
Οι τελευταίες κινήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ προκαλούν έντονη ανησυχία και αυξάνουν τις φήμες για μια ενδεχόμενη κλιμάκωση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή.
Σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές, δεκάδες αεροσκάφη KC-135R Stratotankers και KC-46 Pegasus, που χρησιμοποιούνται για αεροπορικό ανεφοδιασμό, απογειώθηκαν από αμερικανικές βάσεις και κατευθύνονται ανατολικά, πάνω από τον Ατλαντικό.
Η κίνηση αυτή, που εντοπίστηκε μέσω λογισμικών παρακολούθησης πτήσεων, έχει προκαλέσει έντονη φημολογία, ειδικά καθώς δεν είναι ξεκάθαρο αν τα αεροσκάφη συνοδεύονται από μαχητικά αεροσκάφη.
Αν και οι μετακινήσεις αεροσκαφών είναι συνήθεις, αυτή η μαζική και σχεδόν ταυτόχρονη αναχώρηση από διάφορες περιοχές των ΗΠΑ είναι εξαιρετικά ασυνήθιστη, κυρίως λόγω της συγκυρίας της αυξανόμενης έντασης στη Μέση Ανατολή.
Όπως παρατηρεί το TWZ, πρόκειται για μια «πολύ παράξενη» κατάσταση, η οποία εγείρει ερωτήματα για τις πραγματικές προθέσεις πίσω από αυτή την κίνηση.
Γιατί προετοιμάζονται οι ΗΠΑ
Η θεωρία που κερδίζει έδαφος είναι ότι οι ΗΠΑ προετοιμάζονται για μια σημαντική στρατηγική παρέμβαση στην περιοχή, πιθανόν με στόχο να υποστηρίξουν το Ισραήλ στον πόλεμο του με το Ιράν.
Οι ΗΠΑ φαίνεται να ενισχύουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμού των ισραηλινών δυνάμεων, καθώς το Ισραήλ διαθέτει περιορισμένες δυνατότητες αεροπορικού ανεφοδιασμού.
Η αμερικανική υποστήριξη, με τη μορφή επιπλέον διυλιστών, θα μπορούσε να επιτρέψει στους Ισραηλινούς να προχωρήσουν σε πιο συχνές και πιο καταστρεπτικές επιθέσεις στο Ιράν.
Το Ιράν, με την αυξανόμενη αεροπορική υπεροχή του Ισραήλ στον εναέριο χώρο του, είναι πλέον σε θέση να υποστεί σημαντικά πλήγματα, ενώ η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί την κατάσταση να εξελίσσεται με ανησυχία. Οι πληροφορίες που φέρνουν στο φως οι τελευταίες αναφορές υποδηλώνουν ότι οι ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις, ειδικά στο Νταντάντζ, υπέστησαν σοβαρές ζημιές από ισραηλινές αεροπορικές επιθέσεις, γεγονός που αυξάνει την ένταση στη διεθνή σκηνή.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ μετέδωσε κρυπτογραφημένα μηνύματα Επείγουσας Δράσης (EAMs), κάτι που σπάνια συμβαίνει, ενισχύοντας τις υποθέσεις για επικείμενη στρατιωτική κλιμάκωση.
Η συνεχής αύξηση της έντασης στη Μέση Ανατολή, με τα αεροσκάφη των ΗΠΑ να κατευθύνονται προς τη ζώνη του πολέμου και τις ναυτικές δυνάμεις να αναπτύσσονται στην περιοχή, δημιουργεί μια ατμόσφαιρα παγκόσμιας ανασφάλειας.
Καμία άσκηση
Δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια άλλη άσκηση ή δέσμευση που να απαιτεί τέτοια επιχείρηση.
Αντιθέτως, αυτά ακριβώς τα μέσα θα ήταν απαραίτητα εάν οι ΗΠΑ προετοιμάζονται να αλλάξουν τη στρατηγική υποστήριξής τους στην Επιχείρηση Rising Lion του Ισραήλ, ή εάν υπάρχουν επείγουσες ανησυχίες ότι η σύγκρουση θα επεκταθεί σημαντικά.
1) Οι ΗΠΑ αποφάσισαν ή προετοιμάζονται για την πιθανότητα να παράσχουν αεροπορική υποστήριξη ανεφοδιασμού στο Ισραήλ για να επιταχύνουν δραματικά τις επιθετικές αεροπορικές τους επιχειρήσεις πάνω από το Ιράν.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι το Ισραήλ δεν διαθέτει ισχυρές δυνατότητες αεροπορικού ανεφοδιασμού, με μόνο λίγα παλαιωμένα αεροσκάφη 707 (περίπου επτά λειτουργικά) να υποστηρίζουν εκατοντάδες μαχητικά αεροσκάφη.
Αυτό αποτελεί σημαντικό περιοριστικό παράγοντα για τη δημιουργία επιχειρησιακών αποστολών για μακρινές επιθέσεις στο Ιράν.
Επίσης, περιορίζει σοβαρά το πόσο χρόνο μπορούν να παραμείνουν τα αεροσκάφη στην περιοχή στόχου και πόσο βαθιά μπορούν να διεισδύσουν στο ιρανικό έδαφος.
Καθώς το Ισραήλ αποκτά αεροπορική υπεροχή περαιτέρω ανατολικά πάνω από το Ιράν, ο ανεφοδιασμός στον αέρα γίνεται ακόμα πιο σημαντικός.
Επίσης, επιτρέπει στα μαχητικά να χρησιμοποιούν όπλα άμεσης επίθεσης, αντί για πολύ ακριβότερους, και σε ορισμένες περιπτώσεις λιγότερο αποτελεσματικούς, όπλα που επιτρέπουν αποστάσεις.
2) Είσοδος στη σφοδρή σύγκρουση.
Αυτό θα σήμαινε ότι οι ΗΠΑ θα εισέλθουν άμεσα στον αεροπορικό πόλεμο, ή προετοιμάζονται να είναι σε θέση να εκτελέσουν αυτή την επιλογή.
Αυτοί οι μεταφορείς θα ήταν απαραίτητοι για τέτοιες επιχειρήσεις, καθώς και για τον ανεφοδιασμό των ισραηλινών αεροσκαφών.
Αυτό, φυσικά, θα αποτελούσε μια τεράστια αλλαγή στην πολιτική των ΗΠΑ και θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες για την περιοχή, ιδιαίτερα όσον αφορά την πιθανότητα το Ιράν να αρχίσει να στοχεύει αμερικανικές εγκαταστάσεις.
3) Προετοιμασία για το ενδεχόμενο το Ιράν να κλείσει το Στενό του Ορμούζ.
Αν αυτό συμβεί, τα στρατιωτικά αεροσκάφη των ΗΠΑ και πιθανόν των αραβικών χωρών του Κόλπου θα αναλάβουν δράση για να περιορίσουν την επιχείρηση.
Αυτό θα σήμαινε ότι ο πόλεμος θα διευρυνθεί άμεσα και δεν μπορεί να επιτευχθεί απλώς με βύθιση μικρών σκαφών.
Θα απαιτούσε μια τεράστια επιχείρηση που περιλαμβάνει SEAD/DEAD και συνεχείς αποστολές επιτήρησης. Θα απαιτούσε επίσης κυνήγι κινητών συστημάτων αντιαεροπορικών πυραύλων σε μεγάλη κλίμακα — μια εξαιρετικά δύσκολη αποστολή.
4) Παροχή ενός ισχυρού αεροπορικού διαδρόμου από τις ΗΠΑ προς τη Μέση Ανατολή.
Αυτό ίσως είναι η πιο πιθανή επιλογή, καθώς θα χρειάζονταν μεγάλα αεροσκάφη για να υποστηρίξουν την ροή μεγάλων στρατηγικών συστημάτων στην περιοχή ή τουλάχιστον για να δημιουργηθεί η δυνατότητα υποστήριξης τέτοιων δράσεων. Αυτό θα περιλάμβανε πολλούς τύπους αεροσκαφών, και ειδικά μαχητικά.
Μπορεί επίσης να προετοιμάζεται για να υποστηρίξει παγκόσμιες αποστολές βομβαρδιστικών από τις ΗΠΑ προς το Ιράν και πίσω.
Οι ναυτιαλικές αλλάζουν αποφεύγουν το Στενό του Ορμούζ
Πάντως, ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν το στρατηγικής σημασίας Στενό του Ορμούζ, μια κρίσιμη πύλη για την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου — και ένα ζωτικό σημείο εισόδου για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσεγγίζουν το τεράστιο λιμάνι Jebel Ali του Ντουμπάι.
Ο Jakob Larsen, επικεφαλής ασφαλείας στην Bimco, η οποία εκπροσωπεί τους παγκόσμιους πλοιοκτήτες, δήλωσε ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν φαίνεται να κλιμακώνεται, προκαλώντας ανησυχίες στην κοινότητα των πλοιοκτητών και οδηγώντας σε «μια μέτρια πτώση» στον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από την περιοχή. Η Bimco, η οποία συνήθως δεν ενθαρρύνει τα πλοία να μένουν μακριά από ορισμένες περιοχές, δήλωσε ότι η κατάσταση έχει προκαλέσει έντονη αβεβαιότητα. «Οι περιστάσεις και η ανοχή κινδύνου διαφέρουν πολύ μεταξύ των πλοιοκτητών. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιλέγουν επί του παρόντος να συνεχίσουν, ενώ ορισμένοι φαίνεται να μένουν μακριά», δήλωσε ο Larsen στο CNBC. «Κατά τη διάρκεια περιόδων αυξημένων απειλών ασφαλείας, τα ναύλα και οι μισθοί πληρώματος συχνά αυξάνονται, δημιουργώντας ένα οικονομικό κίνητρο για ορισμένους να αναλάβουν τον κίνδυνο διέλευσης από ζώνες συγκρούσεων. Ενώ αυτές οι δυναμικές μπορεί να φαίνονται στοιχειώδεις, είναι οι ίδιοι οι μηχανισμοί που έχουν διατηρήσει το παγκόσμιο εμπόριο μέσω συγκρούσεων και πολέμων για αιώνες», πρόσθεσε.
Η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν ανεβάζει τα ναύλα
Τα ναύλα εκτοξεύτηκαν μετά τις ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα.
Στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα (16/6/2025) από την εταιρεία αναλύσεων Kpler έδειξαν ότι τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων του Κόλπου της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 24% την Παρασκευή (13/6/2025, φτάνοντας τα 1,67 δολάρια ανά βαρέλι.
Η άνοδος των ναύλων VLCC (πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου) αντικατοπτρίζει τη μεγαλύτερη ημερήσια κίνηση από την αρχή του έτους, αν και από μια σχετική ηρεμία τον Ιούνιο, και επιβεβαίωσε το επίπεδο του αντιλαμβανόμενου κινδύνου στην περιοχή.
Οι αναλυτές της Kpler δήλωσαν ότι είναι πιθανές περισσότερες αυξήσεις στα ναύλα, καθώς η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ασταθής, αν και το ασφάλιστρο κινδύνου πολέμου στη ναυτιλία παραμένει αμετάβλητο προς το παρόν.
Ο David Smith, επικεφαλής τμήματος ασφαλίσεων πλοίων και θαλάσσιων ευθυνών στην ασφαλιστική εταιρεία McGill and Partners, δήλωσε ότι τα ασφάλιστρα ναυτιλίας, τουλάχιστον προς το παρόν, «παραμένουν σταθερά χωρίς αξιόλογες αυξήσεις από τις τελευταίες εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Ιράν». Αλλά αυτό «θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά», ανάλογα με το αν υπάρξει κλιμάκωση στην περιοχή, πρόσθεσε
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών