Σύμφωνα με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, ο αριθμός των πλοίων που περνάνε από το ζωτικής σημασίας Στενό φαίνεται να μειώνεται δραστικά. Ειδικότερα, ο Jakob Larsen, επικεφαλής ασφαλείας της Bimco, που εκπροσωπεί τους παγκόσμιους πλοιοκτήτες, δήλωσε ότι όλοι οι πλοιοκτήτες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στην περιοχή και ορισμένοι έχουν ήδη διακόψει τις διελεύσεις στο Στενό του Hormuz λόγω της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας. Οι δηλώσεις του έρχονται λίγο αφότου οι ΗΠΑ επιτέθηκαν το Σάββατο (21/6/2025) σε τρεις μεγάλες ιρανικές εγκαταστάσεις εμπλουτισμού πυρηνικών, μια τεράστια κλιμάκωση της εμπλοκής τους στην προσπάθεια του Ισραήλ να πλήξει το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης.
«Πριν από την επίθεση των ΗΠΑ, ο αντίκτυπος στα ναυτιλιακά δρομολόγια ήταν περιορισμένος», δήλωσε ο Larsen της Bimco και συμπλήρωσε «τώρα, μετά την επίθεση των ΗΠΑ, έχουμε ενδείξεις ότι ο αριθμός των πλοίων που διέρχονται μειώνεται. Αν αρχίσουμε να βλέπουμε ιρανικές επιθέσεις στη ναυτιλία, είναι πολύ πιθανό να μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των πλοίων που διέρχονται από το [Στενό του Hormuz]», πρόσθεσε.
Το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου διέρχεται από το Hormuz
Το Στενό του Hormuz, που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα, αναγνωρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα σημεία συμφόρησης πετρελαίου στον κόσμο.
Το 2024 και το α' τρίμηνο του 2025, για παράδειγμα, οι ροές μέσω της στενής πλωτής οδού αποτελούσαν περίπου το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ. Περίπου το 20% του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διήλθε επίσης από το Στενό του Hormuz πέρυσι, κυρίως από το Κατάρ.
Η αδυναμία του πετρελαίου να διέλθει από την πλωτή οδό, έστω και προσωρινά, μπορεί να εκτοξεύσει τις παγκόσμιες τιμές ενέργειας, να αυξήσει τα έξοδα αποστολής και να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στην προμήθεια.
Ωστόσο, μετά τις επιθέσεις των ΗΠΑ σε βασικές πυρηνικές εγκαταστάσεις, το κοινοβούλιο του Ιράν φέρεται να ενέκρινε το κλείσιμο της πλωτής οδού, κινδυνεύοντας να αποξενώσει τους γείτονές του και τους εμπορικούς του εταίρους.
Στάση αναμονής
Ο Andy Critchlow από τη S&P Global Commodity Insights δήλωσε ότι ορισμένα ανεπίσημα στοιχεία υποδηλώνουν επιβράδυνση της ναυτιλιακής κίνησης μέσω του Στενού του Hormuz μετά τις αμερικανικές επιθέσεις σε Fordo, Natanz και Isfahan.
«Ο ρυθμός με τον οποίο τα δεξαμενόπλοια εισέρχονται στο Στενό έχει σίγουρα επιβραδυνθεί. Έχουμε ενδείξεις από τους ναυλωτές ότι θέτουν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία σε αναμονή, οπότε περιμένουν μια κατάλληλη στιγμή για να εισέλθουν στο Στενό», δήλωσε ο Critchlow μιλώντας στο CNBC. «Ταυτόχρονα, υπήρξαν αναφορές ότι οι προμηθευτές LNG, για παράδειγμα, στον Κόλπο έχουν πει στους παραλήπτες LNG να περιμένουν πριν εισέλθουν, ώστε να μην αργοπορούν στον Κόλπο, να κρατούν τα πλοία έξω από αυτήν την περιοχή», πρόσθεσε.
Η Nippon Yusen της Ιαπωνίας, ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές πλοίων στον κόσμο, εισήγαγε πρόσφατα μια πολιτική αναμονής για την είσοδο στο Στενό του Hormuz προκειμένου να περιορίσει τη διάρκεια παραμονής της στον Περσικό Κόλπο, σύμφωνα με την S&P Global Commodity Insights, επικαλούμενη εκπρόσωπο της εταιρείας.
Η πολιτική της Nippon Yusen, που αποτελεί προληπτικό μέτρο μετά την κλιμάκωση των εντάσεων Ισραήλ-Ιράν από τις 13 Ιουνίου, σημαίνει ότι τα πλοία καλούνται να διακόπτουν την πορεία τους για μία ή δύο ημέρες όταν υπάρχει ευελιξία στο πρόγραμμα αποστολών, ανέφερε η S&P Global Commodity Insights τη Δευτέρα (23/6/2025).
Ωστόσο, η εταιρεία δεν έχει εφαρμόσει πλήρη διακοπή της ναυσιπλοΐας στο Στενό του Hormuz.
Επίσης, η ιαπωνική Mitsui O.S.K Lines έδωσε εντολή στα πλοία να περιορίσουν τον χρόνο που παραμένουν στον Κόλπο μετά τις αμερικανικές επιθέσεις σε ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις, ανέφερε το Reuters, επικαλούμενο εκπρόσωπο της εταιρείας.
Την ίδια στιγμή, η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd δήλωσε ότι συνεχίζει να πλέει μέσω του Στενού του Hormuz. «Ωστόσο, η κατάσταση είναι απρόβλεπτη και θα μπορούσε να αλλάξει μέσα σε λίγες ώρες. Σε αυτήν την περίπτωση, τίθενται σε ισχύ τα σχέδια έκτακτης ανάγκης και αντίδρασης, τα οποία διατηρούμε ως μέρος του συστήματος διαχείρισης κρίσεων», δήλωσε εκπρόσωπος της Hapag-Lloyd.
Εκτίναξη ασφαλιστικών εξόδων
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην πλατφόρμα τιμολόγησης Xeneta, δήλωσε ότι η δραστηριότητα των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων στον Περσικό Κόλπο και στον άνω Ινδικό Ωκεανό φαίνεται να συνεχίζεται κανονικά προς το παρόν.
«Όλες οι εταιρείες αξιολογούν τον κίνδυνο μεμονωμένα – αλλά η τρέχουσα κατάσταση απαιτεί από όλες να το κάνουν πολλές φορές την ημέρα. Παραμένοντας σε στενό διάλογο με τις εθνικές υπηρεσίες πληροφοριών και τους δικούς τους καπετάνιους στα πλοία», δήλωσε ο Sand στο CNBC.
Τα ασφαλιστικά έξοδα, εν τω μεταξύ, έχουν «πιθανώς» αυξηθεί ξανά, δήλωσε ο Sand, σημειώνοντας ότι το κοινοβούλιο του Ιράν φέρεται να ενέκρινε το κλείσιμο του Στενού του Hormuz.
Οποιαδήποτε τελική απόφαση για το κλείσιμο της πλωτής οδού ανήκει στο συμβούλιο εθνικής ασφάλειας της χώρας, και η πιθανότητά της έχει αυξήσει το φάσμα των υψηλότερων τιμών ενέργειας και έχει επιδεινώσει τις γεωπολιτικές εντάσεις, με την Ουάσιγκτον να καλεί το Πεκίνο να αποτρέψει το κλείσιμο του στενού.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών