Ο «Μεγάλος, Όμορφος Νόμος» θα «αυξήσει κατακόρυφα» τα ελλείμματα, προσθέτοντας 5 τρισ. χρέος
Τέλος της περασμένης εβδομάδας, η Κοινή Επιτροπή Φορολογίας (JCT) δημοσίευσε την προπαρασκευαστική της εκτίμηση για το σχέδιο της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής που αφορά τον μεγάλο νόμο συγκερασμού του προϋπολογισμού που διακυβεύεται στο Κογκρέσο, γνωστός και ως «Μεγάλος, Όμορφος Νόμος» (BBB) του Trump.
Παρά τις καθυστερήσεις, κυρίως λόγω αντιρρήσεων για το μέγεθος της έκπτωσης SALT, ο BBB πλησιάζει στην ψήφισή του στο Κογκρέσο.
Εδώ είναι μια εικόνα του περιεχομένου του νόμου και του τρόπου με τον οποίο θα επηρεάσει τις ΗΠΑ την επόμενη δεκαετία.

Τι είναι το ΒΒΒ
Ξεκινάμε με μια ματιά στην πολιτική εστίαση του BBB: η περιορισμένη πλειοψηφία των Ρεπουμπλικανών και η χρήση της διαδικασίας συγκερασμού του προϋπολογισμού είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη σύνθεση της φορολογικής νομοθεσίας του νομοσχεδίου.
Παρά ταύτα, η παράταση των διατάξεων που λήγουν από τον Νόμο για τις Μειώσεις Φορολογίας και Θέσεων Εργασίας (TCJA) θα έχει επαρκή υποστήριξη εντός του κόμματος για να εφαρμοστεί.
Επίσης, πρόσθετες φορολογικές περικοπές, όπως μια πίστωση για την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και η μη φορολόγηση των φιλοδωρημάτων, θα διευκολυνθούν από την πολιτική βιωσιμότητα επαρκών «αντισταθμιστικών μέτρων».
Αυτό πιθανότατα θα περιλαμβάνει εξασθενημένες εκδοχές των προτεινόμενων φάσεων κατάργησης των πιστώσεων φόρου IRA και περικοπές σε προγράμματα κοινωνικών δαπανών.

Η επίδραση
Πώς μπορεί λοιπόν να ποσοτικοποιηθεί η επίδραση του BBB… ως υπενθύμιση, η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής είναι υπεύθυνη για τη συγγραφή του κύριου φορολογικού τμήματος του νομοσχεδίου.

Σε σχέση με το βασικό σενάριο της CBO για τον Ιανουάριο του 2025, η JCT εκτίμησε ότι η εκδοχή του νομοσχεδίου θα αυξήσει τα ελλείμματα κατά 3,8 τρισεκατομμύρια δολ. τα επόμενα 10 χρόνια, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του ελλείμματος (2,2 τρισεκατομμύρια) να συμβαίνει τα επόμενα πέντε χρόνια.
Πράγματι, αναλύοντας το νομοσχέδιο ακόμα πιο αναλυτικά, από τα 1,9 τρισεκατομμύρια συνολικών εξοικονομήσεων που εντοπίστηκαν, η πλειοψηφία (1,2 τρισεκατομμύρια) πραγματοποιείται στο δεύτερο εξάμηνο της 10ετούς περιόδου προϋπολογισμού.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι 915 δισ. εξοικονομήσεων προκύπτουν από το ανώτατο όριο στις ατομικές εκπτώσεις φόρων για πολιτειακούς και τοπικούς φόρους – ένα ποσό που θα μειωθεί στη τελική νομοθεσία, δεδομένων των αντιδράσεων από πολλούς Ρεπουμπλικανούς σε πολιτείες με υψηλούς φόρους.
Ως υπενθύμιση, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, μετά τη λήξη του Νόμου για τις Μειώσεις Φορολογίας και Θέσεων Εργασίας (TCJA), το ανώτατο όριο στις εκπτώσεις για πολιτειακούς και τοπικούς φόρους θα καταργηθεί, οδηγώντας σε μειωμένα φορολογικά έσοδα (με άλλους παράγοντες σταθερούς).
Επιπλέον, περίπου 560 δισ. εξοικονομήσεων προκύπτουν από την κατάργηση ή την πρόωρη κατάργηση φορολογικών πιστώσεων για την καθαρή ενέργεια και άλλα 116 δισ. από «θεραπείες κατά αθέμιτων εξωτερικών φόρων» – και τα δύο μέτρα εξαρτώνται από προβλέψεις με πολύ ευρείς περιθώριους σφάλματος και/ή μη καθορισμένους μηχανισμούς επιβολής.

Καμπανάκι Deutsche Bank
Όπως σημειώνει ο Brett Ryan της DB - που είχε προηγουμένως υπολογίσει τα δικά του ελλείμματα από τον «Μεγάλο, Όμορφο Νόμο» - γράφει ότι, ενώ τα συγκεκριμένα μέρη των πρόσθετων φορολογικών περικοπών πέρα από την παράταση του TCJA διέφεραν από όσα είχε περιγράψει στο παρελθόν, η εκτίμηση της JCT για την εκδοχή του νομοσχεδίου ήταν κατά μεγάλο μέρος σύμφωνη με τις βασικές εκτιμήσεις για τα ελλείμματα που είχε δώσει η Deutsche Bank.
Ωστόσο, μια βασική διαφορά ήταν το 2025, όπου ο Ryan είχε υποθέσει ότι περισσότερες από τις πρόσθετες φορολογικές περικοπές πέρα από την παράταση του TCJA θα ήταν αναδρομικές για το 2025.
Ο πρώτος πίνακας παρακάτω δείχνει τις προηγούμενες εκτιμήσεις της DB για την αύξηση των ελλειμμάτων από φορολογικά και δαπανηρά μέτρα – εξαιρουμένων των υποθέσεων για τα έσοδα από δασμούς – σε σχέση με την τελευταία εκτίμηση της JCT για την εκδοχή της Επιτροπής Οικονομικών.

Για να είμαστε ακριβείς, η εκτίμηση της JCT για την εκδοχή του νομοσχεδίου της Επιτροπής Οικονομικών δεν καταγράφει βασικά στοιχεία του δημοσιονομικού τοπίου – δηλαδή, εκτιμήσεις για τα έσοδα από δασμούς και ενδεχόμενες αυξήσεις δαπανών.
Θυμηθείτε ότι η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής είναι υπεύθυνη για τη συγγραφή του φορολογικού τμήματος του νομοσχεδίου και η JCT καταγράφει μόνο τα έσοδα που σχετίζονται με φόρους.
Πράγματι, οι εκτιμήσεις της CBO πιθανότατα θα προσφέρουν μια πιο πλήρη εικόνα για τα έσοδα από δασμούς και τις δαπάνες, καθώς η διαδικασία της νομοθεσίας προχωρά.
Η DB αναμένει αύξηση δαπανών ύψους $300 δισ. για τα σύνορα και την άμυνα που θα κατανεμηθούν στα επόμενα χρόνια, καθώς και έσοδα από δασμούς γύρω από 250 δισ. ετησίως.
Οι κίνδυνοι
Οι κίνδυνοι είναι διπλοί σε αυτό το σημείο. Από τη μία, τα έσοδα από δασμούς μπορεί να είναι υψηλότερα από αυτά που έχουν προβλεφθεί, υποθέτοντας έναν συντελεστή δασμού ~15% και μόνο 2% αύξηση στις εισαγωγές κατά μέσο όρο.
Από την άλλη, η εκτίμηση της JCT για την εκδοχή του νομοσχεδίου της Επιτροπής Οικονομικών μπορεί να θεωρηθεί ως ένα κατώτατο όριο όσον αφορά την αύξηση των ελλειμμάτων κατά την περίοδο του 10ετούς προϋπολογισμού.
Το τελικό νομοθετικό προϊόν πιθανότατα θα δείξει ακόμη λιγότερες εξοικονομήσεις όταν η Βουλή και η Γερουσία «συμφωνήσουν» στις διαφορές τους.
Συνοψίζοντας, όπως καταλήγει η DB, «φαίνεται να μην υπάρχει σοβαρή προσπάθεια για περιορισμό των ιστορικά αυξημένων ελλειμμάτων, τα οποία παραμένουν σε τροχιά να ξεπεράσουν το 6% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια».
Επεκτείνοντας αυτό, η Morgan Stanley αναφέρει ότι το βασικό σενάριο της τράπεζας είναι ότι ένα πολιτικά βιώσιμο δημοσιονομικό πακέτο θα αποτελείται από παρατάσεις των φορολογικών περικοπών με επιπλέον φορολογικές περικοπές, οι οποίες θα εξισορροπηθούν κυρίως από «αντισταθμιστικά μέτρα».
Έτσι, ο κύριος παράγοντας της προβλεπόμενης αύξησης των ελλειμμάτων το 2026 είναι η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης και η αύξηση του κόστους που είναι ενσωματωμένο στην τρέχουσα πολιτική, και αυτό το δημοσιονομικό πακέτο θα προσθέσει μετρίως σε αυτή τη βάση.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ενδεχόμενα έσοδα από δασμούς ως μέτρο μετριασμού, η τράπεζα αναμένει ένα έλλειμμα το 2026 στο 7,1% του ΑΕΠ (σε σχέση με το 6,7% το 2025), αύξηση περίπου $310 δισ. από έτος σε έτος...
... ωστόσο, η τράπεζα καθορίζει και ένα σενάριο χαμηλού και υψηλού ελλείμματος, όπου το πρώτο οδηγεί σε αύξηση του ελλείμματος κατά 400 δισ., ενώ το δεύτερο «μόνο» 200 δισ.

Σοκ και δέος
Βλέποντας την ευρύτερη εικόνα, να θυμόμαστε ότι ο βασικός πυρήνας του BBB είναι η παράταση των φορολογικών περικοπών του Trump 1.0, γι' αυτό αν το νομοσχέδιο δεν περάσει, θα ισοδυναμεί με μια τεράστια αύξηση φόρων, η οποία θα οδηγούσε σε χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά θα προκαλούσε άμεση ύφεση, καθώς θα μετέφραζε σε έναν τεράστιο δημοσιονομικό αντίθετο άνεμο.
Ως εκ τούτου, ενώ ο BBB οδηγεί σε υψηλότερα ελλείμματα, αν είναι κυρίως λόγω δευτερογενών παραγόντων όπως τα ρεκόρ των $1,2 τρισεκατομμυρίων σε έξοδα τόκων και την οικονομική επιβράδυνση, ο Μεγάλος Όμορφος Νόμος δεν θα οδηγήσει σε μεγάλο δημοσιονομικό κίνητρο το 2026.
Εν τω μεταξύ, όπως σημειώνει η Morgan Stanley, ακόμη και αν υποτεθεί η συνέχιση της τρέχουσας πολιτικής, τα ελλείμματα αναμένεται να αυξηθούν καθώς η οικονομία επιβραδύνεται.

Και μιλώντας για επιβράδυνση της ανάπτυξης, η MS αναμένει ότι αυτό θα συμβεί λόγω της αύξησης της αβεβαιότητας, της πολιτικής εμπορίου και των περιοριστικών πολιτικών μετανάστευσης, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια μετριοπαθής κανονικοποίηση των εκρηκτικών δαπανών των τελευταίων δύο χρόνων της διοίκησης Biden.
Σε κάθε περίπτωση, η πιο ήπια οικονομική ανάπτυξη σημαίνει χαμηλότερα έσοδα και υψηλότερο έλλειμμα.
Στην πραγματικότητα, μόνο το ένα τρίτο της αύξησης των ελλειμμάτων για το 2026 οφείλεται σε διακριτική δημοσιονομική πολιτική πέρα από την παράταση του TCJA.

www.bankingnews.gr
Παρά τις καθυστερήσεις, κυρίως λόγω αντιρρήσεων για το μέγεθος της έκπτωσης SALT, ο BBB πλησιάζει στην ψήφισή του στο Κογκρέσο.
Εδώ είναι μια εικόνα του περιεχομένου του νόμου και του τρόπου με τον οποίο θα επηρεάσει τις ΗΠΑ την επόμενη δεκαετία.
Τι είναι το ΒΒΒ
Ξεκινάμε με μια ματιά στην πολιτική εστίαση του BBB: η περιορισμένη πλειοψηφία των Ρεπουμπλικανών και η χρήση της διαδικασίας συγκερασμού του προϋπολογισμού είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη σύνθεση της φορολογικής νομοθεσίας του νομοσχεδίου.
Παρά ταύτα, η παράταση των διατάξεων που λήγουν από τον Νόμο για τις Μειώσεις Φορολογίας και Θέσεων Εργασίας (TCJA) θα έχει επαρκή υποστήριξη εντός του κόμματος για να εφαρμοστεί.
Επίσης, πρόσθετες φορολογικές περικοπές, όπως μια πίστωση για την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και η μη φορολόγηση των φιλοδωρημάτων, θα διευκολυνθούν από την πολιτική βιωσιμότητα επαρκών «αντισταθμιστικών μέτρων».
Αυτό πιθανότατα θα περιλαμβάνει εξασθενημένες εκδοχές των προτεινόμενων φάσεων κατάργησης των πιστώσεων φόρου IRA και περικοπές σε προγράμματα κοινωνικών δαπανών.

Η επίδραση
Πώς μπορεί λοιπόν να ποσοτικοποιηθεί η επίδραση του BBB… ως υπενθύμιση, η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής είναι υπεύθυνη για τη συγγραφή του κύριου φορολογικού τμήματος του νομοσχεδίου.

Σε σχέση με το βασικό σενάριο της CBO για τον Ιανουάριο του 2025, η JCT εκτίμησε ότι η εκδοχή του νομοσχεδίου θα αυξήσει τα ελλείμματα κατά 3,8 τρισεκατομμύρια δολ. τα επόμενα 10 χρόνια, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του ελλείμματος (2,2 τρισεκατομμύρια) να συμβαίνει τα επόμενα πέντε χρόνια.
Πράγματι, αναλύοντας το νομοσχέδιο ακόμα πιο αναλυτικά, από τα 1,9 τρισεκατομμύρια συνολικών εξοικονομήσεων που εντοπίστηκαν, η πλειοψηφία (1,2 τρισεκατομμύρια) πραγματοποιείται στο δεύτερο εξάμηνο της 10ετούς περιόδου προϋπολογισμού.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι 915 δισ. εξοικονομήσεων προκύπτουν από το ανώτατο όριο στις ατομικές εκπτώσεις φόρων για πολιτειακούς και τοπικούς φόρους – ένα ποσό που θα μειωθεί στη τελική νομοθεσία, δεδομένων των αντιδράσεων από πολλούς Ρεπουμπλικανούς σε πολιτείες με υψηλούς φόρους.
Ως υπενθύμιση, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, μετά τη λήξη του Νόμου για τις Μειώσεις Φορολογίας και Θέσεων Εργασίας (TCJA), το ανώτατο όριο στις εκπτώσεις για πολιτειακούς και τοπικούς φόρους θα καταργηθεί, οδηγώντας σε μειωμένα φορολογικά έσοδα (με άλλους παράγοντες σταθερούς).
Επιπλέον, περίπου 560 δισ. εξοικονομήσεων προκύπτουν από την κατάργηση ή την πρόωρη κατάργηση φορολογικών πιστώσεων για την καθαρή ενέργεια και άλλα 116 δισ. από «θεραπείες κατά αθέμιτων εξωτερικών φόρων» – και τα δύο μέτρα εξαρτώνται από προβλέψεις με πολύ ευρείς περιθώριους σφάλματος και/ή μη καθορισμένους μηχανισμούς επιβολής.

Καμπανάκι Deutsche Bank
Όπως σημειώνει ο Brett Ryan της DB - που είχε προηγουμένως υπολογίσει τα δικά του ελλείμματα από τον «Μεγάλο, Όμορφο Νόμο» - γράφει ότι, ενώ τα συγκεκριμένα μέρη των πρόσθετων φορολογικών περικοπών πέρα από την παράταση του TCJA διέφεραν από όσα είχε περιγράψει στο παρελθόν, η εκτίμηση της JCT για την εκδοχή του νομοσχεδίου ήταν κατά μεγάλο μέρος σύμφωνη με τις βασικές εκτιμήσεις για τα ελλείμματα που είχε δώσει η Deutsche Bank.
Ωστόσο, μια βασική διαφορά ήταν το 2025, όπου ο Ryan είχε υποθέσει ότι περισσότερες από τις πρόσθετες φορολογικές περικοπές πέρα από την παράταση του TCJA θα ήταν αναδρομικές για το 2025.
Ο πρώτος πίνακας παρακάτω δείχνει τις προηγούμενες εκτιμήσεις της DB για την αύξηση των ελλειμμάτων από φορολογικά και δαπανηρά μέτρα – εξαιρουμένων των υποθέσεων για τα έσοδα από δασμούς – σε σχέση με την τελευταία εκτίμηση της JCT για την εκδοχή της Επιτροπής Οικονομικών.

Για να είμαστε ακριβείς, η εκτίμηση της JCT για την εκδοχή του νομοσχεδίου της Επιτροπής Οικονομικών δεν καταγράφει βασικά στοιχεία του δημοσιονομικού τοπίου – δηλαδή, εκτιμήσεις για τα έσοδα από δασμούς και ενδεχόμενες αυξήσεις δαπανών.
Θυμηθείτε ότι η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής είναι υπεύθυνη για τη συγγραφή του φορολογικού τμήματος του νομοσχεδίου και η JCT καταγράφει μόνο τα έσοδα που σχετίζονται με φόρους.
Πράγματι, οι εκτιμήσεις της CBO πιθανότατα θα προσφέρουν μια πιο πλήρη εικόνα για τα έσοδα από δασμούς και τις δαπάνες, καθώς η διαδικασία της νομοθεσίας προχωρά.
Η DB αναμένει αύξηση δαπανών ύψους $300 δισ. για τα σύνορα και την άμυνα που θα κατανεμηθούν στα επόμενα χρόνια, καθώς και έσοδα από δασμούς γύρω από 250 δισ. ετησίως.
Οι κίνδυνοι
Οι κίνδυνοι είναι διπλοί σε αυτό το σημείο. Από τη μία, τα έσοδα από δασμούς μπορεί να είναι υψηλότερα από αυτά που έχουν προβλεφθεί, υποθέτοντας έναν συντελεστή δασμού ~15% και μόνο 2% αύξηση στις εισαγωγές κατά μέσο όρο.
Από την άλλη, η εκτίμηση της JCT για την εκδοχή του νομοσχεδίου της Επιτροπής Οικονομικών μπορεί να θεωρηθεί ως ένα κατώτατο όριο όσον αφορά την αύξηση των ελλειμμάτων κατά την περίοδο του 10ετούς προϋπολογισμού.
Το τελικό νομοθετικό προϊόν πιθανότατα θα δείξει ακόμη λιγότερες εξοικονομήσεις όταν η Βουλή και η Γερουσία «συμφωνήσουν» στις διαφορές τους.
Συνοψίζοντας, όπως καταλήγει η DB, «φαίνεται να μην υπάρχει σοβαρή προσπάθεια για περιορισμό των ιστορικά αυξημένων ελλειμμάτων, τα οποία παραμένουν σε τροχιά να ξεπεράσουν το 6% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια».
Επεκτείνοντας αυτό, η Morgan Stanley αναφέρει ότι το βασικό σενάριο της τράπεζας είναι ότι ένα πολιτικά βιώσιμο δημοσιονομικό πακέτο θα αποτελείται από παρατάσεις των φορολογικών περικοπών με επιπλέον φορολογικές περικοπές, οι οποίες θα εξισορροπηθούν κυρίως από «αντισταθμιστικά μέτρα».
Έτσι, ο κύριος παράγοντας της προβλεπόμενης αύξησης των ελλειμμάτων το 2026 είναι η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης και η αύξηση του κόστους που είναι ενσωματωμένο στην τρέχουσα πολιτική, και αυτό το δημοσιονομικό πακέτο θα προσθέσει μετρίως σε αυτή τη βάση.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ενδεχόμενα έσοδα από δασμούς ως μέτρο μετριασμού, η τράπεζα αναμένει ένα έλλειμμα το 2026 στο 7,1% του ΑΕΠ (σε σχέση με το 6,7% το 2025), αύξηση περίπου $310 δισ. από έτος σε έτος...
... ωστόσο, η τράπεζα καθορίζει και ένα σενάριο χαμηλού και υψηλού ελλείμματος, όπου το πρώτο οδηγεί σε αύξηση του ελλείμματος κατά 400 δισ., ενώ το δεύτερο «μόνο» 200 δισ.

Σοκ και δέος
Βλέποντας την ευρύτερη εικόνα, να θυμόμαστε ότι ο βασικός πυρήνας του BBB είναι η παράταση των φορολογικών περικοπών του Trump 1.0, γι' αυτό αν το νομοσχέδιο δεν περάσει, θα ισοδυναμεί με μια τεράστια αύξηση φόρων, η οποία θα οδηγούσε σε χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά θα προκαλούσε άμεση ύφεση, καθώς θα μετέφραζε σε έναν τεράστιο δημοσιονομικό αντίθετο άνεμο.
Ως εκ τούτου, ενώ ο BBB οδηγεί σε υψηλότερα ελλείμματα, αν είναι κυρίως λόγω δευτερογενών παραγόντων όπως τα ρεκόρ των $1,2 τρισεκατομμυρίων σε έξοδα τόκων και την οικονομική επιβράδυνση, ο Μεγάλος Όμορφος Νόμος δεν θα οδηγήσει σε μεγάλο δημοσιονομικό κίνητρο το 2026.
Εν τω μεταξύ, όπως σημειώνει η Morgan Stanley, ακόμη και αν υποτεθεί η συνέχιση της τρέχουσας πολιτικής, τα ελλείμματα αναμένεται να αυξηθούν καθώς η οικονομία επιβραδύνεται.

Και μιλώντας για επιβράδυνση της ανάπτυξης, η MS αναμένει ότι αυτό θα συμβεί λόγω της αύξησης της αβεβαιότητας, της πολιτικής εμπορίου και των περιοριστικών πολιτικών μετανάστευσης, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια μετριοπαθής κανονικοποίηση των εκρηκτικών δαπανών των τελευταίων δύο χρόνων της διοίκησης Biden.
Σε κάθε περίπτωση, η πιο ήπια οικονομική ανάπτυξη σημαίνει χαμηλότερα έσοδα και υψηλότερο έλλειμμα.
Στην πραγματικότητα, μόνο το ένα τρίτο της αύξησης των ελλειμμάτων για το 2026 οφείλεται σε διακριτική δημοσιονομική πολιτική πέρα από την παράταση του TCJA.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών