Η Ευρώπη έχει γίνει πιο ευαίσθητη σε διαταραχές στο Στενό του Hormuz λόγω της αυξημένης εξάρτησης, της περιορισμένης τοπικής διυλιστικής ικανότητας και της επαναπροσαρμογής προμηθευτών από τη Ρωσία
Οι τιμές του ντίζελ στην Ευρώπη αυξήθηκαν για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα, λόγω της αυξανόμενης ανησυχίας ότι οι κρίσιμες ναυτιλιακές οδοί της Μέσης Ανατολής ενδέχεται να μπλοκαριστούν.
Η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει προκαλέσει σοβαρούς συναγερμούς στην ΕΕ, η οποία έχει γίνει ολοένα και πιο εξαρτημένη από τις αποστολές καυσίμων μέσω του Στενού του Hormuz, από τη στιγμή που έχασε την πρόσβαση σε προμήθειες από τη Ρωσία.
«Οι φόβοι για την ασφάλεια του εφοδιασμού οδηγούν την αύξηση των τιμών του ντίζελ στην Ευρώπη», δήλωσε ο Eugene Lindell, επικεφαλής προϊόντων διυλισμένων στο ενεργειακό συμβουλευτικό γραφείο FGE NexantECA, στην Bloomberg.
«Πολλοί εισαγωγείς σπεύδουν να επαναπληρώσουν τα αποθέματά τους, σε περίπτωση που υπάρξει μια παρατεταμένη διαταραχή λόγω ενός πιθανόν μπλοκαρίσματος του Στενού του Hormuz», πρόσθεσε.

Τα σενάρια
Σημαντικά σημεία ενίσχυσης στην ευρωπαϊκή αγορά ντίζελ λόγω των φόβων για μπλοκάρισμα του Στενού του Hormuz περιλαμβάνουν:
- Η διαφορά τιμής του ντίζελ σε σχέση με το αργό πετρέλαιο ανέβηκε πάνω από 25 δολάρια το βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2024.
- Η αναστροφή (backwardation) αυξήθηκε απότομα, με το ντίζελ Ιουλίου να είναι 21,25 δολάρια/τόνο πάνω από τον Αύγουστο και τον Δεκέμβριο του 2024 να είναι 45,25 δολάρια/τόνο πάνω από τον Δεκέμβριο του 2025 – από μόλις 0,50 δολάρια στις 9 Ιουνίου.
- Οι έμποροι σπεύδουν να κλείσουν πτωτικές θέσεις, αποδεσμεύοντας πάνω από 100.000 συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης gazoil, τα περισσότερα σε διάστημα τεσσάρων ημερών από το 2021.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Bloomberg, η Ευρώπη εισήγαγε περίπου 850.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα μέσω του Στενού του Hormuz πέρυσι.
Αυτό το κρίσιμο ναυτιλιακό σημείο κάνει την Ευρώπη εξαιρετικά ευάλωτη στην περιφερειακή αστάθεια και τις πιθανές διαταραχές στην προμήθεια.
Ευάλωτη η Ευρώπη
Η Ευρώπη έχει γίνει πιο ευαίσθητη σε διαταραχές στο Στενό του Hormuz λόγω της αυξημένης εξάρτησης, της περιορισμένης τοπικής διυλιστικής ικανότητας και της επαναπροσαρμογής προμηθευτών μετά τη Ρωσία:
- Η Ευρώπη απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού ντίζελ μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αποκόπτοντας τον μεγαλύτερο και πιο αξιόπιστο προμηθευτή της.
- Ως αποτέλεσμα, η Ευρώπη επικεντρώθηκε έντονα στη Μέση Ανατολή, κυρίως στα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία, για να καλύψει το κενό, με μεγάλο μέρος αυτής της προμήθειας να περνά από το Στενό του Hormuz.
Αυτό καθιστά τον Στενό του Hormuz ένα σημαντικό σημείο αποτυχίας: οποιαδήποτε διαταραχή σε αυτό το κρίσιμο σημείο μπορεί να προκαλέσει σοκ στις αγορές ενέργειας της Ευρώπης.
Νέα δεδομένα δείχνουν ότι η κίνηση των πλοίων μέσω του Στενού ήδη επιβραδύνεται.
www.bankingnews.gr
Η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει προκαλέσει σοβαρούς συναγερμούς στην ΕΕ, η οποία έχει γίνει ολοένα και πιο εξαρτημένη από τις αποστολές καυσίμων μέσω του Στενού του Hormuz, από τη στιγμή που έχασε την πρόσβαση σε προμήθειες από τη Ρωσία.
«Οι φόβοι για την ασφάλεια του εφοδιασμού οδηγούν την αύξηση των τιμών του ντίζελ στην Ευρώπη», δήλωσε ο Eugene Lindell, επικεφαλής προϊόντων διυλισμένων στο ενεργειακό συμβουλευτικό γραφείο FGE NexantECA, στην Bloomberg.
«Πολλοί εισαγωγείς σπεύδουν να επαναπληρώσουν τα αποθέματά τους, σε περίπτωση που υπάρξει μια παρατεταμένη διαταραχή λόγω ενός πιθανόν μπλοκαρίσματος του Στενού του Hormuz», πρόσθεσε.

Τα σενάρια
Σημαντικά σημεία ενίσχυσης στην ευρωπαϊκή αγορά ντίζελ λόγω των φόβων για μπλοκάρισμα του Στενού του Hormuz περιλαμβάνουν:
- Η διαφορά τιμής του ντίζελ σε σχέση με το αργό πετρέλαιο ανέβηκε πάνω από 25 δολάρια το βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2024.
- Η αναστροφή (backwardation) αυξήθηκε απότομα, με το ντίζελ Ιουλίου να είναι 21,25 δολάρια/τόνο πάνω από τον Αύγουστο και τον Δεκέμβριο του 2024 να είναι 45,25 δολάρια/τόνο πάνω από τον Δεκέμβριο του 2025 – από μόλις 0,50 δολάρια στις 9 Ιουνίου.
- Οι έμποροι σπεύδουν να κλείσουν πτωτικές θέσεις, αποδεσμεύοντας πάνω από 100.000 συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης gazoil, τα περισσότερα σε διάστημα τεσσάρων ημερών από το 2021.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Bloomberg, η Ευρώπη εισήγαγε περίπου 850.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα μέσω του Στενού του Hormuz πέρυσι.
Αυτό το κρίσιμο ναυτιλιακό σημείο κάνει την Ευρώπη εξαιρετικά ευάλωτη στην περιφερειακή αστάθεια και τις πιθανές διαταραχές στην προμήθεια.
Ευάλωτη η Ευρώπη
Η Ευρώπη έχει γίνει πιο ευαίσθητη σε διαταραχές στο Στενό του Hormuz λόγω της αυξημένης εξάρτησης, της περιορισμένης τοπικής διυλιστικής ικανότητας και της επαναπροσαρμογής προμηθευτών μετά τη Ρωσία:
- Η Ευρώπη απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού ντίζελ μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αποκόπτοντας τον μεγαλύτερο και πιο αξιόπιστο προμηθευτή της.
- Ως αποτέλεσμα, η Ευρώπη επικεντρώθηκε έντονα στη Μέση Ανατολή, κυρίως στα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία, για να καλύψει το κενό, με μεγάλο μέρος αυτής της προμήθειας να περνά από το Στενό του Hormuz.
Αυτό καθιστά τον Στενό του Hormuz ένα σημαντικό σημείο αποτυχίας: οποιαδήποτε διαταραχή σε αυτό το κρίσιμο σημείο μπορεί να προκαλέσει σοκ στις αγορές ενέργειας της Ευρώπης.
Νέα δεδομένα δείχνουν ότι η κίνηση των πλοίων μέσω του Στενού ήδη επιβραδύνεται.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών