Ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν να αποφύγουν το στρατηγικής σημασίας Στενό του Ορμούζ, σύμφωνα με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, γεγονός που αντικατοπτρίζει ένα αυξανόμενο αίσθημα ανησυχίας στον κλάδο καθώς η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν μαίνεται.
Οι πλοιοκτήτες επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στο Στενό του Ορμούζ, μια κρίσιμη πύλη για την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου — και ένα ζωτικό σημείο εισόδου για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσεγγίζουν το τεράστιο λιμάνι Jebel Ali του Ντουμπάι.
Ο Jakob Larsen, επικεφαλής ασφαλείας στην Bimco, η οποία εκπροσωπεί τους παγκόσμιους πλοιοκτήτες, δήλωσε ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν φαίνεται να κλιμακώνεται, προκαλώντας ανησυχίες στην κοινότητα των πλοιοκτητών και οδηγώντας σε «μια μέτρια πτώση» στον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από την περιοχή. Η Bimco, η οποία συνήθως δεν ενθαρρύνει τα πλοία να μένουν μακριά από ορισμένες περιοχές, δήλωσε ότι η κατάσταση έχει προκαλέσει έντονη αβεβαιότητα. «Οι περιστάσεις και η ανοχή κινδύνου διαφέρουν πολύ μεταξύ των πλοιοκτητών. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιλέγουν επί του παρόντος να συνεχίσουν, ενώ ορισμένοι φαίνεται να μένουν μακριά», δήλωσε ο Larsen στο CNBC. «Κατά τη διάρκεια περιόδων αυξημένων απειλών ασφαλείας, τα ναύλα και οι μισθοί πληρώματος συχνά αυξάνονται, δημιουργώντας ένα οικονομικό κίνητρο για ορισμένους να αναλάβουν τον κίνδυνο διέλευσης από ζώνες συγκρούσεων. Ενώ αυτές οι δυναμικές μπορεί να φαίνονται στοιχειώδεις, είναι οι ίδιοι οι μηχανισμοί που έχουν διατηρήσει το παγκόσμιο εμπόριο μέσω συγκρούσεων και πολέμων για αιώνες», πρόσθεσε.
Ο κομβικός ρόλος του Ορμούζ
Το Στενό του Ορμούζ, το οποίο συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα, αναγνωρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα σημεία θαλάσσιας μεταφοράς πετρελαίου στον κόσμο.
Το 2023, οι ροές πετρελαίου μέσω της υδάτινης οδού ανέρχονταν κατά μέσο όρο σε 20,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης υγρών πετρελαίου.
Η αδυναμία του πετρελαίου να διασχίσει το Στενό του Ορμούζ, ακόμη και προσωρινά, μπορεί να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές ενέργειας, να αυξήσει το κόστος μεταφοράς και να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στην προσφορά.
Εκτός από το πετρέλαιο, το Στενό του Ορμούζ είναι επίσης βασικό για το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό συμβαίνει επειδή τα λιμάνια σε αυτήν την περιοχή (Jebel Ali και Khor Fakkan) είναι κόμβοι μεταφόρτωσης, πράγμα που σημαίνει ότι χρησιμεύουν ως ενδιάμεσα σημεία στα παγκόσμια ναυτιλιακά δίκτυα.
Η πλειονότητα των όγκων φορτίου από αυτά τα λιμάνια προορίζεται για το Ντουμπάι, το οποίο έχει γίνει κόμβος για τη μετακίνηση εμπορευμάτων με υπηρεσίες τροφοδοσίας στον Περσικό Κόλπο, τη Νότια Ασία και την Ανατολική Αφρική.
Ο Peter Tirschwell, αντιπρόεδρος για τη ναυτιλία και το εμπόριο στην S&P Global Market Intelligence, δήλωσε ότι υπήρξαν ενδείξεις ότι ναυτιλιακοί όμιλοι αρχίζουν να «αποφεύγουν» το πέρασμα από το Στενό του Ορμούζ τις τελευταίες ημέρες, χωρίς να αναφέρει συγκεκριμένες εταιρείες.
«Θα μπορούσατε να δείτε τον αντίκτυπο που είχαν οι αντάρτες Houthi στη ναυτιλία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Αν και υπήρξαν πολύ λίγες πρόσφατες επιθέσεις στη ναυτιλία σε αυτήν την περιοχή, ωστόσο η απειλή έχει ωθήσει τη συντριπτική πλειονότητα του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων να κινείται γύρω από το νότιο τμήμα της Αφρικής. Αυτό συμβαίνει τον τελευταίο χρόνο», δήλωσε ο Tirschwell μιλώντας στο CNBC.
«Οι θαλάσσιοι μεταφορείς δεν έχουν σχέδια να επιστρέψουν μαζικά στην Ερυθρά Θάλασσα και έτσι, η ίδια η απειλή στρατιωτικής δραστηριότητας γύρω από μια στενή σημαντική διαδρομή όπως το Στενό του Ορμούζ θα είναι αρκετή για να διαταράξει σημαντικά τη ναυτιλία», πρόσθεσε.
Η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν ανεβάζει τα ναύλα
Τα ναύλα εκτοξεύτηκαν μετά τις ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα. Πράγματι, στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα (16/6/2025) από την εταιρεία αναλύσεων Kpler έδειξαν ότι τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων του Κόλπου της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 24% την Παρασκευή, φτάνοντας τα 1,67 δολάρια ανά βαρέλι.
Η άνοδος των ναύλων VLCC (πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου) αντικατοπτρίζει τη μεγαλύτερη ημερήσια κίνηση από την αρχή του έτους, αν και από μια σχετική ηρεμία τον Ιούνιο, και επιβεβαίωσε το επίπεδο του αντιλαμβανόμενου κινδύνου στην περιοχή.
Οι αναλυτές της Kpler δήλωσαν ότι είναι πιθανές περισσότερες αυξήσεις στα ναύλα, καθώς η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ασταθής, αν και το ασφάλιστρο κινδύνου πολέμου στη ναυτιλία παραμένει αμετάβλητο προς το παρόν.
Ο David Smith, επικεφαλής τμήματος ασφαλίσεων πλοίων και θαλάσσιων ευθυνών στην ασφαλιστική εταιρεία McGill and Partners, δήλωσε ότι τα ασφάλιστρα ναυτιλίας, τουλάχιστον προς το παρόν, «παραμένουν σταθερά χωρίς αξιόλογες αυξήσεις από τις τελευταίες εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Ιράν». Αλλά αυτό «θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά», ανάλογα με το αν υπάρξει κλιμάκωση στην περιοχή, πρόσθεσε.
Εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd δήλωσε ότι το επίπεδο απειλής για το Στενό του Ορμούζ παραμένει «σημαντικό», αν και χωρίς άμεσο κίνδυνο για τον ναυτιλιακό τομέα. Η Hapag-Lloyd ανακοίνωσε ότι δεν προβλέπει μεγαλύτερα προβλήματα στη διέλευση της υδάτινης οδού προς το παρόν, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει σε «πολύ σύντομο» χρονικό διάστημα.
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι δεν έχει άμεσα σχέδια να διασχίσει την Ερυθρά Θάλασσα, ωστόσο, σημειώνοντας ότι δεν το έχει κάνει από τα τέλη Δεκεμβρίου 2023.
Σύγκρουση τριών τάνκερ
Εν τω μεταξύ, η ακτοφυλακή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων ανακοίνωσε σήμερα Τρίτη (17/6/2025) ότι απομάκρυνε 24 μέλη πληρώματος από το πετρελαιοφόρο ADALYNN, έπειτα από σύγκρουση δύο πλοίων στον Κόλπο του Ομάν, κοντά στο Στενό του Ορμούζ. Ένα πλοίο συγκρούστηκε με δύο άλλα που έπλεαν κοντά στο Στενό του Ορμούζ, την Τρίτη, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές που μίλησαν στο Reuters. Το περιστατικό γνωστοποιήθηκε αφότου η βρετανική εταιρεία θαλάσσιας ασφάλειας Ambrey ανέφερε συμβάν στα ανοικτά των ακτών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Photos are currently circulating which appear to show three ships on fire off the coast of Iran in the Gulf of Oman, near the Strait of Hormuz. NASA’s Fire Information for Resource Management System (FIRMS) Map appearing to confirm three fires in the Gulf of Oman. pic.twitter.com/fXfHGN5jRN
— OSINTdefender (@sentdefender) June 17, 2025
Ναυτικές πηγές ανέφεραν στο Reuters ότι τις τελευταίες ημέρες έχουν ενταθεί οι ηλεκτρονικές παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης εμπορικών πλοίων στην περιοχή του Στενού του Ορμούζ και στον ευρύτερο Περσικό Κόλπο, επηρεάζοντας την ασφάλεια των ναυσιπλοούντων στην περιοχή.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών