Η παράκαμψη της Ρωσίας θα αυξήσει δραματικά το κόστος, με αναμενόμενες ανατιμήσεις εισιτηρίων και επιμήκυνση των δρομολογίων μέσω Κεντρικής Ασίας, Μέσης Ανατολής ή Αρκτικής.
«Χτύπημα στους επιβάτες, όχι στην Κίνα»
Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες προειδοποιούν ότι η απόφαση των ΗΠΑ θα πλήξει τελικά τους ίδιους τους καταναλωτές. Στην επίσημη απάντησή τους στο αμερικανικό Υπουργείο Μεταφορών, υπογραμμίζουν ότι το μέτρο «παραβιάζει τις αρχές του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού» και δεν εξυπηρετεί κανένα δημόσιο συμφέρον.
Η κινεζική κυβέρνηση, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι η Ουάσιγκτον επιχειρεί να πολιτικοποιήσει την αεροπορική συνεργασία, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής περιορισμού της Κίνας — από τους τεχνολογικούς περιορισμούς έως τις εμπορικές κυρώσεις.
Μέρος της στρατηγικής πίεσης
Το Πεκίνο θεωρεί ότι οι νέοι περιορισμοί αποτελούν ακόμη ένα εργαλείο της Ουάσιγκτον για να επιβραδύνει την κινεζική ανάπτυξη. Η Κίνα αναπτύσσει ενεργά το δίκτυο Eurasia Sky Belt, που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος». Ο ρωσικός εναέριος χώρος είναι καθοριστικός σε αυτό το πλέγμα διαδρομών.
Η απαγόρευση, λοιπόν, δεν αφορά απλώς το μήκος μιας πτήσης, αλλά τον έλεγχο των παγκόσμιων αεροπορικών διαδρομών και, κατ’ επέκταση, την επιρροή στις ροές εμπορίου και τεχνολογίας.
Διπλωματική αντίδραση και πιθανή υπαναχώρηση
Το κινεζικό ΥΠΕΞ καλεί τις ΗΠΑ να «μην μεταθέσουν το κόστος των πολιτικών τους επιλογών στους καταναλωτές παγκοσμίως» και δηλώνει ότι θα υπερασπιστεί τα συμφέροντα των εταιρειών του «με όλα τα διπλωματικά μέσα».
Την ίδια στιγμή, αναλυτές στην Ουάσιγκτον εκτιμούν ότι η πρόταση ενδέχεται να μην εφαρμοστεί τελικά στην τρέχουσα μορφή της.
Η αεροπορική αγορά Κίνας – ΗΠΑ παραμένει εύθραυστη μετά την πανδημία, με περιορισμένες πτήσεις και ήδη υψηλά κόστη. Μια τέτοια απαγόρευση, τονίζουν, «θα πλήξει και τους Αμερικανούς επιβάτες».
Η νέα διάσταση του ψυχρού πολέμου
Η υπόθεση δείχνει πώς οι γεωπολιτικές εντάσεις μεταφέρονται πλέον στον ουρανό.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες επιχειρούν να χτίσουν ένα δίκτυο μεταφορών βασισμένο στην πολιτική πίστη και όχι στην οικονομική σκοπιμότητα, ενώ η Κίνα προβάλλει το μοντέλο του «ανοίγματος και του αμοιβαίου οφέλους».
Το αποτέλεσμα είναι ξεκάθαρο: ο οικονομικός ανταγωνισμός ΗΠΑ – Κίνας απογειώνεται κυριολεκτικά, απειλώντας να μετατρέψει τον ουρανό σε νέο πεδίο ψυχρού πολέμου.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών